מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
להודות ולהלל
הודעות: 304
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי להודות ולהלל » א' אוקטובר 11, 2020 7:27 pm

מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה
נערך לאחרונה על ידי להודות ולהלל ב ד' אוקטובר 14, 2020 5:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 6224
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי תוכן » א' אוקטובר 11, 2020 9:17 pm

שמעתי בשם הרבנית רויז, שזה לכבוד יום טוב, שזה נחשב מאכל מיוחד.

לבי במערב
הודעות: 9199
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 11, 2020 9:47 pm

מנהג ישראל הוא, ואם לא נביאים הם - בני נביאים הם.

על טעמו, ראה 'כבודו מלא עולם' ערך מאכלים אות סז (ריש ע' קיז). 'לקט שושנים' (צאנז) ע' 263.
גם שמעתי אומרים בזה, שרומז על התוה"ק - כשם שבכרוב מקלפים שכבה אחר שכבה ועדיין אל תוכו לא באת, כך התורה עומק לפנים מעומק יש בה ואין אדם עומד על סודה.

ולהעיר מהאמור בס' 'ביתו נאוה קודש' ע' תתשכד ובהע' 880.

אריה הכהן
הודעות: 323
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי אריה הכהן » א' אוקטובר 11, 2020 10:18 pm

תוכן כתב:שמעתי בשם הרבנית רויז, שזה לכבוד יום טוב, שזה נחשב מאכל מיוחד.

חזק ביותר!!!

יבנה
הודעות: 3618
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי יבנה » א' אוקטובר 11, 2020 10:55 pm

לפי גיל מרקס ב Encyclopedia of Jewish food , מקור המנהג בכך שכרוב היה מצוי בשפע ובזול במזרח אירופה בזמן של סוכות, ומאכלים ממולאים מסמלים שפע, בנוסף הצורה של כרוב ממולא דומה לצורת ס"ת.
הוא הוסיף עוד טעמים באנגלית כאן https://www.jta.org/2012/10/07/lifestyl ... chat-torah

חד ברנש
הודעות: 5726
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי חד ברנש » א' אוקטובר 11, 2020 10:58 pm

בדיוק מאותה סיבה שאכלו גפילטע פיש, געלא ועוד מאכלים זולים.
עניות. עניות מנוולת.
כולם היו עניים מרודים.
גם כרוב היה ירק זול.

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי פולסברג » א' אוקטובר 11, 2020 11:12 pm

חד ברנש כתב:בדיוק מאותה סיבה שאכלו גפילטע פיש, געלא ועוד מאכלים זולים.
עניות. עניות מנוולת.
כולם היו עניים מרודים.
גם כרוב היה ירק זול.


איני חושב שמישהו [הגיוני] יחלוק עליך בדבר הזה, אבל הרי כיון שהיה זה המנהג, באו הצדיקים ואמרו רמזים וסודות וכו', עי' בספה''ק... וכפה''נ זאת היתה השאלה פה

חד ברנש
הודעות: 5726
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי חד ברנש » א' אוקטובר 11, 2020 11:35 pm

איני משלה את עצמי שכולם הגיוניים. הלוואי עשרה אחוזים...

עתניאל בן קנז
הודעות: 2244
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' אוקטובר 14, 2020 2:30 pm

חד ברנש כתב:בדיוק מאותה סיבה שאכלו גפילטע פיש, געלא ועוד מאכלים זולים.
עניות. עניות מנוולת.
כולם היו עניים מרודים.
גם כרוב היה ירק זול.

דומני שמע"כ טועה בזה.
אכן הכרוב היה ירק זול. אבל ה'כרוב הממולא' נחשב במאכל מכובד ויוקרתי. (כמובן אצל העשירים ממולא בבשר של ממש, ואילו אצל העניים...).
מתיאורי ספרי הזכרונות מהימים ההם, עולה שהגישו מאכל מכובד זה באירועים יוקרתיים דייקא. כגון חתונות אצל הגבירים, והקידוש שערכו ה'חתן תורה' וה'חתן בראשית' (שהיה בדרך כלל עשירי העיירה), וכיוצ"ב. וכך הפך להיות מאכל המזוהה עם 'שמחת תורה'.


אגב דומני שצ"ל 'האלפטעשס', והכ' שבכותרת נובעת מהגה/שיבוש במבטא רוסי.

להודות ולהלל
הודעות: 304
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2016 5:54 pm

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי להודות ולהלל » ד' אוקטובר 14, 2020 5:30 pm

קרדיט: למען תדע

מנהג אבותינו בידינו
א פארצייטישער מנהג איז געווען צו עסען שמחת תורה האללעפטשעס - געפילטע קרויט
אסאך וואס האבען שוין אנדערע מנהגים אפגעלאזט, האלטען זיך אבער נאך היינט ביי דעם מנהג, ווייל איכא הנאה בהדי מצוה
(עס איז דא א'ן הנאה צוזאמען מיט די מצוה)
קבצים מצורפים
מרשם.jpg
מרשם.jpg (98.67 KiB) נצפה 3832 פעמים

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אוקטובר 14, 2020 5:39 pm

עתניאל בן קנז כתב:
חד ברנש כתב:בדיוק מאותה סיבה שאכלו גפילטע פיש, געלא ועוד מאכלים זולים.
עניות. עניות מנוולת.
כולם היו עניים מרודים.
גם כרוב היה ירק זול.

דומני שמע"כ טועה בזה.
אכן הכרוב היה ירק זול. אבל ה'כרוב הממולא' נחשב במאכל מכובד ויוקרתי. (כמובן אצל העשירים ממולא בבשר של ממש, ואילו אצל העניים...).
מתיאורי ספרי הזכרונות מהימים ההם, עולה שהגישו מאכל מכובד זה באירועים יוקרתיים דייקא. כגון חתונות אצל הגבירים, והקידוש שערכו ה'חתן תורה' וה'חתן בראשית' (שהיה בדרך כלל עשירי העיירה), וכיוצ"ב. וכך הפך להיות מאכל המזוהה עם 'שמחת תורה'.


אגב דומני שצ"ל 'האלפטעשס', והכ' שבכותרת נובעת מהגה/שיבוש במבטא רוסי.


האלעפטשעס כצ"ל (הוֹלֶפְּצֶ'ס)

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: מהו המקור לאכילת כרוב (קרויט - כאליפטשעס בלע"ז) בהושענא רבא / שמחת תורה

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אוקטובר 14, 2020 5:53 pm

לבי במערב כתב:מנהג ישראל הוא, ואם לא נביאים הם - בני נביאים הם.

על טעמו, ראה 'כבודו מלא עולם' ערך מאכלים אות סז (ריש ע' קיז). 'לקט שושנים' (צאנז) ע' 263.
גם שמעתי אומרים בזה, שרומז על התוה"ק - כשם שבכרוב מקלפים שכבה אחר שכבה ועדיין אל תוכו לא באת, כך התורה עומק לפנים מעומק יש בה ואין אדם עומד על סודה.

ולהעיר מהאמור בס' 'ביתו נאוה קודש' ע' תתשכד ובהע' 880.


הרה"ק מקלויזנבורג זצ"ל אמר: בכרוב כל מיני ישועות והשפעות טובות, ורמז לדבר כרו"ב אותיות ברו"ך, כי הברכות והישועות בו מקיפו"ת

בנוגע לביתו נאוה קודש; עי' הליכות הצדיקים בעלזא - שבת קודש ג, עמ' קעג


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים