מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חמשה עשר באב-הארת פני ה'

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
מגיב ומניב
הודעות: 286
הצטרף: ג' יוני 29, 2010 12:39 am
מיקום: בני ברק

חמשה עשר באב-הארת פני ה'

הודעהעל ידי מגיב ומניב » א' יולי 25, 2010 9:40 am

בתענית ל,ב: אמר רשב"ג, לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים וכו'. אמר רבב"ח אמר ר' יוחנן יום שכלו בו מתי מדבר דאמר מר עד שלא כלו מתי מדבר לא היה דיבור עם משה שנאמר ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות וידבר ה' אלי, אלי היה הדיבור.
ופירש"י: דאמר מר...לפיכך יו"ט הוא. לא היה הדיבור עם משה ביחוד ובחיבה...ואע"ג דמקמי הכי כתיבי קראי בהו וידבר, איכא דאמרי לא היה פה אל פה אלא בחזיון לילה גמגום.

מבואר מדברי רש"י דבר מופלא, דקביעות היו"ט דט"ו באב אינו מצד ביטול גזירת המיתה של דור המדבר, אלא מצד חזרת הדיבור למשה רבינו, ואף כי כל העת היה לו הדיבור, ולא פסקה מסירת ההלכה והעתקת השמועה, מ"מ היה חסר את היחוד והחיבה והארת פני השי"ת, ולכן בחזרת הדיבור באופן זה נקבע יו"ט לדורות.

וברוח זו דעל הארת פני ה' נקבע היו"ט, כן מפורשים הדברים בפירוש המשנה להרמב"ם כאן, אבל בנוסח אחר, וז"ל: ובחרו יום ט"ו באב לפי שבו פסקה המגיפה...ואז בטח לבם והבינו והרגישו רצון הבורא והשבת אפו בסילוק חמתו מהם, לכן עשו אותו מאז יום שמחה וששון.

ובזה מבואר היטב קישור היו"ט הזה בהדי יוה"כ, דהרי גם יוה"כ הוא יום של ריצוי והארת פנים בסליחה ומחילה, כפרה וטהרה.

וכאשר אנו שונים: לא היו ימים טובים לישראל כט"ו באב וכיוה"כ, מתעוררת ההרגשה הנפלאה, שאנו כאילו מכריזים ואומרים: רבש"ע, אנו אין לנו אלא הארת פניך.

קושר כתרים
הודעות: 51
הצטרף: ה' מאי 22, 2014 12:06 am

Re: חמשה עשר באב-הארת פני ה'

הודעהעל ידי קושר כתרים » ו' אוגוסט 19, 2016 6:40 pm

סמוכין נפלאים ליסוד החג ט"ו באב על הארת פני ה' לישראל.
בס' ישמח משה (פר' קדושים) ביאר הגמ' [תמיד ל"ב ע"ב] כל העוסק בתורה בלילה השכינה כנגדו שנאמר (איכה ב יט) קומי רוני וגו' נוכח פני ה'. והקשה הלא אמרו (ברכות ו.) שאפילו אחד שעוסק בתורה השכינה עמו, משמע אפילו ביום, אם כן מה מעלה יש להעוסק בלילה.
וביאר כי יש ג' מיני קירבות. א', אם האדם איננו שלם, אז השכינה רואה אותו והוא איננו רואה אותה, והיינו התהלך 'לפני' (בראשית יז א). וכשהוא שלם אז השכינה מהלכת לפניו, וכדכתיב (דברים יג ה) אחרי ה' אלקיכם תלכו, והבן. אבל בלילה השכינה כנגדו דייקא, פנים בפנים, והוא מדה כנגד מדה כיון שהוא מנדד שינה מעיניו, לכן עין בעין יראה, וכדכתיב (תהלים יז טו) אשבעה בהקיץ, דהיינו בהקיצה בלילה, תמונתיך דייקא, ולא רק אחורים.
והנה הארה זו של 'פנים בפנים' זוכה דוקא אם ניער בימי הבחרות ימי עמידה, אבל אם התחיל בימי הזקנה ימי ירידה כשאינו יכול לישן, אז הוא רק הולך לפניו דייקא, שהולך לפני השכינה ולא אחר השכינה להנות ממנו.
וידוע אמרם (מכילתא יתרו פ"ד) דבשעת מתן תורה נגלה כזקן. וכן תמיד בשעת עסק התורה הקב"ה נגלה על האדם כזקן. ונמצא בשעת עסק בתורה ביום, הוא 'אחר פני זקן' כביכול, אבל בלילה מהדר פני זקן אליו, והיינו דוקא כשהתחיל בבחרותו לקום בלילה ולא בזקנה ששוב אינו יכול לישן.
ופירש בזה הכתוב (ויקרא יט לב) 'מפני שיבה תקום והדרת פני זקן', והדרת, פירושו כמו מהדר אפיה (ברכות ו:), להפוך פני השכינה אליו על ידי עסקו בלילה, והיינו דוקא 'מפני שיבה', קודם הזקנה, תקום, משנתך, דהיינו קימה בלילה ממטתו, אז והדרת כביכול פני זקן. ומסיים: "והבן כי הוא נפלא בס"ד".
מעתה, כיון שאמרו חז"ל (תענית לא.) מט"ו באב ואילך מאן דמוסיף יוסיף, ופירש"י "מחמשה עשר באב ואילך, מוסיף לילות על הימים לעסוק בתורה", על ידי כך זוכה להארת פני ה' אליו, בחינת פנים בפנים, הנמשכת מעסק התורה בלילה.
ובגמ' מס' ב"ב (דף קכא.) אמרו בטעם שמחת ט"ו באב, אמר רב נחמן יום שכלו בו מתי מדבר, דאמר מר עד שלא כלו מתי מדבר לא היה דיבור עם משה, שנאמר ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות מקרב העם וסמיך ליה וידבר ה' אלי לאמר, אלי היה הדיבור.
ופירש ברשב"ם שלא היה דיבור עם משה "פה אל פה" כבתחילה, ולכך עשו ימי משתה ושמחה על הדיבור שחזר למשה, עכ"ל.
הרי שהזמן המדוייק "כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות", שאז חזר הדיבור למשה, הי' בט"ו באב ביום שכלו בו מתי מדבר, ואז שוב נתייחד עמו הדיבור בלשון חיבה פה אל פה.
ומדוייק מאוד גם בדברי רש"י בכתוב (דברים ב טז) ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות וגו' וידבר ה' אלי לאמר, אבל משילוח המרגלים עד כאן לא נאמר וידבר אלא ויאמר, ללמדך שכל ל"ח שנה שהיו ישראל נזופים לא נתייחד עמו הדיבור בלשון חיבה "פנים אל פנים", עכ"ל.
כי מט"ו באב ואילך שנתייחד הדיבור עם משה "פנים אל פנים", מוסיפין לעסוק בתורה לילות על הימים, ומדה במדה זוכים למעלת שכינה כנגדו "פנים בפנים".
ופטפוטי דאורייתא טבין.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים