מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהג או בובקעס של מנהג

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

מנהג או בובקעס של מנהג

הודעהעל ידי אריה הכהן » ג' יולי 28, 2020 11:46 am

בובקעס או מנהג

במאמר שלפנינו נכתוב בעז"ה אודות המנהג הרע שרוב רובם של הספרים הק' מדברים בגנותו והוא: זריקת בובקעס בתשעה באב. ולכאו' היה מן היה מן הראוי להשמיט בכותרת של מאמר זה את סימן השאלה, אלא שהמעיין בדברים יראה שיש מי מהספרים שכתב טעם לזה המנהג אפי' שהוא מכנהו בשם 'מנהג גרוע' (שכהיום כבר כמעט ונשתקע לגמרי, מפני דעתם הנחרצת של הפוסקים כנגד זה הדבר)
כתב בס' קיצור של"ה (עמ' רסח'): על כן רע עלי המעשה בישובים ובכפרים, החוצפות והקלות ראש שנעשים בתשעה באב בבית הכנסת אין להם שיעור וערך, כל המרבה לעשות חוצפות הרי זה משובח, זורקים זה בזה באבנים וצרורות ואין מוחה בידם. והלא ידוע איך שהיה מיהודים בכרך גדול ביתר צדיקים גמורים, והא ראיה אחר שהרגם אנדרינוס קיסר העמידם סביב לגינתו כ"ב מיל ועמדו כך כ"ב שנים ולא הסריחו ורימה לא היה שולט בהם, ואפילו הכי נהרגו משום שלא התאבלו על חורבן ירושלים. ואמרו רז"ל (תענית ל' ע"ב), מי שלא מתאבל על חורבן ירושלים אינו זוכה לראות בנחמות ירושלים. ובפרט בבית הכנסת שהוא לנו למקדש מעט בגלות המר הזה, איך יתכן לשחוק לעשות חוצפות בבית הכנסת ליום שראוי להתאבל. על כן כל פרנס או מנהיג או גבאי שאינו גוזר בקנס לצדקה העושים שחוק וקלות ראש בתשעה באב בבית הכנסת המה יתפסו בעוונם, על כן ראוי להשגיח על זה מאוד, ע"כ.
כתב השו"ע (סי' תקנט' סעי' ה'): בשעת הקינות אסור לספר דבר ולצאת חוץ, כדי שלא יפסיק לבו מן האבל, וכו'. וכתב באליה רבה (ס"ק יז'): וכל שכן שרע עלי המעשה במה שקצת נוהגין קלות ראש וזורקין זה לזה בבית הכנסת, ע"כ. והובא דבריו במשנה ברורה (ס"ק כב') וכתב: ועון גדול הוא דאפילו שלא בתשעה באב אסור להראות קלות בבית הכנסת, וכל שכן בתשעה באב ובשעת קינות, שעם ישראל מקוננים על בית ה' שנחרב ועל עמו שנתפזרו בכל העולם. ובחיי אדם (כלל קלה סעי' יד') כתב: ואותן אנשים שיושבים בבית הכנסת ועושין שחוק, עליהם נאמר כל מי שאינו מתאבל כו', וגדול עונם מנשוא. ועי' בביאור הלכה (סי' תקנג' ד"ה ולכן) שהביא משם ספר מאמר מרדכי שמחמת כן רצה להתיר לימוד תורה בט' באב, אלא דאין בידינו להתיר איסור חז"ל המפורש בש"ס, עי"ש.
בספר זיו המנהגים (עמ' קלה') כתב: וראה בקיצור של"ה ושאר ספרי מוסר, איך שמתריעים נגד מנהגי הנערים שזורקים ברקנים על אומרי הקינות כאילו לזכר (איכה ג' נג') 'וידו בי אבן' ונוהגים קלות ראש בשעות הכואבות האלו, ולא יפרוש את עצמו מאבלי ציון וירושלים, כי לא נחרבה ביתר למרות שהיו צדיקים גמורים, אלא על שלא נתאבלו על ירושלים כראוי, וכל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה.
בספר איש צדיק היה (עמ' 24) מביא דבר נורא אודות זריקת איצטרובלים בת"ב מזכרונות הגה"צ ר' אריה לוין זצ"ל: בעת אמירת קינות בישיבה זרקו נערים שובבים שיסקעס (איצטרובלים) כשהגר"י חריף יושב על הארץ ואומר "קינות", נפלו השיסקעס בזקנו של הגר"י והתחיל לצעוק בקול מר: בית המקדש נשרף. ואכן בלילה זה אחר חצות נפלה דליקה בשכונה, ונשרף הבית עם הנערים, ובט' באב אחר אמירת "קינות" הביאו את האפר לקבורה.
אמנם בשו"ת דברי ישראל (לרבי ישראל וועלץ דומ"ץ דקה"י בודאפעסט – סי' קנה', באה"ד) כתב: ולי ההדיוט יש פנים להמציא טעם גם על המנהג הזה יען כל מנהגי ישראל תורה היא ואפילו מנהג גרוע נובע ממקור טהור ואפי' מנהג שיש בקבלה ביד נשי ישראל הזקנות אין לסתור, עי' שו"ת רשב"א (סי' ט') ובשו"ת חת"ס (או"ח סי' נא') שאין לפשוט יד במנהגי ישראל כי אותן שחושבין שהם מנהגי בורות הם בארות חצובים ממקור מים חיים, ע"כ אחראין וערבאין אנו ליישב אפי' מנהג גרוע הנ"ל, וי"ל עפמ"ש כי כל המצות צריכין לעשות בשמחה ואפי' לקונן על גלות השכינה כביכול, ובזה מפרש הפסוק (איכה ב') 'קומי רוני בלילה לראש אשמורת שפכי כמים לבך נוכח פני ה'. והיאך אפשר לרנן אם נשפך לבו כמים, רק שעי"ז שיודע שהוא נוכח פני ה' בזה יש לו לשמוח, וכו'. ועפי"ד י"ל כי בשנים קדמוניות שהיו בני עליה וכשהיו יושבים בט' באב על הארץ וקורין הקינות היו בוכים ומצטערים הרבה על גלות השכינה ועל חורבן הבית כמעט עד כלות הנפש כמ"ש על ר' יהודה הלוי ז"ל, אבל באמת צריך להיות בשמחה אפילו בשעה שמקונן על שזוכה להרגיש צער השכינה כביכול, לכך הנהיגו לזרוק קוצים וכיו"ב שעי"ז יהיו מתעוררים קצת שלא לבוא לידי עצבות בעת אמירת הקינות, ולפיכך אין לבטל זריקת הקוצים שנהגו התינוקות כי לא לחנם נהגו כן בשנים קדמוניות.
מנהג מעניין אנו מוצאים בספר אוצר דינים ומנהגים (ערך - ל"ג בעומר) שכתב, ונוהגין לילך לשוח ביערות ולירות בקשת של עץ בדרך שחוק. יש נוהגין כן גם בתשעה באב אחר הקינות, והולכים לחצר מות עם הקשתות, לרמז כי הם יוצאים למלחמה עם שונאיהם שגרמו בחורבן הבית, וכן לאלה שהרגו את תלמידי רבי עקיבא במלחמתם עם הרומיים.
(נכתב בס"ד ע"י א. פלשניצקי)

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מנהג או בובקעס של מנהג

הודעהעל ידי אבני גזית » ג' יולי 28, 2020 1:36 pm

בתחילה כתבתם שזה מנהג רע שראוי לבטלו.

בסוף המאמר הבאתם מקורות לקיימו.

אגב, עושה רושם שבחב"ד זה מנהג די רווח ומשמעותי.

אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: מנהג או בובקעס של מנהג

הודעהעל ידי אריה הכהן » ד' יולי 29, 2020 12:44 am

אבני גזית כתב:בתחילה כתבתם שזה מנהג רע שראוי לבטלו.

בסוף המאמר הבאתם מקורות לקיימו.

אגב, עושה רושם שבחב"ד זה מנהג די רווח ומשמעותי.

נכון מאוד. בתחילה הבאתי את לשון הפוסקים המתנגדים שכותבים על מנהג זה 'רע'.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מנהג או בובקעס של מנהג

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' יולי 29, 2020 9:48 am

אריה הכהן כתב:בובקעס או מנהג

במאמר שלפנינו נכתוב בעז"ה אודות המנהג הרע


משמע שחרצתם גורל לפני עריכת התשובה.

לבסוף, סיימתם במקום שכן נהגו וקידשו את המנהג הזה.
י
זו רק בעיה קלה של ניסוח.

אריה הכהן
הודעות: 324
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 11:37 pm

Re: מנהג או בובקעס של מנהג

הודעהעל ידי אריה הכהן » ד' יולי 29, 2020 1:49 pm

כפי הידוע, בהלכה הולכים לפי רוב הפוסקים. וכך הם מכנים מנהג זה.

מידע
הודעות: 39
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2016 2:48 am

Re: מנהג או בובקעס של מנהג

הודעהעל ידי מידע » ד' יולי 29, 2020 2:49 pm

כמדומני שגם במקום שנהגו לזרוק,
רוב המוכים בבובקעס לא מרוצים מהמנהג.

בריושמא
הודעות: 1336
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: מנהג או בובקעס של מנהג

הודעהעל ידי בריושמא » ה' יולי 30, 2020 9:33 pm

ר' אבישי אלבוים בבלוג המצוין שלו, עם הספר, הקדיש למנהג זה עמוד שלם, והביא דברים מעניינים וחשובים.
קוראים רבים הוסיפו עוד חומר רב ומעניין.

https://amhasefer.wordpress.com/2020/07 ... mment-3566

בתוך הגולה
הודעות: 812
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: מנהג או בובקעס של מנהג

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' אוגוסט 02, 2020 9:08 am

מאמר ארוך מאת ד"ר אהרון ארנד

מקורות אחדים מן המאה הי"ז מלמדים, כי באשכנז היו נערים, שבעת אמירת הקינות בתשעה באב היו "זורקים ומכים אחד לחבירו ומשמחים" (יוסף אומץ, סי' תתפו), או "זורקים זה לזה באבנים וצרורות" (קיצור השל"ה, [1] פה ע"א). אפשר שתיאורים אלה של המנהג האשכנזי מהווים בסיס למנהג שהיה קיים בעבר הקרוב יותר והוא, שילדים הבאים לבית הכנסת בתשעה באב, בעיקר בערב, זורקים חרולים (שמו המדעי של החרול: לכיד) זה על זה או על המתפללים. החרולים נאחזו והסתבכו בשער ובזקן, ובעת תלישתם היה נגרם כאב. למנהג זה נידרש כאן בקצרה.

המקורות המזכירים מנהג זה באים מרוסיה הלבנה (בילורוסיה) ואוקראינה. מקורות רבים הינם ספרי זכרונות של יהודים המתארים את ילדותם, כל מחבר לפי מה שראה במקומו.

מסופר על ר' שלמה מקרלין (נפטר בשנת 1792) שנזדמן פעם בתשעה באב אצל ר' שניאור זלמן מלאדי (1812-1745). אברך אחד זרק חרולים ופגע בזקנו של ר' שלמה, הקפיד
עליו ר' שלמה ואמר: בגלל אברכים כאלה חרב בית המקדש. למחרת הלכו שניהם ביער וראו אברך שמתבודד ומקונן בסיגופים, אמר ר' שלמה: בזכות אברכים כמוהו ייבנה בית המקדש. ואותו אברך שפגשו ביער היה זה שזרק חרולים אם סיפור זה מהימן, הרי לנו עדות [2] ביום הקודם. על קיום המנהג כבר במחצית השנייה של המאה הי"ח.
ר' מנחם מנדל שניאורסאהן (1866-1789), ה'צמח צדק', הכיר את האדמו"ר ר' ישראל מרוז'ין (1850-1796), ופעם [3] אחת סיפר עליו את הדברים הבאים:
הקדוש מריז'ין היה מרחיק עצבות ואפילו מרירות, ואילו החסידים כבר הרחיקו לכת ולא סבלו את הנ"ל אפילו ביום אבל וצום בתשעה באב. והיה ביניהם הרבה ששיחקו בזריקת
בערעליך ובאבקעס (צמחי בר שונים) בתשעה באב, והמליץ עליהם רבם זכרו יהי עמנו בנשאו עיניו כלפי מעלה ואמר: רבש"ע! אם בניך אינם מחזיקים "מהיום טוב" שלך ("קרא
עלי מועד") קחהו מהם.

עדות זו משתלבת עם הידוע על החשיבות הרבה שייחס ר' לפי הסברו של האדמו"ר, מטרת [4] ישראל מרוז'ין לשמחה.
המנהג היא, אפוא, ליצור אווירת שמחה למרות יום האבל, בשל חשיבות השמחה בעבודת ה' של היהודי. הסבר זה מביא גם ד"ר אברהם יעקב ברוור (1975-1884), המתאר את ילדותו [5] בקולומיה שבגליציה:
בשעת אמירת הקינות היה מנהג מוזר, שנערים היו זורקים פרי קוצים, הנדבק בשערות ובבגדים ואינו מכאיב ואיש לא הפריעם ממעשי קונדס, שהיתה לו מסורת של דורות.
אמרו שהתירו להם מעשה קונדס זה, כדי להפיג את העצבות של המתאבלים על החורבן, שלא ישקעו במרה שחורה.
יחזקאל קוטיק (1921-1847) מספר, שחסידי קאמניץ נהגו לזרוק חרולים זה על זה והכול צחקו. הוא הוסיף, שאף כשהיו בבית הקברות, כמנהג בתשעה באב, השליכו חרולים
[6] זה על זה, ותשעה באב היה "יום של צחוק ושעשועים".
מעט מאוחר יותר מספר שלמה זלצמן (1946-1873), כי בילדותו בסעלץ שבגרודנה, אספו הילדים חרולים ואגרו אותם בשקים כשהמחסן היה בית הקברות. בזמן אמירת הקינות
הלכו הם לעזרת הנשים, ומשם זרקו חרולים לעבר זקניהם של יהודים שהייתה טינה בלבם עליהם: השמש, המורים, הרב ובמיוחד מי שהיה עבדקן. לאחר מכן הענישו אותם
בשני תיאורים אלה אין התייחסות [7] הוריהם ומוריהם. לטעם הנוהג הזה, וכפי הנראה זורקי החרולים עשו זאת כמעשה קונדס בלבד.

הרב יהודה ליב הכהן מימון (1962-1875) מספר, כי בעיירת הולדתו מארקולשטי שבבסראביה היו הילדים ובחורי בית המדרש, ולפעמים גם אברכים חסידים, זורקים חרולים
[8] על פניהם וזקניהם של באי בית הכנסת. הרב מימון מתוודה: אודה ולא אבוש: בהיותי בן שש-שבע שנים השתתפתי גם אני ב"משחק" זה, אבל כשהייתי בן תשע שנים הייתי תמה על המנהג המוזר ומתבייש בפני עצמי: איך זה ייתכן כי ביום אבל האומה... יקומו הילדים ויצחקו לפנינו בקוצים וברקנים ואף אחד מקהל המתאבלים ומהם רבנים חשובים,
תלמידי חכמים ואנשי מעשה, אינם מוחים כלל.
הוא פנה אל אביו ושאל אותו על כך. אביו השיבו שהמנהג כבר פשט בתפוצות ישראל, ושהוא ראה מנהג זה בימי נעוריו בערים שונות באוקראינה, פולדוליה ובסראביה. ופעם,
סיפר אביו, שאל את המלבי"ם (1879-1807) על המנהג, והמלבי"ם השיבו כי הרבנים מניחים לנערים ולילדים להשתולל בעת הקינות, כדי שיבינו שבעת אבל על ירושלים יש לקוות לשמחה. זאת משום שאבלנו על ירושלים הוא אות וסימן לכך שהיא לא "מתה", וארצנו עוד תשוב לתחיה מחודשת; שאילו הייתה בבחינת "מתה", הרי גזירה על
המת שישתכח מן הלב.

נוסף לטעמים שנזכרו לעיל, ניתנו טעמים נוספים למנהג, אשר [9] הקשורים לשם הצמח הנזרק: בערעלך או חרולים.

לטעם המקורי - התחקות אחר טעמו של מנהג צריכה להתמקד בפעולה עצמה, ולא בדברים הצדדיים הקשורים בה (כמו שם החפץ או מספר הפעמים שהפעולה נעשית). לאור זאת נראה, שמנהג זריקת חרולים בבית הכנסת נוצר בעקבות מנהג קדום יותר של עינוי הגוף בקוצים, מחמת האבל, קיימות עדויות על הסתגפות [10] שנעשה בבית הכנסת.
[11] בחרולים בבית הכנסת, למשל בקרב חכמי צפת במאה הט"ז. בשלב מסוים לאחר מכן, נטלו קוצים לא לצורך עינוי עצמי אלא לשם מעשי שובבות.

כפי הנראה, בשני הדורות האחרונים כבר אין נוהגים לזרוק חרולים, ואת מקומם תפסו פירות האזדרכת ומאוחר יותר האצטרובלים. התייחסות בת דורנו למנהג מצויה
בתקנון בית הכנסת 'גבעת רימון' באפרת (תשנ"א). במדור 'תשעה באב' נקבע: "אין זורקים אצטרובלים או חפצים אחרים".

היו רבנים שהסתייגו ממנהג זה. לעיל ראינו את דברי הרב מימון. ר' אברהם קרפלס, רב קהילת גורבע-פינצעהלי "ופה ראיתי [12] (נפטר 1894), אמר בדרשה לשבת 'נחמו':
שמתענים ויושבים על הארץ וקורין הקינות וזורקין זה לזה עשב כו', האין זה מנחת שוא". מאוחר יותר יצא גם החפץ חיים, ר' ישראל מאיר הכהן, נגד מנהג של "זורקין
זה לזה", משום שיש בכך קלות ראש, ואסור לנהוג קלות ראש בבית הכנסת אפילו שלא בתשעה באב (משנה ברורה, [13] או"ח תקנט ס"ק כב).

אפשר לחלק את בתי הכנסת לשני סוגים עיקריים: האחד - בתי כנסת שבהם יש משמעת, אסתטיקה, דיוק והדר, והשני - בתי כנסת שבהם אין הקפדה רבה על כל הנ"ל, כשהמודל שלהם הוא ה'קלויז', שבו מצוי חוסר סדר ודיוק, ריהוט ישן וכו'. ניתן לשער כי מעשי קונדס של ילדים בבתי כנסת זריקת חרולים בתשעה באב, קשירת ציצית הטליתות
של המתפללים זו לזו בשמחת תורה, הכאת המן מוגזמת בפורים ועוד - היו מצויים יותר בבתי כנסת מן הסוג השני, והתקבלו אצלם ביתר הבנה וסלחנות. מקצת מן המחנכים
אמרו מן הסתם, שמתן האפשרות לילדים לעשות מעשים כגון אלה מוביל בסופו של דבר לקירובם לעולם בית הכנסת. וכשיהיו גדולים יותר יפנימו את אוירת ימי בין המצרים,
כפי שהפנים רבי מרדכי סגל, גיבור הסיפור "בערב תשעה [14] באב":
שלשה שבועות במלואם היה רבי מרדכי סגל מסתגף בכל שנה, מן שבעה-עשר בתמוז ואילך. חותם של אבלות היה ניכר אצלו על הכל. במאכל ומשתה היה מחמיר על עצמו
ופוסק מסעודות בשר לכל שלושת השבועות... מזמור "על נהרות בבל" קודם ברכת המזון היה נאמר בימים הללו על שולחנו בניגון מיוחד. מכיר היה מזמור זה את מקומו.
בימים אלו הוא העיקר וכל הסעודה טפל, שלא בא אלא בשביל לאמור אחריו "על נהרות בבל". וכשהגיע ערב תשעה באב...לקח תחת זרועותיו שק קפול ועשוי לדבר, ספר הקינות
ואבוקה, והלך לבית הכנסת. ואז ירד עליו ענן של מרה שחורה, וכיסה אותו מכל הבלי העולם הזה.


[1] ראה י"א זימר, עולם כמנהגו נוהג, ירושלים תשנ"ו, עמ' 186.
[2] הסיפור מופיע בכמה מקורות ובשינויים. כגון אצל ר"נ הכהן, שמועות וסיפורים, כפר חב"ד תשכ"ד, עמ' כב; ח"מ פערלוב, לקוטי ספורים, כפר חב"ד תשכ"ו,
עמ' נג. במקור הראשון כתוב שהזריקה הייתה ביום אחרי הקינות, ובשני כתוב שהיה זה בלילה. תודתי לר"י מונדשיין שהפנני למקורות אלה.
[3] בתוך ח"ד שטרן, נר ישראל, ח"ב, בני ברק תשנ"ט, עמ' צג.
[4] ראה ד' אסף, דרך המלכות ר' ישראל מרוז'ין ומקומו בתולדות החסידות, ירושלים תשנ"ז, עמ' 327-325.
[5] א"י ברוור, זכרונות אב ובנו, ירושלים תשכ"ו, עמ' 347. טעם זה מציע גם ר"י וועלץ, שו"ת דברי ישראל, ח"א, ירושלים תש"מ, סי' קנה, וסיים דבריו: "ולפיכך
אין לבטל זריקת הקוצים שנהגו התינוקות, כי לא לחנם נהגו כן בשנים קדמוניות".
[6] מה שראיתי...זיכרונותיו של יחזקאל קוטיק (מהד' ד' אסף), תל אביב תשנ"ט, עמ' 180.
[7] ש' זלצמן, מן העבר, ירושלים תש"ד, עמ' 73. ראה גם צ' שרפשטיין, החדר בחיי עמנו, ארה"ב 1943, עמ' 145, בשם י' קופילוב. גם ש' לוין (1935-1867) שנולד
בסביסלוביץ מזכיר את המנהג, בספרו גלות ומרד, תל אביב תשכ"ז, עמ' 43. גם לספרות העברית החדשה חדר המנהג. ש"י אברמוביץ במסעות בנימין השלישי, מתאר
את ידידו של בנימין, סנדריל, וכותב (כל כתבי מנדלי מוכר ספרים, תל אביב תשכ"ו, עמ' 20): "החרולים, שבני ישראל נוהגים לזרוק זה על זה בתשעה באב, רובם היו
פורחים ומסתבכים בזקנו ובפאותיו". גב' ברכה פישלר עזרה באיתור מקור זה.
[8] רי"ל מימון, למען ציון לא אחשה, ח"א, ירושלים תשי"ד, עמ' 104-103.
[9] ד' הרמן (כל חג ומועד, תל אביב 1995, עמ' 174) כותב, שהמנהג מבוסס על הפסוק באיכה (ג י ) "דב אורב הוא לי", ודב ביידיש הוא בער, וברבים בערעלך. יו"ט
לוינסקי (ספר המועדים, ח, תל אביב תשי"ז, עמ' 289) מקשר את המלה "חרולים" לקינתו של מהר"ם מרוטנבורג 'שאלי שרופה באש' הנאמרת בתשעה באב: "ופני פרחי הלא
כסו חרוליך". אגב: שם (עמ' 288) מסופר, כי היו מקומות שבהם זרקו חרולים על שערות נשים ונערות ועל כן הוכרחו אלה לחפות ראשן בלילה זה. תודתי לידידי ר' גדעון
קרוטהמר על הפניותיו.
[10] ראה לוינסקי, לעיל הע' 9, בשם "יש סבורים".
[11] כך למשל מסופר (מ' בניהו, ספר תולדות האר"י, ירושלים תשכ"ז, עמ' 266) על ר' אברהם הלוי ברוכים, שבין הסיגופים שנהג על מנת לחזור בתשובה ולהינצל מדין גיהנם, "היה מוכן לו שם [בבית הכנסת] מיטה של חרולים הדולקים בבשר כמו אש... והיה פושט את בגדיו והיה משליך את עצמו על החרולים ערום, והיה מתגלגל בתוכו עד שנעשה בשרו מלא אבעבועות". לעומתו, ר' אלעזר אזקרי מציין סיגוף זה כדבר שאינו נחוץ לתלמידי חכמים אלא לבעלי הבתים (שם, עמ' 360).
[12] ר"א קרפלס, שו"ת אהל אברהם, מונקאטש תרנ"ט, יג ע"ב.
[13] לאחרונה הקדיש אחד המחברים, י"ד פלדשטיין, יד בבין המצרים, בני ברק תשנ"ז עמ' קלג, סעיף לנושא דידן: "איסור חמור לזרוק "בובקעס" וכד'".
[14] מתוך: כל כתבי יהודה שטינברג, תל אביב תשי"ט, עמ' עד.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מנהג או בובקעס של מנהג

הודעהעל ידי גביר » א' פברואר 28, 2021 10:35 am

א. ראיתי מנהג זה בביהמ"ד קערעטעשעניף ברחובות כד הווינא טליא לפני כארבעים שנה, איני יודע כיצד נוהגים שם כיום.
ב. תיעוד של המנהג, תוך הסתייגות הוספה ש'אין זכר היום למנהג הזה בארץ ישראל' ישנו בספר - גיבורים בעל כורחם: שיכון הפועל המזרחי / מרדכי סער מרמורשטיין. מהדורה שניה מורחבת, כפר הרוא"ה תשפ"א, עמ' 59.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים