מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מותר "לנקר" מחוץ לסוכה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

מותר "לנקר" מחוץ לסוכה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' אוקטובר 07, 2020 1:52 pm

"לנקר" - משמעותו הרווחת: לשבת ולהרדם מעט מאד ולהתעורר, ושוב להרדם מעט מאד ולהתעורר, וכן הלאה...
מצד א' איתא במשנ"ב סי' תרל"ט ס"ק י"א, עפ"י פמ"ג, שמותר לכאורה להרדם מעט מחוץ לסוכה, פחות מכדי שיעור "שינת ארעי", שהוא כדי הילוך מאה אמות. כלומר: מותר "לנקר" מחוץ לסוכה.
אך מצד שני: ברא"ש (סוכה פ"ד סי' ג') באר למה לא מברכין "לישב" על שינה בסוכה, "דשמא לא יוכל לישון והווי ברכה לבטלה". ולכאו' כוונתו בפשטות, שמא לא ירדם בכלל, שהוא דבר מצוי, שאדם מבקש להרדם ולא עולה בידו כלום. וא"כ, משמע שאם כן היה נרדם אפילו מעט מאד, כבר ברכתו לא היתה לבטלה והיה יוצא בזה יד"ח. ולפ"ז משמע לכאו' שאסור לישון מחוץ לסוכה אפילו מעט מאד, ואפילו פחות משיעור הליכת מאה אמות. כלומר: אסור "לנקר" מחוץ לסוכה...

בית צדיקים
הודעות: 151
הצטרף: ד' ספטמבר 23, 2020 3:56 pm
שם מלא: אבד"ק

Re: מותר "לנקר" מחוץ לסוכה?

הודעהעל ידי בית צדיקים » ד' אוקטובר 07, 2020 3:45 pm

נראה שלא משום שהרה"ג ר' שלמה זלמן אוירבעך זיע"א כתב שאפשר שאדם יישן כמה דקות ושירדם אפשר לאחד לבוא וקחת את מטתו ולהוציאה מהסוכה ואין בזה משום עבירה.
משום שהמצוה היא לכת לישון בסוכה, אבל עצם זה שיושן בסוכה אין הוא מצוה כמו אכילת מצה שהוא עצם האכילה מצוה, ולכן במנקר אסור לישון שכל ההליכה להירדם הוא מצוה, והבן כי קצרתי.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: מותר "לנקר" מחוץ לסוכה?

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' אוקטובר 07, 2020 3:58 pm

בית צדיקים כתב:נראה שלא משום שהרה"ג ר' שלמה זלמן אוירבעך זיע"א כתב שאפשר שאדם יישן כמה דקות ושירדם אפשר לאחד לבוא וקחת את מטתו ולהוציאה מהסוכה ואין בזה משום עבירה.
משום שהמצוה היא לכת לישון בסוכה, אבל עצם זה שיושן בסוכה אין הוא מצוה כמו אכילת מצה שהוא עצם האכילה מצוה, ולכן במנקר אסור לישון שכל ההליכה להירדם הוא מצוה, והבן כי קצרתי.

אדרבה שוברך משם
המנקר אינו הולך לישון אלא חוטפתו שינה, ואם תשבו כעין תדורו אינו מחייב את עצם השינה אלא את ההכנה לשינה א"כ במנקר אין הכנה לשינה אלא שינה גרידא.

כמדומני שדן בנושא זה הרב מרדכי אלתר באחד מקובצי מוריה ומסתמא גם בספרו על סוכה

בית צדיקים
הודעות: 151
הצטרף: ד' ספטמבר 23, 2020 3:56 pm
שם מלא: אבד"ק

Re: מותר "לנקר" מחוץ לסוכה?

הודעהעל ידי בית צדיקים » ד' אוקטובר 07, 2020 8:46 pm

אוהב עמו כתב:
בית צדיקים כתב:נראה שלא משום שהרה"ג ר' שלמה זלמן אוירבעך זיע"א כתב שאפשר שאדם יישן כמה דקות ושירדם אפשר לאחד לבוא וקחת את מטתו ולהוציאה מהסוכה ואין בזה משום עבירה.
משום שהמצוה היא לכת לישון בסוכה, אבל עצם זה שיושן בסוכה אין הוא מצוה כמו אכילת מצה שהוא עצם האכילה מצוה, ולכן במנקר אסור לישון שכל ההליכה להירדם הוא מצוה, והבן כי קצרתי.

אדרבה שוברך משם
המנקר אינו הולך לישון אלא חוטפתו שינה, ואם תשבו כעין תדורו אינו מחייב את עצם השינה אלא את ההכנה לשינה א"כ במנקר אין הכנה לשינה אלא שינה גרידא.

כמדומני שדן בנושא זה הרב מרדכי אלתר באחד מקובצי מוריה ומסתמא גם בספרו על סוכה

זה לא ענין של 'הכנה' רק ענין של 'לישון' ומה השיעור של שינה אפילו רגע אחד

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מותר "לנקר" מחוץ לסוכה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' אוקטובר 08, 2020 1:08 pm

בית צדיקים כתב:
אוהב עמו כתב:
בית צדיקים כתב:נראה שלא משום שהרה"ג ר' שלמה זלמן אוירבעך זיע"א כתב שאפשר שאדם יישן כמה דקות ושירדם אפשר לאחד לבוא וקחת את מטתו ולהוציאה מהסוכה ואין בזה משום עבירה.
משום שהמצוה היא לכת לישון בסוכה, אבל עצם זה שיושן בסוכה אין הוא מצוה כמו אכילת מצה שהוא עצם האכילה מצוה, ולכן במנקר אסור לישון שכל ההליכה להירדם הוא מצוה, והבן כי קצרתי.

אדרבה שוברך משם
המנקר אינו הולך לישון אלא חוטפתו שינה, ואם תשבו כעין תדורו אינו מחייב את עצם השינה אלא את ההכנה לשינה א"כ במנקר אין הכנה לשינה אלא שינה גרידא.

כמדומני שדן בנושא זה הרב מרדכי אלתר באחד מקובצי מוריה ומסתמא גם בספרו על סוכה

זה לא ענין של 'הכנה' רק ענין של 'לישון' ומה השיעור של שינה אפילו רגע אחד

א. הנדון שביקשתי להעלות איננו זה, אי בעי "הכנה" או "שינה". כי אם אין זה בגדר "שינה" גם "הכנה" אסורה - אין כאן.
ב. במשנ"ב הנ"ל שהבאתי התיר בשם הפמ"ג שינה ל"רגע אחד" מחוץ לסוכה, כל עוד שהוא פחות משיעור "שינת ארעי". ולא כמו שכתב מר.
ג. הדיון שביקשתי להעלות, האם מדברי הרא"ש הנ"ל שהבאתי יש הוכחה נגד דברי המשנ"ב, או לא. ולענ"ד יש צדדים לכאן ולכאן.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מותר "לנקר" מחוץ לסוכה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' אוקטובר 08, 2020 11:11 pm

אליהו בן עמרם כתב:"לנקר" - משמעותו הרווחת: לשבת ולהרדם מעט מאד ולהתעורר, ושוב להרדם מעט מאד ולהתעורר, וכן הלאה...
מצד א' איתא במשנ"ב סי' תרל"ט ס"ק י"א, עפ"י פמ"ג, שמותר לכאורה להרדם מעט מחוץ לסוכה, פחות מכדי שיעור "שינת ארעי", שהוא כדי הילוך מאה אמות. כלומר: מותר "לנקר" מחוץ לסוכה.
אך מצד שני: ברא"ש (סוכה פ"ד סי' ג') באר למה לא מברכין "לישב" על שינה בסוכה, "דשמא לא יוכל לישון והווי ברכה לבטלה". ולכאו' כוונתו בפשטות, שמא לא ירדם בכלל, שהוא דבר מצוי, שאדם מבקש להרדם ולא עולה בידו כלום. וא"כ, משמע שאם כן היה נרדם אפילו מעט מאד, כבר ברכתו לא היתה לבטלה והיה יוצא בזה יד"ח. ולפ"ז משמע לכאו' שאסור לישון מחוץ לסוכה אפילו מעט מאד, ואפילו פחות משיעור הליכת מאה אמות. כלומר: אסור "לנקר" מחוץ לסוכה...


אמנם אפשר היה לדחות את הראיה מדברי הרא"ש, שאינה מוכרחת, כי כוונתו לחשוש שמא לא יישן בשיעור "שינת ארעי" כדברי הפמ"ג. (כלומר, אה"נ על מנת עבור על האיסור מחוץ לסוכה או לקיים את המצוה בתוך הסוכה צריך שיעור "שינת ארעי" לכל הפחות - כדברי הפמ"ג, ולזה חיישינן שלא יקיים, או בגלל שלא ירדם בכלל, או בגלל שיתעורר תכף כדוגמת ה"מנקר")

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: מותר "לנקר" מחוץ לסוכה?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' אוקטובר 08, 2020 11:58 pm

אליהו בן עמרם כתב:"לנקר" - משמעותו הרווחת: לשבת ולהרדם מעט מאד ולהתעורר, ושוב להרדם מעט מאד ולהתעורר, וכן הלאה...
מצד א' איתא במשנ"ב סי' תרל"ט ס"ק י"א, עפ"י פמ"ג, שמותר לכאורה להרדם מעט מחוץ לסוכה, פחות מכדי שיעור "שינת ארעי", שהוא כדי הילוך מאה אמות. כלומר: מותר "לנקר" מחוץ לסוכה.
אך מצד שני: ברא"ש (סוכה פ"ד סי' ג') באר למה לא מברכין "לישב" על שינה בסוכה, "דשמא לא יוכל לישון והווי ברכה לבטלה". ולכאו' כוונתו בפשטות, שמא לא ירדם בכלל, שהוא דבר מצוי, שאדם מבקש להרדם ולא עולה בידו כלום. וא"כ, משמע שאם כן היה נרדם אפילו מעט מאד, כבר ברכתו לא היתה לבטלה והיה יוצא בזה יד"ח. ולפ"ז משמע לכאו' שאסור לישון מחוץ לסוכה אפילו מעט מאד, ואפילו פחות משיעור הליכת מאה אמות. כלומר: אסור "לנקר" מחוץ לסוכה...


ניתן אולי לדחות את הראיה מדברי הרא"ש באופן נוסף:
אמנם יכול להיות שצריך לישון בסוכה בשיעור "שינת ארעי" כדברי הפמ"ג על מנת לקיים מצות שינה בסוכה, וגם הרא"ש מסכים לכך, אך מכל מקום, אם "ניקר" , כלומר ברך על ישיבת סוכה ונרדם לכמה שניות, פחות משיעור "שינת ארעי", כבר ברכתו לא תהיה לבטלה, על אף שלא קיים עדיין מצות שינה בסוכה, שהרי לא ישן לכה"פ כשיעור "שנת ארעי". רק אם לא נרדם בכלל לאחר שברך - רק אז תהיה ברכתו לבטלה. (ולכן הרא"ש נוקט לכאורה שחשש ברכה לבטלה הוא מחשש שמא לא ירדם בכלל ולא מחשש שלא ירדם כשיעור הנדרש למצוה).

להבהרת הנדון בדוגמא אחרת:
מה יהיה הדין אם ברך ברכת המצוות על תקיעת שופר, והצליח לתקוע תקיעה אחת בלבד (בלי שברים/שברים תרועה/תרועה) ולא יכול להמשיך כלל (לא הוא ולא אחרים ששמעו ברכתו) - האם נמצאת ברכתו לבטלה?
מתבקש היה לומר, שכיון שלא קיים מצוותו, שהרי תקע רק תקיעה אחת ותו לא, נמצאת ברכתו לבטלה.
אך אולי לא כך, דאמנם לא קיים מצוותו, אך לענין ברכה לבטלה מספיק שהתחיל במעשה המצווה.

לענ"ד, ניתן לדייק מדברי השו"ע בסי' תקפ"ה סעיף ג', שרק אם ברך לפני התקיעות ונאנס לאחר מכן שאינו יכול לתקוע כלל, רק אז היה מקום לחשש ברכה לבטלה (אילולא שהוא בעצמו שומע את תקיעותיו של חברו שבא במקומו - כדברי הטור, או בגלל שהתוקע השני יוצא בברכתו - כדברי הב"י), אבל אם התחיל התוקע הראשון בתקיעות ורק אז נעצר ולא יכול להמשיך, במקרה זה לא ציין השו"ע דאיכא חשש ברכה לבטלה לראשון.

ובטעם הדבר, אולי אפשר לבאר, דתלוי בטעם התקנה של ברכת המצוות, האם הוא נועד כדי להקדים כוונה לצאת לעשיית המצוה (כדאיתא בריטב"א פסחים ז', ובעוד ראשונים), או משום שהוא כברכת הנהנין.
בראב"ן עמ"ס כלה נמצא שכתב: "כשם שאסור ליהנות במאכל ומשתה והנאות העולם בלא ברכה...כך אסור לעשות קיום מצוה שבעולם בלא ברכה, שאחר שיש לו שכר המצוה הרי נהנה מן העוה"ז בעוה"ב, כהנחת תפילין וציצית וסוכה ולולב ומזוזה ועוד..."
ולפי זה, נראה לכאורה, שכל עוד לא קיים את המצוה ויצא ידי חובתו, הרי לא מגיע לו שכר ולא נהנה מהעוה"ז, ואם כך אין סיבה מחייבת לברכה, ונמצא שאם בכל אופן ברך ולא קיים את המצווה כתיקונה, תימצא ברכת לבטלה.
אבל א"נ שטעם התקנה לברכה, כדי להקדים כוונה למעשה המצוה, הרי שמספיק שהתחיל בעשיית המצוה, על אף שלא גמרה ולא יצא ידי חובתו, מ"מ הרי לכוונתו היה על מה לחול (לכה"פ על התקיעה האחת שהצליח לתקוע), ונתקיים טעם הברכה, וממילא אין ברכתו לבטלה.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים