מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלוחי מצוה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

שלוחי מצוה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יולי 29, 2019 10:37 am

נתבקשתי לשאול:

מה כוונת הביטוי "שלוחי מצוה"?
הלשון הזאת נמצאת בש"ס רק בהקשר של "אינן ניזוקין", ו"פטורים ממצוה"
ולכאורה לא קשור שם כלל ל"שליחות"?

קושיה זו הקשה גם בספר דברי ירמיהו "דאיתא במס' סוכה כ"ה ע"א במשנה שם שלוחי מצוה פטורין מסוכה, וברש"י שם שלוחי מצוה הולכי בדרך מצוה כגון ללמוד תורה ולהקביל פני רבו ולפדות שבוים עכ"ל. והנה 'שלוחי' מצינו בכמה מקומות להנשלחים מאחרים, ולמה פירש רש"י הולכי בדרך וכו' שבעצמם הולכים לעשות מצוה המוטלת עליהם, והנה מצינו כמו כן לעושי מצוה בעצמם לשון שליח מצוה כמו שלוחי מצוה אינן ניזקין"

וגם בשפ"א נמצא מספר פעמים קושיה זו בשם חידושי הרי"מ, לתרץ שאנחנו כולנו שלוחי דרחמנא לקיים מצוות.

שפת אמת במדבר פרשת שלח
נודע דברי אא"ז מו"ר ז"ל [האדמו"ר הראשון מגור, בעל חידושי הרי"מ] כי כולנו 'שלוחי מצוה', שנשתלחנו מהשי"ת בעוה"ז לקיים מצוותיו.


השאלה היא האם כך הפשט בענין זה ואיך ניתן ליישב?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שלוחי מצוה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יולי 30, 2019 12:58 pm

הבטחת התורה לשלוחי מצוה שאין הם ניזוקים ניתנה לעוסקים במצוה שיש בקיומה משום סכנה, כגון עלייה לרגל בשלש רגלים או יציאה לדרך בחשכת לילה לעשיית מצוה ולהשכמת בית המדרש;
אבל העוסק במצוה שאין כרוך בקיומה שום סיכון – אינו חסין בעת מעשה בפני פגיעה רעה (כאשר חוינו לדאבוננו לא אחת ולא שתים), רחמנא ליצלן, רחמנא לישיזבן.
ולאור זה יתכן לומר כי התואר 'שלוח' במאמר 'שלוחי מצוה אינן ניזוקין' מובנו זריז, כמו 'אילה שלוחה'. והכוונה לאלה הנחלצים חושים לקיום המצוה ואינם נרתעים מנטילת סיכון הכרוך בעשייתה, בניגוד לעצל האומר: 'אֲרִי בַחוּץ בְּתוֹךְ רְחֹבוֹת אֵרָצֵחַ'.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שלוחי מצוה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יולי 30, 2019 1:15 pm

המנהג הנפוץ לתת מעות של "שליחות מצוה" לנוסעים למרחק מעיד על הבנה שהכוונה לשליחות כפשוטה, שהרי אם לא כן יכול האדם לקחת מטבע בעצמו. אמנם ראיתי מביאים שבכה"ח (סי' קי סקכ"ז) אכן כתב שיכול לעשות כן, אבל המנהג לכאורה לא כך.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: שלוחי מצוה

הודעהעל ידי לענין » ג' יולי 30, 2019 11:38 pm

ואם כבר, למה בחב"ד הם נקראים 'שלוחים' ולא 'שליחים'.
בגלל הלשון של חז"ל שלוחי מצוה?

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שלוחי מצוה

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' יולי 30, 2019 11:49 pm

זו לשון חז"ל בכל מקום. שלוחו של אדם כמותו, מצוה בו יותר מבשלוחו, וכן על זה הדרך.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שלוחי מצוה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יולי 31, 2019 12:55 am

לענין כתב:למה בחב"ד הם נקראים 'שלוחים' ולא 'שליחים'?
משום שהתואר 'שליחים' תפוש משכבר הימים בידי סטרא אחרא.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שלוחי מצוה

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' יולי 31, 2019 4:25 am

ביקורת תהיה כתב:
לענין כתב:למה בחב"ד הם נקראים 'שלוחים' ולא 'שליחים'?
משום שהתואר 'שליחים' תפוש משכבר הימים בידי סטרא אחרא.


זו תיאוריה מפורסמת אבל אין לה דבר עם המציאות.

צורת הריבוי "שלוחים" היא פשוט היחידה הקיימת במקורותינו. האם גם חז"ל אמרו "שלוחים" בגלל ש"שליחים" היה תפוס?



חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים