אגרות משה ח"א, סימן קסח [וע' ציץ אליעזר ח"י סימן כ"ו]ודאי אין בידינו להכריע בין הראשונים בשביל קושיא, מכל מקום לענין זה שמדינא לא היה לן לאסור כלל אלא שהוא מנהג בעלמא משום אבלות דרבים ולא מסמנא מלתא אפשר גם הרי"ף ורמב"ן הסוברים דהתענית מתחיל מבערב יודו שלענין זה הוא רק מהזמן שניכר שמתאבלין שהוא מהבקר שמתחילין להתענות. וגם לבד זה במנהג יש לילך אחר המיקל ולכן יש להתיר לצורך ובאופן זה שחל י"ז בתמוז ביום א' שהוא דבר שאינו מצוי לא שייך לחקור איך נהגו דבדבר שלא מצוי לא שייך מנהג ולכן יש להקל.
ברזילי כתב:עי' אג"מ או"ח קסח המתיר נישואין בליל י"ז תמוז כי האבלות מתחילה מהבוקר
אפרקסתא דעניא כתב:מה הקשר בין האבלות לדיני ג' השבועות? הגע עצמך, אילו חל י"ז בתמוז בשבת ונדחה, האם יהיה מותר לשאת אשה בליל י"ח, שהרי "האבלות מתחילה מהבוקר"?
אבל בי"ז בתמוז שחל בש"ק ונדחה ליום א' פשוט לע"ד שיש לאסור משום דדיני בין המצרים חלו עוד בשבת דיש מהם שנוהגין גם בשבת.
אינני יודע, רק הפניתי לדעתו של רמ"פ שמנהגי בין המצרים מתחילים מהזמן ש"ניכר שמתאבלים", עיי"ש (ונראה בדבריו שלא היתה ברורה לו סברה זו ואמרה בתורת ספק, ומ"מ הכריע לקולא לדינא, במקום הצורך, אחר שמדובר רק במנהג. ולשאלתך השניה - כתב שם במפורש שבמוצ"ש ליל י"ח תמוז יש לאסור, ולא הבנתי את מה שבאר שם).אפרקסתא דעניא כתב:ברזילי כתב:עי' אג"מ או"ח קסח המתיר נישואין בליל י"ז תמוז כי האבלות מתחילה מהבוקר
מה הקשר בין האבלות לדיני ג' השבועות? הגע עצמך, אילו חל י"ז בתמוז בשבת ונדחה, האם יהיה מותר לשאת אשה בליל י"ח, שהרי "האבלות מתחילה מהבוקר"?
מה שנכון נכון כתב:אפרקסתא דעניא כתב:מה הקשר בין האבלות לדיני ג' השבועות? הגע עצמך, אילו חל י"ז בתמוז בשבת ונדחה, האם יהיה מותר לשאת אשה בליל י"ח, שהרי "האבלות מתחילה מהבוקר"?
סוף התשובה באג"מ הנ"לאבל בי"ז בתמוז שחל בש"ק ונדחה ליום א' פשוט לע"ד שיש לאסור משום דדיני בין המצרים חלו עוד בשבת דיש מהם שנוהגין גם בשבת.
אפרקסתא דעניא כתב:במח"כ, זה לא ממש קשור לנידו"ד.
אלו דיני יום צום נוהגים בשבת י״ז בתמוז? הדינים היחידים שאולי נוהגים הם מנהגי בין המצרים (מה בדיוק? ) אבל הלא כאן מניח המבוקש.מה שנכון נכון כתב:ראה בסימן תקנד סעיף יט ברמ"א דדברים שבצנעא נוהגים גם בט"ב נדחה, כלומר שרק הצום עצמו והאבלות בפרהסיא נדחים ולא שאר הדינים, וה"ה הכא שהצום עצמו נדחה ולא שאר הדינים הנהוגים באותו יום, וחשיב "יום צום" לענין שאר הדינים שמותר לנוהגם בשבת. משא"כ בלילה ס"ל לאג"מ [וכמובן יש לדון הרבה בסברתו זו] שעוד לא הגיע זמן הצום.
מה שנכון נכון כתב:סוף התשובה באג"מ הנ"לאבל בי"ז בתמוז שחל בש"ק ונדחה ליום א' פשוט לע"ד שיש לאסור משום דדיני בין המצרים חלו עוד בשבת דיש מהם שנוהגין גם בשבת.
חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים