מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 29, 2020 10:51 pm

גיטין דף נו ע"א
מרתא בת בייתוס עתירתא דירושלים הויא שדרתה לשלוחה ואמרה ליה זיל אייתי לי סמידא אדאזל איזדבן אתא אמר לה סמידא ליכא חיורתא איכא אמרה ליה זיל אייתי לי אדאזל אזדבן אתא ואמר לה חיורתא ליכא גושקרא איכא א"ל זיל אייתי לי אדאזל אזדבן אתא ואמר לה גושקרא ליכא קימחא דשערי איכא אמרה ליה זיל אייתי לי אדאזל איזדבן הוה שליפא מסאנא אמרה איפוק ואחזי אי משכחנא מידי למיכל איתיב לה פרתא בכרעא ומתה קרי עלה רבן יוחנן בן זכאי הרכה בך והענוגה אשר לא נסתה כף רגלה

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 29, 2020 10:52 pm

ראיתי מי שכתב כך:
"כפי הנראה מהמעשה, הרי היא התפרנסה ממחסנים שהיו לה בביתה ולא היתה מודעת למחסור שיש ברחוב, לכן מוגדש כמה פעמים ששלחה את השליח להביא סמידא ולא מצא, להביא חיורתא ולא מצא, להביא גושקרא ולא מצא, קמחא דשעורי ולא מצא. הדגש כמה פעמים על זה, מדגיש את הניתוק שלה מן הכלל. עד כדי כך שחשבה שיכולה לצאת החוצה יחפה, ולא היתה מודעת לכך שרחובות ירושלים אינם כמו ביתה המרופד מקיר לקיר. וסופה של מרתה בת בייתוס דוקא על ידי גרוגרת של ר' צדוק: אותו ר' צדוק שכל ימיו חי למען הכלל, שוב הניגוד שבין דמותה של מרתה בת בייתוס שמנותקת ממה שקורה ברחוב לבין ר' צדוק החי למען הכלל".

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' יולי 17, 2021 11:13 pm

ושוב למדתי השנה ועדיין קשה.

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי לכשיבקע » ש' יולי 17, 2021 11:58 pm

וכן על השליח, מדוע לא הבין כי יש ליקח מה-שאפשר, קשה לי זה מכבר.

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' יולי 18, 2021 12:03 am

והשתא דזכינן למפרשי האוצר, חיפשתי והכי איתא התם (וכן כתב ב'ארים נסי').

מפרשי האוצר.png
מפרשי האוצר.png (69.86 KiB) נצפה 2172 פעמים

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי אבני גזית » א' יולי 18, 2021 12:22 pm

לכשיבקע כתב:והשתא דזכינן למפרשי האוצר, חיפשתי והכי איתא התם (וכן כתב ב'ארים נסי').


מאחר שהגמרא מתארת את הדלדול המהיר כל כך במוצרי היסוד בשוק, ברור ממילא שלכן היא מיהרה לרוץ בעצמה לשוק, אחרי שהבינה שמהשליח לא תצא הישועה. ויתרה על איתור נעליים מתאימות ורצה כפי שהייתה.
כלומר, הפירוש שהבאת הוא פשוט ומוכרח כמושכל ראשון.

לגבי מה שהביא הרב אוהב ציון, יש מעט דוחק. גם המנותק מהעולם יודע שהרחובות לא מרופדים בשטיחים וימצאו עליהם גללים וכדו'.
והראיה, שהגמרא מציינת שהיתה שליפא מסאניה, כלומר חלצה נעליה לאותה שעה, ובדרך כלל היו לה נעליים.


לכשיבקע כתב:וכן על השליח, מדוע לא הבין כי יש ליקח מה-שאפשר, קשה לי זה מכבר.


מסתבר שאכן לא היה פיקח במיוחד. אי אפשר לתמוה על אדם שאין ידוע אופיו ומעלתו.

אם כבר, נשאל על מרתא איך העסיקה כזה סוכן אישי שלא יודע להגדיל ראש בשעת חירום.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי לייטנר » א' יולי 18, 2021 12:33 pm


מעשה במרתא בת בייתוס שקדשה יהושע בן גמלא ומינהו המלך להיות כהן גדול, וכינסה. פעם אחת אמרה אלך ואראה אותו היאך הוא קורא בתורה ביום הכפורים, מה עשו לה? הוציאו לה טפיטות מפתח ביתה עד פתח בית המקדש, כדי שלא יתייחפו רגליה, ואעפ"כ נתייחפו רגליה.
(איכה רבה א מז)

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' יולי 18, 2021 5:19 pm

לייטנר כתב:

מעשה במרתא בת בייתוס שקדשה יהושע בן גמלא ומינהו המלך להיות כהן גדול, וכינסה. פעם אחת אמרה אלך ואראה אותו היאך הוא קורא בתורה ביום הכפורים, מה עשו לה? הוציאו לה טפיטות מפתח ביתה עד פתח בית המקדש, כדי שלא יתייחפו רגליה, ואעפ"כ נתייחפו רגליה.
(איכה רבה א מז)



ראה במפרשי האוצר בגיטין נו. (פתוח כעת בחינם) כמה דעות אי תרי מרתא בת בייתוס הוו.

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי צורב מתחיל » א' יולי 18, 2021 5:28 pm

לייטנר כתב:

מעשה במרתא בת בייתוס שקדשה יהושע בן גמלא ומינהו המלך להיות כהן גדול, וכינסה. פעם אחת אמרה אלך ואראה אותו היאך הוא קורא בתורה ביום הכפורים, מה עשו לה? הוציאו לה טפיטות מפתח ביתה עד פתח בית המקדש, כדי שלא יתייחפו רגליה, ואעפ"כ נתייחפו רגליה.
(איכה רבה א מז)

מה באמת הפירוש של זה?
לא מצאו פיתרון שלא יתייחפו רגליה אלא בטפיטות, ואחרי כל המהומה הפיתרון הזה לא הצליח...

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי לייטנר » א' יולי 18, 2021 5:40 pm

ביום כיפור היא בוודאי הלכה יחפה.
המדרש המתאר את מותה, רומז למדרש המתאר את עושרה.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מרתא בת בייתוס הלכה יחפה מדוע?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 22, 2021 6:22 am

צורב מתחיל כתב:לא מצאו פיתרון שלא יתייחפו רגליה אלא בטפיטות, ואחרי כל המהומה הפיתרון הזה לא הצליח...
מהו הקושי? ביקשו שלא תרגיש בלחלוחית האדמה (או שלא יתייגעו רגלי'), ואעפ"כ חשה לרוב עדינותה.
כמאמר העולם, שהעני אינו מרגיש בקצוות התבן הנתונים במטתו, והנסיכה - גם במחט שתחת שבע מצעות תחוש היטב.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים