מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
הבטחתי
הודעות: 1034
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: מקור ניגון החסידים לחלק מאיכה

הודעהעל ידי הבטחתי » ד' יוני 26, 2013 12:23 am

גם אני לא הכרתי מנהג זה, עד שבאחד מלילות ט"ב נזדמנתי לביהכנ"ס שכון אוריאל (אהל לאה) בשיכון פאגי בירושלים, שם שמעתיו לראשונה (פרקים ג' וה')

לאחר זמן, הגיעה לידי הקלטתו של זבולון קוורטין למילים 'אני הגבר', הדומה למה ששמעתי. ונראה שכמו רבות מהקלטותיו שהם מבוססות נוסח, גם זו מבוססת על נוסח שהיה רווח במקומותיו.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2275
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מקור ניגון החסידים לחלק מאיכה

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' יוני 26, 2013 10:57 am

אגב, שמעתי פעם שמקובל בקארלין, שכשמשיח יבוא, יהא שיר זה, ה"טאנץ-ניגון", בו יקבלו את פניו.

הקארלינאים כאן מאשרים דבר כזה?


אל תתייחסו ל"שמח תשמח" שלקחתם מאיתנו...

ישראל אליהו
הודעות: 1795
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: מקור ניגון החסידים לחלק מאיכה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' אוגוסט 07, 2015 5:56 pm

מורה צדק כתב:
איש_ספר כתב:
מורה צדק כתב:מה שמשנים הספרדים בפרק ה' את המנגינה, זו אינה מנגינה שונה אלא שכל הציבור אומרה יחד במנגינת הקינות שהיא גם מנגינת תיקון חצות וכפי שהובא כבר לעיל.
לא הבנתי, אם זו מנגינה של תיקון חצות אז זו אינה המנגינה ונעימת הטעמים של איכה.
תודה רבה על שאר דבריך.


לפי מה שראיתי במנהגי הקהילות אצל רבים מהספרדים, את ד' הפרקים קורא א' מהקהל, כל פרק מישהו אחר, הוא קורא בקול ושאר הציבור בלחישה, ואת הפרק האחרון כולם קוראים ביחד, ומחמת כן קוראים אותו במנגינה של שאר הקינות, אך זה לא נחשב מנגינה בפני עצמה המייחדת את פרק ה', כמו שהחסידים נוהגים בפרק ג'.

.

הבא"ח דיבר על מנהג בבל. ואכן מנהג בבל עד היום (ביהכנ"ס אהל רחל, ישיבת באר יהודה ועוד) שהחזן אומר בקול את הפרק האחרון בניגון אחר, הרבה יותר כבד ועצוב. [אתה דיברת על שאר עדות הספרדים].

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מקור ניגון החסידים לחלק מאיכה

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 09, 2015 2:03 am

אם זה פרק ג' וה' זה בגלל הפסוקים הקצרים,
אם זה רק ג', זה בגלל שהפסוקים שם קצרים יותר מפרק ה' ומצד שני יש שם פי שלוש פסוקים כך שהצורך בגיוון עולה.
אם זה רק ה', אולי יש סיבה אחרת לזה. אולי הפרק בעצמו נחשב ליותר חשוב מאחרים. והראיה שרק אותו אומרים בתיקון חצות, וכן במנהג אשכנז חולקים רק אותו באוי ואוי מה היה לנו.
ואיני יודע מה מיוחד בפרק הזה מאחרים, אולי בגלל שהוא מדבר יותר על הגלות שלנו היום. ושאר הפרקים הם מדברים בעיקר על זמן החורבן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקור ניגון החסידים לחלק מאיכה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 09, 2015 8:31 am

משולש כתב:אם זה פרק ג' וה' זה בגלל הפסוקים הקצרים,
אם זה רק ג', זה בגלל שהפסוקים שם קצרים יותר מפרק ה' ומצד שני יש שם פי שלוש פסוקים כך שהצורך בגיוון עולה.
אם זה רק ה', אולי יש סיבה אחרת לזה. אולי הפרק בעצמו נחשב ליותר חשוב מאחרים. והראיה שרק אותו אומרים בתיקון חצות, וכן במנהג אשכנז חולקים רק אותו באוי ואוי מה היה לנו.
ואיני יודע מה מיוחד בפרק הזה מאחרים, אולי בגלל שהוא מדבר יותר על הגלות שלנו היום. ושאר הפרקים הם מדברים בעיקר על זמן החורבן.


או מפני שאינו על סדר א-ב

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: מקור ניגון החסידים לחלק מאיכה

הודעהעל ידי הוא היה אומר » א' אוגוסט 09, 2015 10:55 am

מכל התגובות נראה, שבאמת אין מקור יסודי לענין, אלא השערות וסברות בעלמא, האם זה אכן כך?????
נערך לאחרונה על ידי הוא היה אומר ב א' אוגוסט 09, 2015 1:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מקור ניגון החסידים לחלק מאיכה

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 09, 2015 11:23 am

הוא היה אומר כתב:מכל התגובות נראה, שבאמת אין מקור יסודי לענין, אלא השערות וסבררות בעלמא, האם זה אכן כך?????

לא מחייב, יתכן שלחברים כאן אין מקור אבל יש מישהו אחר שכן יש לו מקור.
אני שאלתי פעם את ר' עקיבא זלמן ב. שליט"א ונראה לי שהוא לא ידע מקור לזה.

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: מקור ניגון החסידים לחלק מאיכה

הודעהעל ידי הוא היה אומר » א' אוגוסט 09, 2015 1:03 pm

משולש כתב:
הוא היה אומר כתב:מכל התגובות נראה, שבאמת אין מקור יסודי לענין, אלא השערות וסבררות בעלמא, האם זה אכן כך?????

לא מחייב, יתכן שלחברים כאן אין מקור אבל יש מישהו אחר שכן יש לו מקור.
אני שאלתי פעם את ר' עקיבא זלמן ב. שליט"א ונראה לי שהוא לא ידע מקור לזה.


האם החברים התשמשו עם כלי החיפוש של האוצר?
אם התשובה היא חיובית, ואעפ"כ לא מצאו יסוד למנהג, סביר להניח שאין כאן מנהג יסודי קדום..... (?)

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' אוגוסט 21, 2016 1:39 pm

אבי זצ"ל היה עושה מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה. כמו כן היה לו מנגינה אחרת לקינת בצאתי ממצרים, האם ידוע למישהו על מנהג זה, כי בינתיים לא מצאתי מקום שנוהגים כך. וודאי אבי לא המציא את זה, הוא היה מיוצאי ליטא, אבל יתכן שאימץ מנהג זה ממקום אחר שהיה בו.

תפארת אבות
הודעות: 2
הצטרף: ש' אוגוסט 20, 2016 11:10 pm

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי תפארת אבות » א' אוגוסט 21, 2016 2:24 pm

עיי להלן מאמר שפרסמנו בעלון "תפארת אבות" פרשת בלק, אולי תוכל למצוא שם סיוע למנהג אביך.

ניגון ההפטרה בתלתא דפורענותא
בשלושת השבתות שבין י"ז בתמוז ל-ט' באב קוראים את ההפטרות: 'דברי', ‏
‏'שמעו' ו'חזון', הנקראות "תלתא דפורענותא", ונהגו בהרבה מקהילות ישראל ‏
לקרוא אותן בתמרור (ניגון) המיוחד להם (חשוב להדגיש שזהו ניגון מיוחד, ולא ‏
כניגון קינת 'איכה' הנקראת בט' באב).‏
ההבדל בין אלו ההפטרות לשאר הפטרות השנה
הנה בכל שבתות השנה אנו מפטירין מעין הפרשה כמ"ש מרן הש"ע (רפד, א) ‏
‏'מפטירין בנביא מעניינה של פרשה', אך בשלושת השבתות הנ"ל קבעו חכמים ‏
הפטרות מיוחדות לזמן זה מפני שעוסקות בענייני החורבן ודברי תוכחות. כמ"ש ‏
התוספות (מגילה לא: ד"ה ראש חדש אב), וכ"כ במחזור ויטרי (סימן רסב), וכן פסק ‏
הרמב"ם (הלכות תפילה, יג, י): "נהגו העם להיות מפטירין קודם תשעה באב בשלוש ‏
שבתות בדברי תוכחות". וכ"כ הטור (או"ח תכח), וכן פסק מרן בש"ע (שם, סע"ח).‏
הלבוש (תכח, ח) כותב ששלושת ההפטרות מכוונות כנגד ג' שבועות של ‏
פורענויות, ומפטירין דווקא באלו ההפטרות מפני שעיקר הנביאים שניבאו על ‏
החורבן הם: ישעיה וירמיה, לכן מפטירים בנבואתם, ע"כ. ואע"ג שבשבת אין ‏
פרץ ואין צווחה עכ"ז מפטירין באלו הנבואות, יען שיש בהם דברים של ‏
החורבן ודברי תוכחות, וראוי זה הזמן לתוכחת מגולה דהזמן קא גרים, ועוד ‏
שבשבת נמצאים כל העם בביהכנ"ס וישמעו כולם מפני מה חרבה עירנו ‏
ושמם בית מקדשנו, ויתנו לב לשוב אל אלוקינו ולזה כיוונו חז"ל בקבעם ‏
הפטרות אלו.‏
ניגון קריאת ג' הפטרות אלו
המאירי כותב (מגן אבות, ענין כד): "וכן כתבו הגאונים שאע"פ שהשבת נאסר ‏
בכל מיני הספד ובכל ענין של קינה, בשבת איכה התירו לקונן בצבור דרך הכנעה ‏
ושבירת היצר, מפני שיש בזכירת החורבן והתאונן על הצרות שאירעו באותו זמן ‏
חלק משורשי התשובה, וכל שעיקרו לתשובה ולהכנעה הותרו שאר התפילות ‏
אגבן, וכל שכן בימים המיוחדים לכך (ימים נוראים ושבת שובה) והכל נגרר אחר ‏
העיקר" (שהוא עניין התשובה). ‏
וכן הריב"ש (ס' קיב) נשאל האם אפשר להעלות למפטיר והפטרה אדם שכבר ‏
עלה לתורה, כיון שזולתו לא היה מצוי אז מי שיודע לקונן כנהוג? והסיק ‏
הריב"ש שמותר לו לעלות שוב. הרי לא עלה על דעתו כלל לומר להם שיבטלו ‏
מנהג זה של קינות בשבת, לא משום אבלות בפרהסיה (ולא משום שלא יעלה ‏
פעמיים). וכן הובא להלכה במגן אברהם (רפב, יד) וכ"כ בשערי אפרים שכן נוהגים, ‏
וכ"כ במשנ"ב (שם, כז), וכ"כ באשל אברהם מבוטשאטש (ס' קלח) שנוהגים לקרות ‏
ההפטרה בניגון 'איכה', וכן נוהגים רוב קהילות אשכנז עד היום הזה.‏
האם החיד"א התנגד למנהג?
והנה מרן החיד"א (ברכי יוסף תקנא, ב) כותב שמנהג ארץ ישראל שלא לומר ‏
בשבת חזון שום קינה כמו שכתוב בסידורים, וכן הוא מנהג מצרים וכרכים ועיירות ‏
גדולות שבתוגרמה (תורכיה)...ומה שגם בפרהסיה קבל עם ביום שבת קודש הא ‏
ודאי ראוי לבטל מנהג זה לכבוד השבת. וכן כתב רבי אהרון בן שמעון (שער המפקד, ‏
ח"א דף דז, ע"ב) שאין לומר קינות בשבת ואף לא הפטרה בניגון קינה, שהכתובים ‏
בעצמם האמורים בשלש ההפטרות, המה יפלחו כליות ולב למבין מה הוא אומר, ‏
וכ"ש כשנוסיף על אלה השלושה תמרור (ניגון) המשבר את הלב, א"כ אין לך ‏
קינות גדולות מאלה וראוי לבטל המנהג.‏
וכתב בעטרת שלמה‎ ‎‏(דיין) (או"ח, יג) שהחיד"א לא דיבר כי אם על הקינות ‏
שהם לא מסדר התפילה, שמוסיפין ומייחדים אותם לשבתות אלו כדי לעורר ‏
הבכי יגון ואנחה, ולזה כו"ע יודו לו דפשיטא דאיסורא קא-עביד!‏
והוסיף, שיש לחלק בין הקינות שמוסיפין והם לא מסדר התפילה, לבין ‏
התמרור (ניגון) שעושים על דברי התוכחות שבהפטרה. שהלא כוונת רבותינו ‏
באלו ההפטרות לעורר הלבבות, ויפלחו הכליות בדברי תוכחות, ואדרבה הניגון ‏
המיוחד להם יעורר הלב, ואע"פ שדברי הכתובים בעצמם קורע הלב לבית חללו, ‏
בכל זאת לא כולם מבינים את תוכן דברי ההפטרות. וגם אם מבינים עדיין לא ‏
נותנים את לבם בעומק הדברים אם יקראו כדרך שקוראים כל השנה, ומה ‏
התועלת בהפטרות אלו אם לא תצא מהם המטרה והתועלת שעליהם נתקנו והיא ‏
לעורר הלב, ומה בכך אם הניגון יעורר הנפש מעומק מסתרי הלב? הלא זוהי ‏
מטרת התוכחות גופא לעורר הלב לתשובה!‏
ועוד, שהניגון שאנו נוהגין לקרוא ההפטרות בשלושת שבתות אלו, אין ‏
זה ניגון קינה או של מגילת איכה כמו שנוהגים אחינו האשכנזים כנז"ל, אלא ‏
היא ניגון מיוחד להפטרות בין המצרים כדי לעורר הלבבות לפתוח בדרכי ‏
התשובה...למען יפדה ה' את עמו מגלות החל הזה להוציאם מאפילה לאור ‏
גדול אכי"ר, ע"כ.‏
וכן ב'מגן אבות' (לבהר) (עמ' שכח) כתב, שמה שהעירו על מנהג זה שנחשב ‏
כאבלות בפרהסיה, נראה שלא חשו לזה גאוני קדמאי, דהרי אינו עושה בזה ‏
מעשה אבלות בהדיא, אלא שמאחר שתיקנו לקרות אלו ההפטרות ומטרתם ‏
לעורר הלבבות לתשובה לכן קוראים גם בנוסח הזה, אך אין נוהגין בזה מנהגי ‏
צער אלא מנהגי תוכחה ולכן נראה שעל זה לא העיר החיד"א כלום, ובפרט ‏
שמנהגנו לנגן ניגון מיוחד לעורר הלבבות ולא ניגון של קינה!‏
המסקנה להלכה
אם כן עינינו הרואות שמנהג זה מקורו טהור ומיוסד על הררי קדם מימי ‏
הגאונים. וכן נוהגים בקהילות אשכנז עד היום הזה כנז"ל. וכן נהגו אבותינו ‏
במרוקו כמ"ש מורנו רבי שלום משאש זצ"ל (שמש ומגן, ח"ד סימן עז אות ו), 'משולחן ‏
אבותינו' (עמ' 267), 'נתיבות המערב' (בין המצרים אות כ), רבי כליפא בן מלכא (שחי ‏
באגדיר לפני 300 שנה) בספרו כף ונקי (כת"י דף לג ע"א), וכ"כ ב'שער המפקד' (ח"א ‏
דף צז ע"ב) שכן נוהגות כמה קהילות קדושות בחו"ל בערי אפריקה ותוניס. וכן ‏
נהגו בלוב ('נחלת אבות', בין המצרים). ובתוניס ('זה השולחן' עמ' קמה), ובספר עלי הדס ‏
‏(פ' יד) הוסיף שזהו ניגון מלא הכנעה וגעגועים לה' יתברך ובכהאי גוונא אתי שפיר ‏
לכולי עלמא. ובקהילות בני ספרד בלונדון ואמשטרדם ('כתר שם טוב' ח"א עמ' תה). ‏
וסיים ב'עטרת שלמה' (שם): "כל זה כתבתי כדי להסיר לזות שפתיים ‏
מהאומרים הא'ח, הא'ח דאיסורא קעבידנא [= שאומרים שאנחנו עושים ‏
איסור], מה שלא כן הדבר כי למנהגנו יש על מה לסמוך ומיוסד מפי ‏
קדמונינו וכל העושה לשמר את מנהג אבותינו ורבותינו ורוצה בקיומן ישכון ‏
בטח ושאנן ובצל שדי יתלונן".‏
מלוקט מהספרים: 'עטרת שלמה' (דיין), 'עטרת אבות', 'מגן אבות' (לבהר) ‏
ו'דברי שלום ואמת' (טולידאנו).‏

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » א' אוגוסט 21, 2016 3:11 pm

כל האשכול שם דן רק במנגינה של פרק ג של איכה, אך האם שמע מאן דהוא על מנגינה שונה לקינה של בצאתי ממצרים?

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי הסרפד » א' אוגוסט 21, 2016 5:22 pm

אני שמעתי כן בלכה"פ שני בתי מדרשות, שניהם של קהילות חסידיות יוצאי הונגריה. (הניגון שאני זוכר דומה במקצת ל'אלי ציון'.)

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי הכהן » א' אוגוסט 21, 2016 6:54 pm

יש מנגינה מיוחדת גם לקינות: אצבעותי שפלו, איכה אצת, לך ה' הצדקה, ואולי עוד שאיני זוכר כרגע.
קבצים מצורפים
אש תוקד בקרבי - פרופ' מרדכי ברויאר.rar
(2.46 MiB) הורד 320 פעמים

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 21, 2016 8:25 pm

שלמה בן חיים כתב:כל האשכול שם דן רק במנגינה של פרק ג של איכה, אך האם שמע מאן דהוא על מנגינה שונה לקינה של בצאתי ממצרים?

לשניהם שמעתי.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 22, 2016 12:16 am

לא ספרתי במדויק, אך ברשותי יש בסביבות שלושים ניגוני קינות מקהילות שונות באשכנז והונגריה.

שלמה בן חיים
הודעות: 555
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ב' אוגוסט 22, 2016 1:25 am

משולש כתב:לא ספרתי במדויק, אך ברשותי יש בסביבות שלושים ניגוני קינות מקהילות שונות באשכנז והונגריה.

יש ברשותך בתווים? או בשמע? יש באפשרותך להעלותם זה נשמע מעניין!!!

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי משולש » ד' אוגוסט 24, 2016 6:34 pm

שלמה בן חיים כתב:
משולש כתב:לא ספרתי במדויק, אך ברשותי יש בסביבות שלושים ניגוני קינות מקהילות שונות באשכנז והונגריה.

יש ברשותך בתווים? או בשמע? יש באפשרותך להעלותם זה נשמע מעניין!!!

בשמע.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15519
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 18, 2021 11:39 pm

משולש כתב:
שלמה בן חיים כתב:
משולש כתב:לא ספרתי במדויק, אך ברשותי יש בסביבות שלושים ניגוני קינות מקהילות שונות באשכנז והונגריה.

יש ברשותך בתווים? או בשמע? יש באפשרותך להעלותם זה נשמע מעניין!!!

בשמע.

שמעתי מא' שהתפלל אצל רב"ש המבורגר שאמירת הקינות מתחלקת בין הקהל, ויש כעשרים ניגונים שונים בין קינה לקינה.

עניו כמשה
הודעות: 561
הצטרף: ה' יוני 27, 2019 10:07 am

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי עניו כמשה » ב' יולי 19, 2021 12:38 am

איש_ספר כתב:
משולש כתב:
שלמה בן חיים כתב:
משולש כתב:לא ספרתי במדויק, אך ברשותי יש בסביבות שלושים ניגוני קינות מקהילות שונות באשכנז והונגריה.

יש ברשותך בתווים? או בשמע? יש באפשרותך להעלותם זה נשמע מעניין!!!

בשמע.

שמעתי מא' שהתפלל אצל רב"ש המבורגר שאמירת הקינות מתחלקת בין הקהל, ויש כעשרים ניגונים שונים בין קינה לקינה.


תסביר מה כוונתך 20 ניגונים!! בין קינה לקינה?!?

עניו כמשה
הודעות: 561
הצטרף: ה' יוני 27, 2019 10:07 am

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי עניו כמשה » ב' יולי 19, 2021 12:42 am

משולש כתב:
שלמה בן חיים כתב:
משולש כתב:לא ספרתי במדויק, אך ברשותי יש בסביבות שלושים ניגוני קינות מקהילות שונות באשכנז והונגריה.

יש ברשותך בתווים? או בשמע? יש באפשרותך להעלותם זה נשמע מעניין!!!

בשמע.

נשמח אם תעלה

והאם באמת ישנם ניגונים לכל הקינות?
בשמע הכוונה
נשמח שיעלו החברים

עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 19, 2021 1:17 am

https://www.kolhalashon.com/New/Shiurim ... &PageNum=2
בית הכנסת אשכנז מודיעין עילית

בתוך הגולה
הודעות: 794
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: מנגינה שונה לפרק שלישי באיכה ולעוד קינות

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ג' יולי 20, 2021 1:28 pm

אשתקד העליתי כאן הקלטות מכמה קינות נוסח אשכנז (ביה"כ הגר"א בבית וגן)


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים