מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מה הבדל בין ציור לכיור

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
יקוב
הודעות: 89
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 7:15 pm

מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי יקוב » ג' נובמבר 26, 2019 12:31 pm

מה הבדל בין ציור לכיור?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי יאיר » ג' נובמבר 26, 2019 12:45 pm

https://www.milononline.net/do_search.p ... B%E9%E9%F8
מכַייר, מְכַיֵּר

1. [עח] יוצר (כֵּלים או צוּרות) מטיט וכד': הפסל מכייר דמות אדם בחֵמר
2. [תמ] חורת צוּרות על קירות לשֵם נוי: סיידו וכיירו (את הבית) לעבודה זרה וחדש - נוטל מה שחדש (עבודה זרה ג, ז); בעל הבית הזמין אמן אשר כייר את קירות ביתו

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A1%D7 ... 7%A7%D7%95

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' נובמבר 26, 2019 12:54 pm

ילמדינו רבותינו אם כן מדוע נכפל בכל פעם ציור וכיור?

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 26, 2019 3:32 pm

למיטב זכרוני: ציור - חיצוני. כיור - בגוף האבן/העץ.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' נובמבר 26, 2019 8:31 pm

עזריאל ברגר כתב:ציור - חיצוני. כיור - בגוף האבן/העץ.
א. אכן, 'ציור' – צביעה בצבע, 'כיור' – חריטה בחרט.
ב. בין 'סיוד וכיור' ל'ציור וכיור' נתחלף לו למגיב הקודם.

זאב ערבות
הודעות: 8644
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 26, 2019 10:25 pm

רש"י שרש צור:
ואין צור כאלהינו - אין צייר כאלהינו, הצר צורה בתוך צורה [ש"א ב ב]. יצרהו - לשון ציור [ישע' מד יב]. צייר - עשה בו סימן [ביצה לב:].
בספר מי הים השלם (שמות כח ד, עמ' ל"א) מובא הפירוש הידוע במעשה האפוד עם השרות רוכבות הסוסים (שנרקמו סביבו הרבה סיפורים שדרך אגב אין להם כל מקור מבוסס), וכותב "לבי אומר לי", שלא נמצא עוד לשון כזה ברש"י בכל פירושיו, ואמר הרה"ק מגוסטינין שזה לפי כשרצה רש"י לצייר דבר שבמציאות היה מסתכל על הדבר וכותב כפי שראה, אבל סינר של שרות רוכבות לא ראה מעולם... לכן נקט לשון לבי אומר לי.

רש"י שרש כיור:
ציורים של פרחים וציצים וקלעים סביב למזבח, כמו (ע"ז מז:) סיידו וכיירו... ציורים סביב למעלה מאמצעו (לשיטת רבי) [זבחים סב.]. ציורין מחוקין על הקיר [ב"ב נג:]. צורות שצר בסיד וי"מ דהיינו נמי סיוד, אלא שהכיור לבן יותר [ב"ב ס:].

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' נובמבר 26, 2019 11:42 pm

זאב ערבות כתב:רש"י שרש צור:
א. ואין צור כאלהינו - אין צייר כאלהינו, הצר צורה בתוך צורה.
ב. יצרהו - לשון ציור.
א. הוא לשון התלמוד בפ"ק דברכות ובפ"ק דמגילה.
ב. ושרשו 'יצר' (=יִיצְרֵהוּ), ופא הפועל מובלעת בצדי.

זאב ערבות
הודעות: 8644
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' נובמבר 27, 2019 1:03 am

בנוגע להערה ב.
אכן כך מסווג אבן שושן בקונקורדנציה שלו, וכך מפרש הרד"ק בפירושו, אך הראב"ע מפרש מגזרת צורה והנכון מגזרת יצירה. אך כיוון שרש"י מפרש לשון ציור צריך להיות בשרש צור. ואכן כך מובא בספר אמרי ברוך על ישע' שמרש"י נראה שפירש מענין צורה ותבנית ולהרד"ק משרש יצר שענינו בריאה ועשיה. וזה דבר מצוי שהמפרשים מחולקים בשרש.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' נובמבר 27, 2019 2:55 am

לא יתכן ששורש המלה 'יִצְּרֵהוּ' הוא 'צור', כי נטיית הפועל 'צור' הוא: 'יָצוּר', 'יְצוּרֵהוּ'.

זאב ערבות
הודעות: 8644
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי זאב ערבות » ד' נובמבר 27, 2019 3:41 am

אתה מן הסתם צודק מבחינה לשונית דקדוקית ואכן כך סבורים שאר המפרשים, אך מה לעשות וכאן רש"י מפרש במפורש לשון ציור - משמע כך סובר, והדבר מצוי בהרבה מקרים שרשי סובר אחרת לגבי שרש המילה ואף כותב זאת מפורשות.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מה הבדל בין ציור לכיור

הודעהעל ידי לייטנר » ד' נובמבר 27, 2019 6:34 pm

זאב ערבות כתב:רש"י שרש צור:
ואין צור כאלהינו - אין צייר כאלהינו, הצר צורה בתוך צורה [ש"א ב ב]. יצרהו - לשון ציור [ישע' מד יב]. צייר - עשה בו סימן [ביצה לב:].
בספר מי הים השלם (שמות כח ד, עמ' ל"א) מובא הפירוש הידוע במעשה האפוד עם השרות רוכבות הסוסים (שנרקמו סביבו הרבה סיפורים שדרך אגב אין להם כל מקור מבוסס), וכותב "לבי אומר לי", שלא נמצא עוד לשון כזה ברש"י בכל פירושיו, ואמר הרה"ק מגוסטינין שזה לפי כשרצה רש"י לצייר דבר שבמציאות היה מסתכל על הדבר וכותב כפי שראה, אבל סינר של שרות רוכבות לא ראה מעולם... לכן נקט לשון לבי אומר לי.

viewtopic.php?p=268045#p268045


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים