מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המוכה ביום המגפה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
וישב מצרף
הודעות: 4
הצטרף: ד' אפריל 13, 2016 5:27 am

המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי וישב מצרף » ב' אוגוסט 01, 2016 10:04 pm

במסורה פר' פנחס עה"כ האשה המוכה המדינית נמסר ב' קמצין ובטעם תביר בענין, וכן הוא להלן שם עה"כ כזבי בת נשיא מדין אחותם המוכה ביום המגפה. (במסורה דפוס ורשא אין תחת הב' כי אם סימן הקמץ, אך בדפוסים ישנים יש שם גם סימן תביר.)

אך לא מצאתי שום דפוס בו המוכה ביום המגפה הוא בטעם תביר, ובכל הדפוסים שראיתי הטעם מרכא טפחא, ומטעם זה האות ב' במלה ביום המגפה רפוייה. (כן מוכח גם בהעתק הללי [נמצא באוצר], שאף שאין שם טעמים, יש על הב' סימן הרפוי.) אם יש למאן דהו אלו ידיעות בענין, כגון דפוס בו טעמי המקרא תואמים למסורה זו, או דפוס בו נוסח המסורה שונה, אבקשנו להודיעני על כך.
נערך לאחרונה על ידי וישב מצרף ב ב' אוגוסט 01, 2016 11:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי במסתרים » ב' אוגוסט 01, 2016 11:19 pm

מכתב הרב אליהו לוין:

בתחילת פרשת פינחס (קריאת שני וחמישי) בפסוק יח כתוב: הַמֻּכָּה בְיוֹם המגפה. המלה המכה מוטעמת במרכא שהוא טעם מחבר, ולכן הב' במלה ביום רפויה ללא דגש.

כן הנוסח בכל הספרים המדויקים הידועים לנו. וכן אצל ברויאר קורן והיידנהיים. יש חומשים שבעקבות דברי המסורה כאן ולעיל בפסוק טו הבינו שצ"ל המכה בטעם תביר, וממילא הב' דגושה, כי תביר הוא טעם מפסיק.

המסורה הקטנה בפסוק טו על המלה הַמֻּכָּה: ב' קמצין ובטעם תביר בענין. ע"כ. כלומר, בכל המקרא מופיעה מלה זו פעמיים בלבד בניקוד זה ושניהם בעניננו- בתחילת פינחס. המלים בטעם תביר עולות רק על הפעם הראשונה בפסוק טו ולא על פסוק יח. תנ"ך לטריס, מסורת הקריאה, חומשים העמק דבר ותורה תמימה, השתבשו בזה. וכן בתיקוני סופרים הבנויים על לטריס.

ולמסקנה: הַמֻּכָּה במרכא בְיוֹם הב' רפויה.

וישב מצרף
הודעות: 4
הצטרף: ד' אפריל 13, 2016 5:27 am

Re: המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי וישב מצרף » ב' אוגוסט 01, 2016 11:36 pm

בחומשים ישנים (ויניציאה, באזיליה) גם בפסוק י"ח מצויין במסורה טעם תביר, וא"כ אלה שתקנו כן לא השתבשו. (בכלל מוזר לומר שכוונת המסורה "ב' קמצין ובטעם תביר בענין" היא רק שב' קמצין. אילו היתה זו הכוונה היה הנוסח ב' קמצין בענין ובטעם תביר.) תודה על הציון להעמק דבר, רציתי לבדוק שם ושכחתי.

אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' אוגוסט 04, 2016 2:57 pm

התורת הקורא מביא את דבריי
כללית יש לי ויכוח עם מסורת הקריאה ועם היידנהיים
וכמה חכמי זמננו
אם כוונת המסורה בטעם תביר בשני המקומות
לענ"ד ברור כחמה שכוונת המסורה בתביר רק לפעם הראשונה.

וישב מצרף
הודעות: 4
הצטרף: ד' אפריל 13, 2016 5:27 am

Re: המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי וישב מצרף » ד' אוגוסט 31, 2016 6:37 pm

שוב, הרי מלשון המסורה לא נראה כדבריך, ובדפוסים הישנים שציינתי נמסר במפורש טעם תביר בשתי המקומות. אין לנו אלא לומר שמסורה זו משובשת היא (וכבר ציין בתורת הקורא שבהרבה כתבי יד לא נמסר אלא 'ב'', ובענין הטעם לא נמסר כלום).

אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ש' ספטמבר 24, 2016 10:05 pm

מודעת זאת שהמסורה ניתנה לפירושים שונים
אבל היה לי ויכוח על זה גם עם למשל ישראל עציון המטפל בתנ"ך חורב ע"פ ברויאר.
על משמרתי אעמודה
וכמו שאני רגיל לומר
הגענו לנקודה שאיש לא ישנה את דעת רעהו והבוחר יבחר

דאנציגמדווינסק
הודעות: 1
הצטרף: ה' יולי 13, 2017 6:36 am

Re: המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי דאנציגמדווינסק » ה' יולי 13, 2017 10:08 am

המנורת שלמה כתב שניהם בתביר (בחומש דובראוונא תקס״ד) וכ״ה בחומש העמק דבר שהעתיק מהחומש הנ״ל כידוע.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2081
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ה' יולי 13, 2017 2:45 pm

מתוך "תורת הקורא":
המכה 1.JPG
המכה 1.JPG (33.37 KiB) נצפה 3796 פעמים

המכה 2.JPG
המכה 2.JPG (34.83 KiB) נצפה 3796 פעמים

המכה 3.JPG
המכה 3.JPG (104.45 KiB) נצפה 3796 פעמים

חיימקה
הודעות: 1303
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי חיימקה » א' אוקטובר 29, 2017 2:36 am

וישב מצרף כתב: כן מוכח גם בהעתק הללי [נמצא באוצר]

לא מצאתי?!

בעל קורא
הודעות: 303
הצטרף: א' אפריל 03, 2016 12:02 am

Re: המוכה ביום המגפה

הודעהעל ידי בעל קורא » א' אוקטובר 29, 2017 12:06 pm

חיימקה כתב:
וישב מצרף כתב: כן מוכח גם בהעתק הללי [נמצא באוצר]

לא מצאתי?!

https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?83788&


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים