מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בין הגדה לאמירה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: בין הגדה לאמירה

הודעהעל ידי גביר » ה' אפריל 21, 2022 11:05 am

מצליח כתב:כתב בשער רוה"ק דרוש ג' (מהדורת הרב אשלג תשכ"ג עמ' כב):
'כל לשון הגדה הוא ברמז ובחשאי'
הרי שהגדה אינו מבורר.
בהגדה שיח שפתותינו (ב"ב תשע"ה) עמ' 35 מביא בשם הגרח"ק שליט"א שהגדה היינו אמירה מבוררת לומר כל הפרטים בדיוק ולא באופן כללי, וחיליה מהא דאיתא במכות יא שהגדה הוא לשון עז, ובאמת בש"ס שם אי' כן על 'דיבור'.


[הדברים חזרו ונדפסו בסידור לפסח, אאל"ט בשם שיח הפסח, שלוקטו בו מדברי הרב ומהמיוחסים אליו שי"ל לאחרונה, הרבה עותקים שלו נתרמו לרחבת הכותל המערבי ושם, ביום ראשון השבוע א דחוהמ"פ, ראיתי את הדברים].

אמנם אפשר שמעתיק השמועה לא דק וכוונת הרב אינה לאמור שם בראש העמוד 'מפני מה מה נאמרה פרשת רוצחים בלשון עזה דכתיב וידבר ה' אל יהושע וכו',' אלא למימרא דרבי אבהו שבתחתית העמוד שם קללת חכם אפילו על חינם היא וכו', מנלן מעלי דקאמר ליה עלי לשמואל כה יעשה לך א-להים וכה יוסיף אם תכחד ממני דבר. ואף על גב דכתיב ויגד לו שמואל את כל הדברים האלה ולא כחד ממנו ואפ"ה כתיב ולא הלכו בניו כדרכיו.

וממימרא דרבי אבהו אכן משמע דהגדה היא אמירת הדברים כהוויתם בבירור, דהא עלי קאמר ליה לשמואל שלא יכחד ממנו דבר והגמרא אומרת שאכן לא כיחד ממנו שהרי 'הגיד לו את כל הדברים האלה', משמע ש'הגדה' היא אמירת הדברים בלא לכחד דבר
[אם כי יש מקום לטעון שזה ששמואל אכן לא כיחד נלמד מזה שכתוב כל הדברים האלה, אבל סתם הגדה שלא נאמר בה כל אינה אמירת כל הדברים בהכרח].

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: בין הגדה לאמירה

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ה' יולי 07, 2022 6:57 pm

ישורון250 כתב:בענין הגדה ראה בספר נפש החיים [א יג]: אמר עמוס הנביא ע"ה (סי' ד') כי הנה יוצר הרים ובורא רוח. ומגיד לאדם מה שחו. כי אמרו בזוהר לך לך פ"ו ב'. ויחי רל"ד ב' ורמ"ט א'. יתרו פ' ע"א. תזריע נ' ע"ב. שלח קס"א א'. ובאידרא זוטא ריש דף רצ"ג ובזהר חדש שה"ש נ"ה ע"ד שלשון הגדה שייך על רזא דמלתא. ראה שם דברים יקרים


ועיין שארית ישראל מהמגיד מקוז'ניץ בהערותיו על רמב"ן פ' וישב שכל מקום שנא' הגדה הוא דבר חכמה. וכ"כ הגחיד"א בפתח עינים נגעים י"ב ה' בשם הזוה"ק. ואילו בס' אור המאיר פ' ויחי כתב שידוע שבכ"מ הגדה הוא רזא דהמשכה. ועי' עוד אדרת אליהו פ' שופטים י"ז י"א. ורמתיים צופים פרק א' אות ז'.

אגב יסוד מעניין של היעב"ץ בגיטין ס. ש'הגדה' הם סיפורי מעשיות, ו'אגדה' הם סתרי חכמת האמת.

ובענין דיבור ואמירה, ההבדל ביניהם לכאורה הוא כמו ההבדל ביידיש בין 'רעדן' לבין 'זאגן'. שהראשון מתייחס לפעולת איברי הדיבור, והשני מתייחס לתוכן השכלי המועבר מאדם לאדם. והמעיין היטב ימתק לחיכו לענ"ד.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים