עמוד 1 מתוך 1

המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 12:05 pm
על ידי יוצא פוניבז'
ההלכה היא שאין קוראים בהפטרה פחות מכ"א פסוקים, אלא אא"כ סליק עניינא.
וראיתי בעלון מסויים שרצה לומר שחילוקי המנהגים בהפטרות באים מכח הלכה זו, דפעמים שלא ברור די הצורך אם נחשב כסליק עניינא, ולכן יש המשלימים לכ"א פסוקים ממש.

הדבר עניין אותי, והתחלתי לבדוק, אך מה גדלה אכזבתי שבכמעט כל המקומות ההסבר הנ"ל לא שייך כלל:
בפרשת נח, הספרדים מפטירים 10 פסוקים, והאשכנזים מוסיפים עד 22 פסוקים. אכן בפרשת כי תצא גם האשכנזים מפטירים את אותה ההפטרה ללא התוספת.
בפרשיות וירא, בשלח, פרה, החודש, האשכנזים מוסיפים על הספרדים, אך גם בשל הספרדים יש 21 פסוקים, כך שהתוספת אינה שייכת להלכה הנ"ל.
בפרשת יתרו, (אותה הביא בעלון הנ"ל כדוגמא לדבריו), אכן הספרדים קוראים 13 פסוקים והאשכנזים מוסיפים עד 21, אבל מאד קשה לומר שיהיה מישהו שיאמר שם שנחשב שלא נסתיים הענין. כיעוי"ש.
וכנ"ל בהפטרת שובה, שהספרדים קוראים שובה ישראל + מי קל כמוך (9 + 3 פסוקים), ואילו האשכנזים מוסיפים פסוקים מיואל (9 + 12 לפי המנהג הרווח), בודאי שנחשב כנסתיים הענין.
נשאר כמדומה רק הפטרות וזאת הברכה ובראשית, ויל"ע שם, אך מאחר ונתברר כי אין כאן "מהלך" של חומרה הלכתית בענינים אלו, אלא מנהגים בעלמא, גם אין טעם לומר שיש "מחלוקת" בפרשיות אלו אם נחשב שנסתיים הענין.

אשמח לשמוע חו"ד הת"ח דפה.

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 12:16 pm
על ידי בריושמא
יש ספר שלם על מנהגי ההפטרות מאת שלמה וידר.
הנה כאן:
http://aleph.nli.org.il:80/F/?func=dire ... ase=NNLALL

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 5:58 pm
על ידי אריק
יוסי עופר חקר ומצא את מנהגי ההפטרות לסדרים הארץ ישראליים. ידוע מה היה אורך ההפטרות שלהם? במיוחד שלעתים הסדרים קצרים מאוד.

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 6:37 pm
על ידי כדכד
יוצא פוניבז' כתב:ההלכה היא שאין קוראים בהפטרה פחות מכ"א פסוקים, אלא אא"כ סליק עניינא.
וראיתי בעלון מסויים שרצה לומר שחילוקי המנהגים בהפטרות באים מכח הלכה זו, דפעמים שלא ברור די הצורך אם נחשב כסליק עניינא, ולכן יש המשלימים לכ"א פסוקים ממש.

הדבר עניין אותי, והתחלתי לבדוק, אך מה גדלה אכזבתי שבכמעט כל המקומות ההסבר הנ"ל לא שייך כלל:
בפרשת נח, הספרדים מפטירים 10 פסוקים, והאשכנזים מוסיפים עד 22 פסוקים. אכן בפרשת כי תצא גם האשכנזים מפטירים את אותה ההפטרה ללא התוספת.
בפרשיות וירא, בשלח, פרה, החודש, האשכנזים מוסיפים על הספרדים, אך גם בשל הספרדים יש 21 פסוקים, כך שהתוספת אינה שייכת להלכה הנ"ל.
בפרשת יתרו, (אותה הביא בעלון הנ"ל כדוגמא לדבריו), אכן הספרדים קוראים 13 פסוקים והאשכנזים מוסיפים עד 21, אבל מאד קשה לומר שיהיה מישהו שיאמר שם שנחשב שלא נסתיים הענין. כיעוי"ש.
וכנ"ל בהפטרת שובה, שהספרדים קוראים שובה ישראל + מי קל כמוך (9 + 3 פסוקים), ואילו האשכנזים מוסיפים פסוקים מיואל (9 + 12 לפי המנהג הרווח), בודאי שנחשב כנסתיים הענין.
נשאר כמדומה רק הפטרות וזאת הברכה ובראשית, ויל"ע שם, אך מאחר ונתברר כי אין כאן "מהלך" של חומרה הלכתית בענינים אלו, אלא מנהגים בעלמא, גם אין טעם לומר שיש "מחלוקת" בפרשיות אלו אם נחשב שנסתיים הענין.

אשמח לשמוע חו"ד הת"ח דפה.

בפרשת שמות האשכנזים קוראים "הבאים ישרש יעקב" והספרדים "דברי ירמיהו" ו8בשתיהן יש כ"א פסוקים וכמדומני שיש עוד כאלה ולכן נראה לי פשוט שכת"ר צודק שלא תמיד זהו טעם חילופי המנהגים

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 6:37 pm
על ידי כדכד
נכפל בטעות

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

פורסם: ג' מרץ 12, 2019 6:58 pm
על ידי דרומי
ה'עלון המסויים' מוכר ונפוץ...

אכן סוגיא מעניינת וטוב יהיה לבררה היטב.

מה שמעניין במיוחד הוא שיש הפטרות שבהם ההבדל בין הנוסחים השונים הוא פסוק אחד בלבד, כמו בהפטרה של 'זכור'.

Re: המנהגים השונים בהפטרות - דקדוקים הלכתיים או מנהגים בעלמא?

פורסם: ד' מרץ 13, 2019 12:17 am
על ידי יוצא פוניבז'
אריק כתב:יוסי עופר חקר ומצא את מנהגי ההפטרות לסדרים הארץ ישראליים. ידוע מה היה אורך ההפטרות שלהם? במיוחד שלעתים הסדרים קצרים מאוד.

הוא כותב שאורכם בין 5 ל-11 פסוקים בלבד. כנראה נהגו לתרגם ובכה"ג סגי אף בג' פסוקים, עכ"פ לפי הירושלמי (מגילה פ"ד ה"ג) ומסכת סופרים (פי"ד ה"ב). (לדעת הבבלי (מגילה כג ע"ב) י"א דאף במתרגמים בעינן עכ"פ עשרה פסוקים).

עכ"פ אין זה נוגע לכאן.

הפטרת יתרו - ההוספות של האשכנזים

פורסם: ש' פברואר 15, 2020 11:26 pm
על ידי נוטר הכרמים
מה פשר ההוספות (בדילוגים) של האשכנזים להפטרת יתרו שהשייכות שלה לפרש הוא הגילוי של מראה כבוד ד' כמבואר בלבוש.
אשמח למקורות.

Re: הפטרת יתרו - ההוספות של האשכנזים

פורסם: ש' פברואר 15, 2020 11:28 pm
על ידי דרומי
אגב, ידוע שלפני כמה שנים (תשנ"ז) היה מאורע נורא בשבוע זה וקישרו את זה להוספה זו שבהפטרה. ומסיימים בטוב.

Re: הפטרת יתרו - ההוספות של האשכנזים

פורסם: א' פברואר 16, 2020 9:59 am
על ידי עזריאל ברגר
נוטר הכרמים כתב:מה פשר ההוספות (בדילוגים) של האשכנזים להפטרת יתרו שהשייכות שלה לפרש הוא הגילוי של מראה כבוד ד' כמבואר בלבוש.
אשמח למקורות.

כנראה כדי להגיע לכ"א פסוקים, כידוע שהאשכנזים מחמירים בזה יותר.

Re: הפטרת יתרו - ההוספות של האשכנזים

פורסם: א' פברואר 16, 2020 11:19 am
על ידי יוצא פוניבז'
עזריאל ברגר כתב:
נוטר הכרמים כתב:מה פשר ההוספות (בדילוגים) של האשכנזים להפטרת יתרו שהשייכות שלה לפרש הוא הגילוי של מראה כבוד ד' כמבואר בלבוש.
אשמח למקורות.

כנראה כדי להגיע לכ"א פסוקים, כידוע שהאשכנזים מחמירים בזה יותר.

viewtopic.php?f=45&t=44846&p=531214#p531031