מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ב' יוני 22, 2020 5:09 pm

כתב הרד"ק (שער אותיות או"י):
ופעמים נכתבות [ו]אפילו בנשימה לא נוציאם. והיא מלה זעירא בהיסמכה אל אשר אחריה, כי יבוא אחרי כן דגש חזק ולא יבוא זה הדגש אלא אם כן תקדמנו תנועה קטנה באמצע ובסוף המלה נח נסתר, כי אחר הנח נראה לא יוכל להיות הדגש חזק. לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה, ולמ"ד אל משה ואל אהרן לאמר איננה דגושה.

ורבי מנחם די לונזאנו כתב ביאור אחר (אור תורה ריש פרשת וארא):
וכפי הנראה היה ראוי להיות רפה כיון שהיא סמוכה לאהוי ואין כאן לא דחיק ולא אתי מרחיק ובספרי המדקדקים לא מצאתי שידובר בה זולתי במכלול דף נז. חשב רד"ק לתת לזה טעם ולא אמר כלום כי רצה לדמותו למלה זעירא סמוכה, והיה צריך להראות לנו דוגמתו במלה בלתי זעירא ובלתי סמוכים, כי משה אינה מלה זעירא ולא סמוכה ועוד אפילו נודה שהודגש למ"ד לאמר לסבת הכח נסתר שקדמה בתי[בת] משה עדיין יקשה עליו קושיא חזקה שאם כן בפסוק ויאמר משה משה היה ראוי להדגיש מ"ם משה השני, וכן בפסוק לץ היין הומה שכר היה ראוי להדגיש השין וכן היה ראוי להדגיש למ"ד כן אעשה להם. ואולם מה שנ"ל בזה הוא, ידענו כי היה ראוי להניע אל"ף לאמר בשוא סגול כמו והיה לאכול, באמור אלי כל היום, אלא שלרוב ההשתמשות שנשתמשו במלה זו הניחו האלף להקל אך צריך לפחות להורות עליה בנשימה ולכן הלמ"ד בצרי התורה נחות. והנה אם נקרא הלמד רפה אחר שקדם לה נחות בסוף משה, טבע הלשון יביא להקרותה כמו בשוה למד ולא יהיה זכר לאלף הנחה אפילו בנשימה כמו על צוארי בנימין לכן הדגישו הלמד כי על ידי שהאדם מכה בה בח קריאתה הדגושה נצא קורא הלמד בצרי ונמצאת האל"ף נרגשת בנשימה.

והמדקדק רבי שלמה זלמן הענא הקשה על זה ועל זה, בסידורו בית תפלה (ריש פרשת תמיד) כתב על דבריו:
אמנם לא יתכן להדגיש שום אות בעבור אות או"י שאחריה... ובאמת ט"ס שם במכלות וצ"ל כי אחרי נח נראה ואחרי נח נסתר שהנגינה בת"ק שלפניו לא יוכל להיות הדגש חזק לפיכך למד אל משה לאמר ולמ"ד ואל אהרן לאמר אינה דגושה. וזה ברור ודוק.

ואילו ביסוד הניקוד (שער הדגש לב) מגיה בדרך אחרת וז"ל:
לכך אומר אני כי טעות סופר נפל בנוסח הרד"ק במכלול והטעות יתוקן רק ביתרון יוד אחת וביתרון מלת דגושה רצוני לאומר שמלת והיא צ"ל וה"א, ומלת דגושה מיותרת לגמרי וכך צריך להיות: ופעמים נכתבות ואפילו בנשימה לא נוציאם. וה"א במלה זעירא בהיסמכה אל אשר אחריה, כי יבוא אחרי כן דגש חזק ולא יבוא זה הדגש אלא אם כן תקדמנו תנועה קטנה באמצע ובסוף המלה נח נסתר, כי אחר נח נראה לא יוכל להיות הדגש חזק. לפיכך למ"ד אל משה לאמר, ולמ"ד אל משה ואל אהרן לאמר איננה דגושה.

למעשה בדקתי במכלול בכתבי יד, ואין שם זכר להגהות אלו.
מה נעשה בדברי רבינו הגדול מנחיל תורת הדקדוק, הרד"ק?

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

הודעהעל ידי מעיין » ב' יוני 22, 2020 10:17 pm

דברי בעל ערוגת הבושם בענין זה והיא על דרך הרד"ק
ערוגת הבושם.JPG
ערוגת הבושם.JPG (122.5 KiB) נצפה 3765 פעמים

ובענין זה מצפונות ט עמוד צ מרישומי כת"י מפנקסו של רבי אהרן מתתיהו וועלבער ז"ל מחסידי זידוטשוב שהעלם עלי גליון הרב זושא קינסטליכער מב"ב
צפונות ט.JPG
צפונות ט.JPG (177.2 KiB) נצפה 3764 פעמים

ומה שתמה על היכל הברכה שלא הביא הא דפ' קרח באמת כן הוא גם באור תורה וארא והביאו המנחת שי שם
נערך לאחרונה על ידי מעיין ב ב' יוני 22, 2020 10:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מעט דבש
הודעות: 3987
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי מעט דבש » ב' יוני 22, 2020 10:29 pm

נראה לי שאין כוונת הרד"ק כלל לבאר למה בא הדגש. דגש זה בא במסורת, וכמו דברים רבים שאין להם הסבר דקדוקי למה הם כך, אלא שכך באו במסורת.

הרד"ק רק בא לומר, שאחרי שאנו יודעים שיש דגש בלמ"ד, כדי שיתאים לכללי הקריאה, על כרחך האות ה' שבסוף המילה איננה נמשכת בקריאה, שאם כן אין אפשרות לקרוא את הדגש - כי הדגש בא רק לאחר תנועה קטנה. ועל כרחך שהתנועה הקטנה שבאות ש' היא צמודה לדגש שבתחלת המילה 'לאמר'.

ומשום כך נשמט דגש זה במילה 'לאמר' אחרי תנועה קטנה, משום ששם אין אפשרות לקרוא את הדגש. וכמו דגשים רבים שנשמטים מחמת כללי הקריאה, על אף שמצד המבנה הדקדוקי של המילה היו ראויים לבוא.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי מעיין » ב' יוני 22, 2020 10:33 pm

ובענין זה יש להביא מה שכתב הרב אלעזר ברומער ראב"ד סאניק בהנשר ו עמוד פה
הנשר ו.JPG
הנשר ו.JPG (122.74 KiB) נצפה 3762 פעמים

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' יוני 23, 2020 5:13 am

בעניין דגש משה לּאמר ראה גם במבוא אל הניקוד האשורי והבבלי של פינסקר עמ' 60-63, והמסורה למקרא של ייבין סע' 450. (וע"ע כאן ובהע' שלאחריה.)

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ג' יוני 23, 2020 11:05 am

יאיר אתמר כתב:בעניין דגש משה לּאמר ראה גם במבוא אל הניקוד האשורי והבבלי של פינסקר עמ' 60-63, והמסורה למקרא של ייבין סע' 450. (וע"ע כאן ובהע' שלאחריה.)

אם מותר להטריח כבודו להורידם פה, אבקש ממעלתו לעשות כן, כי הנני קשור מכל צד. ואהיה אסור תודה.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' יוני 23, 2020 2:02 pm

Yeivin - Hamesora Lamikra_p255-263.pdf
(923.23 KiB) הורד 216 פעמים

ופה עמ' 14 הע' 98-99
ביאור דחיק ויקי.pdf
(1.46 MiB) הורד 947 פעמים


ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' יוני 24, 2020 11:23 am

אבא יודן כתב:והמדקדק רבי שלמה זלמן הענא כתב.
לסלף דברי צדיקים בגסות שכזו – נורא ואיום!

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' יוני 24, 2020 6:07 pm

יאיר אתמר כתב: מבוא אל הניקוד האשורי והבבלי וכו'

ישר כח. ותבורך משמים.

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ד' יוני 24, 2020 6:15 pm

ביקורת תהיה כתב:
אבא יודן כתב:והמדקדק רבי שלמה זלמן הענא כתב.
לסלף דברי צדיקים בגסות שכזו – נורא ואיום!

נראה, שלא הגסות גרמה לו כן. ומן הסתם, מקשקשים בך, דבריו של המהדיר ללוח ארש...
אך, זה תפישה לא נכונה. הרב שלמה זלמן היה ישרן מטבעו ולא סבל אי-סדר או יוצא דופן ואף בדקדוק. ולכן עשה כל מיני הנחות על מנת לישר הדורים.

מעיין
הודעות: 1951
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי מעיין » ד' יוני 24, 2020 9:42 pm

אף לזייף הסכמות?

אבא יודן
הודעות: 1256
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: ביאור דברי הרד"ק במכלול: לפיכך למ"ד אל משה לאמר דגושה?

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' יוני 25, 2020 1:32 pm

מעיין כתב:ובענין זה יש להביא מה שכתב הרב אלעזר ברומער ראב"ד סאניק בהנשר ו עמוד פה

אולי נתחלף לו בין דגש קל לדגש חזק? שהרי אם נפסיק בין משה ל'לאמר' כל שכן שצריך להיות רפויה.
[ובדוחק י"ל דאכן לדבריו דגש הלמד הוא דגש קל! לפי מה שאמר הרד"ק ויהבי הנקדן בעקבותיו עיין כאן].


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים