מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הושענא נאמר בסוכות אלף פעמים. והאלמימבר"א גם היא טובה. חלק ב'.

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

הושענא נאמר בסוכות אלף פעמים. והאלמימבר"א גם היא טובה. חלק ב'.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' אוקטובר 12, 2022 2:51 pm

בשל תקלה טכנית בחלק א,
viewtopic.php?f=31&t=60578&p=773273&sid=13b445cf69fdb212d6d2a6ba01364e8c#p773273
המשך הדיון בנושא ההושענות/ הקפות בסוכות - הוא כאן .


1.
סביבון . או - יו יו


סיבוב ימינה,.. סיבוב שמאלה,... ושוב ימינה,..

זה לא שיעור במחול אלא זה מה שעשו בהקפות בכל יום בסוכות (חוץ מהושע"ר) בתקופת הגאונים, ורק שלש פעמים ולא 7 . ורק בהושע"ר היו מקיפין 6 פעמים לשמאל ופעם שביעית לימין. כך לדברי ר שרירא גאון שמובא בהלכות ריץ גיאת,

ולפי רב האי – בשאר הימים רק 2 אחד ימינה והשני שמאלה,
ולדעת רב האי ורק בהושע"ר שלוש ההקפות הראשונות הן לימין (נגד כיוון השעון), שלוש הבאות לשמאל (כיוון השעון) והאחרונה לימין.

ולפי השבלי לקט כלל לא הקיפו , ורק אמרו את הבקשות, ולמה ? כי אם זה זכר למקדש היינו אמורים להקיף עם ערבות כמסק(נת הגמרא- שזה מה היו עושים במקדש [ ולא עם 4 המינים] . ורק בהוש"ר לשבלי הלקט הם נהגו להקיף עם ערבות- כפי שאכן היה במקדש - וזה זכר למקדש.. (יש בכך מחלוקת ראשונים).
ואכן רשי - עקב הנל כתב בתשובה - שההקפות כל יום עם 4 המינים , זה מנהג בעלמא, אבל ל א זכר למקדש !
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב א' אוקטובר 01, 2023 1:28 pm, נערך 4 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: הושענא אלף פעמים. והאלמימבר"א גם היא טובה. חלק ב'.

הודעהעל ידי יהודהא » ד' אוקטובר 12, 2022 3:08 pm

2.
א. אבל זה היה בפסח - ההקפות כיבוש יריחו ?
ב. נכון אבל מלחמת גוג ומגוג - תהיה בסכות.
ג. לרוקח-יש קשר ליריחו ,אבל הסיבה היא הגשם,


א. אבל זה היה בפסח - כיבוש יריחו.
נכון, אבל יש בכוח ההקפות לבטל מידת הדין מישראל בכל עת. וכבר בירושלמי מצויין שההקפות הם זכר ליריחו, "אמר ר אחא זכר ליריחו" , ומובא בראשונים רבים, ומהרם מרוטנברג אף מצא לכך סמך בפסוקים בשה"ש ב, ובתהילים כו). "אקומה נא ואסובבה בעיר", " ואסובבה את מזבחיך", כלומר : כנגד מב שסבבתי את העיר יריחו שבעה פעמים,כן אסובבה את מזבחך ה'. והסבר- שכשם שביריחו - מידת הדין הפילה את חומתה, כך עי ההקפות היום השם יגן על ישראל ותחול על האוייבים מידת הדין.

ב. נכון אבל מלחמת גוג - תהיה בסכות.
ועל התמיהה שהרי אירוע זה התרחש בניסן ולא בתשרי ? מסבירים שהניצחון על גוג ומגוג תתרחש ביום הושע"ר, כך מופיע בטור אוח תצ, באבודרהם ועוד , ומכיון שכך מקיפים אנו ומתפללים שכשם שהתרחש נס ביריחו, שגם במלחמה האחרונה "מקדימים" להקיף כדי שגוג ומגוג יפלו.

ובעצם כבר נאמר במדרש על נבואת יחזקאל כה,יד, :ונתתי את נקמתי באדום וכו, " כאשר עשה יהושע ביריחן,והם סובבים את העיר ותוקעים בשופרות,ובפעם השביעית מריעים תרועהו...ונפלה חומת העיר ...
באותו כיוון יש גם המזכירים את המדרש המחזק את הקשר עם ההקפות ביריחו ,לא רק בקשר לזמן, אלא גם בקשר למקום, שכן במדרש נאמר ש - " הראהו גוג וכל המונו שעתידים ליפול בבקעת יריחו".

ג. ולרוקח-יש קשר ליריחו ,אבל הסיבה היא הגשם.
מה הקשר ? יש קשר ! שכן הסיפור של נבואת אליהו לאחאב " חי השם ..אשר עמדתי לפניו, אם יהיה השנים
האלה ט ל ו מ ט ר - כי אם לפי דברי", היכן נאמרה ? נכון ,כשאחאב ואליהו נפגשו בבית חיאל בית העלי, ובדו שיח ביניהם נאמרה אותה נבואה על הבצורת, ומשום כך אומר הרוקח : מכאן שבשביל טל ומטר צריך להקיף כמו ביריחו שלושה עשר פעמים (6+7) וכו, ולכך בהוש"ר מקיפין שבע פעמים [כמו ביריחו] עבור ה ג ש מ י ם .

יהודהא
הודעות: 1240
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: הושענא אלף פעמים. והאלמימבר"א גם היא טובה. חלק ב'.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' אוקטובר 13, 2022 11:16 pm

ד. כוהנים או ישראלים ?

ההקפות במקדש היו רק עי הכוהנים כך לרשי ותוספות (סוכה מד), שהרי אין זר נכנס בין האולם למזבח. והיום שכולם מקיפין - זה רק לזכר שעשו הכוהנים,
לרמבם ולחזקוני - במקדש כל ישראל נהגו כך, ומובן לכך שהיום כולם מקיפין, והחזקוני כתב במפורש "שהיו זוקפין הערבה בצד המזבח, ומשם נוטלין אותה כל העם,וסובבין את המזבח משמע ש ז ר קרב לגבי המזבח" .
-------------------------
הנל כתבנו בחלק א'.
ותוספת לנל היא שיטת הריף-

בלי סיבובים !

עימדו ואל תקיפו
אלה דברי הגאונים [באוצר- מסכת סוכה התשובות 60].
והיא שיטת הריף הסובר שבין האולם למזבח עמדו הכוהנים בלבד ולולביהם בידיהם כשפניהם למזרח , ומקיפין את המזבח בעמידה ! , ואילו האחרים ישראל הקיפו את המזבח משלושת הצדדים האחרים: צפון מזרח ודרום - בעמידה.
ובכל יום נעמדו כך כטבעת מסביב למזבח- בעמידה.

מצויין . לא כל כך - שהרי איך בהושע"ר יקיפו 7 פעמים ?!
לשיטתם ביום הושע"ר הם נכנסו ויצאו שבע פעמים , וכל פעם התייצבו בצורת מעגל מסביב למזבח , ובסדר הנ"ל: הכוהניםבין האולם למזבח, והאחרים בשלושת הצדדים הנוספים.


חזור אל “סוכות ושמנ"ע”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 81 אורחים