מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 31, 2020 12:04 pm

ההאם צריך לחזור?
מעשה שהיה בי שקראתי מגילת רות ובפסוק "כי אמר אלי אל תשובי ריקם אל חמותך" שכחתי את המלה "אלי" שהיא קרי ולא כתיב והמשכתי עד סוף המגילה. לאחר הקריאה ניגש אלי מישהו והסב את תשומת לבי לכך שדלגתי. שאלתי האם צריך לחזור שוב לפחות מכאן ואילך.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי לענין » א' מאי 31, 2020 2:13 pm

דומה אני שאין 'חיוב קריאה' במגילת רות - כלפי להצריך חזרה. הברכה היא מדין 'הקורא כתובים'.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי יאיר אתמר » א' מאי 31, 2020 3:02 pm

שו"ע תרצ יד ובה"ל. בס' שושנת ישראל הל' פורים האריך בד"ז על כל צדדיו.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי כדכד » א' מאי 31, 2020 5:50 pm

לענין כתב:דומה אני שאין 'חיוב קריאה' במגילת רות - כלפי להצריך חזרה. הברכה היא מדין 'הקורא כתובים'.

אין חיוב קריאה על כל יחיד כמו במגילת אסתר אך יש חיוב לפחות מצד המנהג לקרוא בצבור ולפי המנהג שמברכים מברכים על מקרא מגילה ולא על מקרא כתובים והקורא כתובים לא מצינו שמברך אז מה זה "דין הקורא כתובים"?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי לענין » א' מאי 31, 2020 9:42 pm

כדכד כתב:
לענין כתב:דומה אני שאין 'חיוב קריאה' במגילת רות - כלפי להצריך חזרה. הברכה היא מדין 'הקורא כתובים'.

אין חיוב קריאה על כל יחיד כמו במגילת אסתר אך יש חיוב לפחות מצד המנהג לקרוא בצבור ולפי המנהג שמברכים מברכים על מקרא מגילה ולא על מקרא כתובים והקורא כתובים לא מצינו שמברך אז מה זה "דין הקורא כתובים"?


אבותי מנהג חסידים בידיהם, ומנהגם כהרמ"א שלא לברך על המגילות. בהיותי בעל קורא לבני הישיבות הקדושות הנוקטים כהגר"א לברך, נתלבטתי הרבה בדבר כיצד עלי לנהוג. הגאון המופלג רבי אהרן זלזניק שליט"א השיבני כי הפלוגתא [עי' בסי' ת"צ ובביאור הגר"א] היא אם יש תקנה לקרוא בברכה במועדים, אך הקורא מן הקלף ודאי יברך כפי תקנת חז"ל [בדבר ברכת שהחיינו איני זוכר מה עלה].
ואציג מקצת לתועלת הלומדים היקרים שיחיו נצח:

מסכתות קטנות מסכת סופרים פרק יד הלכה א
ברות, ובשיר השירים, בקהלת, באיכה, ובמגילת אסתר, צריך לברך, ולומר על מקרא מגילה, ואף על פי שכתובה בכתובים. והקורא בכתובים צריך לומר, ברוך אתה י"י אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וציונו לקרוא בכתבי הקודש.

ספר המנהיג הלכות סוכה עמוד תיז
וכן בעצרת נהגו לומ' רות, ... ושיר השירים בפסח... ובמ' סופרי' [פי"ד] ראיתי, חייב אדם לברך על [חמשת] [ה]מגילות על מקרא מגילה ובכתובי' לקרוא בכתבי הקודש ובנביאי'. אב"ן.

שו"ת רדב"ז חלק ו סימן ב אלפים צא
שאלת ממני אודיעך דעתי במה שנמצא כתוב בהגהה בהלכות תעניות להרמב"ם ז"ל בשם מהר"ם שנהג לברך על מגילת קינות ומגלת רות ומגלת שיר השירים ברוך אתה ה' אמ"ה אקב"ו על מקרא מגילה ולא ראית מימיך מנהג זה:
תשובה גרסינן במסכת סופרים ברות ובשיר השירים באיכה ובמגלת אסתר צריך לומר על מקרא מגילה ואף על פי שכתובה בכתובים צריך לומר ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם אשר קדשנו במצותיו וצונו לקרוא בכתבי הקדש. ע"כ ועל זה סמך מהר"ם לברך על כל המגילות. ולדבריו שהוא סובר כי הלכתא [היא] היה לו לברך על המזמורים ואיוב ומשלי וקהלת ושאר הכתובים ועל מקרא הנביאים יש לו לברך דכ"ש היא ולא שמענו זה מעולם. אלא שזו אינה הלכה כיון שלא נזכר בתלמוד ולא בפוסקים דבשלמא מקרא מגלה היא מצות עשה מדברי סופרים ולפיכך שייך שפיר לברך אקב"ו והיכן צונו בלאו דלא תסור אבל רות ואיכה ושיר השירים ושאר כתבי הקדש אין קריאתן מצות עשה מדרבנן ואיך יברך עליהם ומי שלא שמע מקרא מגילה במזיד שרי למקרייה עבריינא משא"כ בשאר כתבי הקדש. ואעפ"י שנהגו לקרוא כל מגילה בזמנה שיר השירים בפסח לפי שיש בו רמז לגאולת מצרים ורות בשבועות לפי שהוא זמן קציר שעורים ואיכה בט"ב מפני המאורע. אמנהגא לא מברכי ...

שו"ת הרמ"א סימן לה
הטעם הרביעי ועיקר הוא בעיני, דאף אם נאמר דיש לברך עלייהו ושלזה נתכוונו מסכת סופרים היינו דוקא כשהם כתובים כתקנם בקלפים ובמגילות, כמו שהיה דרך הספרים הראשונים כתובים בגלילה כס"ת. ואף על פי שכתוב בגי' מסכת סופרים אף על פי שכתובים בין הכתובים, מ"מ מיירי שכולם כתובים בכרך אחד בקלפים כדרך ס"ת וכמו שהיה המנהג בימיהם. אבל בחומשים שלנו אין לברך עלייהו...

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי כדכד » ב' יוני 01, 2020 10:55 am

אף אני מנהג אבותי כהחסידים וקראתי לבני הישיבות הנוהגים כהגר"א אך היה פשוט לי שאם מנהג המקום לברך הרי שעלי לברך.
למעשה, כיון שנוהגים לברך על מקרא מגילה ולא על מקרא כתובים הרי שהמנהג לברך אינו מבוסס על המקורות שהביא כת"ר אלא על כך שכיוון שנהגו לקרוא מגילות אלו יש לברך עליהם.

אחד מעיר
הודעות: 1089
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי אחד מעיר » א' יולי 05, 2020 7:26 pm

'קורא לפי הכתיב' הוא כאינו קורא כלל ונפסק בש"ע מביא מעשה על עקשן שקרא לפי הכתיב שנידוהו והורידוהו מהתיבה
בפועל יש במשנה ברורה בשני מקומות או יקרא פסוק זה ושני פסוקים עמו
או יקרא מכאן עד סוף הפרשה
במגילת רות אם עוד לא התחילו את קריאת התורה, צריך לתקן
[אולי יגמרו אקדמות אם התחילו כבר]
אם עוד לא התפזרו ללכת הביתה - למה לא לתקן לפחות עם שני פסוקים עמו?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' יולי 06, 2020 11:32 am

אחד מעיר כתב:'קורא לפי הכתיב' הוא כאינו קורא כלל.
דומה כי הפרזת על המידה. ההלכה לקרוא לפי נוסח המסורה לא נאמרה אלא לכתחלה, אך בדיעבד אם קרא לפי הנוסח הכתוב – הדעת נוטה שקריאתו קריאה ויצא ידי חובה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 06, 2020 12:27 pm

הרב ביקורת תהיה!
אם כל הענין לקרוא לפי הרי הוא רק לכתחילה - מדוע הרבנים המוזכרים בשו"ע נדו את אותו אחד שלא רצה לקרוא לפי הקרי והורידוהו מן הבימה ואסרו עליו לקרוא יותר?
אלא אם כן תאמר ששם משום שעקרונית הוא לא רצה לקרוא לפי הקרי ולכן היה צריך למנעו.
לענ"ד נראה הרב אחד מעיר לא הפריז על מדותיו כאן כלל.

הרב אחד מעיר! למה לא לחזור לקרוא? משום שזה טרחא דציבורא וגם מילתא דתמיהא.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' יולי 06, 2020 1:29 pm

הקובע הלכה חדשה עליו הראיה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי כדכד » ב' יולי 06, 2020 5:30 pm

זו לא הלכה חדשה
הוא מבן, לכאורה בצדק, מדברי השו"ע שכתב על מה שהקפידו על אותו שקרא שלא לפי הקרי שקריאה כזו אינה נחשבת קריאה

אחד מעיר
הודעות: 1089
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 23, 2020 3:43 am

זה דינו של קורא לפי הכתיב
חמור יותר ממי שלא שלא קרא כלל
שולחן ערוך אורח חיים הלכות קריאת ספר תורה סימן קמא

סעיף ח
יכל תיבה שהיא קרי וכתיב, הלכה למשה מסיני שתהא נכתבה כמו שהיא בתורהונקרית בענין אחר; ומעשה באחד שקרא כמו שהיא כתובה, בפני גדולי הדור: ה"ר יצחק אבוהב והר"ר אברהם ואלאנסי והר"ר שמואל ואלאנסי בנו ז"ל, והתרו בו שיקרא כפי המסורה, ולא רצה, ונדוהו והורידוהו מהתיבה.

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הקורא בטעות לפי הכתיב ולא שמע שתקנוהו וגמר הקריאה

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 28, 2020 10:34 am

כבר כתבתי כאן לעיל שמה שהחמירו ונידו את זה שקרא לפי הכתיב הוא משום שהוא התעקש דוקא לקרוא כך ולא הסכים לרבנים שתיקנו אותו ואז הוא נגד קבלת המסורה.
אך אדם כמו ששאלתי שקרא בטעות לפי הכתיב ולא לפי הקרי ולא שמע שתקנוהו ואילו היה שומע היה חוזר - ודאי שא"צ לנדותו ולא נראה לי שדינו חמור מאילו לא קרא כלל.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים