מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' אוקטובר 12, 2019 7:54 pm

ראיתי כ' בשם ג"א זצ"ל -

שהליכה לאכול בסוכה או אפי' לטייל בסוכה חשיב עוסק במצוה ולפ"ז שרי ליה לאכול בדרך. (מיהו אם ע"י שאוכל בדרך לא יאכל בסוכה הדר דינא דאסור ויכול לאכול שיעור שעדיין יצטרך לאכול אח"כ). וכ"ז רק באופן דהולך ע"מ לקיים המצוה אבל הולך לבקר את חבירו אף שיודע שיאכל בסוכה ל"ח עוסק במצוה. [אמנם מ... שליט"א שמעתי די"ל דהולך לאכול בסוכה חשבינן עיקר כוונתו לאכול ואף דא"א לו לאכול אלא ע"י סוכה, [וא' אמר דמיון דדמי להולך לאכול דלא מקרי עוסק במצוה במה שהולך לברך ברכה ראשונה]. אמנם בגוף הדין דחשיב עוסק במצוה גם בהולך לעסוק בהך מצוה גופא אמר שמפורש כן בתוס' שבועות מב. ד"ה שומר דחשיב ש"ש מטעם פרוטה דר"י במתעסק בממון עניים, ולפ"ז בהולך ליתן צדקה לעני א' פטור מעני אחר באותה שעה. [א"ה ולפ"ז יל"ד דבאופן דמתעסק ליתן צדקה לעני א' ובא אחר אף שהשני קודם מצד דיני קדימה דיתבטל הדין קדימה מדין עוסק במצוה].


האמנם?

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי דרומי » ש' אוקטובר 12, 2019 8:30 pm

האם אפשר לצייר את המצב הנידון באופן יותר מוחשי?

אני לא הצלחתי להבין.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי החושב » א' אוקטובר 13, 2019 11:38 am

דרומי כתב:האם אפשר לצייר את המצב הנידון באופן יותר מוחשי?

אני לא הצלחתי להבין.

נגיד אתה חוזר היום בערב (ליל יום טוב ראשון) ממעריב. בעצם אתה הולך עכשיו לקיים מצות סוכה, ולכן יש לך דין של עוסק במצוה פטור מן המצוה.
ואם פתאום נזכרת שיש לך סנדוייץ בכיס הפנימי של החליפה, אתה יכול לאכול אותו בדרך. למרות שזה חוץ לסוכה.
כמו כן, אתה לא צריך ליטול ידיים. כי עוסק במצוה פטור מן מכל מצוות עשה. וכן אין בעיה שאתה אוכל לפני הקידוש, שכן גם קידוש זה מצות עשה. ואולי גם 'המוציא' לא צריך לברך [אלא שכאן יש לומר שחייב לברך, כי עושה את זה בדרך הליכתו]. וכן, אחרי שסיימת לאכול אינך חייב לעצור (בתוך ד' אמות מסיום האכילה) בשביל לברך ברכת המזון (תוכל לברך בהליכה, או לא לברך כלל). ואם נזכרת שפספסת משהו מעכב מסדר התפילה (למשל, שכחת לקרוא ק"ש, או התפללת שמו"ע של שבת במקום של יום טוב), גם לא צריך לעצור בשביל זה. שכן הנך פטור מכל המצוות האמורות בתורה.
נשמע קצת הזוי, אבל, לכאורה, זה באמת מה שיוצא לפי הכללים.

הרואה
הודעות: 2151
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי הרואה » א' אוקטובר 13, 2019 11:56 am

תמוה מאד לומר שהעוסק במצווה פטור מאותה מצווה עצמה.
ואולי בדוחק אפשר לומר שזה לפי מ"ד שכל פעולה בסוכה היא מצוה בפ"ע.
בכל אופן זה חייב להיות רק ע"פ דעת הגר"א שמברכים על כל כניסה לסוכה.
ועדיין צ"ע

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי החושב » א' אוקטובר 13, 2019 12:08 pm

הרואה כתב:תמוה מאד לומר שהעוסק במצווה פטור מאותה מצווה עצמה.
ואולי בדוחק אפשר לומר שזה לפי מ"ד שכל פעולה בסוכה היא מצוה בפ"ע.
בכל אופן זה חייב להיות רק ע"פ דעת הגר"א שמברכים על כל כניסה לסוכה.
ועדיין צ"ע

כותבים תפילין וכו' פטורים מהנחת תפילין. שו"ע לח-ח
[אף כי אפשר לדחוק ולחלק, שכתיבה זו מצוה נפרדת. אבל באופן כללי אני לא רואה בזה שום דבר תמוה. פטור מאותה מצוה עצמה מסתדר היטב עם המקור 'לכת דידך']

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי דרומי » א' אוקטובר 13, 2019 12:17 pm

הוא עצמו מחזר עליה, ומיכל קאכיל בלעדיה?!

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי החושב » א' אוקטובר 13, 2019 12:24 pm

טוב, אפשר גם להמציא איזו מימרא עסיסית לאידך גיסא, כגון: בתר דאיהו גופיה מהדר עלה, וכי מיחייב למיכל בגווה?
האמת היא, שעדיף משהו באידיש. בדרך כלל באידיש זה נשמע יותר משכנע...
:)

הרואה
הודעות: 2151
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי הרואה » א' אוקטובר 13, 2019 1:15 pm

החושב כתב:
הרואה כתב:תמוה מאד לומר שהעוסק במצווה פטור מאותה מצווה עצמה.
ואולי בדוחק אפשר לומר שזה לפי מ"ד שכל פעולה בסוכה היא מצוה בפ"ע.
בכל אופן זה חייב להיות רק ע"פ דעת הגר"א שמברכים על כל כניסה לסוכה.
ועדיין צ"ע

כותבים תפילין וכו' פטורים מהנחת תפילין. שו"ע לח-ח
[אף כי אפשר לדחוק ולחלק, שכתיבה זו מצוה נפרדת. אבל באופן כללי אני לא רואה בזה שום דבר תמוה. פטור מאותה מצוה עצמה מסתדר היטב עם המקור 'לכת דידך']

הם עוסקים בזיכוי הרבים.

עושה חדשות
הודעות: 12612
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 13, 2019 1:15 pm

זה נכון שהעוסק בצדקה פטור מצדקה אחרת, וכגון אם עוסק בעזרה לעני אחד פטור באותה שעה מלסייע ביד עני אחר. אבל לגבי סוכה זה ודאי ל"ש, כי אין המצוה לעשות סוכה מסויימת ל"סוכה שאוכלים בה", אלא שהגברא יאכל בסוכה, והחיוב אינו מתייחס לשום סוכה מסויימת, ואם בדרכו לסוכה אחת הוא חושק לאכול, יתכבד נא להיכנס לסוכה אחרת ולאכול בה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1134
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ג' אוקטובר 15, 2019 12:24 am

החושב כתב:
דרומי כתב:האם אפשר לצייר את המצב הנידון באופן יותר מוחשי?

אני לא הצלחתי להבין.

נגיד אתה חוזר היום בערב (ליל יום טוב ראשון) ממעריב. בעצם אתה הולך עכשיו לקיים מצות סוכה, ולכן יש לך דין של עוסק במצוה פטור מן המצוה.
ואם פתאום נזכרת שיש לך סנדוייץ בכיס הפנימי של החליפה, אתה יכול לאכול אותו בדרך. למרות שזה חוץ לסוכה.
כמו כן, אתה לא צריך ליטול ידיים. כי עוסק במצוה פטור מן מכל מצוות עשה. וכן אין בעיה שאתה אוכל לפני הקידוש, שכן גם קידוש זה מצות עשה. ואולי גם 'המוציא' לא צריך לברך [אלא שכאן יש לומר שחייב לברך, כי עושה את זה בדרך הליכתו]. וכן, אחרי שסיימת לאכול אינך חייב לעצור (בתוך ד' אמות מסיום האכילה) בשביל לברך ברכת המזון (תוכל לברך בהליכה, או לא לברך כלל). ואם נזכרת שפספסת משהו מעכב מסדר התפילה (למשל, שכחת לקרוא ק"ש, או התפללת שמו"ע של שבת במקום של יום טוב), גם לא צריך לעצור בשביל זה. שכן הנך פטור מכל המצוות האמורות בתורה.
נשמע קצת הזוי, אבל, לכאורה, זה באמת מה שיוצא לפי הכללים.

האם עוסק במצוה פטור מאיסור עשה או רק מקיום עשה.
וממילא דאם אסור לאכל בלא נטילת ידים או לפני קידוש לא שייך בזה פטור של עוסק במצוה (ויל"ע להצד במנח"ח דאכילה בסוכה הוא איסור עשה איך נפטור אותו להנ"ל)
ואם צריך להתפלל הרי אסור לו לאכול ואינו עסוק במצוה או שיכול להתפלל אח"כ.
ואם חייב ברכה"מ במקרה מסוים זה של אכילה בסוכה הרי לא גמר סעודתו ואם גמר אינו עסוק במצוה אלא בעבירה,ובמקרים אחרים יש באמת לדון מהו הדין בעסוק במצוה וחייב בברכה"מ , ובדרך כלל החיוב דברכה"מ יקדים, ובלא"ה דינו בדיוק כמו מי שהוא עסוק במצוה ובא לידו מקרא מגילה או מצוה חיובית אחרת.
ובקיצור בלי הגזמות כל השאלה המעניינת או ההזויה הי' אם הליכה לסוכה יכול לפוטרו מקיום מצות סוכה
אמנם יש לדון אם הולך לאכול בסוכה נקרא מתעסק במצוה דהרי ליכא מצוה לאכול בסוכה אלא שלא לאכול חוץ לסוכה וא"כ הרי הוא הולך לאכול ולא הולך למצוה, אמנם עדיין צ"ע בלילה ראשון.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: העוסק בהליכה לסוכה פטור מן הסוכה?

הודעהעל ידי רון » ג' אוקטובר 15, 2019 10:07 am

ונתנו ידידים כתב:
החושב כתב:
דרומי כתב:האם אפשר לצייר את המצב הנידון באופן יותר מוחשי?

אני לא הצלחתי להבין.

נגיד אתה חוזר היום בערב (ליל יום טוב ראשון) ממעריב. בעצם אתה הולך עכשיו לקיים מצות סוכה, ולכן יש לך דין של עוסק במצוה פטור מן המצוה.
ואם פתאום נזכרת שיש לך סנדוייץ בכיס הפנימי של החליפה, אתה יכול לאכול אותו בדרך. למרות שזה חוץ לסוכה.
כמו כן, אתה לא צריך ליטול ידיים. כי עוסק במצוה פטור מן מכל מצוות עשה. וכן אין בעיה שאתה אוכל לפני הקידוש, שכן גם קידוש זה מצות עשה. ואולי גם 'המוציא' לא צריך לברך [אלא שכאן יש לומר שחייב לברך, כי עושה את זה בדרך הליכתו]. וכן, אחרי שסיימת לאכול אינך חייב לעצור (בתוך ד' אמות מסיום האכילה) בשביל לברך ברכת המזון (תוכל לברך בהליכה, או לא לברך כלל). ואם נזכרת שפספסת משהו מעכב מסדר התפילה (למשל, שכחת לקרוא ק"ש, או התפללת שמו"ע של שבת במקום של יום טוב), גם לא צריך לעצור בשביל זה. שכן הנך פטור מכל המצוות האמורות בתורה.
נשמע קצת הזוי, אבל, לכאורה, זה באמת מה שיוצא לפי הכללים.

האם עוסק במצוה פטור מאיסור עשה או רק מקיום עשה.
וממילא דאם אסור לאכל בלא נטילת ידים או לפני קידוש לא שייך בזה פטור של עוסק במצוה (ויל"ע להצד במנח"ח דאכילה בסוכה הוא איסור עשה איך נפטור אותו להנ"ל)
ואם צריך להתפלל הרי אסור לו לאכול ואינו עסוק במצוה או שיכול להתפלל אח"כ.
ואם חייב ברכה"מ במקרה מסוים זה של אכילה בסוכה הרי לא גמר סעודתו ואם גמר אינו עסוק במצוה אלא בעבירה,ובמקרים אחרים יש באמת לדון מהו הדין בעסוק במצוה וחייב בברכה"מ , ובדרך כלל החיוב דברכה"מ יקדים, ובלא"ה דינו בדיוק כמו מי שהוא עסוק במצוה ובא לידו מקרא מגילה או מצוה חיובית אחרת.
ובקיצור בלי הגזמות כל השאלה המעניינת או ההזויה הי' אם הליכה לסוכה יכול לפוטרו מקיום מצות סוכה
אמנם יש לדון אם הולך לאכול בסוכה נקרא מתעסק במצוה דהרי ליכא מצוה לאכול בסוכה אלא שלא לאכול חוץ לסוכה וא"כ הרי הוא הולך לאכול ולא הולך למצוה, אמנם עדיין צ"ע בלילה ראשון.


מה שכתב כת"ר שאין מצוה לאכול בסוכה בשאר הימים רק שלא לאכול חוץ לסוכה,
היא טעות ישנה שנתאזרחה אצל רבים וטובים,
וכפי שהאריך הגרש"ש ודאי שיש מצוה לכל שבעת הימים "תשבו כעין תדורו"
אלא שגוף ה"כעין תדורו" אינו מחייב לאכול כפי שבביתו אינו תמיד אוכל,
אך כשאוכל מתחדש עליו חיוב מצות סוכה,
ואף שבדברי המנ"ח הידועים לא משמע כן כבר הארכנו בזה במק"א
שגם הוא ודאי לא ס"ל כטעות זו.
[אף שבאמת נוסח כזה נמצא באחרונים כגון האבני נזר והאתוון דאורייתא]


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים