עמוד 1 מתוך 2

הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ד' אפריל 02, 2014 11:51 am
על ידי רוצה לעיין
את אחי אבקש לברר לי מקור וטעם שהברכה קודם ההפטרה אומרים עם טעמים
ר' מרדכי ברויאר כתב שהיו כמה נסיונות להכניס בכמה חלקים מהתפילה טעמים והם לא צלחו מלבד
הברכות שקודם ההפטרה
אכן על זה גופא יש להבין מה זה ועל מה זה

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ד' אפריל 02, 2014 8:52 pm
על ידי שטייגעניסט
אוסיף על דבריך.
מישהו אולי יודע מתי התחילו לנהוג כן? והאם נהוג כן בכל קהילות ישראל (כמובן שמלבד הקהילות שלא קורים הפטרה בטעמיה כלל)?
לכאורה הדבר פשוט שכיון שהטעמים מלבד היותם מנגינה הנעימה לאוזן הלוא עיקר ענינם הוא הפיסוק וההטעמה שהם מוסיפים, ומאחר שכך יפה ונכון שייאמרו ברכות ההפטרה באותה הטעמה שנאמרת ההפטרה. בברכות התורה אין נהוג כך מחמת קוצרם, מישהו מכיר קהילה הנוגת לומר "הרב את ריבני" בטעמי המגילה?

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ד' אפריל 02, 2014 9:50 pm
על ידי קולמוס הסופר
בס"ד
סיני סד 138.JPG
סיני סד 138.JPG (42.02 KiB) נצפה 17005 פעמים

2.JPG
2.JPG (16.3 KiB) נצפה 17005 פעמים

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 8:33 am
על ידי מה שנכון נכון
גם בני תימן נוהגים לקרוא ההפטרה בנגון הטעמים, וכמובן לא קבלו השפעה כלל ממנהג אשכנז בזה.
תאג פרשה מפורשה.GIF
תאג פרשה מפורשה.GIF (5.02 KiB) נצפה 16983 פעמים

כתר תורה תאג.GIF
כתר תורה תאג.GIF (20.66 KiB) נצפה 16983 פעמים

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 11:17 am
על ידי רוצה לעיין
מנהג האשכנזים לומר רק בברכה שקודם קריאת ההפטרה ולא בברכות שלאחריה ודלא כאנשי תימן

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 11:21 am
על ידי מה שנכון נכון
רוצה לעיין כתב:מנהג האשכנזים לומר רק בברכה שקודם קריאת ההפטרה ולא בברכות שלאחריה ודלא כאנשי תימן

איפה ראית שמנהג תימן לומר הברכות שאחריה עם טעמים.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אפריל 03, 2014 11:27 am
על ידי רוצה לעיין
שמעתי הצעה לביאור ענין זה של טעמים בברכת ההפטרה
כי היות והסיבה לקריאת ההפטרות הוא משום הגזירה שלא לקרא בתורה
ומכיון שטעמי קריאת ההפטרות שונים מקריאת התורה
לכן תקנו לברך את ברכת ההפטרה בניגון עם טעמים של קריאת התורה ו
בצוק העיתים נשכחה הסיבה והמנהג ומברכים בניגון של הפטרה
אציין שוב שזאת הצעה של השערה ללא שום מקור ודרך

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ב' אוגוסט 01, 2016 1:12 am
על ידי פרי יהושע
רוצה לעיין כתב:שמעתי הצעה לביאור ענין זה של טעמים בברכת ההפטרה
כי היות והסיבה לקריאת ההפטרות הוא משום הגזירה שלא לקרא בתורה
ומכיון שטעמי קריאת ההפטרות שונים מקריאת התורה
לכן תקנו לברך את ברכת ההפטרה בניגון עם טעמים של קריאת התורה ו
בצוק העיתים נשכחה הסיבה והמנהג ומברכים בניגון של הפטרה
אציין שוב שזאת הצעה של השערה ללא שום מקור ודרך


לפי זה למה לא יקראו ההפטרה עצמה בניגון של תורה, [וכבר נראה שהכותב הרגיש שאין בזה טעם של ממש].

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ג' אוגוסט 02, 2016 9:29 am
על ידי ארזי ביתר
רוצה לעיין כתב:שמעתי הצעה לביאור ענין זה של טעמים בברכת ההפטרה
כי היות והסיבה לקריאת ההפטרות הוא משום הגזירה שלא לקרא בתורה
ומכיון שטעמי קריאת ההפטרות שונים מקריאת התורה
לכן תקנו לברך את ברכת ההפטרה בניגון עם טעמים של קריאת התורה ו
בצוק העיתים נשכחה הסיבה והמנהג ומברכים בניגון של הפטרה
אציין שוב שזאת הצעה של השערה ללא שום מקור ודרך

אין עיתותי בידי כעת, להאריך בביאור גודל הטעות בהצעה זו. המעיין היטב במקורות הלכות קריאת ההפטרה, יראה היטב כמה ניסו לבדל את ההפטרה מקריאת התורה, ולא לדמות. בעבר, כתבתי מאמר בנושא זה, אך אינו תחת ידי עתה. כאשר יהא תח"י אעלה אותו הנה.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ד' אוגוסט 03, 2016 8:13 am
על ידי בן ראובן
יצויין שההטעמה מנוגדת לכללי הטעמים (ה' אלקינו - שני פשטין רצופים בלי רביע לפניהם).

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ד' אוגוסט 03, 2016 2:23 pm
על ידי קמנו ונתעודד
אם אינני טועה המרוקאים נוהגים לקרוא שם ה' ברביע.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אוגוסט 04, 2016 2:51 pm
על ידי אחד מעיר
אם מזכירים את ברויאר
בספרו בשתי המהדורות מציין טעמים שונים במקצת
הוא מתחיל ברוך אתה בראש הברכה בקדמא ואזלא
לפי מה שנתברר לי
זה הצעת תיקון של ברויאר
לתוניסאים או הג'רבאים
יש טעמים שונים

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אוגוסט 04, 2016 3:45 pm
על ידי דוד הלוי כהן
רוצה לעיין כתב:מנהג האשכנזים לומר רק בברכה שקודם קריאת ההפטרה ולא בברכות שלאחריה ודלא כאנשי תימן


נכון, אבל אין ספק שהמנגינה הכלל-אשכנזית של הברכות שלאחר ההפטרה, הנהוגה גם בקהילות של יוצאי מזרח אירופה (מנהג פולין), מבוססת על מנגינת הטעמים של ההפטרה לפי מנהג אשכנז המערבי.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אוגוסט 04, 2016 7:18 pm
על ידי הכהן
בן ראובן כתב:יצויין שההטעמה מנוגדת לכללי הטעמים (ה' אלקינו - שני פשטין רצופים בלי רביע לפניהם).

אין כזה דבר במקרא?

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אוגוסט 04, 2016 10:46 pm
על ידי ניים ושכיב
הנה עוד השערה חסרת מקור:
מכיון שמשתמשים באותם טעמים בתורה ובנביא, אבל בניגון שונה, מי שיקרא את ההפטרה עלול להתבלבל בניגון.
ולכן כדי שלא לבייש את מי שאין לו, הנהיגו את הברכה בטעמי ההפטרה להזכיר לבעל קורא איך לנגן את הטעמים.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 12:37 am
על ידי שומר הגחלת
הכהן כתב:
בן ראובן כתב:יצויין שההטעמה מנוגדת לכללי הטעמים (ה' אלקינו - שני פשטין רצופים בלי רביע לפניהם).

אין כזה דבר במקרא?

לא שמעתי על כלל כזה, אולם לאחר השוואת כל המקומות בתנ"ך (בסיוע תוכנת הכתר) שמופיע דבר זה עולה התמונה שאכן כך הוא (אמנם יש מקומות שיש טעמים מפסיקים באמצע אולם הם בדרגת שלישים ותו לא).

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' אוגוסט 25, 2016 11:30 pm
על ידי משולש
ומעניין לאותו עניין.
היה לי דיון עם מישהו, האם כשמעתיקים פסוק שהשתנה בגלל תפילה ללשון רבים (למשל כמו בוהוא רחום של ב' וה': "אתה ה' לא תכלא רחמיך ממנו חסדך ואמתך תמיד יצרונו" במקום ממני יצרוני) האם צריך אז לא לשים בו טעמים בגלל שזה לא פסוק?

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 2:17 am
על ידי שומר הגחלת
משולש כתב:ומעניין לאותו עניין.
היה לי דיון עם מישהו, האם כשמעתיקים פסוק שהשתנה בגלל תפילה ללשון רבים (למשל כמו בוהוא רחום של ב' וה': "אתה ה' לא תכלא רחמיך ממנו חסדך ואמתך תמיד יצרונו" במקום ממני יצרוני) האם צריך אז לא לשים בו טעמים בגלל שזה לא פסוק?


רפאנו ה ונרפא שבשמונה עשרה יוכיח דלא אשכחנא בשום דוכתא עם טעמים. (הוא פסוק בירמיהו יז'- שלא להביך את מי שלא יודע)

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 8:03 pm
על ידי משולש
שומר הגחלת כתב:
משולש כתב:ומעניין לאותו עניין.
היה לי דיון עם מישהו, האם כשמעתיקים פסוק שהשתנה בגלל תפילה ללשון רבים (למשל כמו בוהוא רחום של ב' וה': "אתה ה' לא תכלא רחמיך ממנו חסדך ואמתך תמיד יצרונו" במקום ממני יצרוני) האם צריך אז לא לשים בו טעמים בגלל שזה לא פסוק?


רפאנו ה ונרפא שבשמונה עשרה יוכיח דלא אשכחנא בשום דוכתא עם טעמים. (הוא פסוק בירמיהו יז'- שלא להביך את מי שלא יודע)

לא ראינו אינה ראיה
הוא פסוק בהפטרת בחוקותי, שלא להביך וכו'.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: א' אוגוסט 28, 2016 11:03 pm
על ידי שומר הגחלת
משולש כתב:
שומר הגחלת כתב:
משולש כתב:ומעניין לאותו עניין.
היה לי דיון עם מישהו, האם כשמעתיקים פסוק שהשתנה בגלל תפילה ללשון רבים (למשל כמו בוהוא רחום של ב' וה': "אתה ה' לא תכלא רחמיך ממנו חסדך ואמתך תמיד יצרונו" במקום ממני יצרוני) האם צריך אז לא לשים בו טעמים בגלל שזה לא פסוק?


רפאנו ה ונרפא שבשמונה עשרה יוכיח דלא אשכחנא בשום דוכתא עם טעמים. (הוא פסוק בירמיהו יז'- שלא להביך את מי שלא יודע)

לא ראינו אינה ראיה
הוא פסוק בהפטרת בחוקותי, שלא להביך וכו'.

בדבר שכל יהודי מתחיל אומר, ומופיע בכל סידור אפשרי, ודאי וודאי שאם היה צד כלשהוא שצריך לשים בו טעמים, מישהו מכל חכמי הדורות ומדקדקי הדורות היה שם על לב, והיינו מוצאים איזשהוא סידור או ספר תפילה עם טעמים במילים הללו. והעובדה הפשוטה (ושלא לומר הבסיסית) שלא מצינו שום רמז לעניין או אפילו סרך מדקדק שנהג כן עדות היא לכל באי עולם.
ולא היה לי לב להבין את מושל בדבריו.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ב' אוגוסט 29, 2016 9:02 am
על ידי בן ראובן
שומר הגחלת כתב:
הכהן כתב:
בן ראובן כתב:יצויין שההטעמה מנוגדת לכללי הטעמים (ה' אלקינו - שני פשטין רצופים בלי רביע לפניהם).

אין כזה דבר במקרא?

לא שמעתי על כלל כזה, אולם לאחר השוואת כל המקומות בתנ"ך (בסיוע תוכנת הכתר) שמופיע דבר זה עולה התמונה שאכן כך הוא (אמנם יש מקומות שיש טעמים מפסיקים באמצע אולם הם בדרגת שלישים ותו לא).

כלל גדול הוא, וטעמו פשוט, כי לולא הרביע שלפניו היה הפשטא הראשון מוטעם ברביע ולא בפשטא (והוא הדין והוא הטעם לשני תבירין ולשני זרקין רצופים).

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 2:58 am
על ידי שומר הגחלת
בן ראובן כתב:כלל גדול הוא, וטעמו פשוט, כי לולא הרביע שלפניו היה הפשטא הראשון מוטעם ברביע ולא בפשטא (והוא הדין והוא הטעם לשני תבירין ולשני זרקין רצופים).

לגבי שני תבירין ושני זרקין-הדבר איננו תואם למציאות.
יש מובאות מהתנ"ך ש:1. פעם אחת פסוק פותח בשני תבירין.
2. יש פסוקים שבין הרביע לתביר יש זקף קטון שהוא מפסיק בדרגת מלך, וכוחו רב על הרביע שהוא משנה, והוא מבטלו כליל.
3. ישנם שני מקומות שפסוק פותח בשני זרקין.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: א' ספטמבר 04, 2016 9:39 pm
על ידי בן ראובן
אינני טוען שאין יוצאים מן הכלל, אבל תוכל לפרט את המקומות?

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 2:00 pm
על ידי יהודה בן יעקב
מה שנכון נכון כתב:
רוצה לעיין כתב:מנהג האשכנזים לומר רק בברכה שקודם קריאת ההפטרה ולא בברכות שלאחריה ודלא כאנשי תימן

איפה ראית שמנהג תימן לומר הברכות שאחריה עם טעמים.

הרב מה שנכון נכון ציטט לעיל מהתאג' ושם נכתב שלאחר קריאת ההפטרה אומר הברכות בניגון ההפטרה, על אף שלא הועתק ברכות שלאחר ההפטרה בנוסח תימן עם טעמים. אולי יואיל א' החכמים להעלותם.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ג' ספטמבר 06, 2016 2:17 pm
על ידי מה שנכון נכון
יהודה בן יעקב כתב:
מה שנכון נכון כתב:
רוצה לעיין כתב:מנהג האשכנזים לומר רק בברכה שקודם קריאת ההפטרה ולא בברכות שלאחריה ודלא כאנשי תימן

איפה ראית שמנהג תימן לומר הברכות שאחריה עם טעמים.

הרב מה שנכון נכון ציטט לעיל מהתאג' ושם נכתב שלאחר קריאת ההפטרה אומר הברכות בניגון ההפטרה, על אף שלא הועתק ברכות שלאחר ההפטרה בנוסח תימן עם טעמים. אולי יואיל א' החכמים להעלותם.

???
מה שנכון נכון כתב:איפה ראית שמנהג תימן לומר הברכות שאחריה עם טעמים.

הציטוט מהתאג' לומר 'בניגון ההפטרה' הוא על הברכה שלפניה.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 9:29 pm
על ידי פייש
בן ראובן כתב:יצויין שההטעמה מנוגדת לכללי הטעמים (ה' אלקינו - שני פשטין רצופים בלי רביע לפניהם).

בצילום רואין קדמא ופשטא.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' נובמבר 17, 2016 7:58 am
על ידי בן ראובן
זה עוד יותר גרוע, כי אין קדמא אחר מהפך, ואין קדמא משרת לפשטא בלי מהפך או מרכא ביניהם.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' נובמבר 17, 2016 10:12 am
על ידי רון
ביאור ברכת ההפטרה "אשר בחר בנביאים טובים ורצה בדבריהם הנאמרים באמת ובצדק"

והנה אינו מובן, וכי ס"ד שדברי הנביאים נאמרו בשקר ח"ו, הלא לאחר שבחר בהם ד' ית' והם "נביאים טובים", הרי שודאי שדבריהם נאמרים באמת.

ואמרנו בשיעור על מסכת ב"ק ב' ב' בס"ד, בהקדם מה שיש להעיר מדוע דברי הנביאים וכתובים מיקרי דברי קבלה [דברי תורה מדברי קבלה לא ילפינן]. רק הביאור דידוע דברי הר"מ דכל הנביאים לבד ממשה רבינו ע"ה, היו מתנבאים באופן שכל חושי הגוף היו מסתלקים מהם והיו כמתעלפים, והיו רואים מחזה מסויים, והיה עליהם לפענח את מה שהם רואים, והפענוח למה שראו זוהי הנבואה.
כלומר שמה שהיו רואים זה רק משל לנבואה, ולמסר שהקב"ה מוסר להם. ובזה חלוקה נבואת משה רבינו ע"ה שהיה ע"י דיבור להדיא "פה אל פה אדבר בו".

ומעתה מובן למה נקראו דברי קבלה, לפי שהקב"ה לא דיבר איתם להדיא, רק שהם קיבלו מסר מסויים שמולבש במחזה, והם צריכים להבין מה רוצים מהם.

ולפי זה מובן מהו "הנאמרים באמת", שהרי אף שהנביא הוא טוב, וזוכה לקבלת הנבואה, אך עדיין צריך הוא להיות מבין מה פירוש המראה שרואה, ובזה אנו מאמינים בנביאי האמת שמכוונים לאמת.

וכיון דאתינן לזה,
הלא אתמול היה יומא רבא דסילוקו של מרן רבינו הגדול בעל האבי עזרי זלה"ה, אשר ריחוק הזמן לא יקהה קירבת הנפש לרבינו זלה"ה,

ונכתוב בקצרה מה שהיה מרגלא בפומיה והוא באחד ממהקדמות לאבי עזרי, דאינו מובן מה נסיון העקידה, הלא אם הי"ת אומר בנבואה לאאע"ה ודאי שיעשה זאת ומה שייך אחרת. רק ביאר רבינו ז"ל, דלמשנ"ת לעיל מהר"מ דענינה של הנבואה הוא קבלת חזיון, אך הפירוש הוא של המראה, הוא של הנביא עצמו. וא"כ הלא לאברהם אבינו היה הרבה סיבות להטות את פירוש הנבואה לדברים אחרים שהרי "ביצחק יקרא לך זרע" ועוד טענות וממילא אם אך היתה לו נגיעה עצמית ודאי שהיה סבור שהפירוש של הנבואה אינו כפי שהיתה באמת.
אך כאן באה במלא הודה והדרה נקיותו של אאע"ה, ולא היטתו כפגימה קלה שום נגיעה ופירש את הנבואה כפי רצון ד'.
ומרגלא בפומיה דמו"ר שליט"א ד' ישלח לו רפו"ש, דהוורט הזה של רבינו הגדול זלה"ה, הוא ממש השתקפות של דמות דיוקנו של הרב שך, שהיה כל ימיו ללא נגיעות לעצמו

ויש מה להאריך אך לא כעת ועוד חזון למועד בל"נ.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: א' פברואר 12, 2017 1:32 am
על ידי מן השורה
יש לציין דלארק בברכת ההפטרה נהגו בטעמים, אלא גם בברכות שלפני קריאת רוב המגילות אומרים בניגון של טעמי המגילה.
ובזה, לא יועיל הנך טעמים שהוזכרו לעיל.
אמנם לא ידוע ממתי המקור למנהג של טעמים בברכות המגילה.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ב' פברואר 13, 2017 6:54 pm
על ידי כדכד
לענ"ד בקהילות שנוהגות לקרוא שה"ש קהלת ורות בצבור בברכה גם נוהגים לומר את הברכות בניגון טעמי אותן המגילות

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ב' פברואר 13, 2017 9:17 pm
על ידי משולש
כדכד כתב:לענ"ד בקהילות שנוהגות לקרוא שה"ש קהלת ורות בצבור בברכה גם נוהגים לומר את הברכות בניגון טעמי אותן המגילות

ולכאורה אין מסורת על טעמי מגילות אלו שרק מזמן הגר"א ואילך החלו הליטאים לקראם ע"י שליח ציבור בברכה מתוך מגילת קלף (ולפני כן קראו כל אחד לעצמו מהמחזור).

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ג' פברואר 14, 2017 4:50 pm
על ידי כדכד
משולש כתב:
כדכד כתב:לענ"ד בקהילות שנוהגות לקרוא שה"ש קהלת ורות בצבור בברכה גם נוהגים לומר את הברכות בניגון טעמי אותן המגילות

ולכאורה אין מסורת על טעמי מגילות אלו שרק מזמן הגר"א ואילך החלו הליטאים לקראם ע"י שליח ציבור בברכה מתוך מגילת קלף (ולפני כן קראו כל אחד לעצמו מהמחזור).

לענ"ד הגר"א אינו הראשון שקרא מגילות אלו בצבור בברכה. עיין בלבוש על או"ח סי' ת"צ וכן במג"א וט"ז על הרמ"א שם שכבר המהרי"ל ובמנהגים הביאו לקרוא מגילות אלו בברכה והרמ"א המג"א והט"ז חלקו עליהם, אך מנהג לקרוא בברכה היה גם לפני הגר"א

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ג' פברואר 14, 2017 8:12 pm
על ידי אחד מעיר
מי שהזכיר את ברויאר, בספריו על הטעמים הוא מביא טעמים לא נהוגים בשום מקום הוא מתחיל בקדמא ואזלא
תחילה חשבתי שזו טעות
פרופ' עופר טען שאצלו לא שייך טעויות ממין זה.

ההטעמה הרגילה אינה יכולה להיות נכונה ולכן שינה.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ג' פברואר 14, 2017 10:04 pm
על ידי משולש
כדכד כתב:
משולש כתב:
כדכד כתב:לענ"ד בקהילות שנוהגות לקרוא שה"ש קהלת ורות בצבור בברכה גם נוהגים לומר את הברכות בניגון טעמי אותן המגילות

ולכאורה אין מסורת על טעמי מגילות אלו שרק מזמן הגר"א ואילך החלו הליטאים לקראם ע"י שליח ציבור בברכה מתוך מגילת קלף (ולפני כן קראו כל אחד לעצמו מהמחזור).

לענ"ד הגר"א אינו הראשון שקרא מגילות אלו בצבור בברכה. עיין בלבוש על או"ח סי' ת"צ וכן במג"א וט"ז על הרמ"א שם שכבר המהרי"ל ובמנהגים הביאו לקרוא מגילות אלו בברכה והרמ"א המג"א והט"ז חלקו עליהם, אך מנהג לקרוא בברכה היה גם לפני הגר"א

צודק.
אך האם יש לך הוכחות שלפני הגר"א מישהו קרא ממגילה על קלף?

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ג' פברואר 14, 2017 10:08 pm
על ידי אוצר החכמה
למה אתה משייך את המנגינה לקריאה בקלף?

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ד' פברואר 15, 2017 1:42 pm
על ידי כדכד
אוצר החכמה כתב:למה אתה משייך את המנגינה לקריאה בקלף?
לענ"ד כוונתו לטעמים של הברכות ואת הברכות הוא משייך לקריאה על קלף.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ד' פברואר 15, 2017 7:37 pm
על ידי כדכד
א. מצאתי אתמול גם במחזור ויטרי כתוב לברך על מגילות אלו.
ב. לגוף הטענה של משולש אם יש מי שקרא במגילת קלף לפני הגר"א: מצאתי היום בספר יוסף אומץ לרבי יוסף יוזפא האן שחי לפני הגר"א (ומעט אחרי הרמ"א, ש"ל - שצ"ז) בפרנקפורט והוא כותב שהרמ"א כתב שלא לברך אך מנהגם היה לברך ע"פ המהרי"ל והמחזורים (איני יודע אולי כוונתו למח"ו) והוא מסיק שגם הנוהגים לברך לא יברכו אלא אם יש להם ספר העשוי בגלילה וכוונתו למגילה כשרה מקלף. אמנם נכדו בספר נהג כצאן יוסף כותב שלא לברך ע"פ הרמ"א וכנראה שבין הסב לנכד נתקבלו והתפשטו יותר הוראותיו של הרמ"א גם בפרנקפורט אך היוצא מדברינו שכן היה מנהג לקרוא ממגילת קלף ולברך בפרנקפורט לפני הגר"א.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ד' פברואר 15, 2017 11:27 pm
על ידי משולש
אוצר החכמה כתב:למה אתה משייך את המנגינה לקריאה בקלף?

כי אם כל אחד קורא לעצמו כל אחד מנגן לעצמו והוא גרוע מ"טלפון שבור".

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ה' מרץ 02, 2017 12:51 am
על ידי עזריאל21
רק שתדעו, בסידור ר׳ שבתי מובא הנוסח "ברוך (מהפך) אתה (פשטא) ד׳ (מונח) אלקינו ( זקף קטן). וכן מסתבר.

Re: הטעמים בברכת ההפטרה

פורסם: ש' מרץ 18, 2017 10:51 pm
על ידי מעט דבש
בסידור רש"ס (עמ' 369):‏
בָּר֤וּךְ אַתָּה֙ ה֣' אֱלֹקֵ֔ינוּ מֶ֖לֶךְ הָעוֹלָ֑ם אֲשֶׁ֤ר בָּחַר֙ בִּנְבִיאִ֣ים טוֹבִ֔ים ‏וְרָצָה֙ בְּדִבְרֵיהֶ֔ם הַנֶּאֱמָרִ֖ים בֶּאֱמֶ֑ת
(ונוגד לכללי הטעמים במה שיש שני אתנחתא בפסוק אחד).


המקובל כיום (ע"פ סידור 'שפה ברורה' לרוו"ה):‏
בָּר֨וּךְ אַתָּ֤ה ה֙' אֱלֹקֵ֙ינוּ֙ מֶ֣לֶךְ הָעוֹלָ֔ם אֲשֶׁ֤ר בָּחַר֙ בִּנְבִיאִ֣ים טוֹבִ֔ים ‏וְרָצָ֥ה בְדִבְרֵיהֶ֖ם הַנֶּאֱמָרִ֣ים בֶּאֱמֶ֑ת
(וכבר העירו כאן שנוגד לכללי הטעמים במה שיש שני פשטין רצופין, ולפי הכללים הראשון היה צריך להיות רביעי; וכך אמנם הטעים ברויאר בספרו 'טעמי המקרא', עמ' 389: בָּר֨וּךְ אַתָּ֜ה ה֗'‏)


עמודי שמים ליעב"ץ (במלים המוסגרות לא ברור הטעם):
בָּרוּ֣ךְ [אַתָּ֔ה] ה֥' אֱלֹקֵ֖ינוּ מֶ֣לֶךְ [הָעוֹלָ֑ם]‏

ובדרך זו אפשר גם להטעים:
בָּרוּ֥ךְ אַתָּ֛ה ה֥' אֱלֹקֵ֖ינוּ מֶ֣לֶךְ הָעוֹלָ֑ם