מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדידת צל סכך פסול

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2834
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

מדידת צל סכך פסול

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' ספטמבר 24, 2020 1:00 am

בשו"ת תפילה למשה (ח"ד סי’ נ) שאף אם בקרקע הסוכה חמתו מרובה אם למעלה העומד מרובה – נחשב צילתו מרובה מחמתו. יעו"ש באורך [כמדומני שיש חולקים על זה אבל למעשה הכל סומכים על זה, ברוב הסכך לנצח בקרקע חמתו מרובה].

שאלתי מה הדין לעניין אילן שעל גבי הסוכה, האם אזלינן בתר הצל שמגיע לקרקע או בתר גודלו האמיתי, נפק"מ לעניין בניית סוכה מתחת לרשת, כדלהלן (מרשימות):

ועל כן אם מסכך סוכתו רק בסכך לנצח [להשערתי יש באינ’ץ מסכך כזה פחות מ0.80 מכוסה], והרשת שמעל הסוכה יש בה יותר מ0.29[*], אין בסכך מספיק שאם ינטל ממנו (0.80) כשיעור הצל של הרשת (0.30), ישאר הסכך צלתו מרובה מחמתו (0.51). והסוכה אינה כשרה לדעת השו"ע.
אלא שיש לדון שאולי יש ללכת אחר הצל שעל הקרקע, וא"כ צל הרשת שמונחת גבוהה יותר מהסכך פחותה מאד [ויש לבדוק שיעור זה בעין לכאורה], ובודאי בצל הסכך [שמונח יותר נמוך] יש מספיק שאפילו ינטל ממנו כשיעור הצל של הרשת – מתחת לסכך ישאר הצל מרובה מהחמה. וכן נראה מדברי הפרישה בסי’ תרכו סק"ד, ומלשון השו"ע הגר"ז שם. ואף לפי מש"כ בשו"ת תפלה למשה הנ"ל בהערה, יתכן והוא דוקא לעניין הכשר הסכך, שמכיון וכשהסכך סמוך לקרקע צילתו מרובה, שם סיכוך עליו אף כשהוא גבוה. אבל לעניין סכך פסול שטעם היש אומרים (שנפסק להלכה) לפסול הסוכה כשאין בסככה כדי ליטול כנגד צילו, הוא מפני ד"ס"ל שכל מה שהוא תחת האילן כמאן דליתא דמיא שאינו משמש כלום כיון שהעליון מיצל עליו" (משנ"ב סי’ תרכו סק"ו), יתכן ואזלינן בתר הצל שבקרקע, דסוף סוף אם בקרקע אין צל הסכך הפסול מרובה נמצא שהצל בסוכה הוא מהסכך הכשר, ורק המקום שמגיע אליו צל הרשת יש לראות את צל הסכך שכנגדו כליתא. וצ"ע.


[*]למעשה בזה יתכן בצמצום שעוד יהיה מספיק סכך שכן חלק מהחוטים הם כנגד האוויר שבסכך] עובי חוטים באינ’ץ [עובי שיש אף ברשת המצויה הכי דקה

חזור אל “סוכות ושמנ"ע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים