מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הלכות, חקרי מנהג, ומאמרים לעיון ולהורדה.
ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 14, 2021 2:19 am

וידועים דברי רש"י עה"פ שמה

ידו פרש צר - עמון ומואב. על כל מחמדיה -חמדיה - ספרי תורות שנאמר בהם (תהלים יט) הנחמדים מזהב הכל נפנו לבוז כסף וזהב והם נפנים על ספרי תורות כדי לשורפם לפי שכתוב בהם (דברים כג) לא יבא עמוני וגו'. אשר צוית לא יבאו בקהל לך - אלו עמון ומואב:


ושאלתי בפי, שהרי הארון נגנזה בימי יאשיהו כמה שנים לפני החרבן, ואיפוא היה שמה ספר תורה? האם בימי בית שני היה שם ספר תורה ללא ארון?

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 14, 2021 2:23 am

יש קושיא שמקשים מעין זה, על מ"ש חז"ל עה"פ כי ראו ערותה, שראו הכרובים מעורים זע"ז, שהרי נגנז הארון בימי יאשיהו, דברו מזה באיזה מקומן כאן בפורום

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי מעיין » ד' יולי 14, 2021 2:27 am


ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 14, 2021 2:38 am

אראל כתב:יש קושיא שמקשים מעין זה, על מ"ש חז"ל עה"פ כי ראו ערותה, שראו הכרובים מעורים זע"ז, שהרי נגנז הארון בימי יאשיהו, דברו מזה באיזה מקומן כאן בפורום

זה לא כ"כ קשה לתרץ, כי באמת אין מבואר בפירוש שגנזו את הכרובים בשעת גניזת הארון, שבבית שבנה שלמה לא היו קשורים זב"ז. רק שבגמ' יומא נג. הק' הגמ' בימי בית שני כרובים מי הויא, ולא הביא מקור שלא היו כרובים. אמנם מתי נגנזו הכרובים אין כתיב.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 14, 2021 7:52 am

איפא כתוב כאן שנפלו אל ספר תורה שבקוה"ק?
הם נפנו על ספר תורה שהי' בעזרה או בהיכל [הרי הכהן גדול היה קורא מספר תורה ביוה"כ]

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 14, 2021 1:16 pm

א"כ למה חיכו עד שהגיעו לירושלים? האם לא היו ספרי תורה בכל בית ובית? הרי מצוה על כל אחד ואחד לכתוב ס"ת, ומה חיפשו בביהמ"ק?

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 14, 2021 2:45 pm

מאן יימר שלא נפנו באמת אף בדרכם לירושלים?

מש"כ רש"י הוא שאף בשעת ביזה (בביהמ"ק) פנו לשרוף ספרי־התורה (רח"ל), ולא שמו לבם על הכסף והזהב.

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי הארי החי » ד' יולי 14, 2021 8:52 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
אראל כתב:יש קושיא שמקשים מעין זה, על מ"ש חז"ל עה"פ כי ראו ערותה, שראו הכרובים מעורים זע"ז, שהרי נגנז הארון בימי יאשיהו, דברו מזה באיזה מקומן כאן בפורום

זה לא כ"כ קשה לתרץ, כי באמת אין מבואר בפירוש שגנזו את הכרובים בשעת גניזת הארון, שבבית שבנה שלמה לא היו קשורים זב"ז. רק שבגמ' יומא נג. הק' הגמ' בימי בית שני כרובים מי הויא, ולא הביא מקור שלא היו כרובים. אמנם מתי נגנזו הכרובים אין כתיב.


צ"ל יומא נד.

ולעיקר הקושיא עי' ברש"ש (ב"ב יד.) שמבואר בדבריו שהס"ת לא נגנז בימי יאשיהו עם הארון מדלא נמנה בין הדברים שנגנזו [ובאדר"נ פמ"א משמע כן יותר דחשיב הארון ושברי לוחות] או עכ"פ היה זה א' מי"ג ס"ת שכתב משה, ע"ש ברש"ש.

הארי החי
הודעות: 228
הצטרף: ד' פברואר 03, 2021 9:19 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי הארי החי » ד' יולי 14, 2021 9:29 pm

או יאמר דקאי על ספר עזרה וכפירש"י במו"ק יח: "ספר מוגה היה בעזרה שממנו היו מגיהים כל ספרי גולה" ומובן דדייקא ס"ת זו רצו לשרוף על שכתוב בו לא יבא עמוני וגו' דממנו מגיהים לכל הספרים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 14, 2021 10:16 pm

הארי החי כתב:או יאמר דקאי על ספר עזרה וכפירש"י במו"ק יח: "ספר מוגה היה בעזרה שממנו היו מגיהים כל ספרי גולה" ומובן דדייקא ס"ת זו רצו לשרוף על שכתוב בו לא יבא עמוני וגו' דממנו מגיהים לכל הספרים.

לכאורה מדובר בבית ראשון ולכן אין מקום לזה.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 14, 2021 10:31 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:
הארי החי כתב:או יאמר דקאי על ספר עזרה וכפירש"י במו"ק יח: "ספר מוגה היה בעזרה שממנו היו מגיהים כל ספרי גולה" ומובן דדייקא ס"ת זו רצו לשרוף על שכתוב בו לא יבא עמוני וגו' דממנו מגיהים לכל הספרים.

לכאורה מדובר בבית ראשון ולכן אין מקום לזה.

למה מדובר בבית ראשון?
לפי הגירסא הראשונה שם ברש"י 'ספר עזרא' הרי עזרא בבית שני היה, ולמה לפי אידך גירסא ידבר על בית ראשון?, ועכצ"ל כן, שהרי קאמר 'שממנו היו מגיהים כל ספרי גולה', ואיזה 'ספרי גולה' היה בבית ראשון?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 14, 2021 10:40 pm

הפוך, הסיפור עם המואבים היה בבית ראשון

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 14, 2021 10:46 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הפוך, הסיפור עם המואבים היה בבית ראשון

נו, אם בבית שני היה ספר תורה בעזרה, אף שלא הי' ארון, גם בבית ראשון הי' ס"ת שמה, וא"ש

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' יולי 14, 2021 11:17 pm

בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 14, 2021 11:22 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

בירושלמי תענית פ"ד ה"ב, איתא מפורש שהי' [לכה"פ] שלשה ספרי תורה בעזרה
וכך מוכח לשון רש"י עצמו, 'והם נפנים על ספרי תורות', יותר מס"ת אחת

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ג' אוגוסט 03, 2021 10:47 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

אתה מניח שמצוות כתיבת ספר תורה "נתחדשה" מאוחר יותר?
שכחת גם שאיתא בחז"ל שמשה רבינו ע"ה כתב שלשה עשרה ספרי תורה ביום פטירתו.
כמו כן איתא בגמרא שמנשה קדר את האזכרות. זה היה לאחר גניזת הארון. מאיפה היה לו ספר תורה?

אראל
הודעות: 3355
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי אראל » ג' אוגוסט 03, 2021 11:09 pm

ספרים וועלט כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

אתה מניח שמצוות כתיבת ספר תורה "נתחדשה" מאוחר יותר?
שכחת גם שאיתא בחז"ל שמשה רבינו ע"ה כתב שלשה עשרה ספרי תורה ביום פטירתו.
כמו כן איתא בגמרא שמנשה קדר את האזכרות. זה היה לאחר גניזת הארון. מאיפה היה לו ספר תורה?

מנשה קדם ליאשיהו, שגנז את הארון
יאשיהו היה בנו של אמון בן מנשה

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: אשר צויתה לא יבאו בקהל לך

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' אוגוסט 04, 2021 3:22 am

אראל כתב:
ספרים וועלט כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בבית ראשון, סמכו על הס"ת שכתב משה רבינו.

כאשר חזרו, החליט עזרא הסופר לכתוב ס"ת כדי שכולם יחקו אותו ולא תהיה התורה כשתי תורות. אם אתה חושב שבינתיים היה עוד ס"ת, עליך להביא ראיה.

אתה מניח שמצוות כתיבת ספר תורה "נתחדשה" מאוחר יותר?
שכחת גם שאיתא בחז"ל שמשה רבינו ע"ה כתב שלשה עשרה ספרי תורה ביום פטירתו.
כמו כן איתא בגמרא שמנשה קדר את האזכרות. זה היה לאחר גניזת הארון. מאיפה היה לו ספר תורה?

מנשה קדם ליאשיהו, שגנז את הארון
יאשיהו היה בנו של אמון בן מנשה

אמנם כן.
הראיה היא ככה:
אמון שרף את התורה. סנהדרין קג.
ובנו יאשיהו מצאה!
על כרחך שהיה כמה ספרי תורה.


חזור אל “בין המצרים, תשעה באב וחמשה עשר באב”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים