מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רחיצה בימינו בתשעת הימים

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: רחיצה בימינו בתשעת הימים

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 01, 2019 9:24 pm

כדי ללמוד על הבדל היחס לרחיצה בין זמננו לימי קדם, קרי לפני כמאה שנה, די לעיין בשו"ע או"ח ריש סי' ר"ס ובמשנ"ב.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: רחיצה בימינו בתשעת הימים

הודעהעל ידי עקביה » ה' אוגוסט 01, 2019 9:27 pm

ראש כתב:כתבתי בעוד אשכול, ולחיבת הקודש אכפול.

שמעתי שיעור נפלא לפני כמה שנים במסגרת ועד למחנכים.
מענין לשמוע מה דעת המשתתפים עליו.
https://jumbomail.me/j/SeiQE5i6cEuaEb-

פג תוקפו של הקישור. שמא יעלהו מר שנית?

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: רחיצה בימינו בתשעת הימים

הודעהעל ידי ראש » ג' אוגוסט 06, 2019 9:02 pm


עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: רחיצה בימינו בתשעת הימים

הודעהעל ידי עקביה » ג' אוגוסט 06, 2019 10:27 pm

יישר כח!

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: רחיצה בימינו בתשעת הימים

הודעהעל ידי ראש » ו' יולי 24, 2020 12:49 pm

עקביה כתב:
ראש כתב:כתבתי בעוד אשכול, ולחיבת הקודש אכפול.

שמעתי שיעור נפלא לפני כמה שנים במסגרת ועד למחנכים.
מענין לשמוע מה דעת המשתתפים עליו.
https://jumbomail.me/j/SeiQE5i6cEuaEb-

פג תוקפו של הקישור. שמא יעלהו מר שנית?

https://drive.google.com/file/d/16kHRws ... sp=sharing

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: רחיצה בימינו בתשעת הימים

הודעהעל ידי עקביה » ו' יולי 24, 2020 2:08 pm

ראש כתב:
עקביה כתב:
ראש כתב:כתבתי בעוד אשכול, ולחיבת הקודש אכפול.

שמעתי שיעור נפלא לפני כמה שנים במסגרת ועד למחנכים.
מענין לשמוע מה דעת המשתתפים עליו.
https://jumbomail.me/j/SeiQE5i6cEuaEb-

פג תוקפו של הקישור. שמא יעלהו מר שנית?

https://drive.google.com/file/d/16kHRws ... sp=sharing

מי הדובר?

ראש
הודעות: 344
הצטרף: ו' אפריל 17, 2015 9:43 am

Re: רחיצה בימינו בתשעת הימים

הודעהעל ידי ראש » ד' יולי 29, 2020 5:11 pm

השיעור הנ''ל במגיקוד-
https://send.magicode.me/send-file/file ... b3b5e/view

מקדש שביעי כל שביעי
הודעות: 53
הצטרף: ש' נובמבר 02, 2019 8:45 pm

Re: רחיצה בימינו בתשעת הימים

הודעהעל ידי מקדש שביעי כל שביעי » ד' יולי 29, 2020 11:54 pm

דרומי כתב:הברקה מעניינת מאוד כתב הרב עושה חדשות. ויש להעיר כי גם לגבי איסור הבשר והיין, בימינו, שרבו התחליפים, רבים היו מרגישים יותר צער באם היו אוסרים עליהם את הפיצה או הגלידה החלבית. ואכן צ"ע האם ראוי בענין זה להמציא חומרות מדעתנו (אם כי הפורש מתענוגות בכל ימות השנה קדוש ייאמר לו בלי כל קשר לאבלות החורבן)


למה 'הפורש מתענוגות בכל ימות השנה קדוש ייאמר לו'?
נזיר נקרא חוטא שאסר על עצמו מה שהתירה התורה

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: רחיצה בימינו בתשעת הימים

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ה' יולי 30, 2020 2:01 am

ראש כתב:השיעור הנ''ל במגיקוד-
https://send.magicode.me/send-file/file ... b3b5e/view

חזק ביותר!
ישר כח

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי ש. ספראי » א' יולי 24, 2022 4:56 pm

א] בפסחים (נ"ד ב') אמר ר"א שאסור לרחוץ בתשעה באב, בין בחמין ובין בצונן. וכ"פ השו"ע. ובאבי העזרי (כמובא במרדכי תענית רמז תרל"ט) כתב שאף שאסור ברחיצה רק בט' באב, מיהו נהגו אבותינו שלא לאכול בשר ולשתות יין ולא לרחוץ מראש חודש, ועלינו לקיים "ואל תיטוש תורת אמך", עכ"ל. ובשו"ע (תקנ"א ט"ז) כתב שיש נוהגים שלא לרחוץ מראש חודש ויש שאינן נמנעים אלא משבת שלפני תשעה באב. והנה הרמב"ם (תענית ה' ו') כתב: נהגו שלא ליכנס במרחץ בשבוע שחל בו ת"ב, ודייקו האחרונים דמשמע מיניה דדוקא במרחץ ובחמין אסור. אמנם התרומה"ד (סי' ק"נ) כתב דגם בצונן אסור, וכ"פ הרמ"א שם.

והנה ישנם שני הסברים לאיסור רחיצה. א) שאסרו לטפל בצרכי הגוף בתשעה באב, ורחיצה בכלל צרכי הגוף הוא. (והיינו דגם אם אדם מזיע, זהו אסור. משום שבט' באב עלינו להמנע מלהתעסק בצרכי הגוף, כאכילה, כשתיה וכרחיצה). ב) דוקא רחיצת תענוג אסורה.

ומדברי השו"ע ורמ"א ומשנ"ב חזינן שאסרו דוקא רחיצת תענוג: הרמ"א (תקנ"א ט"ז) כתב שהלובשת לבנים יכולה לרחוץ מעט כדרכה בשאר שנה הואיל ואינה עושה לתענוג רק לצורך מצוה. ובשו"ע (תקנ"ד ח') כתב שלהעביר הליכלוך שרי, וביאר המשנ"ב דאינו אסור אלא רחיצה של תענוג. והנה בהלכות יוה"כ (תרי"ג א') נאמר שיוה"כ אסור ברחיצת תענוג. וכתב המשנ"ב (סק"ב) שמלשון זה (של איסור רחיצה משום תענוג) משמע דאם הזיע הרבה ורוצה לרחוץ להעביר הזיעה מותר, כיון שאינה רחיצה של תענוג. ומ"מ מי שאינו איסטניס ואינו צריך לרחיצה זו כ"כ, נכון להחמיר בשביל העברת הזיעה, עכ"ל המשנ"ב. ואף דיתכן ודין יוה"כ שונה הוא, דמשום עינוי נאסר. מ"מ חזינן לענין גדר "רחיצת תענוג" דרחיצה מזיעה אינה נכללת בגדר זה.

ולפי זה הראנו לדעת שרחיצה מזיעה אינה בגדר רחיצת תענוג, וכשאסרו רחיצת תענוג מותר לרחוץ מזיעה. אמנם רחיצה בחמין היא רחיצת תענוג, וכמש"כ הפוסקים (ועי' תוס' שבת ל"ט ב' ד"ה וב"ה דכתב כן בפירוש).

והנה ראיתי בספרי פוסקי זמנינו שרצו לדמות דין רחיצה בצונן דאבל לדין רחיצה בצונן בתשעת הימים. ודנו בדברי השו"ע שאוסר רחיצת כל הגוף בצונן ובדברי הש"ך שמתיר לרחוץ בצונן. ומדבריהם משמע דסברו שרחיצה בצונן מותרת משום דאינה נחשבת לתענוג.
אולם באמת פשוט דרחיצה בצונן גם היא נחשבת לרחיצת תענוג, דהנה בתענית (י"ג, א') אמר ר' חסדא דכל שהוא משום אבל, כגון תשעה באב ואבל, אסור בין חמין בין בצונן. כל שהוא משום תענוג, כגון תענית ציבור, בחמין אסור בצונן מותר. אולם אין פירוש דברי הש"ס דצונן שרי משום שאינו תענוג, אלא דבתענוג כזה לא אסרו, וכדמשמעות ד' הש"ס לקמן, דאמר רבא אבל מותר לרחוץ בצונן כל שבעה, מידי דהוה אבשרא וחמרא. ופירש רש"י: דתענוג הן כצונן, עכ"ל. הרי דס"ל שצונן גם נחשב לתענוג, ובכ"ז התירוהו לאבל (או אסרוהו, לר' חסדא). אמנם אם מותר לרחוץ בצונן, הוא משום שלצורך הסרת זיעה לא נחשב לתענוג כלל. ועי' שו"ת רב פעלים (ח"ד כ"ט) שמותר ללמוד שחיה בבריכה בתשעת הימים, כיון שאינה רחיצת תענוג וכן באורחות רבינו התיר בשם מרן החזו"א ללכת לים בתשעת הימים לצרכי בריאות.

ואכן האגר"מ (אבהע"ז ח"ד, פ"ד) נקיט בפשיטות שמותר לרחוץ לצורך ניקוי הגוף מהזיעה. ובשו"ת שבט הלוי כתב שבארץ ישראל נהגו להקל בזה, אך ירחץ אבר אבר ולא בבת אחת. ובס' הלכות בין המצרים (להגרמ"מ קארפ שליט"א) הביא שהגר"א דושניצר והגר"מ קלירס הקילו בדבר, ושהגרי"ש אלישיב זצ"ל אמר שלאיסטניס הרגיל לרחוץ בכל יום יש להקל, ובלא"ה יש להחמיר.

ובתשובות והנהגות (ח"ד קכ"ט) כתב שאף שמפורסם שמרן החזו"א ז"ל נשאל בזה ואסר אף שמצטערים מן הזיעה, הרי שאין למדים הלכה מפי מעשה, ואולי נתכוין אצלם גם מאיזה טעם אחר, שהרי אפילו אבל בתוך שבעה מותר אם הוא איסטניס שמצטער הרבה וכ"ש כאן, עכ"ל הגרמ"ש. ובהמשך דבריו כתב וז"ל: "כל האמור הוא בשבוע שחל בו ת"ב, דאף שאין בו איסור רחיצה מדינא, מ"מ יש יסוד לאבילות בשאר דברים כמבואר במשנה סוף תענית אעפ"כ כתבנו סברא להקל כמ"ש, אבל בתשעת הימים שאינו אלא מנהג (והספרדים לא נהגו כן אלא בשבוע שחל בו ת"ב) אם הוא מצטער מזיעה ומחמיר מלרחוץ בצונן הרי הוא מהמתמיהין, ודי למי שרוצה להחמיר ע"ע בשבוע שחל בו ת"ב, או בערב ת"ב, דנראה שראוי לאסור מחצות שמדינא אסור, ובפרט לרמב"ן שמקצתו דהיינו אחרי סעודת המפסקת אסרינן הרחיצה מדינא כמו בת"ב עצמו ראוי להחמיר בערב ת"ב כל היום, אבל יותר מזה דהיינו בשבוע שלא חל בו ת"ב נראה שאין להחמיר".

ולענ"ד יש להוסיף בזה שהסתכלות הפוסקים על רחצה, היתה הסתכלות על סוג של פינוק ורווחא דמילתא, ולא צורך קיומי בסיסי כפי שאנו התרגלנו לרחצה, שכולם מתרחצים, לפחות בערי גוש דן החמים, בכל יום, ויש המגיעים לביתם מזיעים וחשים לא בנוח מהזיעה הדבוקה על גופם ומתרחצים גם בצהרים וגם לפני השינה בלילה.

דהנה כתב השו"ע (תקי"א, ב'): "מותר להחם ביום טוב מים לרחוץ ידיו [ובמשנ"ב: וה"ה פניו ורגליו], אבל לא כל גופו, ואפילו אינו רוחצו בבת אחת", וכ' המשנ"ב בשם הב"י: "שרחיצת פניו, ידיו ורגליו הוא דבר השווה לכל נפש, אבל רחיצת כל גופו הוא דבר שאין שווה לכל נפש רק למעונגין הרגילין בזה". ובשש"כ (פי"ד הערה כ"א) התקשה מדוע בימינו לא תשתנה ההלכה בדבר, שהרי לכולנו ישנו חדר אמבטיה או מקלחת בבית, ומה ההבדל בין רחצה לעישון סיגריות, ועיש"ע בזה.

ונדברתי בזה בשעתו עם מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל ואמר לי בתמיהה: "מי מתרחץ כל יום? לא מתרחצים בכל יום!", ואמרתי: "אז כל יומיים"... ושוב דחה ואמר: "כל יומיים?! מי שאין לו כח ללמוד, מתרחץ כל יומיים"...

וכן שמעתי ששאלו שאלה זו את מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל והשיב תשובה דומה, ש"אם מתרחצים כל יום-יומיים, מתי יש זמן ללמוד?!"...

אך הרי כולנו יודעים שבימינו גם עמלי התורה מתרחצים פעם ביום-יומיים, וקשה לומר לכאו' שרחצה בימינו היא רק למתענגים ותו לא.

ומ"מ כבר נקטו פוסקי זמנינו שהדבר מסור ללב, שיידע אדם האם כוונתו למנוע את צערו או שכוונתו לתענוג, וה' יראה ללבב. והיינו שפשוט שלא כל זיעה מורגשת ולא צריך להתרחץ בעקבות כל יציאה אל הרחוב החמים. והנה ההגדרה לענ"ד היא שאם היה האדם מתרחץ בתשעה באב עצמו משום הזיעה, יכול הוא להתרחץ משום אותה זיעה גם בתשעת הימים. ומובא שבחור שאל את מרן הגרא"מ שך זצ"ל האם מותר להתרחץ בתשעת הימים והשיב לו שאם היה מתרחץ כשנפטר אביו במצב שכזה, יכול הוא להתרחץ כעת. והלימוד גדול בזה, שאם היינו חשים במנהגי האבלות על החורבן כמנהגי האבלות על פטירת קרובים היינו בודאי נזהרים בדבר ושוקלים את הענין בכובד ראש הראוי, ולא ממהרים להתרחץ בכל תחושה לא נעימה. וה' יראה באבלנו ויבנה בית מקדשנו ותפארתנו.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 24, 2022 6:56 pm

מרן הרב עובדיה היה אומר שגם בני אשכנז מותרים לרחוץ בצונן.

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 24, 2022 7:39 pm

ועד"ז שמעתי מי שטוען שייתכן שבזמננו יש יותר מקום להקל ב(חימום מים ל)רחיצה ביום-טוב, מדין "דבר השווה לכל נפש", שהרי רוב בני-אדם - מתרחצים בכל יום!

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי עקביה » א' יולי 24, 2022 7:57 pm

מעודי לא הבנתי מה העניין ברחיצת איבר איבר.
האם יש גם עניין לא להדליק את האור במקלחת?

עזריאל ברגר
הודעות: 12952
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 24, 2022 8:05 pm

עקביה כתב:מעודי לא הבנתי מה העניין ברחיצת איבר איבר.
האם יש גם עניין לא להדליק את האור במקלחת?

ביו"ט - מבואר בפוסקים.
בת"ב - מסתמא כדי לשנות מהדרך הרגילה, ולא להגיע ל"הנאת-רחיצה".

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי עקביה » א' יולי 24, 2022 8:34 pm

אם הוא לא רוחץ לתענוג מותר לו לרחוץ, ומהיכן הרעיון שלא יגיע ל"הנאת רחיצה"?
גם אם הוא רוחץ בחושך יש לו פחות "הנאת רחיצה", ואולי כדאי להקפיד גם על כך.

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » א' יולי 24, 2022 8:45 pm

עזריאל ברגר כתב:
עקביה כתב:מעודי לא הבנתי מה העניין ברחיצת איבר איבר.
האם יש גם עניין לא להדליק את האור במקלחת?

ביו"ט - מבואר בפוסקים.
בת"ב - מסתמא כדי לשנות מהדרך הרגילה, ולא להגיע ל"הנאת-רחיצה".


רחיצת אבר אבר אפשרית רק כאשר רוחצים כמנהג הימים ההם, שהכניסו גיגית עם מים חמים הביתה והרוחץ יכול להישאר מחוץ לגיגית ולרחוץ יד ורגל יד ורגל. במקלחות הביתיות כיום אין כמעט אפשרות לרחיצת אבר אבר.


צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יולי 24, 2022 9:16 pm

אלכסנדרוס כתב:רחיצת אבר אבר אפשרית רק כאשר רוחצים כמנהג הימים ההם, שהכניסו גיגית עם מים חמים הביתה והרוחץ יכול להישאר מחוץ לגיגית ולרחוץ יד ורגל יד ורגל. במקלחות הביתיות כיום אין כמעט אפשרות לרחיצת אבר אבר.

אפשרי לחלוטין באמבטיה / טוש ידני.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי אראל » א' יולי 24, 2022 11:01 pm

ש. ספראי כתב:א]
ונדברתי בזה בשעתו עם מרן הגר"ח קניבסקי זצ"ל ואמר לי בתמיהה: "מי מתרחץ כל יום? לא מתרחצים בכל יום!", ואמרתי: "אז כל יומיים"... ושוב דחה ואמר: "כל יומיים?! מי שאין לו כח ללמוד, מתרחץ כל יומיים"...

וכן שמעתי ששאלו שאלה זו את מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל והשיב תשובה דומה, ש"אם מתרחצים כל יום-יומיים, מתי יש זמן ללמוד?!"... ..

במחכ"ת אבל הוראה כזה תמוה מאוד, לקבוע היתר רחיצה בתשעת הימים, על פי מה שעולה על חשבון שעות הלימוד..., איפה כתוב זה??, וכי סיגוף הרחיצה נקבע משום ביטול תורה??

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יולי 24, 2022 11:08 pm

מחילה, נראה שלא התחלת להבין כוונתו. הוא אמר שרחיצה כל יום-יומיים זה פינוק ועידון, זה "הטיילים". אדם עסוק, שלומד ויש לו תוכן בחיים, לא מתרחץ כל יום-יומיים. ממילא רחיצה כל יום-יומיים היא של תענוג ולא לצורך. זה הכל, מאד פשוט. כמובן שזו דעתו, אפשר לחלוק, אבל עכ"פ לא לייחס לו מה שלא אמר.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי אראל » א' יולי 24, 2022 11:33 pm

זה לא תשובה על השאלה..
הבנתי שנוסח השאלה היה כך,על אף שהדרך שבני"א אין להם פנאי להתרחץ, אם הדין משתנה ביום לוהט כתנור, שדרך רוב בני"א להתרחץ
וע"ז בא התשובה, שאין לרחוץ על חשבון הלימוד
וכי זה תשובה על השאלה?

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יולי 24, 2022 11:35 pm

כאמור, לא זו היתה התשובה, ותו לא מידי.

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי אראל » א' יולי 24, 2022 11:57 pm

צופה_ומביט כתב:כאמור, לא זו היתה התשובה, ותו לא מידי.

לא בא שום תשובה על השאלה, השאלה היה, באופן שאין הרחיצה לתענוג, ואינו דרך הטיילים והמבטלי תורה, אלא ערנסטער איד, עסוק מאוד מאוד, ועכ"ז קשה לו ביותר מחמת שהשמש בוער כתנור, האם הדין משתנה
וכן היה השאלה באופן שנשתנה המנהג, ורוב בני אדם כן מתרחצים בכל יום, כלומר שאין ברחיצה שום פינוק, או ביטול זמן, שדרכם של בני אדם בכך, אף אלו העסוקים וטרודין במשך כל שעות, האם הדין משתנה
אזי, מה אתה משיב לו, ביטול תורה?,
לא זכיתי להבין

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' יולי 25, 2022 1:14 am

אכן, לא זכית להבין.
השאלה היתה שכיון שבימינו כולם מתרחצים בקביעות, כל יום, א"כ שהרחיצה תיחשב לאוכל נפש ביו"ט.
וע"ז השיבו הגרחק והגרישא, שבכלל לא מתרחצים כל יום יומיים, ושזה סתם פינוק וביטול תורה.
היינו שהם מחשיבים רחצה כתענוג ופינוק מיותר ולא ירדו לדעת ההמונים שהרחצה היא מבחינתם דבר הכרחי

ממילא, מכיון שאנו יודעים שכולנו מתרחצים, לא לשם תענוג אלא להורדת עינוי הזיעה, א"כ אין הרחצה דימינו חשובה תענוג, ויהיה מותר להתרחץ בתשעת הימים

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יולי 25, 2022 9:47 am

ש. ספראי כתב:היינו שהם מחשיבים רחצה כתענוג ופינוק מיותר ולא ירדו לדעת ההמונים שהרחצה היא מבחינתם דבר הכרחי

וממילא הלכה למעשה אינה כפי שאמרו. עכ"ד.

צ"ע, הרי הם הפוסקים להמונים.
ואם באנו לומר כזאת, היכן נעצור?
בפוסקים יש הרבה חומרות שאינן שוות לכל נפש, כי לא כל אחד בר הכי להחמיר ולהתחסד, אבל אנו מקבלים אותן כי כך כתבו הפוסקים.
אבל אם יכולים לומר "הם לא ירדו לדעת ההמונים" אלא כתבו לפי טבעם ודרגתם - נאמר זאת גם שם?
ואולי בנידו"ד ענו הנשאלים לשואלים המסוימים שעמדו לפניהם, והיתה זו אמירה של תוכחה לשואל הזה, שהוא כפי שהם מכירים אותו אין לו להתרחץ כל יום כי עבורו זה אמור להיות רק פינוק. או שהיה זה גם פסק הלכה מחודש לשואל המסוים, שאף שהוא עצמו חושב שהוא צריך את הרחיצה - הם אומרים לו שהאמת היא שלפי דרגתו אין זה אלא פינוק וממילא אסור לו.
ואולי אף לשואל הזה ייחסו יותר ממה שיש בו במציאות [בעניין זה], אבל זה עכ"פ דבר שיכול להיות.
וזה קל בעיניי יותר מלומר שפסק הלכה לציבור נשען על אי ידיעת המציאות בציבור.
כי זה משמיט את הקרקע מתחת הרבה פסיקות.
לכאורה.
וצ"ע.

אלכסנדרוס
הודעות: 200
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 5:11 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי אלכסנדרוס » ב' יולי 25, 2022 10:15 am

שאלות נהדרות.
אבל מהו הצד השני?
הלוא אתה, השואל, יודע היטב שרחיצה זו אינה לתענוג. אתה יודע שאם לא תתרחץ הרי שלאורך כל אותו יום תסבול מגירודים (פסיכולוגיים או פיזיים), ריחות בלתי נעימים, תחושת דביקות, לפעמים ברמה שאינה מאפשרת לנהל את סדר היום.
נכון, אולי אנחנו מפונקים מדי. בעצם, לא אולי אלא בוודאי, ולא רק בנקודה זו. לא מעט הקלות בהלכה נשענות על כך שהדורות נחלשו. למשל, חניכי הישיבות מאביסים את עצמם לדעת לפני התקיעות בר"ה, דבר שבעבר לא הותר אפילו לחולה (עי' דרכי משה בשם מהרי"ל, שיתקעו לחולה וליולדת בבוקר השכם, כדי שיוכלו לאכול). אבל ההכרה בכך שהדור מפונק לא תפתור את הבעיה ולא ישנה את המצב - דהיינו שאתה השואל לא מסוגל לסבול את אי הנעימות בהיעדר הרחצה, ומבחינתך זה חיי נפש.
אז מה המשמעות שהרב פסק שזה פינוק גרידא?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 25, 2022 10:24 am

כמה אנשים, בימינו ובארצנו, מקפידים לא להסיר את הגרביים אלא מתחת לשמיכה?

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2022 10:38 am

צופה_ומביט כתב:צ"ע, הרי הם הפוסקים להמונים.
ואם באנו לומר כזאת, היכן נעצור?
בפוסקים יש הרבה חומרות שאינן שוות לכל נפש, כי לא כל אחד בר הכי להחמיר ולהתחסד, אבל אנו מקבלים אותן כי כך כתבו הפוסקים.
אבל אם יכולים לומר "הם לא ירדו לדעת ההמונים" אלא כתבו לפי טבעם ודרגתם - נאמר זאת גם שם?

קצת פלא על דבריך כאן לאור מה שכתבת בעצמך לעיל. הרי הדיון אינו אם זו חומרא שראויה להמונים או לא. השאלה היא מה הנהגת ההמונים שעל פיה נקבעת הגדרת הרחצה (בעניננו - לצורך ולא לתענוג).
ולגופם של דברים אינני יודע מה הצ"ע. הפוסקים בשאלות הדורשות ידיעת המציאות בד"כ טורחים לברר את המציאות. אם פס"ד מסוים (בזמננו) ניתן שלא ע"פ הכרת המציאות בפרט ידוע, הרי שאין הלכה כאותו פוסק באותו ענין (אלא שכמובן לא נמסר הדבר ביד כל אחד ואחד).

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי דרומי » ב' יולי 25, 2022 10:47 am

מלה"ד, לפוסק שיכתוב (ומן הסתם כבר נכתב...):

איסור גמור להיכנס לאינטרנט לכל מטרה שהיא,

ועינינו הרואות כי המשוטטים באינטרנט הם רק עמי הארץ והפרוצים, ומעולם לא נשמע שתלמיד חכם יכנס לאינטרנט.

פשוט שפסק כזה אין לו כל ערך ושוברו בצידו.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יולי 25, 2022 11:31 am

המציאות ברורה לי, ובתוך עמי אנוכי יושב, ולי אישית אין בזה שום ספק ושאלה למעשה.
השאלה שלי אינה מה הלכה למעשה בכגון דא שהמציאות אינה כפי שמתאר הפוסק.
ואפילו אם המציאות אצל אדם יחיד אינה כפי שהיא אצל רוב בני אדם כבר משתנה לגביו הדין בנידו"ד.
[אני גם לא חושב שעל כל פרט בזה צריך היחיד ללכת לרב ולתאר לו תחושות והרגשות ודקי דקות וכו' ושהוא יכריע לו. הנותן לשכוי בינה נתן גם לאדם].
אלא השאלה שלי, בהיות שנתברר כאן שפוסקי הדור עונים לפעמים בלי הכרת המציאות, מה זה אומר על כל כה"ג,
מאן מפיס מתי כן ומתי לא?
מתי אדם צריך לכפות עצמו למה שכתבו ולעשות תשובה ע"כ שהוא קל שבקלים ואין לו התכונות/הרגשים שכתבו הפוסקים לציבור כדבר פשוט הנוגע לכלל [ושלא יזיק בחייו ו/או בשמירת התו"מ שלו],
ומתי עליו לענות לעצמו שהפוסקים כתבו בלי הכרת המציאות בכלל בני אדם?
[מי שיאמר שזה לא מסור לכל אחד, גם לאברך חשוב וכיו"ב, אלא צריך בכל נידון מסוים כזה לשאול רב פוסק (צעיר? מעודכן? מאיזה רקע והשקפות? וכו'. לפי מה בודקים את מי לשאול בכה"ג, ומי נכנס בעצמו לאותה סירה שלגביה גופא השאלה?), איני יכול להזניחו, אבל עדיין כ"ז קשה בעיניי].

והקשר לחומרות הוא כי בנידו"ד אנו רואים שפוסקי הדור מתייחסים לכלל בני אדם כבני עליה ו/או פרושים יחסית = מודדים אותם כמותם.
ולחילופין, שהם הכריעו בזה כשאלה השקפתית, ולא בעריכת סקר במציאות ושאלת בני אדם עבור מה הם מתקלחים. אלא אמרו מה לדעתם ראוי להיות, וכל מי שאינו כזה בטלה דעתו ואינו בכלל "דעת הבריות" שצריך להתחשב בה ומשנה את ההלכה.
כך היה נראה לי.
ואולי בזה טעיתי, וכוונתם היתה לא כי שיערו טבע כל בני אדם כמותם, ולא כי הכריעו בזה השקפתית מה ראוי להיות, אלא שכך נראתה להם המציאות שרואים בכלל בני אדם.
רק שצד זה קשה בעיניי, כי הביטויים שהם נקטו, ועצם המציאות שהם מתארים - הרי החוש מכחישה.
לכן חשבתי שהם משערים בדידהו, או שהכריעו השקפתית מה ראוי להיות, וממילא קישרתי גם לחומרות.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 25, 2022 11:58 am

צופה_ומביט כתב:אלא השאלה שלי, בהיות שנתברר כאן שפוסקי הדור עונים לפעמים בלי הכרת המציאות, מה זה אומר על כל כה"ג,
מאן מפיס מתי כן ומתי לא?

פוסק בשאלות הנוגעות לידיעת המציאות צריך לדעת את המציאות. וכי יש בזה ספק? הגרשז"א השקיע מאוד בבירור המציאות כידוע. גם הגריש"א (כמדומה - אינני מכיר כ"כ) פוסק בד"כ ע"פ הכרת המציאות, ואולי בזקנותו לא היה מודע לשינוי המציאות בענין מסוים זה (וא"כ הדבר אכן מסור לפוסקים בדור שלאחריו). הגרח"ק אכן לא היה מומחה בידיעת המציאות, והמסתמך על דבריו בענינים הלכתיים השייכים למציאות הוא לענ"ד מן המתמיהים.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יולי 25, 2022 12:27 pm

גם לגבי פוסקי דור זה וכיו"ב, לא חושב שהנקודה היא הדור אלא התרבות, ההשקפות, הלך המחשבה והאידיאלים.
אתן דוגמה:
יש חסידויות שבהן נהוג שבחורים לא מתקלחים עם סבון כל השבוע, רק מתקלחים במים בטוש של המקוה בבוקר וזהו.
במקביל מקפידים מאד ללכת עם חולצה סגורה כולל הכפתור העליון ביותר, בגדים ארוכים סגורים, טלי"ק מצמר, וכובע סאמעט.
מתעקשים על זה בדווקא למרות "מצב הדור" וכו' כי זו ההשקפה הנכונה מבחינתם מכל מיני סיבות, ומתעקשים להגביה [לשיטתם] אליה את הדור הצעיר ולא להיפך.
מצוי שבכל ימות השנה ובפרט בקיץ פשוט א"א לשבת לידם, וכשמורידים מהראש את הכובע או השטריימל זה בלתי נסבל, בפרט במכונית סגורה, וכל זה אני כותב מניסיון אישי.
מסתבר שהם לא רואים בזיעה ואי-רחיצה וריח רע וכו' דבר שכ"כ מטריד, גם בימינו בא"י.
למה? להם הפתרונים, אבל זו המציאות.
[קשה לי לומר שהם רואים בזה צורך אמיתי טבעי ונחוץ אבל נדחה מפני שיקולים אחרים יותר חשובים. בפשטות זה (לכה"פ "גם") נשען ביסודו על מה שהביאו מארצות מוצאם ודורות אבותיהם, וכיצד התייחסו יראי ה' וכו' לרחיצה בסבון וכו' בדורות הקודמים בחוגים שבאו מהם, ולא משנים ויהי מה, מכל הסיבות הידועות].
כעת, פוסק שבא מהתרבות הזו, ויצטרך לפסוק למישהו שרגיל להתקלח כל יום, צריך להיות מאד נבון וראש גדול/פתוח בכדי להבין את השואל,
כלומר לראות בנוהגו של השואל מציאות וצורך, ולפסוק בזה הלכתית נטו בלי לערב השקפות.
כי מבחינתו כל זה הוא פינוק ומודרניות וליידיגקייט וכו' ולא צורך אמיתי, גם אם ציבורים שלמים עושים זאת.
אא"כ הוא ימצא [רק אם ירצה למצוא] גדר הלכתי שמי שרגיל בכך ולא יכול בלי זה - הגם שהוא מקולקל ונמוך ושבוי ביד היצר - אבל כעת הפך עצמו לאיסטניס ויצר לעצמו צורך.
וכולי האי ואולי, לא יודע אם יעמוד במבחן המציאות כיצד יפסוק אדם כזה.

[כתבתי לגבי חסידויות כנ"ל, הגם שהציבור הליטאי מקפיד ללכת בחליפה כהה וכובע כהה גם בימים הכי חמים, ובכלל מכנסיים ארוכים כהים וחולצה עם שרוולים ארוכים וכו', כלומר כל הציבור החרדי לא מתלבש בהתאם למזג האויר אלא יש קוד לבוש וכו' והוא שיקול בפני עצמו שגובר על הנוחות הגופנית ועל ההשפעה הסביבתית כנ"ל. אבל עכ"ז לכה"פ בערב מתקלחים כמו שצריך פעם ביום לפני השינה].

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי אראל » ב' יולי 25, 2022 3:57 pm

השם יעזור שבתשעת הימים כבר נעמוד אחר גאולתינו ופדות נפשינו בב"א
אבל, לעת כזאת, המציאות שבשבוע הזה הי' מזגי אויר חמים ביותר ברוב חלקי העולם, בבריטניא שרר חום כבד שלא היתה כבר מאות בשנים, וכן ברוב חלקי רחבי איירופא, וכן באמעריקא, שריפות רבות פרצו בעולם מחמת החום
אם ח"ו יהי' מזג אויר כזה בשני שבועות הבאים...., ברור שפוסקי דורינו שליט"א יצטרכו להכריע ולהטות קו משהו שלא מן המקובל.....

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' יולי 25, 2022 6:45 pm

צופה_ומביט כתב:גם לגבי פוסקי דור זה וכיו"ב, לא חושב שהנקודה היא הדור אלא התרבות, ההשקפות, הלך המחשבה והאידיאלים.
אתן דוגמה:
יש חסידויות שבהן נהוג שבחורים לא מתקלחים עם סבון כל השבוע, רק מתקלחים במים בטוש של המקוה בבוקר וזהו.
במקביל מקפידים מאד ללכת עם חולצה סגורה כולל הכפתור העליון ביותר, בגדים ארוכים סגורים, טלי"ק מצמר, וכובע סאמעט.
מתעקשים על זה בדווקא למרות "מצב הדור" וכו' כי זו ההשקפה הנכונה מבחינתם מכל מיני סיבות, ומתעקשים להגביה [לשיטתם] אליה את הדור הצעיר ולא להיפך.
מצוי שבכל ימות השנה ובפרט בקיץ פשוט א"א לשבת לידם, וכשמורידים מהראש את הכובע או השטריימל זה בלתי נסבל, בפרט במכונית סגורה, וכל זה אני כותב מניסיון אישי.
מסתבר שהם לא רואים בזיעה ואי-רחיצה וריח רע וכו' דבר שכ"כ מטריד, גם בימינו בא"י.
למה? להם הפתרונים, אבל זו המציאות.
[קשה לי לומר שהם רואים בזה צורך אמיתי טבעי ונחוץ אבל נדחה מפני שיקולים אחרים יותר חשובים. בפשטות זה (לכה"פ "גם") נשען ביסודו על מה שהביאו מארצות מוצאם ודורות אבותיהם, וכיצד התייחסו יראי ה' וכו' לרחיצה בסבון וכו' בדורות הקודמים בחוגים שבאו מהם, ולא משנים ויהי מה, מכל הסיבות הידועות].
כעת, פוסק שבא מהתרבות הזו, ויצטרך לפסוק למישהו שרגיל להתקלח כל יום, צריך להיות מאד נבון וראש גדול/פתוח בכדי להבין את השואל,
כלומר לראות בנוהגו של השואל מציאות וצורך, ולפסוק בזה הלכתית נטו בלי לערב השקפות.
כי מבחינתו כל זה הוא פינוק ומודרניות וליידיגקייט וכו' ולא צורך אמיתי, גם אם ציבורים שלמים עושים זאת.
אא"כ הוא ימצא [רק אם ירצה למצוא] גדר הלכתי שמי שרגיל בכך ולא יכול בלי זה - הגם שהוא מקולקל ונמוך ושבוי ביד היצר - אבל כעת הפך עצמו לאיסטניס ויצר לעצמו צורך.
וכולי האי ואולי, לא יודע אם יעמוד במבחן המציאות כיצד יפסוק אדם כזה.

[כתבתי לגבי חסידויות כנ"ל, הגם שהציבור הליטאי מקפיד ללכת בחליפה כהה וכובע כהה גם בימים הכי חמים, ובכלל מכנסיים ארוכים כהים וחולצה עם שרוולים ארוכים וכו', כלומר כל הציבור החרדי לא מתלבש בהתאם למזג האויר אלא יש קוד לבוש וכו' והוא שיקול בפני עצמו שגובר על הנוחות הגופנית ועל ההשפעה הסביבתית כנ"ל. אבל עכ"ז לכה"פ בערב מתקלחים כמו שצריך פעם ביום לפני השינה].

דוקא אני שמעתי מכמה ת"ח ומו"צ חסידיים שבזמנינו מבחינה הלכתית לא יתכן לאסור רחיצה בצונן ביום חם,רק טענתם מבחינת הרגשת אבלות שזה הדבר היחיד שנשאר לנו עדין להרגיש קצת אבלות.
ונראה לי שגם שאר הפוסקים לא כתבו להדיא להקל משום זה.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יולי 25, 2022 7:04 pm

לא מבין את הטענה.
לא אוכלים בשר ולא שותים יין ולא מכבסים ולא נושאים אשה, כל מה שהוא "ממעטין בשמחה" הכתוב במשנה וגמרא.
זו עיקר האבילות.
כל איסור הרחיצה הוא חידוש מזמן הראשונים ואין לך בו אלא חידושו, והבו דלא להוסיף עלה. ואם אין כבר בסיס הלכתי לחידוש הזה - אז לבוא ולומר שהוא עיקר האבילות ולא כל מה שכתוב בגמרא?
יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא.
נכון שכל האיסורים האלה לא גורמים לנו בדר"כ להרגשת אבילות, זו בעיה כללית שלנו, אבל בשביל זה לבוא ולומר שסתם נצער עצמנו בעינוי נפש [מה עוד שגם הוא מובטח שלא יגרום לאבילות מה שלא גורמים כל השאר] בבחינת "יכול ישב בחמה ויצטער" שאפילו ביוכ"פ ובת"ב לא נאמר, ונהפוך את האיסור הזה לחמור בדרגת איסור רחיצה של יוכ"פ ות"ב ושבעת ימי אבלות? ואפילו יותר מהם, כי גם בהם אסורה רק רחיצה של תענוג? מהיכי תיתי.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי עליך עיננו » ב' יולי 25, 2022 7:26 pm

תשאל כל אדם מה הכי מפריע לו ובמה הוא הכי 'מרגיש' את הימים האלו?
האם באיסור נישואין? וגם בתספורת שלא מסתפרים רק פעם בחודש וכן באיסור כביסה שיש היום לכל אחד בגדים לשבוע וכן באיסור בשר ויין שיש שכך נוהגים כל השנה לאכול רק בשבת
אז איך מרגישים אבלות אם לא ע"י איסור רחיצה?
איה"נ בזמן הגמ' והראשונים המצב היה שונה.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יולי 25, 2022 7:30 pm

א. אולי. הנושא של הבגדים שלא לובשים מכובסים בהחלט מורגש מאד. וגם מי שמגולח ובימים אלה לא מתגלח סובל מזה מאד (וגם על זה כבר דנו, מצד הסבל ומצד שאצלנו גילוח יומי אינו אירוע של שמחה, ואכמ"ל). וגם זה שכל אחד יודע שבלוח השנה אלה ימים שלא קיימים לקביעת חתונה, בהחלט מפורסם כימי אבלות.
ב. כאמור, השאלה מה הוא מרגיש. מצוקה ואי נוחות "ישב בחמה ויצטער" - או אבילות ומיעוט שמחה.
הטענה פשוטה: אסרו תענוג. זה כפשוטו "מיעוט שמחה". אבל אין שום חיוב לצער עצמו. אחרת אפשר להמציא עוד הרבה דרכים לעינוי נפש ואז לבוא ולהצדיק אותן למפרע כי זה מה שהכי יורגש.
ג. מה שבזמן הראשונים היה שונה הוא אדרבה, לאידך גיסא. התרחצו פעם בהרבה זמן, אפילו לשבת הסתפקו בפניו ידיו ורגליו. לבשו את אותו בגד יום אחרי יום הרבה זמן, והדברים ידועים. אצלם רחיצה ולבישת מכובס היתה חגיגה, וגרמה לתחושת שמחה וחגיגיות ויום שאינו יום רגיל, בדיחא דעתיה כולא יומא. גם מוזיקה שמעו רק כשהתארגנה תזמורת, והיה אירוע וחגיגה. אצלנו כל אלה רגילים ויומיומיים וקלים, וכלל אינם כזה אירוע וחגיגה מלכתחילה, וכל עיקר האיסור הוא כי לא משנים ממה שהיה. אז עוד להחמיר בזה יותר אפילו מהמקור? אי אפשר להמציא סברות חדשות ואיתן הלכות חדשות. בטח לא כהוראה לציבור. מכאן והלאה יעשה כל אחד כהרגשיו מה מעורר אותו לאבילות.

ש. ספראי
הודעות: 1699
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' יולי 25, 2022 10:05 pm

איני צריך להוכיח שמרן הגרח"ק היה מורי ורבי המובהק,
אך כשהגר"ח זצ"ל אמר לי בשעתו שכמעט כל הליטאים ובני הישיבות נוהגים לברך ברכה אחת על התפילין, כדעת הגר"א, ולא ב' ברכות כדעת הרמ"א,
מה אתה רוצה שאעשה?
שאכחיש לו את המציאות?
אינני משועבד לפסק כזה, כאשר הוא מבוסס על מציאות, שאני יודע שאינה קיימת.

בבחרותי דיברתי איתו על ענין בהנחת תפילין, ולפני זה בדקתי את המציאות. עברתי על מאה- מאתיים זוגות תפילין, שעמדו ב'ארון התפילין' בחדר"ש ליד היכל ישיבת קול תורה.......

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יולי 26, 2022 6:08 pm

אראל כתב:השם יעזור שבתשעת הימים כבר נעמוד אחר גאולתינו ופדות נפשינו בב"א
אבל, לעת כזאת, המציאות שבשבוע הזה הי' מזגי אויר חמים ביותר ברוב חלקי העולם, בבריטניא שרר חום כבד שלא היתה כבר מאות בשנים, וכן ברוב חלקי רחבי איירופא, וכן באמעריקא, שריפות רבות פרצו בעולם מחמת החום
אם ח"ו יהי' מזג אויר כזה בשני שבועות הבאים...., ברור שפוסקי דורינו שליט"א יצטרכו להכריע ולהטות קו משהו שלא מן המקובל.....



למיטב ידיעתי, אין שום דרך לדעת מה הייתה רמת החום באמת, לפני המדידה הלוויינית בארבעים וקצת השנים האחרונות.
(אגב, מספר השריפות בעולם, במגמת ירידה כבר עשרות רבות של שנים, ואין צורך להתייחס לדברי קנאי האקלים, שאין להם שחר)
ואין זו המסגרת המתאימה לדון בכך.

לגוף העניין, כשהפוסקים אסרו, וצריך לזכור שבכל מקרה זה דינא דגמרא בשבוע שחל בו, זה לא היה כי היה יותר קר ונעים בחודש אב, אלא מהסיבות שמנו לעיל (שלא היו רגילים ברחיצה וכו', כמבואר בגמרא שזה לא שווה לכל נפש).

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רחיצה בתשעת הימים בזמנינו בערי גוש דן הלוהטים

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 26, 2022 6:24 pm

בענין החום בתשעת הימים רציתי להוסיף שיקול נוסף.
הזעה מוגברת הגורמת לצורך להתרחץ בתכיפות אינה רק בשל החום אלא גם במקום שיש בו יותר לחות.
במקום יותר יבש גם אם חם שם לא פחות ההזעה מתגברת פחות ולכן יש לבחון את הצורך להתרחץ בהתאם.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים