מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
לענד
הודעות: 77
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 9:54 am

רחיצה בבורית- האם מותר בט' ימים או באבל

הודעהעל ידי לענד » ג' יולי 28, 2015 4:51 am

כ' הפוסקים דאף בערב שבת חזון אסור לרחוץ בבורית - אמנם אחר העיון לא מצאתי בפירוש דיש איסור לרחוץ פניו ידיו ורגליו בצונן עם בורית, וגם באבל לא מצאתי איסור כזה בפירוש [בדברי סופרים כ' לאסור משום סיכה, אבל בט' ימים ליכא איסור סיכה, וגם יש הרבה א ופנים שאף בבורית ליכא סיכה, ופשוט], המג"א הביא בשם הלבוש על 'חפיפת הראש' בחמין, שזהו אסור בבורית ולויג, וכן הוא במ"ב וש"פ, אבל היכא שמותר בצונן, כגון פניו ידיו ורגליו [כל השבוע] לא מצאתי בפירוש שאסור בבורית ולוג
וכל דבריי כאן מעיקר הדין, מדין הפוסקים, ולא ההיתר שבזמנינו משום איסטנוס וכו' וכו'

אוהב אוצר
הודעות: 2923
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

שליח ציבור בחשש שמא יאלץ לאכול

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ד' יולי 19, 2017 10:39 am

מי שהוא מוגדר כחולה שאין בו סכנה ויש חשש רחוק [מנסיון של שאר צומות שכמעט ולא היה מצב כזה] שיצטרך לאכול בצום - האם מותר לו לכתחילה להיות
ש"צ בערב או בבוקר?

ישורון250
הודעות: 59
הצטרף: ד' דצמבר 02, 2015 11:46 pm

סנדק בשבוע שחל בו ת"ב אם יכול לאכול בשר בביתו

הודעהעל ידי ישורון250 » א' יולי 30, 2017 11:01 am

סנדק בשבוע שחל בו ת"ב ואינו משתתף בסעודת המצוה שעורך אבי הבן, האם יכול הסנדק לאכול בשר בביתו אחר שיום טוב שלו, או רק כאשר משתתף בסעודת המצוה. לא ראיתי כעת מי שדן בזה נא להאיר עיני. יישר כח.

בתוך הגולה
הודעות: 774
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ה' יולי 30, 2020 12:39 am

האם מצינו מי שדן להתיר שאילת שלום בת"ב לאחר חצות היום?

חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר אמנם עד כמה שמצאה ידי לא מצאתי זכר לזה בשום א' מהפוסקים וכגון זה לומדים מן השתיקה.

לבי במערב
הודעות: 8458
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 30, 2020 1:17 am

בתוך הגולה כתב:חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר . .
מפ"מ פשיטא לי' הכי?!
בפשטות, בין לטעם ה'לבוש' בין לטעם המג"א - אין חילוק בין קודם חצות לאחריו; וכ"כ (מדעתו) בפסק"ת ח"ו ע' קטו הע' 86.

לבי במערב
הודעות: 8458
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סנדק בשבוע שחל בו ת"ב אם יכול לאכול בשר בביתו

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 30, 2020 1:37 am

ישורון250 כתב: . . האם יכול הסנדק לאכול בשר בביתו אחר שיום טוב שלו, או רק כאשר משתתף בסעודת המצוה . .
ראיתי מציינים, שבילקו"י 'שובע שמחות' ח"ב ע' צו התיר (וששנה דבריו שם ע' קיב).

לבי במערב
הודעות: 8458
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: שליח ציבור בחשש שמא יאלץ לאכול

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 30, 2020 1:56 am

אוהב אוצר כתב: . . ויש חשש רחוק . . שיצטרך לאכול בצום - האם מותר לו לכתחילה להיות ש"צ בערב או בבוקר?
ראה שו"ת 'שואל ומשיב' מהדו"ת ח"ב סי' נח.

לבי במערב
הודעות: 8458
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: רחיצה בבורית- האם מותר בט' ימים או באבל

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 30, 2020 2:09 am

לענד כתב: . . היכא שמותר בצונן, כגון פניו ידיו ורגליו [כל השבוע] לא מצאתי בפירוש שאסור בבורית ולוג . .
בשו"ת שבה"ל ח"ז סי' עז אסר (וראה עוד כאן ע' 9 ובהע' 4).

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4038
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

הבנה בתפילת נחם

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' יולי 31, 2020 3:45 pm

נחם ה' אלהינו את אבלי ציון ואת אבלי ירושלים, ואת העיר החרֵבה והבזויה והשוממה. מבלי בניה היא יושבת, וראשה חפוי כאישה עקרה שלא ילדה. ויבלעוה ליגיונים ויירשוה, ויטילו את עמך ישראל לחרב, ויהרגו בזדון חסידי עליון. על כן ציון בְּמֶרֶר תבכה וירושלים תתן קולה. לבי לבי על חלליהם, מעי מעי על הרוגיהם, כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה. ככתוב: ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה. ברוך אתה ה', מנחם ציון בבנין ירושלים. (יש גורסים: מנחם ציון ובונה ירושלים)
לכאורה סתירה מבלי בנהי משמע שיש לה בנים רק אינן איתה. ואח"כ אומר שהיא עקרה?
שמעתי מחכ"א.

לבי במערב
הודעות: 8458
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: הבנה בתפילת נחם

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 31, 2020 4:42 pm

מאי קושיא איכא?
'כאשה עקרה', ולא עקרה ממש.

בתוך הגולה
הודעות: 774
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' אוגוסט 02, 2020 8:53 am

לבי במערב כתב:
בתוך הגולה כתב:חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר . .
מפ"מ פשיטא לי' הכי?!
בפשטות, בין לטעם ה'לבוש' בין לטעם המג"א - אין חילוק בין קודם חצות לאחריו; וכ"כ (מדעתו) בפסק"ת ח"ו ע' קטו הע' 86.



יש"כ.
(כאמור גם לא לא היה נראה ההיתר. במיוחד מה שלא נצא זכר לו בפוסקים)

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4038
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: סנדק בשבוע שחל בו ת"ב אם יכול לאכול בשר בביתו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' אוגוסט 02, 2020 1:26 pm

לבי במערב כתב:
ישורון250 כתב: . . האם יכול הסנדק לאכול בשר בביתו אחר שיום טוב שלו, או רק כאשר משתתף בסעודת המצוה . .
ראיתי מציינים, שבילקו"י 'שובע שמחות' ח"ב ע' צו התיר (וששנה דבריו שם ע' קיב).

בחזון עובדיה בין המצרים עמ' קצ"ח התיר כל היום.

הורודנאי
הודעות: 162
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

שירה בפה

הודעהעל ידי הורודנאי » ו' יולי 02, 2021 12:26 am

האם מותר לשיר בפה
מה היא שיטת כל הפוסקים

מצליח
הודעות: 519
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי מצליח » ו' יולי 16, 2021 5:12 am

לענד כתב:כ' הפוסקים דאף בערב שבת חזון אסור לרחוץ בבורית - אמנם אחר העיון לא מצאתי בפירוש דיש איסור לרחוץ פניו ידיו ורגליו בצונן עם בורית, וגם באבל לא מצאתי איסור כזה בפירוש [בדברי סופרים כ' לאסור משום סיכה, אבל בט' ימים ליכא איסור סיכה, וגם יש הרבה א ופנים שאף בבורית ליכא סיכה, ופשוט], המג"א הביא בשם הלבוש על 'חפיפת הראש' בחמין, שזהו אסור בבורית ולויג, וכן הוא במ"ב וש"פ, אבל היכא שמותר בצונן, כגון פניו ידיו ורגליו [כל השבוע] לא מצאתי בפירוש שאסור בבורית ולוג
וכל דבריי כאן מעיקר הדין, מדין הפוסקים, ולא ההיתר שבזמנינו משום איסטנוס וכו' וכו'

צריך אני לרב, מהו האיסור עם בורית, הלא לא אסרו בט' הימים הנאות ותענוגים בכלל אלא הנאת רחיצה, והוא הרחיצה במים חמים בעיקר, האיסור אינו שלא להיות נקי, נניח שיש כדור שבולעים ונעשים נקיים האם היה אסור עשות כן בט' הימים, ודאי שלא.
ומה לי עם בורית או לא?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2353
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' יולי 16, 2021 8:10 am

בגדים הפנימים שמחליפים כל יום ונגמרו, מה עדיף לכבס במכונה ואז צריכים להרבות גם בגדים שאינם צריכים לשבת זו, או לכבס ביד מה שצריכים או לקנות / להשתמש בחדשים?

מן הדרום
הודעות: 582
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » ש' יולי 17, 2021 10:16 pm

מישהו טעה וברך בצאת השבת בביתו אחרי מאורי האש- המבדיל
האם מחר צריך להבדיל
או שיצא בלי כוס

איתן נוי
הודעות: 989
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי איתן נוי » ש' יולי 17, 2021 10:41 pm

מן הדרום כתב:מישהו טעה וברך בצאת השבת בביתו אחרי מאורי האש- המבדיל
האם מחר צריך להבדיל
או שיצא בלי כוס

הבדלה צריכה כוס, ולכן יבדיל במוצאי ט"ב או ישמע מאחר.
יאמר בשכמל"ו על מה שבירך בחינם.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ש' יולי 17, 2021 10:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 11259
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' יולי 17, 2021 11:01 pm

איתן נוי כתב:
מן הדרום כתב:מישהו טעה וברך בצאת השבת בביתו אחרי מאורי האש- המבדיל
האם מחר צריך להבדיל
או שיצא בלי כוס

הבדלה צריכה כוס, ולכן יבדיל במוצאי ט"ב או ישמע מאחר.
יאמר בשכמל"ו על מה שבירך בחינם.

מסכים לדבריך לחלוטין.

איתן נוי
הודעות: 989
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

"אוי כי ירד אש מן השמים"

הודעהעל ידי איתן נוי » ש' יולי 17, 2021 11:01 pm

פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

שומר
הודעות: 1099
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

בית הקדש

הודעהעל ידי שומר » ש' יולי 17, 2021 11:57 pm

ספרים המתארים את בית המקדש האם מותר ללמוד בעצם זה השאלה גם על מסכת מידות שמתארות את בית המקדש

מן הדרום
הודעות: 582
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי מן הדרום » א' יולי 18, 2021 12:06 am

על הבדלה בלי כוס , במי שטעה כנ"ל , מצאתי כאן
http://www.rambish.org.il/journals/e/ee ... at_009.pdf

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3044
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יולי 18, 2021 6:18 am

איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

אין לי תשובה, אבל בספר קינות* ע"פ הרב עובדיה כתבו לאומרו במוצ"ש אחר קדיש תתקבל

* האחד הזה http://www.zolsefer.co.il/%D7%A7%D7%99% ... D7%94.html

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4038
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 18, 2021 1:14 pm

איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

יעויין נחמת ציון (מוצפי)עמ' שכא.

איתן נוי
הודעות: 989
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

הודעהעל ידי איתן נוי » א' יולי 18, 2021 4:07 pm

נהר שלום כתב:
איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

אין לי תשובה, אבל בספר קינות* ע"פ הרב עובדיה כתבו לאומרו במוצ"ש אחר קדיש תתקבל

* האחד הזה http://www.zolsefer.co.il/%D7%A7%D7%99% ... D7%94.html

יש שם מקור למה שהבאת?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3044
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

הודעהעל ידי נהר שלום » א' יולי 18, 2021 7:23 pm

איתן נוי כתב:
נהר שלום כתב:
איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

אין לי תשובה, אבל בספר קינות* ע"פ הרב עובדיה כתבו לאומרו במוצ"ש אחר קדיש תתקבל

* האחד הזה http://www.zolsefer.co.il/%D7%A7%D7%99% ... D7%94.html

יש שם מקור למה שהבאת?

לא

כדכד
הודעות: 6696
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בית הקדש

הודעהעל ידי כדכד » א' יולי 18, 2021 8:03 pm

זכור לי שנכתב בזה אולי בפורום
ודומה שאסרו והא ראיה שזה לא נכלל בדברים שכתוב שמותר ללמוד

איתן נוי
הודעות: 989
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

הודעהעל ידי איתן נוי » ב' יולי 19, 2021 1:20 pm

נהר שלום כתב:
איתן נוי כתב:
נהר שלום כתב:
איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

אין לי תשובה, אבל בספר קינות* ע"פ הרב עובדיה כתבו לאומרו במוצ"ש אחר קדיש תתקבל

* האחד הזה http://www.zolsefer.co.il/%D7%A7%D7%99% ... D7%94.html

יש שם מקור למה שהבאת?

לא

בחזו"ע ד תעניות לא כתוב כזה דבר.
שמא מעשה רב או המצאה.

איתן נוי
הודעות: 989
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

הודעהעל ידי איתן נוי » ג' יולי 20, 2021 8:42 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

יעויין נחמת ציון (מוצפי)עמ' שכא.

אשמח למי שיוכל להביא צילום של המקור. אין תחת ידי הספר הנ"ל. וכמדומה שאין אף באוצר.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4038
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

בשנת השמיטה תיקון חצות על כסא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 17, 2022 2:28 pm

ידועה השיטה של רוב דעות שבשמיטה אומרים תיקון חצות ביום ואיז דומה ללילה
האם יש מי שאומר לא לשבת על הקרקע?

יעקל
הודעות: 586
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

הודעהעל ידי יעקל » א' אוגוסט 07, 2022 1:53 pm

לבי במערב כתב:
בתוך הגולה כתב:חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר . .
מפ"מ פשיטא לי' הכי?!
בפשטות, בין לטעם ה'לבוש' בין לטעם המג"א - אין חילוק בין קודם חצות לאחריו; וכ"כ (מדעתו) בפסק"ת ח"ו ע' קטו הע' 86.


בדרך אפשר ואולי באתי ליישב, בכגון דא דהאי שתא דאיירי בצום שנדחה לי' באב באחד בשבת, אולי בכה"ג הייתה כוונת החכם הנ"ל להתיר...

מה דעת חו"ר הפורום ?

יעקל
הודעות: 586
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

ביאור בדברי תרגום יונתן

הודעהעל ידי יעקל » א' אוגוסט 07, 2022 2:42 pm

בתולותיה נוגות - ות"י בתולתהא ספדן על די פסקו למיפק בחמשא עשר יומין באב, וביומא דכפוריא די הוא בעסרא יומין בתשרי לחינגא בחינוגין ע"כ.

תמיד חשבתי שבנות ישראל יצאו לכרמים בט"ו אב בלבד ותו לא...

צופה_ומביט
הודעות: 2105
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אוגוסט 07, 2022 3:03 pm

יעקל כתב:בתולותיה נוגות - ות"י בתולתהא ספדן על די פסקו למיפק בחמשא עשר יומין באב, וביומא דכפוריא די הוא בעסרא יומין בתשרי לחינגא בחינוגין ע"כ.

תמיד חשבתי שבנות ישראל יצאו לכרמים בט"ו אב בלבד ותו לא...

משנה תענית ד, ח:
לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות וכו'.

באגב, בפשטות י"ל לא ת"י, אלא "ומתרגם", כי יונתן לא תרגם כתובים, כמבואר בגמרא מגילה ובכמה ראשונים. דיברנו בזה במקו"א ואין זמנו כעת.

יעקל
הודעות: 586
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

הודעהעל ידי יעקל » ב' אוגוסט 08, 2022 12:08 am

צופה_ומביט כתב:
יעקל כתב:בתולותיה נוגות - ות"י בתולתהא ספדן על די פסקו למיפק בחמשא עשר יומין באב, וביומא דכפוריא די הוא בעסרא יומין בתשרי לחינגא בחינוגין ע"כ.

תמיד חשבתי שבנות ישראל יצאו לכרמים בט"ו אב בלבד ותו לא...

משנה תענית ד, ח:
לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות וכו'.

באגב, בפשטות י"ל לא ת"י, אלא "ומתרגם", כי יונתן לא תרגם כתובים, כמבואר בגמרא מגילה ובכמה ראשונים. דיברנו בזה במקו"א ואין זמנו כעת.


אגב, למה בנות י-ם בדווקא ? למה לא בנות ישראל ?

לבי במערב
הודעות: 8458
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 08, 2022 12:21 am

יעקל כתב:בדרך אפשר ואולי באתי ליישב, בכגון דא דהאי שתא דאיירי בצום שנדחה לי' באב באחד בשבת, אולי בכה"ג הייתה כוונת החכם הנ"ל להתיר...
לא מצינו שום חילוק באבלות התענית בקביעות כזו (ואף אסורים בבשר ויין במוצאי ת"ב, כמפורש ברמ"א סו"ס תקנח).

לבי במערב
הודעות: 8458
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 08, 2022 12:25 am

צופה_ומביט כתב:באגב, בפשטות י"ל לא ת"י, אלא "ומתרגם", כי יונתן לא תרגם כתובים, כמבואר בגמרא מגילה ובכמה ראשונים. דיברנו בזה במקו"א ואין זמנו כעת.
לפו"ר, לו הי' נכתב שם יב"ע בפירוש - הי' מקום להערה. אך 'ת"י' יכול הוא שיתפרש גם 'תרגום [רב] יוסף' (וגבי התרגום עה"ת יש לפענח: 'תרגום ירושלמי'), והכל שריר וקיים.

צופה_ומביט
הודעות: 2105
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 08, 2022 12:30 am

לבי במערב כתב:
צופה_ומביט כתב:באגב, בפשטות י"ל לא ת"י, אלא "ומתרגם", כי יונתן לא תרגם כתובים, כמבואר בגמרא מגילה ובכמה ראשונים. דיברנו בזה במקו"א ואין זמנו כעת.
לפו"ר, לו הי' נכתב שם יב"ע בפירוש - הי' מקום להערה. אך 'ת"י' יכול הוא שיתפרש גם 'תרגום [רב] יוסף' (וגבי התרגום עה"ת יש לפענח: 'תרגום ירושלמי'), והכל שריר וקיים.

"תרגום יוסף" [בלי "רב"] לא שמענו, וכבר כתבו ראשונים שלא רב יוסף תרגם הכתובים.
ר"ת של תרגום לתורה לא נוגע לכאן.

לבי במערב
הודעות: 8458
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 08, 2022 12:32 am

ייש"כ.

חיים סופר
הודעות: 245
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

הודעהעל ידי חיים סופר » ב' אוגוסט 08, 2022 1:52 am

בתוך הגולה כתב:
לבי במערב כתב:
בתוך הגולה כתב:חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר . .
מפ"מ פשיטא לי' הכי?!
בפשטות, בין לטעם ה'לבוש' בין לטעם המג"א - אין חילוק בין קודם חצות לאחריו; וכ"כ (מדעתו) בפסק"ת ח"ו ע' קטו הע' 86.



יש"כ.
(כאמור גם לא לא היה נראה ההיתר. במיוחד מה שלא נצא זכר לו בפוסקים)

לשון הטור סימן תקנ"ט בשם מסכת סופרים
ואין אומרים שלום זה לזה כל הלילה וכל היום עד שישלימו כל העם קינותיהן
אך להעיר שסתימת האחרונים לכאורה ל"מ כן

גנזאי
הודעות: 41
הצטרף: א' מאי 23, 2021 8:41 am

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

הודעהעל ידי גנזאי » ב' אוגוסט 08, 2022 11:03 am

צופה_ומביט כתב:"תרגום יוסף" [בלי "רב"] לא שמענו, וכבר כתבו ראשונים שלא רב יוסף תרגם הכתובים.

קאהוט בערוך השלם (ערך גלד) כתב לשער שבמקור כונה התרגום "תרגום יוסף" על שם מחברו, ובר"ת 'ת"י', ובספרים פתחוהו בשגגה כ"תרגום יונתן". [ודבריו נסובים על תרגום נביאים, שלדעת הגאונים הוא תרגום רב יוסף; על תרגום כתובים לא סברו כן הגאונים, אלא חלק מהראשונים - כן למשל דעת רשב"ם, ויקרא כ' י"ז ושמות ט"ו ב', והחזקוני, בראשית כ"ו א'].

צופה_ומביט
הודעות: 2105
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אוגוסט 08, 2022 11:13 am

גנזאי כתב:
צופה_ומביט כתב:"תרגום יוסף" [בלי "רב"] לא שמענו, וכבר כתבו ראשונים שלא רב יוסף תרגם הכתובים.

קאהוט בערוך השלם (ערך גלד) כתב לשער שבמקור כונה התרגום "תרגום יוסף" על שם מחברו, ובר"ת 'ת"י', ובספרים פתחוהו בשגגה כ"תרגום יונתן". [ודבריו נסובים על תרגום נביאים, שלדעת הגאונים הוא תרגום רב יוסף; על תרגום כתובים לא סברו כן הגאונים, אלא חלק מהראשונים - כן למשל דעת רשב"ם, ויקרא כ' י"ז ושמות ט"ו ב', והחזקוני, בראשית כ"ו א'].

ההשערה שלו לא מקובלת עליי. יב"ע היה גדול מרבן שמו, אבל לומר "תרגום יוסף" בלי "רב" מהיכי תיתי.
לדעת הגאונים תרגום נביאים הוא מרב יוסף? מפורש בגמרא מגילה ג, א שהוא מיב"ע.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים