מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש המלה 'אביב'

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי דרומי » ב' פברואר 17, 2020 10:47 am

אשמח לראות מי שעיין והרחיב במשמעות המלה 'אביב', האם היא במשמעות של 'אב' ובכור או במשמעות של 'אבי הנחל'.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ד' פברואר 19, 2020 3:52 pm

לפי רד"ק בשרשים אִבֵּי שורשו אבב וכן אביב, והוא מעלה את האפשרות ששניהם קשורים ל'אַב'. גם מרש"י שמות כג-טו נראה שאביב ואִבֵּי אחד והם קשורים ל'אַב' (וע"ע רש"י שמות ט-לא ולד-יח). וכן גם ר"ש פפנהיים בחשק שלמה שלו. וראה גם הע' לשרשים של ריב"ג בתחילתו, מרה"ג.
ראב"ע גוזר אביב מן אב (בראשית ד-כ, שמות יג-ד, ויקרא ב-יד, שה"ש ו-יא, וע"ע שמות רפי"ב).
בספרות המחקר גוזרים, ע"פ השוואה לשפות שמיות רבות, את אביב ואִבֵּי מן אבב (גז' בוהל, BDB, בן יהודה ו-HALOT, וכן CLINE מקשר אביב ואִבֵּי), אם כי לא נשללה האפשרות ששניהם קשורים סמנטית ל'אַב', ראה למשל יהושע פוקס, משקלי השם השמי (אנגלית), עמ' 72 הע' 6, ובקובץ המחקרי המצורף.
2004-The_Biconsonantal_Semitic_Lexicon._p6-12.pdf
(199.2 KiB) הורד 267 פעמים

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' פברואר 19, 2020 5:05 pm

ובתרגום ירושלמי השלם:
'השעורה אביב' - בכירייה, לשון אב.
אבל 'אביב קלוי באש' - מהבהב

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 19, 2020 6:38 pm

אביב מהבהב זה גם מהירושלמי?
עד היום הבנתי ש"קלוי באש" הוא באמת מהבהב אבל "אביב" הוא השעורה שביכרה כמו "כי השעורה אביב".

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' פברואר 19, 2020 7:44 pm

תרג'ירו'השלם.JPG
תרג'ירו'השלם.JPG (26.2 KiB) נצפה 3132 פעמים

תרג' ירו' השלם הגה'כת''י.JPG
תרג' ירו' השלם הגה'כת''י.JPG (17.56 KiB) נצפה 3132 פעמים

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ו' פברואר 21, 2020 4:29 am

קו ירוק כתב:בתרגום ירושלמי השלם: 'אביב קלוי באש' - מהבהב

גם במיוחס ליונתן. והוא פירוש דרשני ע"פ התו"כ על אתר (תופעה די שכיחה, ראה תו"ש כרך כד פרק טז), ועיין מנחות סו.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' פברואר 21, 2020 11:34 am

ישר כח.
אכן 'אבוב של קלאים' זו דרשה וכנראה איננה תיבה בלשון הקדוש

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6310
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי מיללער » ה' מרץ 30, 2023 3:29 am

קו ירוק כתב:ישר כח.
אכן 'אבוב של קלאים' זו דרשה וכנראה איננה תיבה בלשון הקדוש


לענין האבוב הזה - במשנה מנחות סו. נתנוהו (להעומר) לאבוב, ואבוב היה מנוקב כדי שיהא האור שולט בכולו. פירש"י, אבוב: כלי של נחושת וזה שמו.

ובערכין במשנה י. ולא היה מכה באבוב של נחושת אלא באבוב של קנה מפני שקולו ערב. ובגמרא שם י: היינו חליל היינו אבוב ואמאי קרי ליה חליל דחלי קליה.

האם האבוב של קלאים ואבוב של הכלי זמר הם אותו דבר? בערוך ערך אבוב משמע כן, שפירשן בערך אחת. אבל בערוך שם פי' על האבוב של קלאים פי' כלי חרס כמין טיגן שקולין בו, והוא פירושו של.רב האי גאון על המשנה בכלים פרק ב' משנה ג'. ואם כן מהו המבנה המשותף בין בין האבובין?

ובפי' השני שם בערוך כ' ויש אומרים אבוב של קלאים דמות קנה מן ברזל להדליק בן מן האש - ולזה הפירוש מתאים הדמיון בין האבובים ששנהם הן מין קנה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 30, 2023 4:40 am

כשם שהחליל נקרא ע"ש היותו חלול (ראה ראב"ע לישעיה ה, יב), כך האבוב נקרא ע"ש היותו נבוב. והיינו הך.
וצריך עיון בפירושים השונים בענין אבוב של קלאים.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי דרומי » ה' מרץ 30, 2023 11:20 am

לענין שיטת רש"י בפירוש תיבת 'אביב' (בכמה מקומות) - ראה כאן
קבצים מצורפים
עומק הפשט - תשא (חלק לו).pdf
(316.19 KiB) הורד 42 פעמים

יהודהא
הודעות: 1204
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי יהודהא » ה' מרץ 30, 2023 1:26 pm

דרומי כתב:אשמח לראות מי שעיין והרחיב במשמעות המלה 'אביב', האם היא במשמעות של 'אב' ובכור או במשמעות של 'אבי הנחל'.


להלן מה שכתבתי בעבר ,ושמא יועיל למעיינים. וחלק הוזכרו כאן לעיל.

ארבעה אבות:
וכאן המקום להבהיר שבספרי הדקדוק כיום יש ארבע הגדרות ושורשים לאב :
1. אָב= אבא. 2 אָב = חודש. 3 אָב=אבה=רצה. 4 אֵב= אביב וגם איבי הנחל.

א.
והפשתה והשעורה אביב (ט,לא). לאביב מספר פירושים: ולא נטפל כעת בחודש האביב .ולא ב"אביב קלוי באש" , אלא במשמעותו כאן-המציינת מצב של הבשלת השעורה.

1) כבר ביכרה ועומדת בקשיה. עמדה באיביה, כמו איבי הנחל = עצי הנחל[הקנה שלה] , רשי ושפתי חכמים.

2) "סרתן הוה בסירא" =בוסר -תחילת וראשית הצמיחה,כמו עודנו באיבו. כך ת, יונתן.

3) סנהדרין ( יא) על ג' דברים מעברין את השנה מפני האביב וכו' וא"כ אביב ל' בישול הוא .
.
4) באבע ביג,ד, כתב אביב כמו בכור -ביכור כי הוא מגזרת אב ראשון לאשר הוא מוליד.
וכך גם ברשי "חדש האביב - שהתבואה מתמלאת בו באביה, אביב לשון אב, בכור וראשון לבשל פירות. (שמות כג טו).

5) מעניין שבויקרא ג,יד, על אביב קלוי באש ת,יונתן אומר :אביב = מהבהב ! מהבהב קלי בנורא.( לשון נופל על לשון ?) שכן כדי לאכלו היו מהבהבין אותו באש.

6) ובחזקוני: בשלב זה השעורה נקראת אביב. חדש האביב - חדש ניסן נקרא חדש האביב על שם שהתבואות שנקראו אביב מתבשלות בו, והם שעורים, כדכתיב כי השעורה אביב. (דברים טז א).

7) לרשר: אביב - , אביב נגזר משורש ״אבב״, הקרוב כנראה ל״אפף״: ״לשאוף בלהיטות לדבר־מה״ .... מכאן ״אֵב״ בצירה: גבעול [עיין שיר השירים ו, יא], השואב מזון מהאדמה ומעביר אותו לפירות. (שמות ט לא).

. .אבל בקדמונים רבו הדיונים בכך-
8) והרדק ראה באיבי =פרי ,והוא מלשון ארמית :יש מפרשים "בְּאִבֵּי הנחל" (שיר השירים ו יא) הפרי, ושרשו אנב בלשון ארמי "וְאִנְבֵּהּ שגיא" (דניאל ד ט). וכן בתרגום בחסרון נון, תרגום פרי: אִיבָּא.

. .[הוא מציין גם לכולם שורש משותף "אביב על שם הקנה שהוא העץ. וקרוב אני לומר שענין זה מענין אב המצטרף אל הבן, ש'אב' משרש אבה ואלו שרשם אבב, ענינם אחד. כי העץ כמו האב המוליד הענפים והפרי]

. .ומנחם בן סרוק במחברת כתב - "אב מתחלק לששה פנים....והשישי. "למי אוי למי אבוי" (משלי כג כט), ענין עגום ואנינה..

9) ואפשר שנדד גם ללשונות נוספים- במובן של פרח, השורש א־ב־ב קשור לפריחה ולבלוב. להשוואה פרח בלשונות שמיות – ובארמית: הבבא . כנל .

ובאמהרית:ʾאדיס אבבא, אבבה = פרח. אדיס אבבה = פרח חדש (אדיס =חדיש ?)
ולעיל ראינו שמפרשים שונים נזקקו למובנים שונים בהקשר לשורש שלו.

נ,ב - אבל חשוב לומר - שבשום מקום בתנך לא נזכר "אביב" כשם של עונה מעונות השנה; אבל ע"כ בהזדמנות אחרת.

כאן יש הפנייה לספר השורשים של הרדק, ובו הפנייה גם למחברת מנחם.
https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A2%D ... 7%93%D7%A9

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי אבא יודן » א' מאי 14, 2023 7:04 am

יאיר אתמר כתב:לפי רד"ק בשרשים אִבֵּי שורשו אבב וכן אביב, והוא מעלה את האפשרות ששניהם קשורים ל'אַב'. גם מרש"י שמות כג-טו נראה שאביב ואִבֵּי אחד והם קשורים ל'אַב' (וע"ע רש"י שמות ט-לא ולד-יח). וכן גם ר"ש פפנהיים בחשק שלמה שלו. וראה גם הע' לשרשים של ריב"ג בתחילתו, מרה"ג.
ראב"ע גוזר אביב מן אב (בראשית ד-כ, שמות יג-ד, ויקרא ב-יד, שה"ש ו-יא, וע"ע שמות רפי"ב).
בספרות המחקר גוזרים, ע"פ השוואה לשפות שמיות רבות, את אביב ואִבֵּי מן אבב (גז' בוהל, BDB, בן יהודה ו-HALOT, וכן CLINE מקשר אביב ואִבֵּי), אם כי לא נשללה האפשרות ששניהם קשורים סמנטית ל'אַב', ראה למשל יהושע פוקס, משקלי השם השמי (אנגלית), עמ' 72 הע' 6, ובקובץ המחקרי המצורף.
2004-The_Biconsonantal_Semitic_Lexicon._p6-12.pdf

מעניין לראות הערתו של רבי אליהו בחור שם, והערתו הזועמת של רבי שבתי סופר עליה.

במסתרים
הודעות: 1739
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי במסתרים » א' מאי 14, 2023 8:23 am

רא"ב בשרשים?
איפה רש"ס?

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2096
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » א' מאי 14, 2023 2:17 pm

באהל מועד לר"ש מאורבינו מביא "אביב" כשם נרדף עם "בכר".

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: פירוש המלה 'אביב'

הודעהעל ידי אבא יודן » א' מאי 14, 2023 4:24 pm

במסתרים כתב:רא"ב בשרשים?
איפה רש"ס?

הנה לך
WIN_20230514_09_14_57_Pro.jpg
WIN_20230514_09_14_57_Pro.jpg (155.38 KiB) נצפה 855 פעמים

WIN_20230514_09_15_13_Pro.jpg
WIN_20230514_09_15_13_Pro.jpg (167.49 KiB) נצפה 855 פעמים

WIN_20230514_09_15_32_Pro.jpg
WIN_20230514_09_15_32_Pro.jpg (148.43 KiB) נצפה 855 פעמים


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים