מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ד' יולי 29, 2020 7:13 pm

לבקוביץ-1.pdf
(95.81 KiB) הורד 626 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 29, 2020 9:29 pm

לכאורה היה הדיון הזה צריך להיות חלק מהדיון הכללי על תעניות בתקופת הקורונה:
viewtopic.php?f=73&t=49924

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' יולי 29, 2020 10:15 pm

לא ולא כי אינו נוגע בכלל עניין הקורונה אלא בדין חולה בכלליות.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' יולי 29, 2020 10:20 pm

לענ"ד אי אפשר לומר כדברי אותו כותב שכל מי שפטור מהתענית פטור גם משאר העינויים.

א] מפני שלא אישתמיט לשום אחד מהפוסקים לומר כדבר הזה.

ב] מפני ששורשו בהנחה שעיקור האבילות מתקיים ע"י התענית, וברמב"ם מבואר דהתענית היא משום תשובה [ולא משום אבילות] וכן נפסק במשנה ברורה [שהביא רק טעם זה], ודלא כשאר ראשונים שסוברים שהיא מצד האבילות.
ואפילו לשיטת הראשונים שהתענית משום אבילות מ"מ אין כל סיבה לומר שבה תלוי שאר העינויים, וכמש"כ דלא אישתמיט לשו"א מהפוסקים לומר כן.

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' יולי 29, 2020 10:42 pm

לחתם סופר פשיטא ליה להיפוך!

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 29, 2020 10:44 pm

לא קרית
הכותב מזכיר ד' החת"ס, ומביא החולקים ע"ז

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' יולי 29, 2020 11:04 pm

גל של אגוזים כתב:לענ"ד אי אפשר לומר כדברי אותו כותב שכל מי שפטור מהתענית פטור גם משאר העינויים.

א] מפני שלא אישתמיט לשום אחד מהפוסקים לומר כדבר הזה.

ב] מפני ששורשו בהנחה שעיקור האבילות מתקיים ע"י התענית, וברמב"ם מבואר דהתענית היא משום תשובה [ולא משום אבילות] וכן נפסק במשנה ברורה [שהביא רק טעם זה], ודלא כשאר ראשונים שסוברים שהיא מצד האבילות.
ואפילו לשיטת הראשונים שהתענית משום אבילות מ"מ אין כל סיבה לומר שבה תלוי שאר העינויים, וכמש"כ דלא אישתמיט לשו"א מהפוסקים לומר כן.

לגבי א] אני גם התפלאתי שהוציא הרב פסק הלכה מנידון בדרך אפשר, כי הסברא נכונה אבל כמובן צריך סמך נוסף להלכה
לגבי ב] אפשר מ"מ למשנ"ב הנ"ל?

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ד' יולי 29, 2020 11:09 pm

אראל כתב:
ספרים וועלט כתב:לחתם סופר פשיטא ליה להיפוך!

הכותב מזכיר ד' החת"ס, ומביא החולקים ע"ז



אין הכותב מביא החולקים, רק מביא שיש הרבה פוסקים שפקפקו בדבריו.

מה שכתב הכותב על הערוך השלחן, 'ולא כ' שעות ושיעורים משום דחולה לא גזרו רבנן'
איך לא שתו עיניו לדברי הערוך השלחן בסוף דבריו 'ופחות מכשיעור לא שייך בט"ב שהוא מדרבנן'. והוא סברא חדשה.
כן גם בערוה"ש סי' תקמ"ט ואף מי שצריך לאכול מפני חולשתו לא יאכל סעודתו כבכל הימים אלא מאכל ומשקה לקיום גופו בלבד וכן אנו נוהגים.

ודברי האבני נזר אינם שייכים לענין, כי השואל רצה להתענות עד חצות, ועז"כ לו, שלא יתענה כלל, כי במקום חולי לא גזרו ביה רבנן, ולכן יאכל בבוקר מיד. במקום חולי ממש.

גם, הביאור הלכה בסי' תקנד ס"ו פירש להדיא 'שבזה לא נעקר התענית לגמרי' והיינו, להורות לשואל בט"ב במקום שאין המחלה חאלערי חזקה כו' שיאכל בשיעורים. (אגב, לשון הביאור הלכה הוא לשון הצמח צדק מלה במלה בתשובה).

לגבי שאר עינויים, גם זה מפורש בערוה"ש שבחסר דעה שצריך שמירה וכל מה שצריך אפילו משארי עינויים וכו'. הרי א. דמוסיף אפילו משארי עינויים, גם מטעם שצריך שמירה, והול"ל שלא גזרו ותו לא מידי, והכל מותר אין כאן לא תענית ולא עינוי. ב. בזה שמוסיף כאן אפילו משארי עינויים, ולא כתב לה בריש הסעיף לגבי חולים ומעוברות דקמיירי ביה, הרי אף דלא גזרו ביה רבנן, הוא רק לגבי התענית, ולא לגבי הענויים.

וזה שאמר במקום חולי לא גזרו רבנן, כתב בשו"ת דברי נחמיה סי' מ' בד"ה ומעתה: ר"ל גזירת התענית דווקא לא גזרו משום שעי"ז יש לפעמים חשש סכנה.
נערך לאחרונה על ידי ממזרח שמש ב ה' יולי 30, 2020 6:01 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' יולי 30, 2020 12:19 am

אראל כתב:
ספרים וועלט כתב:לחתם סופר פשיטא ליה להיפוך!

לא קרית
הכותב מזכיר ד' החת"ס, ומביא החולקים ע"ז

מי חולק?

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' יולי 30, 2020 12:20 am

אהרן תאומים כתב:אפשר מ"מ למשנ"ב הנ"ל?


סי' תקמ"ט ס"ק א'

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' יולי 30, 2020 1:11 am

ייש"כ וקצת פלא שהמשנ"ב כתב לכאורה להלכה שזה מדין תשובה, דהרי כל התעניות בטלו וחזור ויסדום מפני שנחרב הבית שוב, ויותר סברא שהוא כראשונים שזה מפני אבילות על חורבנו
ויש לאוסיף ששיטת רש"י אף שאינה להלכה שבטלו הצומות לגמרי , ובימינו בוודאי שיש יסוד גדול להקל שאין שיעבוד מלכויות
אבני נזר.png
אבני נזר.png (102.15 KiB) נצפה 9896 פעמים
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב ה' יולי 30, 2020 3:00 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יהודי רגיל
הודעות: 162
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ה' יולי 30, 2020 1:30 am

הפצת המעיינות כתב:
לבקוביץ-1.pdf

נשמע כמעתיק דברי אדמו"ר מגור שליט"א ומוסיף עליהם.
אכן כך?

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ה' יולי 30, 2020 7:19 am

גם, הביאור הלכה בסי' תקנד ס"ו פירש להדיא 'שבזה לא נעקר התענית לגמרי' והיינו, להורות לשואל בט"ב במקום שאין המחלה חאלערי חזקה כו' שיאכל בשיעורים. (אגב, לשון הביאור הלכה הוא לשון הצמח צדק מלה במלה בתשובה).

ביאור הלכה סימן תקנד
דבמקום חולי וכו' - עיין בספר פתחי עולם דבמקום שאין המחלה של חלערי"א חזקה ח"ו יאכל פחות מככותבת בכדי אכילת פרס וכן בשתיה כמ"ש השיעורי' בשו"ע סימן תרי"ח (כך יש להורות לשואל בט"ב שבזה לא נעקר התענית לגמרי ורחמנא ליבא בעי) ומי שירצה להתענות במקום שאין המחלה בזעם ח"ו יש ליועצו ולהזהירו שלא ילך מפתח ביתו כל היום ולהכריחו כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו חתיכה קאמפע"ר ומעט עשב מיאט"ע עכ"ל:
קבצים מצורפים
פתחי עולם.PNG
פתחי עולם.PNG (171 KiB) נצפה 9887 פעמים

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' יולי 30, 2020 2:07 pm

אהרן תאומים כתב:ייש"כ וקצת פלא שהמשנ"ב כתב לכאורה להלכה שזה מדין תשובה, דהרי כל התעניות בטלו וחזור ויסדום מפני שנחרב הבית שוב, ויותר סברא שהוא כראשונים שזה מפני אבילות על חורבנו


ראיתי פעם בתשו' חת"ס שכתב דע"כ צריך לומר כהרמב"ם שהיא תענית צשום תשובה ולא משום צער ואבילות דלא מצינו בתורה מושג של תענית אלא על תשובה [יוהכ"פ]. איני מוצא עכשיו התשובה, ואודה למי שיחזיר אבידתי.

ועיי' עוד בתשובתו או"ח סוף סי' ק"ג [שנקט טעם הרמב"ם להלכה].

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי סעדיה » ה' יולי 30, 2020 2:20 pm

גל של אגוזים כתב:ראיתי פעם בתשו' חת"ס שכתב דע"כ צריך לומר כהרמב"ם שהיא תענית צשום תשובה ולא משום צער ואבילות דלא מצינו בתורה מושג של תענית אלא על תשובה [יוהכ"פ]. איני מוצא עכשיו התשובה, ואודה למי שיחזיר אבידתי.

או"ח סי' ר"ח

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' יולי 30, 2020 3:05 pm

ייש"כ גדול שהחזרת אבידתי. וזל"ק שם,

והנה רמב"ם כתב רפ"ה מתענית, יש ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהם כדי לעורר הלבבות לפתוח דרכי התשובה ויהי' זה זכרון למעשינו הרעים ומעשי אבותינו שהיו כמעשינו עתה עד שגרם להם ולנו אותן הצרות שבזכרון דברים אלו נשוב להטיב שנאמר והתודו את עונם ואת עון אבותם, עכ"ל.

הנה גילה לנו מה שלא היינו מעלים על דעתינו, שהיינו חושבים שהתעניתים הללו אינם על דרך התשובה אלא על דרך האבל והצער ביום שאירע רע כמו השמחה ביום שאירע טובה, וכן משמע קצת פ"ק דמגלה [ה' ע"א] דקאמר ט"ב שחל בשבת מאחרין ולא מקדימין מ"ט אקדומי פורענותא לא מקדימין, ובוודאי אקדומי תשובה זריזין מקדימין, מ"מ הודיענו הרמב"ם דלא כן הוא, ועל פיו נהגו לומר וידוים וסליחות באותן הימים (חוץ מט"ב דאיקרי מועד) משום שנקבעו על התשובה, ומ"מ לא הודיעונו נושאי כליו מנ"ל הא.

ולכאורה היינו משום (א"כ) [דא"כ] מנ"ל לנביאים לחדש דבר שלא מצינו כיוצא בו בתורה, בשלמא לקבוע יום שמחה ביום טובה כגון חנוכה ופורים דאורייתא הוא מק"ו, משיעבוד לגאולה אומרים שירה בפסח ממיתה לחיים לא כ"ש [מגילה י"ד ע"א], וק"ו דאורייתא הוא, ואבאר עוד בסמוך אי"ה, אבל לקבוע אבל עולם על צער לא מצינו כיוצא בו, אלא ע"כ על התשובה הוקבעו כדכתיב [ויקרא כ"ו מ'] והתודו את עונם, ותענית מסוגל לכפרה ותשובה ובוודאי אבוהון דכולהון יה"כ וצדקו דברי רמב"ם.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 415
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' יולי 30, 2020 9:15 pm

רחמנא ליצלן מהאי דעתא

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי שש ושמח » ה' יולי 30, 2020 9:21 pm

א"צ לומר שעיקר הדברים שם לא נכונים, אבל יש להדגיש שגם מה שכותב בדעת הערוה"ש לא עלה על דעת הערוה"ש מעולם.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יולי 30, 2020 9:27 pm

ממזרח שמש כתב:
גם, הביאור הלכה בסי' תקנד ס"ו פירש להדיא 'שבזה לא נעקר התענית לגמרי' והיינו, להורות לשואל בט"ב במקום שאין המחלה חאלערי חזקה כו' שיאכל בשיעורים. (אגב, לשון הביאור הלכה הוא לשון הצמח צדק מלה במלה בתשובה).

ביאור הלכה סימן תקנד
דבמקום חולי וכו' - עיין בספר פתחי עולם דבמקום שאין המחלה של חלערי"א חזקה ח"ו יאכל פחות מככותבת בכדי אכילת פרס וכן בשתיה כמ"ש השיעורי' בשו"ע סימן תרי"ח (כך יש להורות לשואל בט"ב שבזה לא נעקר התענית לגמרי ורחמנא ליבא בעי) ומי שירצה להתענות במקום שאין המחלה בזעם ח"ו יש ליועצו ולהזהירו שלא ילך מפתח ביתו כל היום ולהכריחו כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו חתיכה קאמפע"ר ומעט עשב מיאט"ע עכ"ל:

היה לי ע"ז ויכוח עם ת"ח שגר לא רחוק ממני. שנינו לא צמנו היום עקב המחלה עם תסמינים. הוא טען לי שהוא אוכל ושותה שיעורים על סמך דברי הביה"ל הזה.
אני הבנתי מדברי הביה"ל שהוא דיבר על מי שאינו חולה כלל, אלא שאינו צם מפני החשש ממגיפת הכוליר"ע, כפי שהיה נהוג בזמנם לחזק את המערכת החיסונית,
שאף אחד לא יצום וכו', (והארכנו לפני שנים באשכול על הוראת הגרי"ס בוילנא), וע"ז המליץ כדי שלא תשתכח תורת תענית, והיינו במקום שכולם לא צמים מחמת המגיפה,
ולמי שאינו חולה. משא"כ אנחנו שבודאי נידונים כחולה שאיב"ס מפורש בפוסקים וכן מורים כל הרבנים שאין ענין של שיעורים.

מה נראה לכם בקריאת הביה"ל?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' יולי 30, 2020 9:28 pm

מכון חכמי ליטא כתב:רחמנא ליצלן מהאי דעתא

כד הוינא טליא בין חכמי ליטא רעניא ולא זכיתי למימרא כהכא אלא הכל דניא בסברא ובדינא,
לעצם הדברים אינני מבין כלל את מסקנת הרב מדיון בדרך "אפשר", ואנסה לברר אצלו על הטעלפאן, עוד האם יש חילוק בין רחיצה וסיכה לאיסור לימוד דברים המשמחים, אמנם הוא מוסיף דלכאורה ה"ה להתירו בבשר ויין, אבל לי נראה שכל הסברא והחידוש הזה הוא ברחיצה וסיכה שבימינו אינם דברים המשמחים ולכן אולי שייך שברגע שעיקר התענית לא מתקיים אז מותר גם בזה אבל שאר דברים אולי כן, בכל אופן כל זה מסברא ובסברא אפשר להפוך מכאן ומכאן

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ה' יולי 30, 2020 9:36 pm

נוטר הכרמים כתב:
ממזרח שמש כתב:
גם, הביאור הלכה בסי' תקנד ס"ו פירש להדיא 'שבזה לא נעקר התענית לגמרי' והיינו, להורות לשואל בט"ב במקום שאין המחלה חאלערי חזקה כו' שיאכל בשיעורים. (אגב, לשון הביאור הלכה הוא לשון הצמח צדק מלה במלה בתשובה).

ביאור הלכה סימן תקנד
דבמקום חולי וכו' - עיין בספר פתחי עולם דבמקום שאין המחלה של חלערי"א חזקה ח"ו יאכל פחות מככותבת בכדי אכילת פרס וכן בשתיה כמ"ש השיעורי' בשו"ע סימן תרי"ח (כך יש להורות לשואל בט"ב שבזה לא נעקר התענית לגמרי ורחמנא ליבא בעי) ומי שירצה להתענות במקום שאין המחלה בזעם ח"ו יש ליועצו ולהזהירו שלא ילך מפתח ביתו כל היום ולהכריחו כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו חתיכה קאמפע"ר ומעט עשב מיאט"ע עכ"ל:

היה לי ע"ז ויכוח עם ת"ח שגר לא רחוק ממני. שנינו לא צמנו היום עקב המחלה עם תסמינים. הוא טען לי שהוא אוכל ושותה שיעורים על סמך דברי הביה"ל הזה.
אני הבנתי מדברי הביה"ל שהוא דיבר על מי שאינו חולה כלל, אלא שאינו צם מפני החשש ממגיפת הכוליר"ע, כפי שהיה נהוג בזמנם לחזק את המערכת החיסונית,
שאף אחד לא יצום וכו', (והארכנו לפני שנים באשכול על הוראת הגרי"ס בוילנא), וע"ז המליץ כדי שלא תשתכח תורת תענית, והיינו במקום שכולם לא צמים מחמת המגיפה,
ולמי שאינו חולה. משא"כ אנחנו שבודאי נידונים כחולה שאיב"ס מפורש בפוסקים וכן מורים כל הרבנים שאין ענין של שיעורים.

מה נראה לכם בקריאת הביה"ל?


פשוט וברור שמדבר במי שאינו חולה.
ראה במקור הדברים, בשו"ת דברי נחמיה סימן לט, ועל זה השיב הצמח צדק שם סימן מ, לשון זה שהביא הביאור הלכה בשם פתחי עולם. ויסולקו כל הספיקות.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 415
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' יולי 30, 2020 10:08 pm

אהרן תאומים כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:רחמנא ליצלן מהאי דעתא
כד הוינא טליא בין חכמי ליטא רעניא ולא זכיתי למימרא כהכא אלא הכל דניא בסברא ובדינא,

הני מילי בדאיכא צורתא דשמעתתא אבל בדליכא לא קאמרי רבנן

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' יולי 30, 2020 10:14 pm

ובכגון דא אמרינא אל תען וכו' וכשם שמצוה וכו' ועוד

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי עליך עיננו » ה' יולי 30, 2020 10:43 pm

נוטר הכרמים כתב:
ממזרח שמש כתב:
גם, הביאור הלכה בסי' תקנד ס"ו פירש להדיא 'שבזה לא נעקר התענית לגמרי' והיינו, להורות לשואל בט"ב במקום שאין המחלה חאלערי חזקה כו' שיאכל בשיעורים. (אגב, לשון הביאור הלכה הוא לשון הצמח צדק מלה במלה בתשובה).

ביאור הלכה סימן תקנד
דבמקום חולי וכו' - עיין בספר פתחי עולם דבמקום שאין המחלה של חלערי"א חזקה ח"ו יאכל פחות מככותבת בכדי אכילת פרס וכן בשתיה כמ"ש השיעורי' בשו"ע סימן תרי"ח (כך יש להורות לשואל בט"ב שבזה לא נעקר התענית לגמרי ורחמנא ליבא בעי) ומי שירצה להתענות במקום שאין המחלה בזעם ח"ו יש ליועצו ולהזהירו שלא ילך מפתח ביתו כל היום ולהכריחו כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו חתיכה קאמפע"ר ומעט עשב מיאט"ע עכ"ל:

היה לי ע"ז ויכוח עם ת"ח שגר לא רחוק ממני. שנינו לא צמנו היום עקב המחלה עם תסמינים. הוא טען לי שהוא אוכל ושותה שיעורים על סמך דברי הביה"ל הזה.
אני הבנתי מדברי הביה"ל שהוא דיבר על מי שאינו חולה כלל, אלא שאינו צם מפני החשש ממגיפת הכוליר"ע, כפי שהיה נהוג בזמנם לחזק את המערכת החיסונית,
שאף אחד לא יצום וכו', (והארכנו לפני שנים באשכול על הוראת הגרי"ס בוילנא), וע"ז המליץ כדי שלא תשתכח תורת תענית, והיינו במקום שכולם לא צמים מחמת המגיפה,
ולמי שאינו חולה. משא"כ אנחנו שבודאי נידונים כחולה שאיב"ס מפורש בפוסקים וכן מורים כל הרבנים שאין ענין של שיעורים.

מה נראה לכם בקריאת הביה"ל?

לכא' בפשטות הוא דיבר על מי שעדין לא חולה וכמו שמשמע מלשונו..אבל כמו שכבר העירו אינו דומה כלל המחלה הנ"ל לקורונה מכמה סיבות...ובפרט גבי צעירים כך שלכא' היה מקום להתחיל לצום..או לאכול ולשתות בשיעורים..

ממזרח שמש
הודעות: 118
הצטרף: ג' מאי 07, 2019 2:47 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי ממזרח שמש » ה' יולי 30, 2020 10:45 pm

אהרן תאומים כתב:ובכגון דא אמרינא אל תען וכו' וכשם שמצוה וכו' ועוד


מאי שייר דהאי שייר.

כי לגופן של דברים לא שהם תמוהים בלבד, אלא מופרכים מיניה וביה. ושלא כדת של תורה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' יולי 30, 2020 11:15 pm

עליך עיננו כתב:
נוטר הכרמים כתב:היה לי ע"ז ויכוח עם ת"ח שגר לא רחוק ממני. שנינו לא צמנו היום עקב המחלה עם תסמינים. הוא טען לי שהוא אוכל ושותה שיעורים על סמך דברי הביה"ל הזה.
אני הבנתי מדברי הביה"ל שהוא דיבר על מי שאינו חולה כלל, אלא שאינו צם מפני החשש ממגיפת הכוליר"ע, כפי שהיה נהוג בזמנם לחזק את המערכת החיסונית,
שאף אחד לא יצום וכו', (והארכנו לפני שנים באשכול על הוראת הגרי"ס בוילנא), וע"ז המליץ כדי שלא תשתכח תורת תענית, והיינו במקום שכולם לא צמים מחמת המגיפה,
ולמי שאינו חולה. משא"כ אנחנו שבודאי נידונים כחולה שאיב"ס מפורש בפוסקים וכן מורים כל הרבנים שאין ענין של שיעורים.

מה נראה לכם בקריאת הביה"ל?

לכא' בפשטות הוא דיבר על מי שעדין לא חולה וכמו שמשמע מלשונו..אבל כמו שכבר העירו אינו דומה כלל המחלה הנ"ל לקורונה מכמה סיבות...ובפרט גבי צעירים כך שלכא' היה מקום להתחיל לצום..או לאכול ולשתות בשיעורים..

אתה מערבב כאן נושא שאינו קשור כלל.
נושא השיעורים בחולה זה הנידון שלנו, וע"ז אתה מסכים.

לעצם הענין, לגבי חולה עם תסמינים כאשר הוא סובל מהתסמינים בעת הצום, עוד לא ראיתי רב אחד שהמליץ להתחיל לצום,
לא ר' מרדכי גרוס ולא ר' משה שאול קליין ולא אחרים, ואני לא מדבר על המקילים יותר.
בכל זאת ההרגשה שלי היתה קשה וליבי נקפי, והקב"ה שלח לי טלפון מראש הכולל שלי, ר' אליהו ליברמן שליט"א, ת"ח בסדר גודל אמיתי וגם מחמיר לא קטן,
והוא אמר לי שלא יעלה על דעתי לצום.
הבן שלי, שהינו בחור שסיים כעת ישיבה קטנה, חולה ללא כל תסמינים או הרגשה השלים את הצום ב"ה. (עליו יש נידון, והמקילים הגדולים מקילים גם עליו).

מכון חכמי ליטא
הודעות: 415
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ה' יולי 30, 2020 11:49 pm

אותו חכם סבירא ליה ככל א' שראה את הדברים שהם בגדר מגלה פנים בתורה שלא כהלכה.
מסורת אבותינו בידינו לפסוק הלכות משו"ע ופוסקים ולא מסברא נגד השו"ע והפוסקים.
טוב יעשו לפטר המו"צ ממשרתו כדי שלא יכשיל שוב.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ו' יולי 31, 2020 12:25 am

הנה כבר כתבתי לעיל בגוף דברי הרב לבקוביץ, ומשם תדרשנו.

באמת כמו שכבר העירו כאן כמה מהרבנים דברי הרב הנ"ל מופרכים בשורשם.

מה שאני רוצה לדעת הוא אם מישהו הרים טלפון אליו [כמו שזמם הרב פרנקל תאומים לעשות] לדעת אם אכן מבטנו יצאו הדברים ומה זה ועל מה זה?

גם צריך לדעת מה כוונתו ב'קו"פ' האם כוונתו שהתפלפל בזה עם כ"ק מרן האדמו"ר מגור שליט"א ועל דבריו הוא מתבסס?
זה חידוש גדול אצלי כי כפי הידוע לי לא קיים מושג אצל אדמו"ר מגור שליט"א לדבר אתו בלימוד ובודאי לא להתפלפל אתו [וכמו שראה אצל אביו זצ"ל], ומה נשתנה 'מו"צ' זה מכל ה'מוצי"ם' שיושיט לו שרביט הזהב. ועוד, דכמו שהערתי למעלה כל 'יסוד' חידושו של רב זה בנוי על 'יסוד' הנוגד פסיקתו של המשנה ברורה אשר כפי הידוע לי נתקבל כ'פוסק אחרון' אצל האדמו"ר שליט"א והרבה חיילים ללימוד המשנ"ב בתקנה אצל כל חסידיו ללמוד כל יום שעה רצוף בס' משנה ברורה [בלי ה'ביאור הלכה' ושעה"צ כמובן].

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' יולי 31, 2020 12:33 am

זאת הולכת להיות הודעתי האחרונה בדיון זה בל"נ ובו אבהיר כמה דברים לאחר שדיברתי עכשיו בטלפון עם הרב הנ"ל:
א. קובץ זה שוכתב ללא ידיעת הכותב מתוך תעתיק של כתב ידו כקוויטל שהוגש לאדמו"ר, (כן הוא לומד ומתפלפל בהלכה עם רבנים) וכמובן שהופץ ללא רשותו וללא ידיעתו ואגב כלל לא ידע שיש כזה פורום ואין לו אינטרנט וכדו'
ב. כמובן שאין כאן שום פסיקת הלכה אלא דו"ד
ג. יסוד נוסף שהובהר שהרעיון המרכזי הוא קביעת אדם "כחושב"ס" לגבי כל ההלכות, ולפיכך הוספתי אני מסברא שאר דינים האמורים להקשות על האנשים הרגילים על מנת שירגישו צער, יכול להיות שאצל אדם זה שממילא מצטער לא שייך בהנ"ל,
ד. על המגיבים לעיין היטב במ"מ שצוינו בדבריו וללמדם לעומק ולא להגיב כטרולל, וכפי שזה שמעלי כתב "טוב יעשו לפטר המו"צ" שהוא דברי טרול בעלמא, ועוד כתב שזה מסברא "נגד" השו"ע, אף שאפילו מראה מקום אחד לא הביא שהשו"ע או נו"כ כתבו להיפך במפורש שגם החולה שהתירו לו לאכול אסור ברחיצה וכו', וכפי שכתבתי לא פסק יש ולא דין אלא סיכום של לימוד שעלו בו סברות לכאן ולכאן,
ה. ולגש"א כתבת לגבי הלימוד שאין ללמוד ביאור הלכה ושע"צ זה אינו נכון, (החיוב שעה הלכה לא מחייב ללמוד ב"ה) ואתה מוזמן לבחון את בני במשנ"ב כולל ביאור הלכה
נערך לאחרונה על ידי אהרן תאומים ב ו' יולי 31, 2020 4:19 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2532
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ו' יולי 31, 2020 2:40 am

נוטר הכרמים כתב:לעצם הענין, לגבי חולה עם תסמינים כאשר הוא סובל מהתסמינים בעת הצום, עוד לא ראיתי רב אחד שהמליץ להתחיל לצום,
לא ר' מרדכי גרוס ולא ר' משה שאול קליין ולא אחרים, ואני לא מדבר על המקילים יותר.

מאי משמע 'סובל' ? שהוא לא מריח או שאין לו חוש הטעם? נו נו. 'סובל' שדיברו הרבנים הוא אדם שנחלש משמעותית "בגלל הצום", ושיש לו חום וכדו'.
אבל בלא"ה דינו כשפעת קלה לכל דבר, לכל הצעירים והבריאים, ואין בה אלא קצת להכביד על הצום ותו לא.
וצום איננו מזיק לזה, כמו שכתבו הרבה רבנים שביררו זאת עם רופאים.
ודעתו של ר"א וויס שכולם לא יצומו כלל, (כמו ששמעתי בשמו), מוזרה בהחלט.
מי שחולה ונחלש מעבר לרגיל וכדו' בודאי דשאני.

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ו' יולי 31, 2020 3:28 am

אהרן תאומים כתב:א. קובץ זה שוכתב ללא ידיעת הכותב מתוך תעתיק של כתב ידו כקוויטל שהוגש לאדמו"ר,

מצורף כתב ידו וכעת בא נשמע מה שוכתב...
אהרן תאומים כתב:וכמובן שהופץ ללא רשותו וללא ידיעתו
לא ידעתי שכותבים מס' פלא' בקוויטל...

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' יולי 31, 2020 4:15 am

לא ידעתי שכותבים בראש קובץ תורני את שם האימא, לידיעתך כיום שהקוויטל מועבר בפקס מבקשים לכתוב טלפון כדי שיהיה למי לחזור
שוכתב אין הכוונה סולף אלא שמתוך כתב יד כתבו במקלדת ורמזתי שעברו בכך על חרד"ג

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' יולי 31, 2020 4:32 am

דרופתקי דאורייתא כתב:
נוטר הכרמים כתב:לעצם הענין, לגבי חולה עם תסמינים כאשר הוא סובל מהתסמינים בעת הצום, עוד לא ראיתי רב אחד שהמליץ להתחיל לצום,
לא ר' מרדכי גרוס ולא ר' משה שאול קליין ולא אחרים, ואני לא מדבר על המקילים יותר.

מאי משמע 'סובל' ? שהוא לא מריח או שאין לו חוש הטעם? נו נו. 'סובל' שדיברו הרבנים הוא אדם שנחלש משמעותית "בגלל הצום", ושיש לו חום וכדו'.
אבל בלא"ה דינו כשפעת קלה לכל דבר, לכל הצעירים והבריאים, ואין בה אלא קצת להכביד על הצום ותו לא.
וצום איננו מזיק לזה, כמו שכתבו הרבה רבנים שביררו זאת עם רופאים.
ודעתו של ר"א וויס שכולם לא יצומו כלל, (כמו ששמעתי בשמו), מוזרה בהחלט.
מי שחולה ונחלש מעבר לרגיל וכדו' בודאי דשאני.

ניכר ממכם שאינכם מדברים מנסיון ומהכרת הקורונה ל"ע (לא עליכם). הנגיף הזה גם אצל הבריאים לאוי"ט הוא משפיע במידה שונה מאוד. אצל רוב הצעירים ממש קרי בחורים או אברכים ממש צעירים באמת הסבל הוא לא כ"כ משמעותי, אבל אצל אנשים בני ארבעים חמישים לפי מה שאני שומע כל הזמן זה לכל הפחות כמו שפעת חזקה מאוד. זה יושב על כל הגוף, כאבי ראש אדירים, כאבי פרקים ושרירים, חולשה גדולה, הגרשות כבידות בנשימה כולל שיעול, ולפעמים גם איבוד חושים.
בגדול, לגבי צום, זה תלוי בחום, ומי שיש לו חום מעל 38 אין כאן ספק שאינו צם, אבל דרך הנגיף שהוא משפיע בגלים, והחום עולה ויורד חליפות, ונראה לי שאין כאן אין בדבריי שום חידוש או פלוגתא למי שקצת מתמצא.

עיקר החידושים לקולא הוא בחייבי בידוד, או בצעירים ובריאים ממש.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' יולי 31, 2020 11:44 am

לי היו תסמינים לפני שבוע [חום גבוה וחולשה עד שבת מטו"מ בצהרים].
רב אחד אמר לי שבתורת חומרא כיון שאנחנו לא בקיאים בדרכי המחלה אעשה שיעורים.
ת"ח אחר [ת"ח מופלג ומורה הוראה מובהק] אמר לי ששיעורים ודאי לא [והבנתי כוונתו שלמרות שאין ודאות על דרכי המחלה אבל מכוח זה אני בכלל חולה שלא שייך בו שיעורים בת"ב], אבל לפי החת"ס שאשתה ולא אוכל אם איני מרגיש צורך.

אני עשיתי כדברי האחרון, כי לפי מה שקראתי מה שחוששים אפילו במי שהבריא לגמרי הוא בגלל שהקורונה עושה קרישים בדם וחייבים שיהיו נוזלים. ולכן שתיתי בלי לאכול.

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי דמשק » א' אוגוסט 02, 2020 10:40 am

ביקש רבי לעקור את תשעה באב...

מכון חכמי ליטא
הודעות: 415
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » א' אוגוסט 02, 2020 11:36 am

אהרן תאומים כתב:אבהיר כמה דברים לאחר שדיברתי עכשיו בטלפון עם הרב הנ"ל:
א. קובץ זה שוכתב ללא ידיעת הכותב מתוך תעתיק של כתב ידו כקוויטל שהוגש לאדמו"ר, וכמובן שהופץ ללא רשותו וללא ידיעתו
ב. כמובן שאין כאן שום פסיקת הלכה אלא דו"ד
ג. יסוד נוסף שהובהר שהרעיון המרכזי הוא קביעת אדם "כחושב"ס" לגבי כל ההלכות, ולפיכך הוספתי אני מסברא שאר דינים האמורים להקשות על האנשים הרגילים על מנת שירגישו צער, יכול להיות שאצל אדם זה שממילא מצטער לא שייך בהנ"ל,
ד. על המגיבים לעיין היטב במ"מ שצוינו בדבריו וללמדם לעומק, וכפי שזה שמעלי כתב "טוב יעשו לפטר המו"צ" שהוא דברי טרול בעלמא, ועוד כתב שזה מסברא "נגד" השו"ע, אף שאפילו מראה מקום אחד לא הביא שהשו"ע או נו"כ כתבו להיפך במפורש שגם החולה שהתירו לו לאכול אסור ברחיצה וכו', וכפי שכתבתי לא פסק יש ולא דין אלא סיכום של לימוד שעלו בו סברות לכאן ולכאן,

בקיצור ה"רב" עומד על דעתו שדבריו ראוים לבוא בבית המדרש וא"כ בודאי טוב יעשו לפטרו כדי שלא ימשיך להכשיל.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי גל של אגוזים » א' אוגוסט 02, 2020 11:52 am

.
נערך לאחרונה על ידי גל של אגוזים ב א' אוגוסט 02, 2020 5:09 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קאצק
הודעות: 313
הצטרף: ד' אוגוסט 28, 2013 1:30 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי קאצק » א' אוגוסט 02, 2020 1:05 pm

מכון חכמי ליטא כתב:בקיצור ה"רב" עומד על דעתו שדבריו ראוים לבוא בבית המדרש וא"כ בודאי טוב יעשו לפטרו כדי שלא ימשיך להכשיל.



בבקשה, עצות את מי לפטר תוכל לתת על הרבנים הגאונים שלך.
הוא לא רב שלך ולא מו"צ שלך, ואנחנו עם עצות כשלך מסודרים.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 415
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » א' אוגוסט 02, 2020 2:36 pm

"אנחנו" "אתם" לא הבנתי. פשוט שרב המורה שלא כדת אינו רב. יש יהודי חרדי החולק על זה?

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אכלו ושתו ואל תחושו לשום דבר

הודעהעל ידי גל של אגוזים » א' אוגוסט 02, 2020 4:28 pm

קודם כל כבר הבהיר הרב אהרן תאומים שלא היתה כאן 'הוראה' אלא דו"ד.

ואפילו את"ל דהיתה כאן הוראה, ל"מ שמי שהורה בטעות מעבירין אותו, וכבר היה לעולמים.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים