מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אבילות בפרהסיא לכו"ע מותר?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

אבילות בפרהסיא לכו"ע מותר?

הודעהעל ידי אש משמים » ד' אוגוסט 07, 2019 11:57 pm

נחלקו הפוסקים האם יש לנהוג בשבת שחל בה ט' באב כרגיל לעניין הלבוש והסעודות או שיש לשנות משהו או להימנע מבשר ויין וכדומה.
למעשה כתב שו"ע "אוכל בשר ושותה יין בסעודה מפסקת ומעלה על שולחנו אפי' כסעודת שלמה בעת מלכותו" ומובא בסוגריים בשם סמ"ק "מיהו צריך להפסיק מבעוד יום".
משנ"ב מביא דמי שנמנע מלאכול בשר משום אבילות עבירה היא בידו ובשם ספר 'בכור שור' הביא שהרגיל לאכול סעודת שבת עם חבריו ומונע בשבת זו הוי כאבילות בפרהסיא ואסור.
גם לגבי שאר עינויים כתב שו"ע "חל ט' באב בשבת מותר בכולן אפי' בתשמיש המיטה" רמ"א חולק "ויש אוסרים תשמיש המיטה וכן נוהגים".
משנ"ב מבאר דהמתירים תשמיש ס"ל כלשון הברייתא "ואינו מונע עצמו משום דבר" כפשוטו ואילו האוסרים ס"ל דהוי כקובר מתו ברגל דנוהג דברים שבצינעא.
לפי האמור לעיל קשה לי, מה שונה דין הדברים שבפרהסיא שמותרים בצורה גורפת לכו"ע (עכ"פ למעשה) ולחלק מהפוסקים אף כרוך באיסור לנוהג בהם ואילו להפסיק הסעודה מבעוד יום שהוא ודאי אינו רגילות וודאי רק מחמת אבילות והוא פרהסיא כן נוהגים כו"ע ולא חוששים לאבילות בפרהסיא??
נערך לאחרונה על ידי אש משמים ב ה' אוגוסט 08, 2019 10:32 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אבילות בפרהסיא לכו"ע מותר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 08, 2019 12:52 am

אש משמים כתב:נחלקו הפוסקים האם יש לנהוג בשבת שחל בה ת"ב כרגיל לעניין הלבוש והסעודות או שיש לשנות משהו או להימנע מבשר ויין וכדומה.
למעשה כתב שו"ע "אוכל בשר ושותה יין בסעודה מפסקת ומעלה על שולחנו אפי' כסעודת שלמה בעת מלכותו" ומובא בסוגריים בשם סמ"ק "מיהו צריך להפסיק מבעוד יום".
משנ"ב מביא דמי שנמנע מלאכול בשר משום אבילות עבירה היא בידו ובשם ספר 'בכור שור' הביא שהרגיל לאכול סעודת שבת עם חבריו ומונע בשבת זו הוי כאבילות בפרהסיא ואסור.
גם לגבי שאר עינויים כתב שו"ע "חל ת"ב בשבת מותר בכולן אפי' בתשמיש המיטה" רמ"א חולק "ויש אוסרים תשמיש המיטה וכן נוהגים".
משנ"ב מבאר דהמתירים תשמיש ס"ל כלשון הברייתא "ואינו מונע עצמו משום דבר" כפשוטו ואילו האוסרים ס"ל דהוי כקובר מתו ברגל דנוהג דברים שבצינעא.
לפי האמור לעיל קשה לי, מה שונה דין הדברים שבפרהסיא שמותרים בצורה גורפת לכו"ע (עכ"פ למעשה) ולחלק מהפוסקים אף כרוך באיסור לנוהג בהם ואילו להפסיק הסעודה מבעוד יום שהוא ודאי אינו רגילות וודאי רק מחמת אבילות והוא פרהסיא כן נוהגים כו"ע ולא חוששים לאבילות בפרהסיא??

הפסקת הסעודה מבעו"י איננה ממנהגי אבלות אלא מדיני תענית.
ותדע, שאבל - מותר לאכול, וביוה"כ אסור להתאבל ואסור לאכול.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: אבילות בפרהסיא לכו"ע מותר?

הודעהעל ידי אש משמים » ה' אוגוסט 08, 2019 1:38 am

עזריאל ברגר כתב:הפסקת הסעודה מבעו"י איננה ממנהגי אבלות אלא מדיני תענית.
ותדע, שאבל - מותר לאכול, וביוה"כ אסור להתאבל ואסור לאכול.

גם לשיטתך, להתענות בשבת מותר?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אבילות בפרהסיא לכו"ע מותר?

הודעהעל ידי סעדיה » ה' אוגוסט 08, 2019 7:42 am

אש משמים כתב:
עזריאל ברגר כתב:הפסקת הסעודה מבעו"י איננה ממנהגי אבלות אלא מדיני תענית.
ותדע, שאבל - מותר לאכול, וביוה"כ אסור להתאבל ואסור לאכול.

גם לשיטתך, להתענות בשבת מותר?

עירובין דף מ"א ע"א

דורש טוב לעמו
הודעות: 215
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: אבילות בפרהסיא לכו"ע מותר?

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ה' אוגוסט 08, 2019 9:22 am

אש משמים כתב:
עזריאל ברגר כתב:הפסקת הסעודה מבעו"י איננה ממנהגי אבלות אלא מדיני תענית.
ותדע, שאבל - מותר לאכול, וביוה"כ אסור להתאבל ואסור לאכול.

גם לשיטתך, להתענות בשבת מותר?


אסור להתענות בשבת, ומ"מ מפסיקים לאכול ואין בזה שום אבלות בפרהסיא, שכן גם בשבת רגילה אדם לא אוכל כל הזמן, ואין גם חובה לאכול כל הזמן, ממילא מהשקיעה
צריך לעשות כל דבר שקשור לצום ואין בו סממן של אבלות, משא"כ לחלוץ מנעלים וכד', שוודאי יש בזה אבלות.

אש משמים
הודעות: 2464
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: אבילות בפרהסיא לכו"ע מותר?

הודעהעל ידי אש משמים » ה' אוגוסט 08, 2019 10:31 am

דורש טוב לעמו כתב:
אש משמים כתב:
עזריאל ברגר כתב:הפסקת הסעודה מבעו"י איננה ממנהגי אבלות אלא מדיני תענית.
ותדע, שאבל - מותר לאכול, וביוה"כ אסור להתאבל ואסור לאכול.

גם לשיטתך, להתענות בשבת מותר?


אסור להתענות בשבת, ומ"מ מפסיקים לאכול ואין בזה שום אבלות בפרהסיא, שכן גם בשבת רגילה אדם לא אוכל כל הזמן, ואין גם חובה לאכול כל הזמן, ממילא מהשקיעה
צריך לעשות כל דבר שקשור לצום ואין בו סממן של אבלות, משא"כ לחלוץ מנעלים וכד', שוודאי יש בזה אבלות.

הבאתי לעיל שמשנ"ב כתב בשם 'בכור שור' שאם משנה משהו מרגילותו הוי אבילות בפרהסיא ואסור. אפי' שיש שבתות שאינו אוכל בשר או אוכל בלא חבריו עכ"פ כל מה שמונע מחמת ט' באב הוי אבילות בפרהסיא. סעודה שלישית רובא דרובא אוכלים תמיד אף אחר השקיעה ואילו בשבת זו צריכים להימנע מכך מחמת ט' באב מדוע אין זה אבילות בפרהסיא?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אבילות בפרהסיא לכו"ע מותר?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 08, 2019 11:51 am

אש משמים כתב:
דורש טוב לעמו כתב:
אש משמים כתב:
עזריאל ברגר כתב:הפסקת הסעודה מבעו"י איננה ממנהגי אבלות אלא מדיני תענית.
ותדע, שאבל - מותר לאכול, וביוה"כ אסור להתאבל ואסור לאכול.

גם לשיטתך, להתענות בשבת מותר?


אסור להתענות בשבת, ומ"מ מפסיקים לאכול ואין בזה שום אבלות בפרהסיא, שכן גם בשבת רגילה אדם לא אוכל כל הזמן, ואין גם חובה לאכול כל הזמן, ממילא מהשקיעה
צריך לעשות כל דבר שקשור לצום ואין בו סממן של אבלות, משא"כ לחלוץ מנעלים וכד', שוודאי יש בזה אבלות.

הבאתי לעיל שמשנ"ב כתב בשם 'בכור שור' שאם משנה משהו מרגילותו הוי אבילות בפרהסיא ואסור. אפי' שיש שבתות שאינו אוכל בשר או אוכל בלא חבריו עכ"פ כל מה שמונע מחמת ט' באב הוי אבילות בפרהסיא. סעודה שלישית רובא דרובא אוכלים תמיד אף אחר השקיעה ואילו בשבת זו צריכים להימנע מכך מחמת ט' באב מדוע אין זה אבילות בפרהסיא?

שלש תשובות בדבר:
א. כבר עניתי שזו לא "אבלות", ואפילו בכניסת שבת דחמירא טפי (כמבואר בעירובין שם) מתענים בשבת.
ב. היכא דלא אפשר שאני.
ג. בין השמשות דמוצ"ש קיל פורתא משבת עצמה.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים