עמוד 1 מתוך 1

לשון לאסור

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 1:46 pm
על ידי עמקן
בעקבות אשכול זו, ותגובתי שם יצא לי להתבונן בפירוש תיבת 'לאסור'. דומני בספרות התורני בד"כ הכוונה ללשון קונם או הקדש, אבל כנראה אחרים משתמשים בו כשכוונתם הוא שלא להרשות. הצדק עם מי?

Re: לשון לאסור

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 7:30 pm
על ידי כדכד
עם שניכם.
בלשון התורה "לאסור איסר על נפשו" זה כמו מר ואילו בלשון חכמים "לאסור" הכוונה ליצור מצב שאסור ולאו דווקא בנדר כמו בקדושין "דאסר לה אכ"ע כהקדש" ואמנם הקדש זה חלות של נדר אבל ברור שהאוסר אשה ע"י קידושיה לו אינו אוסרה בנדר.

Re: לשון לאסור

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 8:06 pm
על ידי עמקן
אדרבה מש"כ הגמ' גבי קידושין עוד ראיה שלשון 'אסר' בחז"ל ר"ל מעין הקדש. ולא כמו בלשון המדוברת היום, שמשתמשים בלשון אוסר והכוונה רק שאינו מרשה לשני להשתמש בחפצא שלו.

Re: לשון לאסור

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 8:55 pm
על ידי כדכד
המתפיס באשת איש הוא מתפיס בדבר הנדור?

Re: לשון לאסור

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2019 12:07 am
על ידי עמקן
כדכד כתב:המתפיס באשת איש הוא מתפיס בדבר הנדור?

הגמ' אומרת להדיא שנקטו לשון קידושין משום שאוסרה כהקדש. יש מפרשים שבאמת יש שייכות בין איסור אשת איש להדקש. אבל גם לפי פשוטו, עכ"פ מבואר שזו לשון מושאל מהקדש, והיינו משום שהם השתמשו בלשון 'לאסור' באיסורי הקדש וקונם. לא אמרו שאסרה אכולי עלמא כבשר בחלב. אמנם הקדש דוגמא טובה יותר לאיסור אשת איש מבשר בחלב, שהאיסור לאחרים הוא מה שהיא מיוחדת לו, אבל עכ"פ נקטו לשון אוסרה בדמיון לאיסור הקדש.
כמובן יש גם לשון איסור בחז"ל כלפי איסורי תורה, שלא שייך להקדש כלל. אבל זה לא שייך לנידון דידן, כשאדם אוסר משהו.

Re: לשון לאסור

פורסם: ב' אוגוסט 26, 2019 11:26 am
על ידי כדכד
כלפי לייא
הלשון קידושין מושאל מהקדש
לא הלשוון אוסר.
מה תגיד על אין אדם אוסר דבר שאי נו שלו בכלאים?