עמוד 4 מתוך 4
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: ב' יוני 05, 2023 9:55 am
על ידי במסתרים
בפרשת תצוה כתבו על ונקדש שהוא בקמץ בברויאר, וליתא.
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: ב' יוני 05, 2023 10:29 am
על ידי מעט דבש
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: א' יוני 11, 2023 7:02 pm
על ידי במסתרים
בפ' בהעלותך כתבו להפסיק מעט: כל היום ההוא, וכל הלילה.
וכהנה עוד.
מה המקור לזה? כאשר רצתה המסורת להפסיק נתנה פסיק. מנלן להוסיף הפסקות מדעתנו?
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: א' יוני 11, 2023 7:08 pm
על ידי כדכד
מנלן להוסיף הפסקות? מדעתנו!
גם אם המסורה לא נתנה פסיק הרי שפשוט מסברא להפסיק שם.
לענ"ד אין כוונת ההפסקה שצריך להפסיק שם אלא בעיקר שלא תשתמע ההפסקה לאחר תיבת היום ואת תיבת ההוא יסמיכו ל"וכל הלילה" כפי שמתבקש מאופן נגון הטעמים המקובל
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: ו' מאי 03, 2024 9:58 am
על ידי אם למקרא
- אם למקרא - אחרי1.png (87.84 KiB) נצפה 1962 פעמים
- אם למקרא - אחרי2.png (99.19 KiB) נצפה 1962 פעמים
- אם למקרא - אחרי3.png (80.84 KiB) נצפה 1962 פעמים
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: ה' מאי 09, 2024 2:47 pm
על ידי אם למקרא
- אם למקרא - קדושים1.png (90.37 KiB) נצפה 1843 פעמים
- אם למקרא - קדושים2.png (97.63 KiB) נצפה 1843 פעמים
- אם למקרא - קדושים3.png (84.7 KiB) נצפה 1843 פעמים
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: א' מאי 26, 2024 2:18 pm
על ידי אם למקרא
- אם למקרא - בהר1.png (92.69 KiB) נצפה 1703 פעמים
- אם למקרא - בהר2.png (114.75 KiB) נצפה 1703 פעמים
- אם למקרא - בהר3.png (27.75 KiB) נצפה 1703 פעמים
Re: אם למקרא השלם מכת"י - פרשת בראשית
פורסם: ג' מאי 28, 2024 3:43 pm
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:איש_ספר כתב:אהוד לב כתב:ומעניין לעניין באותו עניין, יש להעיר כי לפי אנשי מזרח אפשר להבין בפשטות את דרשת חז"ל בסוטה ל"ה ע"א על דברי המרגלים "לא נוכל לעלות כי חזק הוא ממנו, אמר רבי חנינא בר פפא דבר גדול דיברו מרגלים באותה שעה, כי חזק הוא ממנו, אל תקרי ממנו אל ממנו, כביכול אפילו בעל הבית אינו יכול להוציא כליו משם". ועיין רש"י שם, אך לשיטת אנשי מזרח הדברים פשוטים, וכ"כ בהגהות חכמת מנוח לסוטה שם וזו כנראה כוונת תוס' בריש דבריו בערכין ט"ו ואכמ"ל.
עוד מדברי הס"ק בהסכמתו לקונטרס כללי הקריאה הנכונה ממהר"ר יוסף זליכה זצ"ל
- הסכמה.jpg (81.48 KiB) נצפה 1656 פעמים
מעט דבש כתב:הדברים מחודשים.
מה שמשמיטים הדגש החזק, אין כאן איזה 'מנהג', אלא הוא חוסר דקדוק בעלמא.
ולמה לקבוע זאת ל'מנהג', שכאן מדגישים וכאן לא.
אם כבר שמים לב לדקדק, יש להדגיש את כל הדגשים כמשפטם.
הדר הוא לכל חסידיו
- חזר בו.png (101.71 KiB) נצפה 1655 פעמים
Re: אם למקרא השלם מכת"י - פרשת בראשית
פורסם: א' יוני 16, 2024 1:07 am
על ידי מעט דבש
איש_ספר כתב:יש"כ לרב מעט דבש על דבריו הכללים והיסודיים, אכן דובר ע"כ שיש לעדכן את הספר לפי הכתר. במיוחד לאור זאת שדעתו של הס"ק היה שיש ללכת אחרי הניקוד שבכתר בכ"מ. יתכן שבשעת כתיבת הדברים לא היה לפניו עדיין את התנ"ך של ברויאר.
יש לציין שבפרשת במדבר (ג, כז) הכריע שלא כמיוחס לכתר ארם צובה.
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: א' יוני 16, 2024 7:17 am
על ידי במסתרים
קרוב למה שהערתי כבר, צ"ע בהוראה להפסיק בסוף הפסוק הראשון של ספר במדבר.
הטעמים הפסיקו באופן אחר וכל קריאתנו על פיהם.
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: ו' יוני 21, 2024 4:02 pm
על ידי אהוד לב
במסתרים כתב:קרוב למה שהערתי כבר, צ"ע בהוראה להפסיק בסוף הפסוק הראשון של ספר במדבר.
הטעמים הפסיקו באופן אחר וכל קריאתנו על פיהם.
הגם שטעמי המקרא הפסיקו הפסקה עיקרית באתנחתא, וכדבריך, עם זאת בחצי השני של הפסוק שמתחיל במילים "באחד לחודש השני", ההפסקה העיקרית היא בטיפחא שלפני תיבת "לאמור", ועל כן ראוי להפסיק שם ולא לקרוא ברצף "מארץ מצרים לאמור".
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: ו' יוני 21, 2024 8:05 pm
על ידי במסתרים
אהוד לב כתב:ראוי להפסיק שם
לא יותר מבאתנחתא.
(קראת את ההוראה וטעמה?)
גם על ההפסק שלך בטפחא להיכר יש לדון, לפי שהוא נעשה ממילא ע"י הטעמים. ומ"ש בש"ע להפסיק בק"ש לפני על לבבך י"ל דהיינו כשקורא בלי טעמים, או שיזהר להפסיק על פיהם.
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: א' יוני 30, 2024 1:59 am
על ידי מעט דבש
יג, לא - לגבי מילת 'ממנו', חזר בו הגרש"ד, ראה
לעיל.לגבי בן אשר ובן נפתלי - ראה
כאן.
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: ב' יולי 01, 2024 3:58 am
על ידי במסתרים
ועל יד הירדן - מה שהקשה על פירוש רש"י לכאורה לק"מ, כי גם אם "ועל יד" במשמעות 'אצל' נוהגים הטעמים לפי פשט התיבות: על, ידו של פלוני.
[אני ה"א - בשם שע"ת ליזהר בטפחא ב'אני'. כל רואה ישאל והלא כתוב 'כי אני ה"א' והטפחא בשם, וכבר נשמר מזה בעל שתי ידות (הובא בשל"ה מסכת תמיד):
לבד כשיבא מלת כי בתביר קודם לה, לפי שאי אפשר לטרחא לבא אחר תביר אם לא במאריך באמצע, עכ"ל.
מ"ש 'אי אפשר' אין כוונתו שלא יבוא כה"ג, כי מצינו 'נרות המערכה ואת-כל-כליה', אלא שבפסוק זה א"א, ולבאר יותר נצרכת הרחבה קצת.]
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: א' יולי 14, 2024 4:29 pm
על ידי כמהים_
אפשר שזו שאלת בורות, אך אין הבישן למד: מה המקור למש"כ שם שההפסקה אחרי פסק גדולה מההפסקה אחרי לגרמיה? מסברא, תמיד הנחתי שפסק מפסיק פחות מכל הטעמים המפסיקים, והא ראיה, שלעולם אינו בא אחר טעם מפסיק אלא רק אחר טעם מחבר.
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: א' יולי 14, 2024 5:00 pm
על ידי במסתרים
כמהים_ כתב:לעולם אינו בא אחר טעם מפסיק אלא רק אחר טעם מחבר
מפני שטעם שמפסיק בעצם אינו צריך להפסק שני.
לא אחרי כל טעם מפסיק רגילים להפסיק (כגון פשטא), ואולי הנגינה עצמה מפסקת (אף שאין נשמע כ"כ לאזנינו), משא"כ בפסיק שכל ההפסק הוא בזמן.
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: א' יולי 14, 2024 5:10 pm
על ידי כמהים_
במסתרים כתב:מפני שטעם שמפסיק בעצם אינו צריך להפסק שני.
תינח אם אכן הפסקת הטעם גדולה מהפסקת הפסק, אבל אילו הפסקה הפסק גדולה מהפסקת הטעם, מ"ט לא יבוא פסק אחריו "להגדיל" ההפסקה (במקום שראוי לפסק)?
ומ"מ, אשמח למקורות לכאן או לכאן.
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: א' יולי 14, 2024 7:07 pm
על ידי במסתרים
כמהים_ כתב:תינח אם אכן הפסקת הטעם גדולה מהפסקת הפסק, אבל אילו הפסקה הפסק גדולה מהפסקת הטעם, מ"ט לא יבוא פסק אחריו "להגדיל" ההפסקה (במקום שראוי לפסק)?
ומ"מ, אשמח למקורות לכאן או לכאן.
לא יעלה על הדעת.
פסיק בא אחרי משרת דווקא כי אין שם הפסק אבל לסיבה מן הסיבות (כבוד שם שמים, תיבות דומות, ולפעמים לפרש נגד הטעמים, ועוד) יש צורך בו.
אחרי מפסיק לא שייך ואין צורך להגדיל, ואם היה צורך היה בא טעם אחר.
מקורות אשאיר לאחרים. בלא"ה אין כללי הטעמים מסורים בידינו מסיני אלא נבנו ויוסדו על פי הנראה בתנ"ך, ודברים פשוטים אלה תוכל גם אתה להוציא בעיונך.
Re: אם למקרא השלם מכת"י
פורסם: ו' אוגוסט 09, 2024 2:20 pm
על ידי מעט דבש
דברים ב, כג
תִּתֶּן־לִ֖יהגרש"ד כתב שהוא מלעיל, והעורך שליט"א העיר שבמלה 'תִּתֶּן' אין מתג.
וראה הרחבה על הנושא
כאן.