מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור מילת ספינה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי שמר » ה' אוקטובר 19, 2017 1:43 am

ספינה - לכאורה נגזרת משרש ספנ, כלומר ספון מכוסה (עי' פ' וזאת הברכה), מה הקשר בין ספינה - לכיסוי.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' אוקטובר 19, 2017 1:50 am

על פי רוב מבנה הספינה הוא בצורה קעורה, וכל אשר בה ספון בתוכה ואינו בולט.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי שמר » ה' אוקטובר 19, 2017 2:17 am

שייף נפיק כתב:על פי רוב מבנה הספינה הוא בצורה קעורה, וכל אשר בה ספון בתוכה ואינו בולט.

כלומר כוונתך שהחלק הקעור שקוע במים - ספון במים, יש"כ

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוקטובר 19, 2017 2:29 am

כמדומני שהמקום היחיד שנזכר במקרא שם 'ספינה', הוא ביונה (א ה) "ויונה ירד אל ירכתי הספינה", ובכל העניין שם נזכר 'אניה' ולא 'ספינה'.
ונראה ש'ספינה' הוא שם של משהו מסוים בתוך האניה, ולא שם האניה כולה. כן משמע מלשון התרגום שם, שתרגם כל 'אניה' - 'אילפא', ומקרא זה תרגם - 'וְיוֹנָה נְחַת לְאַרְעִית שִׁדָּא דִבְאִלְפָא'. וכן מלשון הראב"ע שם: 'אולי לא נכנס קודם זה בספינה'.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי שמר » ה' אוקטובר 19, 2017 11:18 am

איש גלילי כתב:כמדומני שהמקום היחיד שנזכר במקרא שם 'ספינה', הוא ביונה (א ה) "ויונה ירד אל ירכתי הספינה", ובכל העניין שם נזכר 'אניה' ולא 'ספינה'.
ונראה ש'ספינה' הוא שם של משהו מסוים בתוך האניה, ולא שם האניה כולה. כן משמע מלשון התרגום שם, שתרגם כל 'אניה' - 'אילפא', ומקרא זה תרגם - 'וְיוֹנָה נְחַת לְאַרְעִית שִׁדָּא דִבְאִלְפָא'. וכן מלשון הראב"ע שם: 'אולי לא נכנס קודם זה בספינה'.

שמא מחזק אתה דברי הרב שייף ונפיק, שהחלק הקעור והשקוע במים הוא נקרא ספינה ע"ש שספון, "ויונה ירד אל ירכתי הספינה", ולפ"ז ק' מדוע נקרא החלק העליון סיפון ושמא אין לתמוה אל אליעזר ב"י.
נערך לאחרונה על ידי שמר ב ה' אוקטובר 19, 2017 12:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 19, 2017 12:29 pm

איש גלילי כתב: וכן מלשון הראב"ע שם: 'אולי לא נכנס קודם זה בספינה'.

לי נראית כוונת האב"ע שהיתה זו הפלגתו הראשונה של יונה, ולא ידע שהספינה במצב מסוכן אלא חשב שכך מצוי להיות בים, וע"כ לא ידע שיש ממה להתירא (כמלחים), אלא הלך להפיג צערו.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוקטובר 19, 2017 1:49 pm

הגיוני. אלא שעדיין מהתרגום מוכח כמו שכתבתי.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ה' אוקטובר 19, 2017 1:52 pm

איש גלילי כתב:הגיוני. אלא שעדיין מהתרגום מוכח כמו שכתבתי.


גם בזה אפשר ש"ארעית שדא" הוא תרגום ל"ירכתי".
ובחז"ל בכ"מ ספינה במקום אניה.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' אוקטובר 19, 2017 1:57 pm

צופר הנעמתי כתב:גם בזה אפשר ש"ארעית שדא" הוא תרגום ל"ירכתי".

אותי זה לא שכנע.
צופר הנעמתי כתב:ובחז"ל בכ"מ ספינה במקום אניה.

אין להביא ראיה מלשון חז"ל ללשון המקרא.

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי אש משמים » ה' אוקטובר 19, 2017 4:34 pm

שמעתי (איני זוכר בשם מי) שאוניה משמשת לאנשים וסחורה, ואילו ספינה משמשת לאנשים בלבד. לכן מוזכר קודם שהטילו את הכלים לים 'אוניה' ולאחר שהטילו הכלים ונשארו רק אנשים נאמר 'ספינה'.

קאצ'קלה
הודעות: 1517
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' אוקטובר 19, 2017 4:47 pm

במחברת הערוך לר' שלמה אבן-פרחון:
מחברת הערוך ספן.JPG
מחברת הערוך ספן.JPG (43.04 KiB) נצפה 6127 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוקטובר 19, 2017 4:53 pm

שדא הוא תרגום של ירך בכ"מ באונקלוס, וכן בת"י מלכים טז,יד (בנוסח תימן שבמק"ג הכתר). וע"כ נראה שארעית שדא הוא תרגום של ירכתי.
[יתכן שהתרגום בא להסביר את לשון הרבים 'ירכתי' (ראה אב"ע ורד"ק), דהיינו למקום הנמוך ביותר].

ר"י אבן גנאח והרד"ק בשרשים כתבו על ספינה 'ידוע', ומכאן שפירשוה כבלשון חכמים.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' אוקטובר 23, 2017 12:26 am

שמר כתב:
שייף נפיק כתב:על פי רוב מבנה הספינה הוא בצורה קעורה, וכל אשר בה ספון בתוכה ואינו בולט.

כלומר כוונתך שהחלק הקעור שקוע במים - ספון במים, יש"כ

כונתי שהספינה בנויה בצורה שהיא סופנת בתוכה את כל אשר בה. והיא נקראת ספינה כי מה שבתוכה ספון.
ולא באתי אלא להציע.

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי קו ירוק » ב' אוקטובר 23, 2017 10:57 am

כל תיבה סופנת מה שבתוכה, ובמה התייחדה 'ספינה'.
ויותר נראה, כפי שהובנת, שירכתיה ספונות במים (ולשם ירד יונה).

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוקטובר 23, 2017 12:47 pm

ממה שזכור לי, כפי שכתב הפרחון.
הספינה נקראת כך בגלל התקרה הקיימת בה, תקרה שצידה השני נקרא 'סיפון'.

גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי גביר » ב' אוקטובר 23, 2017 1:18 pm

שמר כתב:
איש גלילי כתב:כמדומני שהמקום היחיד שנזכר במקרא שם 'ספינה', הוא ביונה (א ה) "ויונה ירד אל ירכתי הספינה", ובכל העניין שם נזכר 'אניה' ולא 'ספינה'.
ונראה ש'ספינה' הוא שם של משהו מסוים בתוך האניה, ולא שם האניה כולה. כן משמע מלשון התרגום שם, שתרגם כל 'אניה' - 'אילפא', ומקרא זה תרגם - 'וְיוֹנָה נְחַת לְאַרְעִית שִׁדָּא דִבְאִלְפָא'. וכן מלשון הראב"ע שם: 'אולי לא נכנס קודם זה בספינה'.

שמא מחזק אתה דברי הרב שייף ונפיק, שהחלק הקעור והשקוע במים הוא נקרא ספינה ע"ש שספון, "ויונה ירד אל ירכתי הספינה", ולפ"ז ק' מדוע נקרא החלק העליון סיפון ושמא אין לתמוה אל אליעזר ב"י.

כמדומני שכן כתב המלבי"ם שם, שספינה הוא החלק הספון והמכוסה של האניה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 23, 2017 1:51 pm

למען הדיוק יש להבהיר שהמלבי"ם לא מפרש שהחלק המכוסה במים נקרא ספינה, אלא החלק המכוסה בתקרה.

וכנגדו נצבים התרגום והמדקדקים ולשון חכמים שאינם מחלקים כלל בין ספינה לאניה, וכנ"ל.

גם הר"ש ן' פרחון לא בא לחלק בין ספינה לאניה, אלא בין ספינה לדוגית. ובמפורש כתב בערך אנה שאניה פי' ספינה.
מחברת פרחון.PNG
מחברת פרחון.PNG (10.33 KiB) נצפה 6003 פעמים


ולכאו' לדידיה החילוק הוא שספינה ואניה הן גדולות, ודוגית (ואחריתכן בסירות דוגה עמוס ד, ב וב"ב עג, א) היא קטנה. אולי דרך ספינה גדולה לכסותה בתקרה, ומזה שורש השם. אך קצת צ"ב למה קרא לזה מין אחר, וי"ל.

וכן כתב במחברת מנחם שספינה ואניה היינו הך.
מחברת מנחם.PNG
מחברת מנחם.PNG (17.7 KiB) נצפה 5969 פעמים


וכן בערך אן הביא את הפסוקים שנזכר בהם אניה וכתב שענין ספינה הם.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוקטובר 24, 2017 10:09 am

נזכרתי באשכול זה כאשר בדרך לימודי ראיתי בספר המאמרים תרע"ח עמ' נט שמבאר (בדרך החסידות) את הפסוק "חלקת מחוקק ספון" ומפרש את המלה 'ספון' על 'ספינה' ההולכת בים

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי שמר » ג' נובמבר 05, 2019 12:31 am

באב"ע בראשית ו, יד כ'
ושם תיבה ולא ספינה כי איננה על צורת אניה ואין לה משוטים

לא הוקשה לו מדוע נקראה תיבה ולא אוניה משום שאניה לא היתה מועילה שהרי אין לה גג אולם ספינה שהיא ספונה ומכוסה דומה יותר לתיבה ואפשר להנצל מהמבול ע"י וזה מה שהוקשה לו.
ובאברבנאל כ' ז"ל
(פרק ו פסוק יד-כב) "והנה ציוה אותו בבניין תיבה לא ספינה ולא אניה לפי שלא היתה כדמות ספינה עם תורן ונס ושוטין, אבל כדמות תיבה

הוקשה לו גם על אניה.

וראיתי באדרת אליהו יונה א,ה
וכאן נקרא ספינה, שהיא קרובה אל היבשה, אבל למעלה אמר אניה מפני שהיה הגוף על בוריו באמצע הים שהוא עולם הזה נקרא אניה, כמו שנאמר (משלי ל, יט) דרך אניה בלב ים

וה' יאיר עיני בכוונתו
נערך לאחרונה על ידי שמר ב ג' נובמבר 05, 2019 2:16 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי שמר » ג' נובמבר 05, 2019 1:28 am

קו ירוק כתב:כל תיבה סופנת מה שבתוכה, ובמה התייחדה 'ספינה'.

ראה אב"ע שהבאתי.

זאב ערבות
הודעות: 8623
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 05, 2019 3:11 am

במיוחס לרש"י דברי הימים ב' ג ז ד"ה וקירותיו מובא:
במ"א (ו טו) כתוב (בענין קירות בית המקדש) עד קירות הספן, ולכן קורא גג קירות הספון, שהגג היה כמו ספינה ועריבה הפוכה, שכן מנהג לקרות את הקרוי עגול כעין ספינה.

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ביאור מילת ספינה

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' נובמבר 05, 2019 4:39 am

אתה בספר מביא גם דברים שאינם מרש"י אבל מיוחסים לרש"י? (ערכם בודאי נחות משל רש"י).


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים