עמוד 1 מתוך 1

תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 2:09 am
על ידי מיוחס
בקינת ציון הלא תשאלי של ריה"ל זצ"ל
כתוב הר העברים והור ההר
והקשו שהרי אינם בארץ ישראל
אמנם כי הור ההר היה בנחלת גד
נא הבו תשובה
המשך יבא בעז"ה

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 2:47 am
על ידי אדמו''ר
תמיהתי היא על הקינה האחרונה בליל ת"ב:
כל המזלות נכתבו לפי הסדר, רק מזל דלי נכתב לפני מזל גדי שלא כסדר.
הלא דבר הוא.
http://www.otzar.org/crops/14727415-17691443663.html

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 5:21 am
על ידי שבטיישראל
יש ב' מקומות שונות שנקראו בתורה בשם "הר ההר"

הא' הינו "הר ההר" שבפ' יוקת ששם מת אהרן והוא בחו"ל
הב' הוא "הר ההר" בגבול א"י

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 12:22 pm
על ידי אוצר החכמה
לפי עניין הקינה מדובר בהר ההר שבדרום (מזרח) א"י בו נקבר אהרן, ולא בהר ההר שבקצה הצפוני מערבי של ארץ המוזכר בפרשת מסעי

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 2:13 pm
על ידי חוקר
בפשטות הכונה שקרובים לא"י

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 2:53 pm
על ידי אוצר החכמה
בפשטות הכוונה לאלו בגלל מעלתם הקשורה למשה ואהרון ולא בגלל שהם תוחמים את א"י.

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 2:59 pm
על ידי חוקר
אוצר החכמה כתב:בפשטות הכוונה לאלו בגלל מעלתם הקשורה למשה ואהרון ולא בגלל שהם תוחמים את א"י.

ודאי וברור, אלא השאלה היא שכותב שהם נמצאים לכאורה בא"י, (אשר שם...) לכן כתבתי שכונתו שקרובים עכ"פ לא"י.

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 5:25 pm
על ידי אדג
ייתכן ולא חש בכך המשורר, ששני הור ההר הם, ובגין שידע שהר ההר (כמפורש בכתוב בא"י, ובגבולתיה) טעה לחשוב שהוא הוא ההר הקבור בו אהרן, ותו לא.

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 5:43 pm
על ידי אוצר החכמה
יותר סביר לומר משום שהם קרובות לא"י ובנחלת ב"ג וב"ר (עיין בתבואות הארץ שהאריך לדון לאיזה עניינים מיקרי א"י), מאשר להניח שנתחלף לו לר' יהודה הלוי צפון בדרום כאחד עמי הארצות.

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 6:22 pm
על ידי הבונה
הר שעיר בנחלת ב"ג וב"ר?!
הרי הוא באדום ונראה שאפילו מדרום לה.
נסתפק בכך שהם קרובים לא"י.

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ד' אוגוסט 10, 2011 7:26 pm
על ידי אוצר החכמה
כמובן שאתה צודק ונמשכתי אחרי השואל בלי לשים לב

Re: תמיהות בקינות

פורסם: ה' אוגוסט 11, 2011 12:17 pm
על ידי תלמיד מובהק
יש להעיר גם שבאחד מקינות הציונים מבואר שחכמת חמורו של רבי פנחס בן יאיר לא היתה רק בגלל היותו שייך לרבי פנחס אלא בגלל היותו בארץ ישראל המחכימה אפילו את הבהמות והחיות וזהו דבר חידוש גדול
וז"ל הקינה המתחלת ציון קחי כל צרי.... "בך כל בהמה ועוף חכמו עדי כחמור היה לפנים לבן יאיר חמורייך"
חידוש נוסף כתוב שם "ארץ צבי את בתוך גויים נתונה ומן עדן מקום כל יקר יצאו נהרייך ויהי לאות נעמן רחץ בשרו במי ירדן אזי נאסף אף כי טהורייך" וכלומר שנס הטהרו של נעמן מצרעתו במי הירדן קשור למעלת מי הירדן כמימי ארץ ישראל אשר יצאו מעדן, והוא דבר חידוש שלא נזכר בנביא אלא שזה אות ומופת של אלישע הנביא ולא הוזכר שזה קשור למעלת מי ארץ ישראל, ואמנם לפי זה יתכן שזה סיבת כעסו של נעמן באמרו הלא טוב אמנה ופרפר נהרות דמשק מכל מימי ישראל, וכלומר שנעמן הבין כונת הנביא ולכן בתחילה היה כועס על זה ואמר שאין מעלה בנהרות ישראל יותר מנהרות דמשק