מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת לישב בסוכה קודם כניסתו, כדי שיהיה עובר לעשייתן

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2515
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

ברכת לישב בסוכה קודם כניסתו, כדי שיהיה עובר לעשייתן

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' ספטמבר 22, 2021 8:39 pm

לנוהגים לברך בכל כניסה וכניסה לסוכה, האם מצינו שנהגו לברך לישב בסוכה עודם מחוץ לסוכה סמוך לכניסתם לסוכה, כדי שתהיה הברכה עובר לעשייתן?

היות ורשום כאן 'כל הזכויות שמורות', אביא כל הגליון... ראו מעשה רב דף 7 טור א', על החזון יחזקאל זצ"ל, שכך היה נוהג, והוא חידוש.

ובאמת המגיד משנה (פרק ו מהל' סוכה הל' יב)
שאין כונת הברכה כשאמרו לישב ישיבה ממש, שהרי ודאי אם היה עומד בסוכה כל היום ואכל ושתה בה ולא ישב כלל ודאי יצא ידי חובתו, שאינו מחוייב לישב, ובודאי כשאמרו לישב רצו לומר לעמוד, ואחזו לשון הכתוב שאמר בסוכות תשבו שבעת ימים, וכיון שכן כשנכנס בה כבר התחיל במצוה שהרי מצותה בין עומד בין יושב, ואעפ"כ הוא מברך וקרוי עובר לעשייתה, לפי שכל שעה היא קודמת לשעה אחרת, וכל היום נמשך מצותה, ולדעת רבינו ורבותיו היה לו לברך קודם הכניסה שהרי כיון שנכנס התחיל במצוה. כך נראה לי:


ולכאורה לפי זה כן היה ראוי לנהוג, לנוהגים לברך בכל כניסה וכניסה לסוכה. וכאשר מתבאר מדברי המגיד משנה, שלא מצא לזה תירוץ אלא דהוי מצוה נמשכת, ושפיר עובר לעשייתן, אבל לכתחילה לכאורה היה ראוי לברך עודו חוץ לסוכה, וכהנהגת החזון יחזקאל.

חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים