מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ספטמבר 09, 2021 10:14 pm

האם הקפידו על כך?
כעת מצאתי בזוהר, ח"ג, קג ע"א:
ועל דא כתיב כל האזרח בישראל ישבו בסכות כל מאן דאיהו משרשא וגזעא קדישא דישראל ישבו בסכות תחות צלא דמהימנותא, ומאן דליתיה מגזעא ושרשא קדישא דישראל לא יתיב בהו ויפוק גרמיה מתחות צלא דמהימנותא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11660
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 09, 2021 10:20 pm

הזהירו על כך בהרבה ספרים. לדוגמא בעלמא ראה כה"ח תרלט, ו.

נוריאל עזרא
הודעות: 1853
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' ספטמבר 09, 2021 10:27 pm

אין לי תשובה לשאלה, אך לעוד מקורות בנוסף לזוהר ומה שכתב הרב מה שנכון נכון ראה כאן:
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... 7%AA%D7%90

חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ספטמבר 09, 2021 10:28 pm

יישר כוחכם!
מסתבר שאזהרה זו מבוססת על הזוהר דלעיל.
(אבל מעניין, שמצאתי קטע באחד מפיוטי הקלירי, שכן ניתן להבינו).

נוריאל עזרא
הודעות: 1853
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' ספטמבר 09, 2021 10:48 pm

אם תוכל להרחיב, בתודה מראש.

זאינץ
הודעות: 498
הצטרף: ב' יוני 15, 2020 10:54 pm
מיקום: ירושלים עיר הקודש

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי זאינץ » ה' ספטמבר 09, 2021 10:55 pm

באמרי פנחס[לר' פנחס קוריצער]נאמר שהקפיד ע''כ.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי עקביה » ה' ספטמבר 09, 2021 10:58 pm

ראה בש"ך עה"ת שהביא הדברי יציב.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=36645#p405915
חד ברנש כתב:(אבל מעניין, שמצאתי קטע באחד מפיוטי הקלירי, שכן ניתן להבינו).

תוכל להעלותו הנה?

יבנה
הודעות: 3637
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי יבנה » ה' ספטמבר 09, 2021 11:14 pm

מאידך:
זכריה פרק יד פסוק טז
וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְהֹוָ֣ה צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף ח עמוד ב
תנו רבנן גנב"ך סוכת גוים סוכת נשים סוכת בהמה סוכת כותים סוכה מכל מקום כשרה ובלבד שתהא מסוככת כהלכתה
תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א
מצוה קלה יש לי וסוכה שמה לכו ועשו אותה

חד ברנש
הודעות: 5741
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי חד ברנש » ה' ספטמבר 09, 2021 11:26 pm

נוריאל עזרא כתב:
חד ברנש כתב:יישר כוחכם!
מסתבר שאזהרה זו מבוססת על הזוהר דלעיל.
(אבל מעניין, שמצאתי קטע באחד מפיוטי הקלירי, שכן ניתן להבינו).

אם תוכל להרחיב, בתודה מראש.

מעדיף להימנע בשלב זה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 10, 2021 11:54 am

יבנה כתב:מאידך:
זכריה פרק יד פסוק טז
וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְהֹוָ֣ה צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:
תלמוד בבלי מסכת סוכה דף ח עמוד ב
תנו רבנן גנב"ך סוכת גוים סוכת נשים סוכת בהמה סוכת כותים סוכה מכל מקום כשרה ובלבד שתהא מסוככת כהלכתה
תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א
מצוה קלה יש לי וסוכה שמה לכו ועשו אותה


המקור הראשון והשלישי מדברים על לעת"ל (ובמקור השלישי הם הרי לא עומדים במצווה הזו כלל)
במקור השני מדובר על סוכה שלא לשם מצוות סוכה אלא כסוכת שומרים וכה"ג.

יבנה
הודעות: 3637
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי יבנה » ו' ספטמבר 10, 2021 1:05 pm

בברכה המשולשת כתב:המקור הראשון והשלישי מדברים על לעת"ל (ובמקור השלישי הם הרי לא עומדים במצווה הזו כלל)
במקור השני מדובר על סוכה שלא לשם מצוות סוכה אלא כסוכת שומרים וכה"ג.

מה בכך שמדובר לעת"ל, סו"ס מבואר שאין פגם שגוי יכנס לסוכה. ובע"ז כתוב להדיא "מצוה קלה יש לי" וכפי המבואר בסוגיא שם ובזכריה, וכפי הדין שגוי שעשה מצוה מקבל שכר כאינו מצווה ועושה.
במקרה של סוכת גוים, הרי היהודי משתמש בו לצורך מצוה, אף שהגוי נכנס ויוצא בו, ולא נתבאר שיש בזה בעיה מצד שגורם שגוי יכנס.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ספטמבר 11, 2021 8:34 pm

יבנה כתב:מה בכך שמדובר לעת"ל, סו"ס מבואר שאין פגם שגוי יכנס לסוכה. ובע"ז כתוב להדיא "מצוה קלה יש לי" וכפי המבואר בסוגיא שם ובזכריה, וכפי הדין שגוי שעשה מצוה מקבל שכר כאינו מצווה ועושה.
במקרה של סוכת גוים, הרי היהודי משתמש בו לצורך מצוה, אף שהגוי נכנס ויוצא בו, ולא נתבאר שיש בזה בעיה מצד שגורם שגוי יכנס.


א. הרי במקור השלישי מבואר שזו סוכה שהם יעשו עבור עצמם, ושהם לא יהיו ראויים למצווה זו. אז בהחלט יש פגם.
ב. אני הבנתי שהגוי לא נכנס לסוכה בזמן החג, אלא שהוא בנה את הסוכה בקיץ ולא משתמש בה כעת.

יבנה
הודעות: 3637
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי יבנה » ש' ספטמבר 11, 2021 9:16 pm

בברכה המשולשת כתב:א. הרי במקור השלישי מבואר שזו סוכה שהם יעשו עבור עצמם, ושהם לא יהיו ראויים למצווה זו. אז בהחלט יש פגם.
ב. אני הבנתי שהגוי לא נכנס לסוכה בזמן החג, אלא שהוא בנה את הסוכה בקיץ ולא משתמש בה כעת.

א. מבואר בגמ' שזו דוגמא למצוה קלה שאילו היו מקיימים אותה היו מקבלים עליה שכר, אך ה' יראה להם שאין להם מסירת נפש לקיים את המצוות שלא כמו היהודים. זה לא פגם בסוכה, אלא פגם במסירת נפש של גוים לעשות שום מצווה.
ב. בגמ' מוזכר הרבה סוגי סוכות גנב"ך ורקב"ש, אין סיבה שבעליהם יעזבו את הסוכות בימי סוכות ואין רמז לכך בגמ'.
ג. מה עם הפסוקים בזכריה?

על קצה הקולמוס
הודעות: 305
הצטרף: ד' אוקטובר 30, 2019 12:00 am

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי על קצה הקולמוס » ש' ספטמבר 11, 2021 9:52 pm

מתוך מאמר שפורסם המבשר תורני אשתקד בסוכות תשפ"א:
לא הכניסו את הדוור הנכרי לתוך הסוכה
נפתח במעשה רב שהתרחש אצל הרה"ק האמרי יוסף מספינקא זי"ע, באחד מימי חוה"מ סוכות, הגיע דוור נכרי למסור איגרת חשובה עבור הרבי מספינקא. והדוור עמד על כך שהוא צריך למסור את האיגרת דווקא לידי הנמען בלבד הלא הוא רבינו ה'אמרי יוסף', ולא לשום אדם אחר.
בנו של רבינו הרה"ק ה'חקל יצחק' נכנס לסוכה ושאל את אביו ה'אמרי יוסף' האם מותר לו להכניס את הגוי, והשיב לו על פי דברי המשנה במסכת כלים (פרק א) שהחיל מקודש שאין עכו"ם נכנסין לשם, ואמר לו שסוכה ודאי קדושתה כחיל ולכן אין להכניס גוי לסוכה.
ובאותו מעמד הזכיר הרה"ק בעל אמרי יוסף זצ"ל את מנהג רבו הרה"ק הדברי חיים מצאנז זצ"ל שנמנע מלירוק בסוכה, ואמר בזה"ל: "די לנו דורכים אנו ברגלינו על השמות הקדושים שבסוכה, וכי עוד נרוק עליהם", ואם כן איך אנו יכולים להכניס ערל מאוס לתוכה. (ליקוטי אמרי יוסף ח"ג שיחות וסיפורים עמ' רנ"ח).

הקדושה בורחת מהסוכה
ואכן כבר מצאנו מקור קדום לאיסור כניסה לנכרי בתוך הסוכה, וכה כתב המקובל רבי מרדכי הכהן מחכמי ומקובלי צפת בתקופת תור הזהב של העיר בספרו 'שפתי כהן' וזה לשונו:
"הרי השבעה צדיקים רמוזים שהם באים עם שאר הצדיקים ויושבים בסוכה, על כן צריך לשבת בה באימה ויראה בבושה וענוה, ולא ימשך אחר האכילה ושתיה שלא יבוא לידי דברי נבילה ולא יכניס לתוכה עובדי גלולים שהסוכה היא צלא דמהימנותא ועובד גלולים לית ליה מהימנותא, ואז בורחת הקדושה ושבעה הצדיקים מקללים קללות נמרצות, אם כשאינם נותנים להם חלקם שהוא חלק העניים מקללים אותם קללות שכתב הזוהר עיין שם, כל שכן אם בא כותי ובפרט שהוא עובד עבודת גלולים שהוא אל קנא, וכמה בני אדם חושבים שיושבים בצל סוכה והם חוץ ממנה, שמי שהוא אזרחי ושורשו וענפיו מישראל ומכוון לישב בצילא דמהימנותא סוכה קלטתו, ואם לאו סוכה פולטתו עכ"ל (שפתי כהן פר' אמור).
כיוצא בבזה מצינו אחד קדוש מדבר שמזהיר על כך, הגאון רבי יוסף מדובנא זצ"ל בספרו יסוד יוסף (פרק ע"ז) "ובהיות כי רצון הש"י ב"ה שלא להתערב זר בתוך מצוה הקדושה מצות סוכה, על כן הוי זהיר בהיות בא אליך ערל א' לענין עסק שלך, אל תרבה עמדו בדברים בתוך הסוכה, ולא יתעכב במקום קדוש ומכ"ש ח"ו שלא לאכול ולשתות עמו בצל קדוש חניית סוכה, ובשכלך תוכל להתבונן הפגם בזה, כי היושב בסוכה ולומד או מתפלל הרי הוא יושב ממש בתוך עולמות העליונים שכל עולם נקרא יום כידוע, וזהו בסוכות בסוכות תשבו שבעת ימים".
וככה היה נזהר בעצמו הרה"ק רבי פנחס מקאריץ זצ"ל כמ"ש בספר אמרי פנחס (מועדים אות קס"ח): "היה מקפיד לבל יכנס ערל אל הסוכה, וכשהיו צריכים להסיר המנורה בשבת, היו נושאין השלחן לבית ושם הסירו המנורה [היינו שהוציאו מחוץ לסוכה את השולחן שלא היה בסיס לדבר האסור ובחוץ הגוי הסיר את המנורה]".
כן העיד הגה"צ רבי עקיבא יוסף שלזינגר בספרו שו"ת רבי עקיבא יוסף (או"ח א סי' רד): "וכן מורי חמי נ"י [ה"ה הגה"ק רבי הלל מקולמייא זצ"ל בעל משכיל אל דל], הקפיד בזה שלא יכנס עכו"ם בסוכתו".

מקורו טהור מדברי הזוה"ק
ויש שכתבו שמנהג זה מקורו טהור הנובע ממשנתו של רשב"י כדאיתא בזוהר הקדוש (פר' אמור ק"ג, א): "כְּתִיב, כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסוּכּוֹת. כָּל מַאן דְּאִיהוּ מִשָׁרְשָׁא וְגִזְעָא קַדִּישָׁא דְּיִשְׂרָאֵל, יֵשְׁבוּ בַּסֻּכּוֹת, תְּחוֹת צִלָּא דִּמְהֵימְנוּתָא. וּמַאן דְּלֵיתֵיהּ מִגִּזְעָא וְשׁוֹרְשָׁא קַדִּישָׁא דְּיִשְׂרָאֵל, לָא יְתִיב בְּהוּ, וְיִפּוּק גַּרְמֵיהּ מִתְּחוֹת צִלָּא דִּמְהֵימְנוּתָא". [כל מי שהוא משורש וגזע קדוש של ישראל, ישבו בסוכות, תחת צל האמונה. ומי שאינו מגזע ושרש קדוש של ישראל, לא יושב בהם, ומוציא את עצמו מתחת צל האמונה].

זכר לענני הכבוד שפלט עובדי ע"ז
ענין האמור שלא להכניס עכו"ם לסוכה, יש להטעים עוד בדברי הגאון רבי משה זאב מרגליות זצ"ל אבד"ק ביאליסטאק [תלמיד הגר"א] בספרו אגודת אזוב (בהקדמה לדרושי חג הסוכות) דהנה מצות ישיבת סוכה הוא זכר לענני הכבוד, ומצינו בענני הכבוד שהיו פולטין שבט דן לחוץ בעבור שהי' ביניהם עכו"ם, כדאיתא בילקוט (סו"פ תצא) ובתרגום יונתן (שם) אהא דכתיב ויזנב בך כל הנחשלים אחריך, וכן פירש רש"י ז"ל שם פי' שהי' חסרי כח מחמת חטאם שהי' הענן פולטן, ואם כן גם מצות סוכה שהוא זמר לסוכות ענני הכבוד כל שיש בו שמץ עכו"ם לא יבוא בהם, ואין לו חלק ונחלה במצוה זו. ולכן קבע הקב"ה את חג הסוכות אחר יוה"כ בהיותינו נקיים מכל חטא, אז ישבו בסוכות זכר לענני הכבוד. ולפי דרכינו למדנו גודל קדושת הסוכה לכן צריך לישב בו בנעימה קדושה ואל יקל ראשו בהם ח"ו (הובא בפרדס אליעזר פרק ה).




מקור נוסף בפייט לסוכות
גם מצינו לו מקור באחת הפיוטים המיוחסים לרבי אליעזר הקליר במחזור חג הסוכות, והוא בפיוט 'כי אקח מועד' (ליום ב' דסוכות קודם קדושה): "וְזָר לֹא יִהְיֶה בְּמוֹצְאוֹתֶיהָ, וְנֵכָר לֹא יַעֲבוֹר בְּתוֹצְאוֹתֶיהָ, וְעָרֵל לֹא יְשֻׁתַּף בִּמְחִיצוֹתֶיהָ, וְעוֹבֵד אֱלִיל לֹא יִרְמוֹס בַּחֲצֵרוֹתֶיהָ, וּלְאוֹם לֹא יֵעָרֵב בְּחוּצוֹתֶיהָ, כִּי אִם עֲמוּסָיו נוֹצְרֵי עֵדוֹתֶיהָ"...
ובפירוש 'מעשה אורג' (על הפייט שם) מביא ביאור בשם ראב"ן והמפרש, וז"ל: "וזר לא יהי' במוצאותיה, שזר אסור לישב בסוכה אם לא שיתגייר שנאמר כל האזרח בישראל ישבו בסוכות. וְנֵכָר לֹא יַעֲבוֹר בְּתוֹצְאוֹתֶיהָ, ישראל מומר שנתנכרו מעשיו לאביו שבשמים, וכן תרגמו על בן נכר כל בר ישראל 'ועכו"ם לא ירמוס בחצרותיה', אם נתגייר ועדיין לא טבל לא ידרוך בחצר של סוכה וערל לא ישתף במחיצותיה, אפילו ישראל שמתו אחיו מחמת מילה והוא אינו מהול.
וכתב הרא"ף, ואף שלא נמצא דין זה בראשון ואחרון, מכל מקום דברים של טעם הם, ולפי זה יש לעיין אם מותר לזמן עכו"ם שיבוא ויאכל כמו כביצה פת בסוכה משום לפני עור לא תתן מכשול וכו'.
אך סיים שם: ולפענ"ד נראה שכל הענין אינו קאי על סוכה, רק קאי אלעיל שכתב שם וסוכה תהי' לצל יומם, שקאי אלעתיד, ע"ז אמר ישראל לבדם יזכו לשבת בה וזר לא יתערב עמהם"...

גם מי שאינו שומר תורה ומצוות אין להיכנס לסוכה
עוד העלה מרן הרה"ק בעל הדברי יואל מסאטמאר זצ"ל (בספרו דברי יואל לסוכות אות כ"א) בביאור לשון הפייט המובא לעיל שהאריך בכמה לשונות הנרדפים זר נכר ערל עובד אליל ולאום דלכאורה לפום ריהטא כולם משמעות אחת יש להם, ונראה דכוונת הפייטן לכלול גם אותן אנשים שנולדו מזרע ישראל ונתנכרו מעשיהם לאביהם שבשמים ובלבם מחשבת פסול בעניני אמונה ועיקרי הדת, שאין להם להיכנס בסוכה כי מצות סוכה שייכא רק לישראל קדושים המאמינים בה' ובתורתו הק', משא"כ מי שיש לו מחשבת מינות לא יתערב בתוכם לבוא אל הסוכה עכ"ד.
ומצינו שכן נהג למעשה הרה"ק בעל האמרי חיים מויזניץ זי"ע, וכפי שסיפר משמשו בקודש הרה"ח ר' שמואל שטערן ז"ל, שפעם באחד מימי חול המועד סוכות, בא רופאו הפרטי ד"ר פריי, לבקר את הרבי, הרופא הזה היה מומחה גדול, והרבי העריך אותו מאד, על שהיה שליח טוב לשמירת בריאותו במשך שנים רבות. לשאלת המשב"ק, איפה רוצה הרבי לקבל את הרופא, השיב: "איך דארף איהם נישט אין מיין סוכה" [אינני צריך אותו בתוך הסוכה שלי], וקיבל אותו בחדרו. ואולי לא רצה להכניס בסוכתו איש יהודי שאינו שומר תורה ומצוות, שאינו עושה מעשה עמך (שה לבית עמ' קו).

עץ הזית
הודעות: 477
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי עץ הזית » א' ספטמבר 12, 2021 1:03 am

על קצה הקולמוס כתב:בנו של רבינו הרה"ק ה'חקל יצחק' נכנס לסוכה ושאל את אביו ה'אמרי יוסף' האם מותר לו להכניס את הגוי, והשיב לו על פי דברי המשנה במסכת כלים (פרק א) שהחיל מקודש שאין עכו"ם נכנסין לשם, ואמר לו שסוכה ודאי קדושתה כחיל ולכן אין להכניס גוי לסוכה.

וצ"ע לפי זה איך מותר לטמאי מתים להיכנס לסוכה, ואף שבזמן הזה יש לומר שזה בבחינת "טומאה הותרה בציבור", אבל הרי גם כשהיתה טהרה בישראל לא שמענו שטמאי מתים פטורים מן הסוכה.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי עקביה » א' ספטמבר 12, 2021 7:30 am

גם מצינו לו מקור באחת הפיוטים המיוחסים לרבי אליעזר הקליר במחזור חג הסוכות, והוא בפיוט 'כי אקח מועד' (ליום ב' דסוכות קודם קדושה): "וְזָר לֹא יִהְיֶה בְּמוֹצְאוֹתֶיהָ, וְנֵכָר לֹא יַעֲבוֹר בְּתוֹצְאוֹתֶיהָ, וְעָרֵל לֹא יְשֻׁתַּף בִּמְחִיצוֹתֶיהָ, וְעוֹבֵד אֱלִיל לֹא יִרְמוֹס בַּחֲצֵרוֹתֶיהָ, וּלְאוֹם לֹא יֵעָרֵב בְּחוּצוֹתֶיהָ, כִּי אִם עֲמוּסָיו נוֹצְרֵי עֵדוֹתֶיהָ"...

יישר כח!

אף כי חלילה מלפרש שיהודי כשר שלא נימול מכיון שמתו אחיו מחמת מילה לא יכנס לסוכה.
ברור שכוונת הפייט לגוי (אמנם איני יודע האם כוונתו לומר שגוי לא יכנס לסוכה, או שיש לו כוונה אחרת).

נוריאל עזרא
הודעות: 1853
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' ספטמבר 12, 2021 7:38 am

עקביה כתב:
גם מצינו לו מקור באחת הפיוטים המיוחסים לרבי אליעזר הקליר במחזור חג הסוכות, והוא בפיוט 'כי אקח מועד' (ליום ב' דסוכות קודם קדושה): "וְזָר לֹא יִהְיֶה בְּמוֹצְאוֹתֶיהָ, וְנֵכָר לֹא יַעֲבוֹר בְּתוֹצְאוֹתֶיהָ, וְעָרֵל לֹא יְשֻׁתַּף בִּמְחִיצוֹתֶיהָ, וְעוֹבֵד אֱלִיל לֹא יִרְמוֹס בַּחֲצֵרוֹתֶיהָ, וּלְאוֹם לֹא יֵעָרֵב בְּחוּצוֹתֶיהָ, כִּי אִם עֲמוּסָיו נוֹצְרֵי עֵדוֹתֶיהָ"...

יישר כח!

אף כי חלילה מלפרש שיהודי כשר שלא נימול מכיון שמתו אחיו מחמת מילה לא יכנס לסוכה.
ברור שכוונת הפייט לגוי (אמנם איני יודע האם כוונתו לומר שגוי לא יכנס לסוכה, או שיש לו כוונה אחרת).

ונזכר מקור זה בקישור שהבאתי לעיל:
viewtopic.php?f=31&t=57318#p726617
קבצים מצורפים
screenshot (24).png
screenshot (24).png (91.34 KiB) נצפה 2502 פעמים

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי עקביה » א' ספטמבר 12, 2021 7:55 am

נוריאל עזרא כתב:ונזכר מקור זה בקישור שהבאתי לעיל:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 18#p726617

ייש"כ!
בעוונותיי לא נכנסתי אליו.

עכ"פ א"א להמציא איסורים שאין להם זכר בהלכה.

נוריאל עזרא
הודעות: 1853
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » א' ספטמבר 12, 2021 8:01 am

עקביה כתב:עכ"פ א"א להמציא איסורים שאין להם זכר בהלכה.

תודה.
מסכים עם כל מילה ואין אני אלא כמראה מקום בלבד.
ועכ"פ לא כתוב שם שיש איסור אלא דן דרך אגב במה שמצינו שהזהירו הספרים על כך כדי ללמוד לנידון אחר ע"ש.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 12, 2021 5:46 pm

יבנה כתב:
בברכה המשולשת כתב:א. הרי במקור השלישי מבואר שזו סוכה שהם יעשו עבור עצמם, ושהם לא יהיו ראויים למצווה זו. אז בהחלט יש פגם.
ב. אני הבנתי שהגוי לא נכנס לסוכה בזמן החג, אלא שהוא בנה את הסוכה בקיץ ולא משתמש בה כעת.

א. מבואר בגמ' שזו דוגמא למצוה קלה שאילו היו מקיימים אותה היו מקבלים עליה שכר, אך ה' יראה להם שאין להם מסירת נפש לקיים את המצוות שלא כמו היהודים. זה לא פגם בסוכה, אלא פגם במסירת נפש של גוים לעשות שום מצווה.
ב. בגמ' מוזכר הרבה סוגי סוכות גנב"ך ורקב"ש, אין סיבה שבעליהם יעזבו את הסוכות בימי סוכות ואין רמז לכך בגמ'.
ג. מה עם הפסוקים בזכריה?


א. מבואר שם שהגויים אינם ראויים למצוות סוכה, כמו לכל למצווה אחרת. לכאורה די בכך לדחות את הראיה משם להתיר בנדו"ד.
ב. הסוכות הנ"ל היו שומירות. הלא כן?
ג. הרי מבואר שם שהגויים ילקו במגיפה נוראה, והשרידים יבואו בחג הסוכות, לכאורה כאות הכנעה והתבטלות. ולא כתוב שהם ייכנסו לסוכות שלנו.

כדכד
הודעות: 8397
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי כדכד » ב' ספטמבר 13, 2021 5:38 pm

על קצה הקולמוס כתב:מתוך מאמר שפורסם המבשר תורני אשתקד בסוכות תשפ"א:
לא הכניסו את הדוור הנכרי לתוך הסוכה
נפתח במעשה רב שהתרחש אצל הרה"ק האמרי יוסף מספינקא זי"ע, באחד מימי חוה"מ סוכות, הגיע דוור נכרי למסור איגרת חשובה עבור הרבי מספינקא. והדוור עמד על כך שהוא צריך למסור את האיגרת דווקא לידי הנמען בלבד הלא הוא רבינו ה'אמרי יוסף', ולא לשום אדם אחר.
בנו של רבינו הרה"ק ה'חקל יצחק' נכנס לסוכה ושאל את אביו ה'אמרי יוסף' האם מותר לו להכניס את הגוי, והשיב לו על פי דברי המשנה במסכת כלים (פרק א) שהחיל מקודש שאין עכו"ם נכנסין לשם, ואמר לו שסוכה ודאי קדושתה כחיל ולכן אין להכניס גוי לסוכה.
ובאותו מעמד הזכיר הרה"ק בעל אמרי יוסף זצ"ל את מנהג רבו הרה"ק הדברי חיים מצאנז זצ"ל שנמנע מלירוק בסוכה, ואמר בזה"ל: "די לנו דורכים אנו ברגלינו על השמות הקדושים שבסוכה, וכי עוד נרוק עליהם", ואם כן איך אנו יכולים להכניס ערל מאוס לתוכה. (ליקוטי אמרי יוסף ח"ג שיחות וסיפורים עמ' רנ"ח).

...

אם אני זוכר נכון קראתי היכן שהוא את הסיפור הזה וההמשך היה שהאמרי יוסף אמר שהוא בעצמו יצא אל מחוץ לסוכה לקבל את האיגרת ואף שהשתדל לא לצאת מהסוכה סבר שזה עדיף מלהכניס גוי אבל כל זה מתוך זכרון מעומעם

ברוז
הודעות: 1671
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי ברוז » ג' ספטמבר 14, 2021 11:42 pm

ראו עוד כאן בחקל יצחק ד"ה והשענו, ודפחוק"ח.
https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... pagenum=75

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' ספטמבר 15, 2021 3:21 am

האם יש להמנע מלהכניס גוי באמצע תהליך גיור לסוכה?
אצלי זה השנה נפק"מ למעשה (אמנם לא בסוכתי הפרטית).

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: להימנע מלהכניס גוי בסוכה

הודעהעל ידי עקביה » ד' ספטמבר 15, 2021 10:28 am

שאל אדמו"ר.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים