מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כללי הכתיבה הנכונה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי חיים סופר » א' יוני 06, 2021 8:27 pm

היכן הוא הדרך הנכון לכתוב כשרוצין להתייחס לראי' של פלוני
ראיותו
או ראייתו
ראייותו

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יוני 06, 2021 9:24 pm

חיים סופר כתב:ראייתו

כך לפי כללי הכתיב חסר הניקוד העדכניים, וכמדומה כך מקובל.
בעבר היו שכתבו גם "ראיתו".

נ.ב.
מקומו של אשכול זה לכאורה בפורום "לשכת הסופרים"

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי שמש » א' יוני 06, 2021 9:49 pm

צופה_ומביט כתב:
חיים סופר כתב:ראייתו

כך לפי כללי הכתיב חסר הניקוד העדכניים, וכמדומה כך מקובל.
בעבר היו שכתבו גם "ראיתו".

אם 'ראי'' = ראיה בא' קמוצה (=evidence), אכן כך (ראייתו), אבל אם הכוונה לראיות ברבים צ"ל 'ראיותיו'.
ואם הכוונה לראיה בא' חרוקה (=vision), נהוג לכתוב ביחיד ראייה, וברבים לכאורה רא(י)יות ובהטיה לגוף שלישי יחיד ראייתו ורא(י)יותיו.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יוני 06, 2021 10:04 pm

שמש כתב:אם 'ראי'' = ראיה בא' קמוצה (=evidence), אכן כך (ראייתו), אבל אם הכוונה לראיות ברבים צ"ל 'ראיותיו'.

נכון, כמובן, אבל הנחתי שאין שום סיבה שמישהו בפורום יקצר את המילה "ראיות" ל- ראי'. לגבי "ראיה" אולי נמנע מלכתוב במחשב אותיות י-ה צמודות ולכן קיצר כך.

אגב, יש מחברים בני זמננו שעד היום כותבים ומדפיסים קו', ראי', תי' וכיו"ב - ולא זכיתי להבין על מה ולמה. גם מיותר, חסר טעם וסיבה, וגם מציק ומסרבל. ועל חינם ממש. [אא"כ במקרים שיש י-ה צמודות ורוצים להימנע כנ"ל, אולי].
אישית אני לא אוהב אפילו את הקיצור גמ' ותוס', למה לא לכתוב מלא? אבל זה עוד ניחא.
גם הק' וית' לא מובנים לי. מה רע במילה "הקדוש", ולמה לא לכתוב במלוא הפה שהקב"ה "יתברך". מה יש להתבייש בזה? [יש לי בזה איזו הרגשה דקה להסביר, אבל לא נראה לי שהיא שווה בנזק].

ויעויין בהקדמה השניה לספר הברית השלם מש"כ בזה דברים נוקבים.

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' יוני 06, 2021 10:08 pm

שמש כתב:ואם הכוונה לראיה בא' חרוקה (=vision), נהוג לכתוב ביחיד ראייה, וברבים לכאורה רא(י)יות ובהטיה לגוף שלישי יחיד ראייתו ורא(י)יותיו.

למה הסגרת את היודים בשתי המילים?

בגלל מה שכתבת כאן, רצוי במילים כאלה להוסיף ניקוד עזר. למרות שלפי ההקשר אפשר להבין האם "ראייתו" הכוונה ההוכחה שלו או המבט שלו.

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי שמש » ב' יוני 07, 2021 12:18 am

בעיקרון אתה צודק, רק שאם ניצמד ממש לכללי הכתיב המלא אז אין לכפול י' עיצורית באמצע מילה כשאחריה אם קריאה...

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' יוני 07, 2021 8:17 am

נכון, הענין הוא שלפי כללי הכתיב חסר הניקוד את המילה vision בעצמה כותבים "ראִייה", בשני יודים, כאשר הי' הראשונה היא אם קריאה, חיריק מלא מתחת לא', והשניה היא עיצורית שאינה מוכפלת [כי לפניה ואחריה אם קריאה]. "ראִי-יה".

ממילא גם "ראִי-יות, ראִי-יותיו", אותן שתי יודים כנ"ל, שאינן הכפלה, אלא הי' הראשונה היא אם קריאה של החיריק המלא מתחת לא', והשניה היא העיצורית שאכן אינה מוכפלת.

א"כ, "ראִייות", "ראִייותיו". ובדיוק כך גם "ראִי-יָתו" שאינה [כפי שכנראה סברת] יוד עיצורית מוכפלת [כי היא בין שני עיצורים] אלא יוד ראשונה אם קריאה והשניה יוד עיצורית שאינה מוכפלת [כי לפניה אם קריאה]. "ראִייתו".

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי חיים סופר » ב' יוני 07, 2021 9:44 pm

צופה_ומביט כתב:
אגב, יש מחברים בני זמננו שעד היום כותבים ומדפיסים קו', ראי', תי' וכיו"ב - ולא זכיתי להבין על מה ולמה. גם מיותר, חסר טעם וסיבה, וגם מציק ומסרבל. ועל חינם ממש. [אא"כ במקרים שיש י-ה צמודות ורוצים להימנע כנ"ל, אולי].
אישית אני לא אוהב אפילו את הקיצור גמ' ותוס', למה לא לכתוב מלא? אבל זה עוד ניחא.
גם הק' וית' לא מובנים לי. מה רע במילה "הקדוש", ולמה לא לכתוב במלוא הפה שהקב"ה "יתברך". מה יש להתבייש בזה? [יש לי בזה איזו הרגשה דקה להסביר, אבל לא נראה לי שהיא שווה בנזק].

ויעויין בהקדמה השניה לספר הברית השלם מש"כ בזה דברים נוקבים.

התלונה על החצי מילים כפי הנראה מבוסס על היסוד שחצי המילים נתייססדו ונבראו רק כדי לחסוך על הוצאת הדפוס או עמל הכתיבה, ואם כן לא שייך כהיום שהכל נעשה בקלות.
אמנם יש לגשת בשיטה שונה כי אין נפקא מינה למה נתייסד מכל מקום הרגל נעשה טבע דומה ממש לענין ראשי תיבות שגם מעלת כבודו מתיר להשתמש בו וכפי המוכח למעלה גם כן שהשתמש מעלת כבודו במשפט = וכיו"ב אא"כ כנ"ל שהקב"ה =
ובאמת שלכל קורא וכותב זה נעשה טבע
ונדמה שיוציאו לאור ש"ס [ששה סדרים] שבכל פעם בסוספות יהיה נכתב ואם תאמר או ויש לומר במילואו.. ומה עם ר"י ור"ת הרב פור"ת ואטו כי רוכלא
ואם כן אותו תשובה גופיה יש לתרץ גם על חצאי מילים
נדמה שכל פעם שקורא בספר וכו' יהיה במקומו וכולי אני ברור שזה יבלבל הרבה קוראים והרבה כיוצא בזה

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' יוני 16, 2021 4:00 pm

כשאדם מצטט קטע שלם מספר בן זמננו, והוא מביא לדוג' פסק מגדול מסויים שכבר נפטר, ובספר הנ"ל כתוב 'שליט"א',
מה ראוי לעשות?

- יש המעתיקים הכל, ועושים סוגריים על ה"שליט"א" [איזה, עגולות או מרובעות?].
- יש המוסיפים אחר הסוגריים - זצוק"ל (בלי סוגריים?).
- יש שפשוט משנים ל"זצוק"ל", וזהו זה. מוחקים את ה"שליט"א" שלפני כן.

אני שואל דווקא על ספר בן זמננו, כי בספר קדמון, נחוץ לא לשנות את השליט"א וזצ"ל, כדי שידעו אם היה בן זמנו ובחייו של המצוטט או לא. אבל בספרי זמננו שאין זה נורא כל כך, שמא אפשר לשנות ל"זצוק"ל" וזהו זה.

מה דעתכם?

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 16, 2021 4:34 pm

כמדומה וקרוב לוודאי שגם בספר בן זמננו כדאי לדעת האם בשעת כתיבת הדברים (במקורם) היה המצוטט שליט"א או זצוק"ל.
ובעוד חמש מאות שנה גם ספרי זמננו יהיו קדמונים.

כמדומה שבאופן כללי הנוהג היותר מקובל (ולענ"ד יותר נכון) הוא:

אם המדובר בקטע הוא דעת/פסק/דברי גדול (משמיעה בע"פ או מספרו) - להסגיר את השליט"א בסוגריים עגולות, ואחריהן לכתוב זצ"ל (יש כותבים אותו בלי סוגריים ויש בסוגריים מרובעות).

ואם מדובר בציטוט מכתב שנשלח אליו ובו תואר הגדול כ"שליט"א" ע"י כותב המכתב, אזי להשאיר את השליט"א כמות שהוא ואחריו לכתוב זצ"ל בסוגריים (עגולות או מרובעות, כרצון הכותב).

דא עקא שאתה שואל על ציטוט מספר שהוא הביא את דברי הגדול, ומעתה אם בגוף הקטע המצוטט תעשה את השינויים הנ"ל - לא ידעו האם רק בימיך אתה הוא כבר זצ"ל וזה אתה ששינית - או שכבר בימי המחבר שאתה מצטט הוא היה זצ"ל וכבר ההוא עשה הגהה זו (נניח שמע דברים מפיו בעודו שליט"א וחשוב לו להדגיש זאת, ורק רוצה לומר שכעת בשעת ההדפסה הוא כבר זצ"ל. אי נמי שהספר שאתה מצטט ממנו הוא מהדורה שניה ובראשונה היה כתוב שליט"א ובשניה זצ"ל) וכל זה הוא חלק מהציטוט עצמו.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' יוני 16, 2021 4:49 pm

צופה_ומביט כתב:דא עקא שאתה שואל על ציטוט מספר שהוא הביא את דברי הגדול, ומעתה אם בגוף הקטע המצוטט תעשה את השינויים הנ"ל - לא ידעו האם רק בימיך אתה הוא כבר זצ"ל וזה אתה ששינית - או שכבר בימי המחבר שאתה מצטט הוא היה זצ"ל וכבר ההוא עשה הגהה זו (נניח שמע דברים מפיו בעודו שליט"א וחשוב לו להדגיש זאת, ורק רוצה לומר שכעת בשעת ההדפסה הוא כבר זצ"ל. אי נמי שהספר שאתה מצטט ממנו הוא מהדורה שניה ובראשונה היה כתוב שליט"א ובשניה זצ"ל) וכל זה הוא חלק מהציטוט עצמו.

תודה רבה על דבריך הנעימים והנכונים.
לגבי הקטע האחרון, מה אתם מציעים באמת? להשאיר כמות שהוא?

צופה_ומביט
הודעות: 4524
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יוני 16, 2021 5:40 pm

לא יודע, שברתי קצת את הראש ולא מצאתי פתרון מניח את הדעת, הדבר היחיד שחשבתי עליו היה לציין זצ"ל בכוכבית/הערת שוליים, אבל את הציטוט עצמו לכאורה אין מנוס מלהשאיר כמות שהוא [כנ"ל כיון שאי"ז ציטוט שאתה מביא אלא אתה מביא מישהו שהביא].

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יוני 16, 2021 6:20 pm

יש לכתוב '(שליט"א) [זצוק"ל]', ולכל היותר - למחוק ה'שליט"א', ובמקומו '[זצוק"ל]' (ודוקא בחצ"ר).

בעל התפארת
הודעות: 238
הצטרף: ש' פברואר 13, 2021 8:46 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי בעל התפארת » ד' יוני 16, 2021 11:18 pm

אם מסומן בהתחלה ובסוף שזה ציטוט, מה בוער לשנות את השליט"א ולכתוב זצ"ל?

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי כדכד » ד' יוני 16, 2021 11:23 pm

שידעו שהשליט"א כבר לא רלוונטי בזמן הציטוט.
למה יש ענין שידעו זאת. עיין כמה הודעות למעלה
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ג' נובמבר 22, 2022 5:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' יולי 01, 2021 12:11 pm

כשכותבים "ואמר רבינו הגאון וכו'",
כותבים עם יו"ד או בלי יו"ד?

רבנו, או רבינו?

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי לבי במערב » א' יולי 04, 2021 9:21 am

הכתיב ה'מדויק' הוא, לכאו', 'רבנו' - אך יש לזכור את 'כלל־הברזל'...

[בחיפוש באוצה"ח: 72,157 '+רבנו' (יצוין כי נכללו בכך אף ספרים מנוקדים). 100,860 '+רבינו'].
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ד' אוגוסט 04, 2021 12:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2090
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' יולי 04, 2021 3:07 pm

לבי במערב כתב:הכתיב ה'מדויק' הוא, לכאו', 'רבנו' - אך יש לזכור את 'כלל־הברזל'...

[בחיפוש באוצה"ח: 72,157 '+רבנו'. 100,860 '+רבינו'].

ייש"כ!

רוח ממללא
הודעות: 17
הצטרף: ו' אוקטובר 16, 2020 2:37 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי רוח ממללא » ד' יולי 21, 2021 10:53 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:כשכותבים "ואמר רבינו הגאון וכו'",
כותבים עם יו"ד או בלי יו"ד?

רבנו, או רבינו?

עיין סנהדרין ע"א ע"א רד"ה בקולנו: "חד קול משמע מדלא כתיב בקולותינו או בקולינו ביו"ד"

במסתרים
הודעות: 1739
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יולי 22, 2021 12:50 am

רוח ממללא כתב:עיין

משם אין ראיה כי כשכותבים בלי ניקוד רגילים להוסיף אותיות, וכמו שגם אתה כתבת עיין ולא עין

איקטורין
הודעות: 467
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי איקטורין » ה' יולי 22, 2021 1:49 am

הן אמת שע"פ הכללים נכתב "רבנו" - אבל "משה רבינו" בגימ' שווה תרי"ג - ועפ"ז רבים טובים אמצו את "רבינו".

רוח ממללא
הודעות: 17
הצטרף: ו' אוקטובר 16, 2020 2:37 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי רוח ממללא » ה' יולי 22, 2021 4:08 pm

במסתרים כתב:
רוח ממללא כתב:עיין

משם אין ראיה כי כשכותבים בלי ניקוד רגילים להוסיף אותיות, וכמו שגם אתה כתבת עיין ולא עין

לא הבנת. עיֵן שם היטב

במסתרים
הודעות: 1739
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי במסתרים » ו' יולי 23, 2021 2:40 am

רוח ממללא כתב:לא הבנת

עד לרש"י בסנהדרין לא ידענו על יו"ד הריבוי?
יש "כתיב דקדוקי" ויש דרך כתיבה רגילה בלי ניקוד באופן שתהיה הקריאה ברורה ("תנא תוספאה" בגמ' ע"ז דף ט לפירוש הערוך, ומג"א סימן רסח בשם ספר חסידים).

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי חיים סופר » ה' יולי 29, 2021 5:20 am

רוצה לדעת אימתי כותבין אחַר עם פתח, ואימתי עם צירי אחֵר.
גם כשרוצין לכתוב לאחר והכוונה לדחותו אח"כ, ובל"א "צו פארשפעטיגן" אם זה נקוד בפתח או בצירי

במסתרים
הודעות: 1739
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יולי 29, 2021 7:33 am

חיים סופר כתב:רוצה לדעת אימתי כותבין אחַר עם פתח, ואימתי עם צירי אחֵר.
גם כשרוצין לכתוב לאחר והכוונה לדחותו אח"כ, ובל"א "צו פארשפעטיגן" אם זה נקוד בפתח או בצירי

אחר בפתח = אחרי after [וכן "לאחר זמן" בפתח]
אחר בצירי = זולתו, "הוא ולא אחר"
לאחר שבשאלתך - בצירי כמו לא תאחר לשלמו

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי דודי צח » ג' אוגוסט 03, 2021 12:33 pm

בעניין רבינו-רבנו.
זה לכאורה אחד ההבדלים מהכתיבה הרבנית-התורנית-החרדית לעומת הכתיבה החילונית-הדקדוקית.

אמת הוא שבמקור צריך לכתוב 'רבנו', שפירושו = רב-שלנו.
אבל בכתיבה כיום אנו מתכוונים (למשל על משה רבינו) לומר שהוא 'רבי שלנו' - ולכן התוצאה הנכונה היא לכתוב: 'רבינו' = הרבי שלנו.

המגזר האחר לא יפנים זאת, כי לדעתו גם המלה 'רבי' משמעה: רב-שלי. ולפיכך בלשון רבים יש לכתוב: רבנו = רב-שלנו.
אולם הנכון הוא, שבמשך הדורות נקבע התואר 'רבי' לא רק במובן 'רב-שלי', אלא שם תואר נכבד בפני עצמו 'רבי' (ויש שאף יאייתו זאת בריש חרוקה, ואינו מלשון 'רב' בכלל), וממילא נוצר לו התחביר החדש: רבינו = רבי שלי. והוא מבוסס על אדני הדקדוק.

והוא אשר אמרנו, שההתייחסות הדקדוקית היא תלויית מגזר; אם פירוש המילה 'רבי' היינו 'רב שלי' יש לכתוב רק 'רבנו', אך אם הוא מבטא גם שם תואר לבעל שררה שנסמך להיות בשם 'רבי', שוב יש לכתוב 'משה רבינו', שהוא הרבי של כלל-ישראל. הרבי שלנו.
עם זאת, עדיין אפשר לכתוב 'רבנו'.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוגוסט 03, 2021 5:38 pm

דודי צח כתב:נוצר תחביר חדש: רבינו = רבי שלי. והוא מבוסס על אדני הדקדוק.
על פי חוקי הדקדוק, רבי שלי = רַבִּיֵּנוּ.

רציני
הודעות: 853
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי רציני » ג' אוגוסט 03, 2021 5:54 pm

דודי צח כתב:(ויש שאף יאייתו זאת בריש חרוקה, ואינו מלשון 'רב' בכלל)

כן כתב התשבי בערך רב. אולם באוצר התפלות דף פ ע"ב חלק עליו וכתב שהוא דרך כבוד לעשות את הגדול בחכמה לרב לו. ועיין במה שהאריך באור תורה חשון תשנב סימן ל הרב בנציון הכהן בניקוד מילת רבי.

נוריאל עזרא
הודעות: 1853
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ד' אוגוסט 04, 2021 12:13 am

דודי צח כתב:בעניין רבינו-רבנו.
.......וממילא נוצר לו התחביר החדש: רבינו = רבי שלי.

ביקורת תהיה כתב:על פי חוקי הדקדוק, רבי שלי = רַבִּיֵּנוּ.


על דרך שדנתם לכתוב רבינו. נראה לענ"ד כך:
הפירוש יהיה רבי=רב שלי, נו=הוא.
וכמדומה שאם נניח שמנקדים היוד היא צריכה לכאורה להיות בסגול והנון בדגש חזק.
ולדעתי לא צריך לנקד היוד אלא הבית במקום חיריק תנוקד בסגול וללא יוד ודגש בנון.
או יכתב בלי או עם יוד אבל ההא של הוא לא תיפול ויהיה רבינהו.(והבית תנוקד בצירי) יסובבנהו יבוננהו וצרנהו, וכן מגן גבריהו.

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי חיים סופר » ד' אוגוסט 11, 2021 6:44 pm

מהו הנכון פירש רש"י או פירוש רש"י ?

במסתרים
הודעות: 1739
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי במסתרים » ד' אוגוסט 11, 2021 7:27 pm

חיים סופר כתב:מהו הנכון פירש רש"י או פירוש רש"י ?

פירש רש"י = כתב רש"י
פירוש רש"י = ספרו של רש"י

כל אחד נכון במקומו

תרגום חפשי לצורך הסברה

עניו כמשה
הודעות: 561
הצטרף: ה' יוני 27, 2019 10:07 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי עניו כמשה » א' ספטמבר 19, 2021 10:01 am

צופה_ומביט כתב:
חיים סופר כתב:ראייתו

כך לפי כללי הכתיב חסר הניקוד העדכניים, וכמדומה כך מקובל.
בעבר היו שכתבו גם "ראיתו".

נ.ב.
מקומו של אשכול זה לכאורה בפורום "לשכת הסופרים"



היכן ניתן למצוא את כללי הכתיב חסר הניקוד וגם עם הניקוד
אשמח לעזרה בנושא

איקטורין
הודעות: 467
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי איקטורין » ה' ספטמבר 30, 2021 12:56 am

עניו כמשה כתב: היכן ניתן למצוא את כללי הכתיב חסר הניקוד וגם עם הניקוד
אשמח לעזרה בנושא

https://hebrew-academy.org.il/topic/hah ... nspelling/

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי חיים סופר » ב' נובמבר 08, 2021 9:40 pm

ראיתי בשני אופנים איזהו הנכון
הפלא"ה או הפלאה ?

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' נובמבר 08, 2021 10:57 pm

'הפלאה' הוא ר"ת שם המחבר, וכן מופיע בשער הספר.

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי חיים סופר » א' נובמבר 20, 2022 10:20 pm

ראיתי יש מפענחים ניה"ק - לניצוצות הקדושה ויש לנצוצי הקדושה
אשמח אם א' יכול להסביר החילוק שביניהם לפיה"נ שניהם הם לשון רבים

במסתרים
הודעות: 1739
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי במסתרים » א' נובמבר 20, 2022 10:34 pm

חיים סופר כתב:ניצוץ

מצאנוהו בריבוי בגמרא ניצוצות (בדרך לשה"ק הרגיל בדברי חז"ל, וגם בכתבי הקודש יש אב אבות), ובספרי קבלה ניצוצין (בדרך הארמית).

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי בריושמא » ב' נובמבר 21, 2022 8:41 am

לבי במערב כתב: (ודוקא בחצ"ר).


מהו בחצ"ר?

ישיבה מאן דהו
הודעות: 200
הצטרף: ד' אפריל 18, 2012 9:14 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי ישיבה מאן דהו » ב' נובמבר 21, 2022 9:09 am

בריושמא כתב:
לבי במערב כתב: (ודוקא בחצ"ר).


מהו בחצ"ר?


חיבת ציונים רמוזים.

(סביר להניח שכוונתו לחצאי ריבוע, כזה [].)

חיים סופר
הודעות: 447
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: כללי הכתיבה הנכונה

הודעהעל ידי חיים סופר » ב' נובמבר 21, 2022 9:40 pm

במסתרים כתב:
חיים סופר כתב:ניצוץ

מצאנוהו בריבוי בגמרא ניצוצות (בדרך לשה"ק הרגיל בדברי חז"ל, וגם בכתבי הקודש יש אב אבות), ובספרי קבלה ניצוצין (בדרך הארמית).

לא מצאתי כאן תשובה על שאלתי
מה בין ניצוצי לניצוצות ?


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 32 אורחים