מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקנאת אתרוג לאשתו ביום הראשון

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
קרוב קרוב
הודעות: 34
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 12:10 am

הקנאת אתרוג לאשתו ביום הראשון

הודעהעל ידי קרוב קרוב » ד' ספטמבר 29, 2021 11:55 am

לבני אשכנז הנוהגים כי נשים נוטלות לולב וברכות , האם יש עניין להקנות לאשתו את ד' מינים .

ברור כי כדי לצאת היא צריכה לקנות השאלה האם צריך ךהקנות מפורש או שמספיק הכוונה הכללית של יציאה
במצווה עם כל פרטיה הכוללת גם את עניין ההקנאה .

מן הדרום
הודעות: 708
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: הקנאת אתרוג לאשתו ביום הראשון

הודעהעל ידי מן הדרום » ד' ספטמבר 29, 2021 1:10 pm

לעצם ענין הצורך בהקנאה לאשה יעויין תהלה לדוד:

י מה שהקשה הר"ח על המג"א סק"ח שכ' דגם בשאל מצוייצת רשאי לברך כמו הנשים והקשה הד"ח כיון דהציצית שאולין הוי כמו אתרוג השאול דליכא סברא שיהי' מותר לברך עליו אם ירצה ע"כ ולע"ד דברי המג"א נכונים דבאמת טעמא בעי למה לא יברך על אתרוג השאול אם ירצה כמו הנשים אלא דע"כ לא כתבו התוס' והרא"ש ז"ל דיכול לומר וצונו אלא באינו מחויב ועושה אבל במחויב ואינו עושה כדין איך יאמר וצונו ולכן אינו יכול לברך באתרוג השאול אם ירצה כיון דמחויב לטול אתרוג שאינו שאול אבל בשואל טלית מצוייצת דהוא אינו מחויב ורק מה שהבעלים חיבים יכול לברך אם ירצה א"כ אף שהציצית שאולין יכול לברך כן ברור לדעתי ויצא לנו מזה דאשה יכולה לברך על אתרוג השאול

וראה שו"ת דברי יעקב ח"ב [להגר"י בלוי בעל הפתחי חושן] שדן בזה וכתב בתו"ד:
הביא בשם תהילה לדוד..ראיתי בשם בכורי יעקב שכתב להזהיר להקנות, ואחר שדן בזה הוסיף-
למעשה לא ראיתי ולא שמעתי שמקפידים להקנות לאשה את הד' מינים, ובדרך כלל אין הנשים מבינות בדרכי ההקנאה.. ועכ"פ בתורת לימוד זכות נראה שסמכו על התהילה לדוד

לבי במערב
הודעות: 9207
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הקנאת אתרוג לאשתו ביום הראשון

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוקטובר 05, 2021 2:18 am

ואני ראיתי שמקפידים בזה (גם בחוה"מ), ונשי דידן חכמניות הן ובקיאות בדרכי ההקנאה.

במסתרים
הודעות: 1744
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: הקנאת אתרוג לאשתו ביום הראשון

הודעהעל ידי במסתרים » ג' אוקטובר 05, 2021 2:44 am

קרוב קרוב כתב:האם צריך להקנות מפורש או שמספיק הכוונה הכללית של יציאה במצווה עם כל פרטיה

עיין ש"ע סימן תרנח ס"ה ומשנ"ב סק"כ


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים