מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בין המצרים - עניני בית המקדש והמסתעף

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
וולףאנטפלעקונג
הודעות: 48
הצטרף: ב' אפריל 28, 2014 12:36 am

בין המצרים - עניני בית המקדש והמסתעף

הודעהעל ידי וולףאנטפלעקונג » ג' יולי 22, 2014 3:26 pm

ע"פ מנהג ישראל ללמוד בימי בין המצרים ענינים הקשורים לביהמ"ק שיבנה במהרה בימינו ההני בזה להביא איזה שאלות שנתעוררו אצלי בשעת הלימוד ואשמח לשמוע תגובת הקוראים שיחיו.
בסוכה דף נא,ב בסופו: "תנו רבנן בראשונה היו נשים מבפנים ואנשים מבחוץ והיו באים לידי קלות ראש התקינו שיהו נשים יושבות מבחוץ ואנשים מבפנים ועדיין היו באין לידי קלות ראש התקינו שיהו נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה היכי עביד הכי והכתיב (דברי הימים א כח, יט) הכל בכתב מיד ה' עלי השכיל אמר רב קרא אשכחו ודרוש (זכריה יב, יב) וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דוד לבד ונשיהם לבד אמרו והלא דברים ק"ו ומה לעתיד לבא שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד עכשיו שעסוקין בשמחה ויצה"ר שולט בהם על אחת כמה וכמה" וברש"י שם (ד"ה הכל) "כל מלאכת התבנית שהודיעו הקב"ה ע"י גד החוזה ונתן הנביא. קרא אשכחו שצריך להבדיל אנשים מנשים ולעשות גדר בישראל שלא יבאו לידי קלקול".

וגמ' דומה מצינו בזבחים (סא,ב) "תנן התם וכשעלו בני הגולה הוסיפו עליו ד' אמות מן הדרום וד' אמות מן המערב כמין גמא מאי טעמא ... אלא אמר רב יוסף קרא אשכח ודרש (דברי הימים א כב, א) ויאמר דויד זה הוא בית ה' האלהים וזה מזבח לעולה לישראל כי בית מה בית ששים אמה אף מזבח ששים אמה". וברש"י שם (ד"ה אלא אר"י): שנאמר לדוד ששים אמה במקום המזבח ושלמה לא הבין לדרשו והם דרשוהו והוסיפו עליו לפי הצורך להם ולששים אמה לא הוצרכו דאמרינן לקמן מדת ארכו ורחבו וקומתו אין מעכבין.

ויל"ע: 1} מה השאלה שכתוב "הכל מיד ה' עלי השכיל" האם זה איסור מדאורייתא או מדרבנן? ואם זה סיפור עובדא בעלמא למה זה שאלה על זמן בית שני?
2} האם מוכרח מכאן שענין מחיצה הוא חיוב מדאורייתא או עכ"פ מדברי נביאים (כפי שרוצה להוכיח בספר החדש דרך האתשרים סימן לח עיי"ש)

3}כתב הרמב"ם בריש הלכות בית הבחירה: (א,ד) בנין שבנה שלמה כבר מפורש במלכים וכן בנין העתיד להבנות אע"פ שהוא כתוב ביחזקאל אינו מפורש ומבואר ואנשי בית שני כשבנו בימי עזרא בנוהו כבנין שלמה ומעין דברים המפורשים ביחזקאל. והלכה ה: ואלו הן הדברים שהן עיקר בבנין הבית עושין בו קדש וקדש הקדשים ויהיה לפני הקדש מקום אחד והוא הנקרא אולם ושלשתן נקראין היכל ועושין מחיצה אחרת סביב להיכל רחוקה ממנו כעין קלעי החצר שהיו במדבר וכל המוקף במחיצה זו שהוא כעין חצר אהל מועד הוא הנקרא עזרה והכל נקרא מקדש.
ואם הכל צריך מקור בנביאים שכך וכך צריך לבנות א} ע"פ מה החליטו בב' שני איך ומה לקחת מאיזה מקדש (האם מפורש באיזה מקום שהיה לזה נבואה מיוחדת?) ב} מה הוא ההגדרה של דברים שהם עיקר בבנין הבית? אשמח לשמוע בזה דעת הקוראים

נ.ב. אם משהו חושב שכל הנ"ל לא מתאים לפורום חשוב הז נא לכתוב לי באישי

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בין המצרים - עניני בית המקדש והמסתעף

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 22, 2014 3:34 pm

באיגרות משה הוכיח מכאן שדין ההפרדה הוא דאורייתא או"ח א סימן לט-מד

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בין המצרים - עניני בית המקדש והמסתעף

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 22, 2014 3:36 pm

עיין אג"מ או"ח ח"א סימן לט.
וע"ע רמב"ם שם בפ"ב ה"ד.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: בין המצרים - עניני בית המקדש והמסתעף

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 12, 2020 11:26 am

חוברת מיוחדת עם פנינים ורמזים בעניני בית המקדש, מסודר לפי 'הלכות בית הבחירה' להרמב"ם ועם זיקה לפרשיות הנקראות בשבועות אלו
קבצים מצורפים
בדרך הרמז - הלכות בית הבחירה.pdf
(1.68 MiB) הורד 156 פעמים


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 17 אורחים