מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמיני עצרת - כְּנִישִׁין תֶּהֱווֹן לְצַלָאָה קֳדָם יְיָ עַל מִטְרָא

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

שמיני עצרת - כְּנִישִׁין תֶּהֱווֹן לְצַלָאָה קֳדָם יְיָ עַל מִטְרָא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוקטובר 02, 2020 10:58 am

הנה לשון רש"י (סוכה מח, א): רגל בפני עצמו - שאין יושבין בסוכה.

ומשמע שיסוד שם הרגל הוא שנעצרים בו מישיבת הסוכה.

וכתב בספר המועדים בהלכה:
ויש שהעיר, שהיה יכול להוסיף אף לולב וניסוך המים, שאינם נוהגים בו אלא "חדא מינייהו נקט" (ערל"נ). כשתימצי לומר, בדקדוק כתב רש"י "סוכה". בעצם הרי קשה להבין בכלל: מה ענין הרגל לאי הישיבה בסוכה? כלום הרגל הוא שגורם לכך? הרי אף אילו היה השמיני יום חול, כך היה דינו. "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים" (ויקרא כג מב) ולא עוד. אבל בתרגום יונתן, על הפסוק "בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי עֲצֶרֶת תִּהְיֶה לָכֶם" (במדבר כט לה), מתרגם: "בְּיוֹמָא תְמִינָאָה כְּנִישִׁין תֶּהֱווֹן בְּחֶדְוָא מִן מַטִילְכוֹן לְבָתֵּיכוֹן" (מסוכותיכם לבתיכם). הרי שזהו מאופיו של עצם החג: עצרת מן הסוכה אל הבית. ואם לכך נתכוון רש"י, דבריו מדוייקים מאד. הרי זה ענין לסוכה ולא ללולב ולניסוך המים.

אולם יש להתבונן בעומק הענין, מהי תוכן העצירה מלישב בסוכה.

הרב יעקב קופל רייניץ במאמרו "מה בין יום כיפור לתשעה באב ותעניות ציבור" בקובץ צהר ט, אהל חנוך, תשס"א, עמ' תנג מרחיב את היריעה בהקדם דברי התרגום יונתן בפר' אמור (כג, לו): שִׁבְעָתֵי יוֹמִין תְּקַרְבוּן קוּרְבָּנָא לִשְׁמָא דַייָ כְּנִישִׁין תֶּהֱווֹן לְצַלָאָה קֳדָם יְיָ עַל מִטְרָא כָּל עִיבִידַת פּוּלְחָנָא לָא תַעַבְדוּן בְּיוֹמָא תְמִינָאָה מְאַרְעֵי קַדִישׁ יְהֵי לְכוֹן וְתִקְרְבוּן קוּרְבָּנָא קֳדָם יְיָ.

הרי שההתכנסות והעצרת היא להתפלל על הגשמים, ויסוד הדברים מפורש במדרש תנחומא (פרשת פינחס סי' טו):
ולמה התירו חכמים להפטר מהסוכה בי"ט האחרון של חג, אלא כל ז' ימי החג היו מתפללין לטללים ובי"ט האחרון היו מתפללין לגשמים ולכך נפטרין מן הסוכה כדי שיתפללו על הגשמים בלב שלם.

ועוד יש להוסיף ע"ז לשון המדרש בפסיקתא דרב כהנא (פיסקא כח):
ד"א ביום השמיני עצרת (במדבר כט: לה). להלן את או' עצרת לי"י אלהיך (דברים טז: ח), וכן עצרת תהיה לכם א"ר חנינ' בר אדא בפסח אני נועל מפניכם את הרוחות ואת הגשמים בשביל שתיזקקו למלאכת השדה, אבל עכשיו בחג אתם נועלים עצמיכם מלפני, ואני פותח לכם את האוצרות שבהם הרוחות ואוצרות שבהם הגשמים, הוי עצרת תהיה לכם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שמיני עצרת - כְּנִישִׁין תֶּהֱווֹן לְצַלָאָה קֳדָם יְיָ עַל מִטְרָא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוקטובר 02, 2020 11:01 am

ואולי יש להמתיק לפי"ז מעט לשון רש"י ביומא (כא, ב): מוצאי יום טוב האחרון של חג - שמאתמול נתחתם גזר דינם על גשמי שנה, כדתנן בחג נידונין על המים. וכתב בהגהות הרש"ש: מוכח דבשמיני נידונין. וזה דלא כהטוש"ע או"ח ר"ס תרסד. וע"ש בהגר"א וברמ"א ר"ס תרסח .

ואמנם כבר נמצא כן גם בתשובה מופלאה המיוחסת לרבינו הרי"ף זצ"ל נדפסה ע"י הרב אברהם הירשזון ז"ל בסוף ספר בית הבחירה למאירי על יומא, וז"ל, וכי מאחר שגוזר על כל דבר ועל הגשמים שירדו וכמה ירדו אם כן למה נידון על המים בשמיני עצרת.

ובגליוני הש"ס (ר"ה טז, א) תמה בזה טובא: וצ"ע תבות בשמיני עצרת דלא מצינו שיהי' הדין על המים בשמיני עצרת רק בחג וע' תענית ב' א' וב' ולא נזכר שם רק ההזכרה שמתחלת בשמ"ע אבל לא שיהי' הדין אז. וציין ללשון רש"י ביומא הנ"ל.

וראה עוד בספר חסידים (סי' תנג): ובשמיני עצרת גוזרין על הגשמים במה יתפרנסו החיים.

אמנם לפי המבואר שכל מהות העצרת היא "כדי שיתפללו על הגשמים בלב שלם, יתכן שיש בחינה של נידונים על המים גם בשמ"ע.

באליה רבה (סי' תרסח ס"ק ו) ובמטה משה (סי' תתקעא) הביאו מה שביאר בדרשות אבן שועיב (דרשה לשמיני עצרת ד"ה ועוד), יעו"ש,
ואולי זה הביאור בדברי ספר חסידים.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שמיני עצרת - כְּנִישִׁין תֶּהֱווֹן לְצַלָאָה קֳדָם יְיָ עַל מִטְרָא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אוקטובר 02, 2020 11:01 am

ואולי יש להוסיף עוד הרגשה בתואר 'עצרת' על תפילת גשמים, דהנה מצינו לגבי גשמים מושג מיוחד שלא נמצא דוגמתו, דאיתא בתענית (כד, ב): דתנן: היה [הכהן הגדול ביום הכיפורים] מתפלל תפלה קצרה בבית החיצון. מאי מצלי, רבין בר אדא ורבא בר אדא דאמרי תרוייהו משמיה דרב יהודה: יהי רצון מלפניך ה' אלהינו שתהא השנה הזו... אם שחונה תהא גשומה וטלולה. ואל יכנס לפניך תפילת עוברי דרכים.

ויתירה מזו מצינו במדרש (אגדת בראשית פרק מד): גדול הטל שגזר ר' תענית שירדו גשמים, ועמדה זקנה אחת ועשתה לה כירים, והעלתה אותן לראש גג ליבשן, והיו הכל מתריעין ומתפללין שירדו גשמים, ואותה הזקנה מתפללת שיהא חורב, ואומרת אל תשמע להן עד שתייבש הכיריים שלי ושמע לה הקדוש ברוך הוא, מפני שהפילה בקשה, שנאמר אהיה כטל [לישראל יפרח כשושנה] (הושע יד ו).

ומעתה יש לומר שזהו סוד ענין עצרת שכולם נאספים יחד להתפלל על הגשמים, ואין אדם שמתפלל כנגד ירידת הגשמים.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שמיני עצרת - כְּנִישִׁין תֶּהֱווֹן לְצַלָאָה קֳדָם יְיָ עַל מִטְרָא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 02, 2020 3:25 pm

יש"כ.

והיינו דבסוכה אין מתפללים על הגשמים בלב שלם, וכעין עוברי דרכים, משא"כ בבית. (וקצ"ע דאם ירדו גשמים הרי נכנס לביתו בלא"ה, וי"ל).

גם על שש"פ יש בתרגום "וּבְיוֹמָא שְׁבִיעָאָה הַהוּא תְּהוֹן כְּנִישִׁין בְּתוּשְׁבְּחָא קֳדָם יְיָ אֱלָהָכוֹן", והיינו דכל עצרת לפי ענינה.

במש"כ המתרגם "כְּנִישִׁין תֶּהֱווֹן בְּחֶדְוָא מִן מַטִילְכוֹן לְבָתֵּיכוֹן", אפ"ל ע"פ דברי הרמב"ם במורה ד"צאתנו מסכות למועד שני ר"ל שמיני חג העצרת הוא להשלים בו מן השמחות מה שאי אפשר לעשותו בסכות אלא בבתים הרחבים ובבנינים".

ראה עוד - http://simla.otzar.org/viewtopic.php?t=5964#p51472


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים