עמוד 1 מתוך 2

רחיצה בבורית- האם מותר בט' ימים או באבל

פורסם: ג' יולי 28, 2015 4:51 am
על ידי לענד
כ' הפוסקים דאף בערב שבת חזון אסור לרחוץ בבורית - אמנם אחר העיון לא מצאתי בפירוש דיש איסור לרחוץ פניו ידיו ורגליו בצונן עם בורית, וגם באבל לא מצאתי איסור כזה בפירוש [בדברי סופרים כ' לאסור משום סיכה, אבל בט' ימים ליכא איסור סיכה, וגם יש הרבה א ופנים שאף בבורית ליכא סיכה, ופשוט], המג"א הביא בשם הלבוש על 'חפיפת הראש' בחמין, שזהו אסור בבורית ולויג, וכן הוא במ"ב וש"פ, אבל היכא שמותר בצונן, כגון פניו ידיו ורגליו [כל השבוע] לא מצאתי בפירוש שאסור בבורית ולוג
וכל דבריי כאן מעיקר הדין, מדין הפוסקים, ולא ההיתר שבזמנינו משום איסטנוס וכו' וכו'

שליח ציבור בחשש שמא יאלץ לאכול

פורסם: ד' יולי 19, 2017 10:39 am
על ידי אוהב אוצר
מי שהוא מוגדר כחולה שאין בו סכנה ויש חשש רחוק [מנסיון של שאר צומות שכמעט ולא היה מצב כזה] שיצטרך לאכול בצום - האם מותר לו לכתחילה להיות
ש"צ בערב או בבוקר?

סנדק בשבוע שחל בו ת"ב אם יכול לאכול בשר בביתו

פורסם: א' יולי 30, 2017 11:01 am
על ידי ישורון250
סנדק בשבוע שחל בו ת"ב ואינו משתתף בסעודת המצוה שעורך אבי הבן, האם יכול הסנדק לאכול בשר בביתו אחר שיום טוב שלו, או רק כאשר משתתף בסעודת המצוה. לא ראיתי כעת מי שדן בזה נא להאיר עיני. יישר כח.

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

פורסם: ה' יולי 30, 2020 12:39 am
על ידי בתוך הגולה
האם מצינו מי שדן להתיר שאילת שלום בת"ב לאחר חצות היום?

חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר אמנם עד כמה שמצאה ידי לא מצאתי זכר לזה בשום א' מהפוסקים וכגון זה לומדים מן השתיקה.

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

פורסם: ה' יולי 30, 2020 1:17 am
על ידי לבי במערב
בתוך הגולה כתב:חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר . .
מפ"מ פשיטא לי' הכי?!
בפשטות, בין לטעם ה'לבוש' בין לטעם המג"א - אין חילוק בין קודם חצות לאחריו; וכ"כ (מדעתו) בפסק"ת ח"ו ע' קטו הע' 86.

Re: סנדק בשבוע שחל בו ת"ב אם יכול לאכול בשר בביתו

פורסם: ה' יולי 30, 2020 1:37 am
על ידי לבי במערב
ישורון250 כתב: . . האם יכול הסנדק לאכול בשר בביתו אחר שיום טוב שלו, או רק כאשר משתתף בסעודת המצוה . .
ראיתי מציינים, שבילקו"י 'שובע שמחות' ח"ב ע' צו התיר (וששנה דבריו שם ע' קיב).

Re: שליח ציבור בחשש שמא יאלץ לאכול

פורסם: ה' יולי 30, 2020 1:56 am
על ידי לבי במערב
אוהב אוצר כתב: . . ויש חשש רחוק . . שיצטרך לאכול בצום - האם מותר לו לכתחילה להיות ש"צ בערב או בבוקר?
ראה שו"ת 'שואל ומשיב' מהדו"ת ח"ב סי' נח.

Re: רחיצה בבורית- האם מותר בט' ימים או באבל

פורסם: ה' יולי 30, 2020 2:09 am
על ידי לבי במערב
לענד כתב: . . היכא שמותר בצונן, כגון פניו ידיו ורגליו [כל השבוע] לא מצאתי בפירוש שאסור בבורית ולוג . .
בשו"ת שבה"ל ח"ז סי' עז אסר (וראה עוד כאן ע' 9 ובהע' 4).

הבנה בתפילת נחם

פורסם: ו' יולי 31, 2020 3:45 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
נחם ה' אלהינו את אבלי ציון ואת אבלי ירושלים, ואת העיר החרֵבה והבזויה והשוממה. מבלי בניה היא יושבת, וראשה חפוי כאישה עקרה שלא ילדה. ויבלעוה ליגיונים ויירשוה, ויטילו את עמך ישראל לחרב, ויהרגו בזדון חסידי עליון. על כן ציון בְּמֶרֶר תבכה וירושלים תתן קולה. לבי לבי על חלליהם, מעי מעי על הרוגיהם, כי אתה ה' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה. ככתוב: ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה. ברוך אתה ה', מנחם ציון בבנין ירושלים. (יש גורסים: מנחם ציון ובונה ירושלים)
לכאורה סתירה מבלי בנהי משמע שיש לה בנים רק אינן איתה. ואח"כ אומר שהיא עקרה?
שמעתי מחכ"א.

Re: הבנה בתפילת נחם

פורסם: ו' יולי 31, 2020 4:42 pm
על ידי לבי במערב
מאי קושיא איכא?
'כאשה עקרה', ולא עקרה ממש.

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 8:53 am
על ידי בתוך הגולה
לבי במערב כתב:
בתוך הגולה כתב:חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר . .
מפ"מ פשיטא לי' הכי?!
בפשטות, בין לטעם ה'לבוש' בין לטעם המג"א - אין חילוק בין קודם חצות לאחריו; וכ"כ (מדעתו) בפסק"ת ח"ו ע' קטו הע' 86.

יש"כ.
(כאמור גם לא לא היה נראה ההיתר. במיוחד מה שלא נצא זכר לו בפוסקים)

Re: סנדק בשבוע שחל בו ת"ב אם יכול לאכול בשר בביתו

פורסם: א' אוגוסט 02, 2020 1:26 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
לבי במערב כתב:
ישורון250 כתב: . . האם יכול הסנדק לאכול בשר בביתו אחר שיום טוב שלו, או רק כאשר משתתף בסעודת המצוה . .
ראיתי מציינים, שבילקו"י 'שובע שמחות' ח"ב ע' צו התיר (וששנה דבריו שם ע' קיב).

בחזון עובדיה בין המצרים עמ' קצ"ח התיר כל היום.

שירה בפה

פורסם: ו' יולי 02, 2021 12:26 am
על ידי הורודנאי
האם מותר לשיר בפה
מה היא שיטת כל הפוסקים

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

פורסם: ו' יולי 16, 2021 5:12 am
על ידי מצליח
לענד כתב:כ' הפוסקים דאף בערב שבת חזון אסור לרחוץ בבורית - אמנם אחר העיון לא מצאתי בפירוש דיש איסור לרחוץ פניו ידיו ורגליו בצונן עם בורית, וגם באבל לא מצאתי איסור כזה בפירוש [בדברי סופרים כ' לאסור משום סיכה, אבל בט' ימים ליכא איסור סיכה, וגם יש הרבה א ופנים שאף בבורית ליכא סיכה, ופשוט], המג"א הביא בשם הלבוש על 'חפיפת הראש' בחמין, שזהו אסור בבורית ולויג, וכן הוא במ"ב וש"פ, אבל היכא שמותר בצונן, כגון פניו ידיו ורגליו [כל השבוע] לא מצאתי בפירוש שאסור בבורית ולוג
וכל דבריי כאן מעיקר הדין, מדין הפוסקים, ולא ההיתר שבזמנינו משום איסטנוס וכו' וכו'

צריך אני לרב, מהו האיסור עם בורית, הלא לא אסרו בט' הימים הנאות ותענוגים בכלל אלא הנאת רחיצה, והוא הרחיצה במים חמים בעיקר, האיסור אינו שלא להיות נקי, נניח שיש כדור שבולעים ונעשים נקיים האם היה אסור עשות כן בט' הימים, ודאי שלא.
ומה לי עם בורית או לא?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

פורסם: ו' יולי 16, 2021 8:10 am
על ידי אהרן תאומים
בגדים הפנימים שמחליפים כל יום ונגמרו, מה עדיף לכבס במכונה ואז צריכים להרבות גם בגדים שאינם צריכים לשבת זו, או לכבס ביד מה שצריכים או לקנות / להשתמש בחדשים?

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

פורסם: ש' יולי 17, 2021 10:16 pm
על ידי מן הדרום
מישהו טעה וברך בצאת השבת בביתו אחרי מאורי האש- המבדיל
האם מחר צריך להבדיל
או שיצא בלי כוס

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

פורסם: ש' יולי 17, 2021 10:41 pm
על ידי איתן נוי
הבדלה צריכה כוס, ולכן יבדיל במוצאי ט"ב או ישמע מאחר.
יאמר בשכמל"ו על מה שבירך בחינם.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

פורסם: ש' יולי 17, 2021 11:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
מסכים לדבריך לחלוטין.

"אוי כי ירד אש מן השמים"

פורסם: ש' יולי 17, 2021 11:01 pm
על ידי איתן נוי
פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

בית הקדש

פורסם: ש' יולי 17, 2021 11:57 pm
על ידי שומר
ספרים המתארים את בית המקדש האם מותר ללמוד בעצם זה השאלה גם על מסכת מידות שמתארות את בית המקדש

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

פורסם: א' יולי 18, 2021 12:06 am
על ידי מן הדרום
על הבדלה בלי כוס , במי שטעה כנ"ל , מצאתי כאן
http://www.rambish.org.il/journals/e/ee ... at_009.pdf

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

פורסם: א' יולי 18, 2021 6:18 am
על ידי נהר שלום
איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

אין לי תשובה, אבל בספר קינות* ע"פ הרב עובדיה כתבו לאומרו במוצ"ש אחר קדיש תתקבל

* האחד הזה http://www.zolsefer.co.il/%D7%A7%D7%99% ... D7%94.html

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

פורסם: א' יולי 18, 2021 1:14 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

יעויין נחמת ציון (מוצפי)עמ' שכא.

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

פורסם: א' יולי 18, 2021 4:07 pm
על ידי איתן נוי
נהר שלום כתב:
איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

אין לי תשובה, אבל בספר קינות* ע"פ הרב עובדיה כתבו לאומרו במוצ"ש אחר קדיש תתקבל

* האחד הזה http://www.zolsefer.co.il/%D7%A7%D7%99% ... D7%94.html

יש שם מקור למה שהבאת?

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

פורסם: א' יולי 18, 2021 7:23 pm
על ידי נהר שלום
לא

Re: בית הקדש

פורסם: א' יולי 18, 2021 8:03 pm
על ידי כדכד
זכור לי שנכתב בזה אולי בפורום
ודומה שאסרו והא ראיה שזה לא נכלל בדברים שכתוב שמותר ללמוד

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

פורסם: ב' יולי 19, 2021 1:20 pm
על ידי איתן נוי
נהר שלום כתב:
איתן נוי כתב:
נהר שלום כתב:
איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

אין לי תשובה, אבל בספר קינות* ע"פ הרב עובדיה כתבו לאומרו במוצ"ש אחר קדיש תתקבל

* האחד הזה http://www.zolsefer.co.il/%D7%A7%D7%99% ... D7%94.html

יש שם מקור למה שהבאת?

לא

בחזו"ע ד תעניות לא כתוב כזה דבר.
שמא מעשה רב או המצאה.

Re: "אוי כי ירד אש מן השמים"

פורסם: ג' יולי 20, 2021 8:42 am
על ידי איתן נוי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:
איתן נוי כתב:פיוט "אוי כי ירד אש מן השמים". הגרע"י כותב שהיום (ט' באב שחל במוצ"ש) לא יאמרו, מה הטעם?

יעויין נחמת ציון (מוצפי)עמ' שכא.

אשמח למי שיוכל להביא צילום של המקור. אין תחת ידי הספר הנ"ל. וכמדומה שאין אף באוצר.

בשנת השמיטה תיקון חצות על כסא

פורסם: א' יולי 17, 2022 2:28 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
ידועה השיטה של רוב דעות שבשמיטה אומרים תיקון חצות ביום ואיז דומה ללילה
האם יש מי שאומר לא לשבת על הקרקע?

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

פורסם: א' אוגוסט 07, 2022 1:53 pm
על ידי יעקל
לבי במערב כתב:
בתוך הגולה כתב:חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר . .
מפ"מ פשיטא לי' הכי?!
בפשטות, בין לטעם ה'לבוש' בין לטעם המג"א - אין חילוק בין קודם חצות לאחריו; וכ"כ (מדעתו) בפסק"ת ח"ו ע' קטו הע' 86.


בדרך אפשר ואולי באתי ליישב, בכגון דא דהאי שתא דאיירי בצום שנדחה לי' באב באחד בשבת, אולי בכה"ג הייתה כוונת החכם הנ"ל להתיר...

מה דעת חו"ר הפורום ?

ביאור בדברי תרגום יונתן

פורסם: א' אוגוסט 07, 2022 2:42 pm
על ידי יעקל
בתולותיה נוגות - ות"י בתולתהא ספדן על די פסקו למיפק בחמשא עשר יומין באב, וביומא דכפוריא די הוא בעסרא יומין בתשרי לחינגא בחינוגין ע"כ.

תמיד חשבתי שבנות ישראל יצאו לכרמים בט"ו אב בלבד ותו לא...

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

פורסם: א' אוגוסט 07, 2022 3:03 pm
על ידי צופה_ומביט
משנה תענית ד, ח:
לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות וכו'.

באגב, בפשטות י"ל לא ת"י, אלא "ומתרגם", כי יונתן לא תרגם כתובים, כמבואר בגמרא מגילה ובכמה ראשונים. דיברנו בזה במקו"א ואין זמנו כעת.

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2022 12:08 am
על ידי יעקל
אגב, למה בנות י-ם בדווקא ? למה לא בנות ישראל ?

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2022 12:21 am
על ידי לבי במערב
יעקל כתב:בדרך אפשר ואולי באתי ליישב, בכגון דא דהאי שתא דאיירי בצום שנדחה לי' באב באחד בשבת, אולי בכה"ג הייתה כוונת החכם הנ"ל להתיר...
לא מצינו שום חילוק באבלות התענית בקביעות כזו (ואף אסורים בבשר ויין במוצאי ת"ב, כמפורש ברמ"א סו"ס תקנח).

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2022 12:25 am
על ידי לבי במערב
צופה_ומביט כתב:באגב, בפשטות י"ל לא ת"י, אלא "ומתרגם", כי יונתן לא תרגם כתובים, כמבואר בגמרא מגילה ובכמה ראשונים. דיברנו בזה במקו"א ואין זמנו כעת.
לפו"ר, לו הי' נכתב שם יב"ע בפירוש - הי' מקום להערה. אך 'ת"י' יכול הוא שיתפרש גם 'תרגום [רב] יוסף' (וגבי התרגום עה"ת יש לפענח: 'תרגום ירושלמי'), והכל שריר וקיים.

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2022 12:30 am
על ידי צופה_ומביט
"תרגום יוסף" [בלי "רב"] לא שמענו, וכבר כתבו ראשונים שלא רב יוסף תרגם הכתובים.
ר"ת של תרגום לתורה לא נוגע לכאן.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני בין המצרים, ט' באב וט"ו באב ◆

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2022 12:32 am
על ידי לבי במערב
ייש"כ.

Re: ◆ שאילת שלום אחר חצות היום

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2022 1:52 am
על ידי חיים סופר
בתוך הגולה כתב:
לבי במערב כתב:
בתוך הגולה כתב:חכ"א אמר לי בפשיטות שמותר . .
מפ"מ פשיטא לי' הכי?!
בפשטות, בין לטעם ה'לבוש' בין לטעם המג"א - אין חילוק בין קודם חצות לאחריו; וכ"כ (מדעתו) בפסק"ת ח"ו ע' קטו הע' 86.

יש"כ.
(כאמור גם לא לא היה נראה ההיתר. במיוחד מה שלא נצא זכר לו בפוסקים)

לשון הטור סימן תקנ"ט בשם מסכת סופרים
ואין אומרים שלום זה לזה כל הלילה וכל היום עד שישלימו כל העם קינותיהן
אך להעיר שסתימת האחרונים לכאורה ל"מ כן

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2022 11:03 am
על ידי גנזאי
צופה_ומביט כתב:"תרגום יוסף" [בלי "רב"] לא שמענו, וכבר כתבו ראשונים שלא רב יוסף תרגם הכתובים.

קאהוט בערוך השלם (ערך גלד) כתב לשער שבמקור כונה התרגום "תרגום יוסף" על שם מחברו, ובר"ת 'ת"י', ובספרים פתחוהו בשגגה כ"תרגום יונתן". [ודבריו נסובים על תרגום נביאים, שלדעת הגאונים הוא תרגום רב יוסף; על תרגום כתובים לא סברו כן הגאונים, אלא חלק מהראשונים - כן למשל דעת רשב"ם, ויקרא כ' י"ז ושמות ט"ו ב', והחזקוני, בראשית כ"ו א'].

Re: ביאור בדברי תרגום יונתן

פורסם: ב' אוגוסט 08, 2022 11:13 am
על ידי צופה_ומביט
ההשערה שלו לא מקובלת עליי. יב"ע היה גדול מרבן שמו, אבל לומר "תרגום יוסף" בלי "רב" מהיכי תיתי.
לדעת הגאונים תרגום נביאים הוא מרב יוסף? מפורש בגמרא מגילה ג, א שהוא מיב"ע.