מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי סליחות » ו' יולי 10, 2020 3:09 am

1. מה האלטרנטיבה בלשון הקודש למילה עיסוי בעברית החדשה?
2. מה המשמעות של עיסוי בלשון הראשונים?

במילונים ללשון העברית כתוב שמקור המילה הזאת מהעברית החדשה. האמנם?
בעזרת פרוייקט השו"ת ליקטתי קצת מקורות שישפכו אור על הנושא. במקורות הבאים עיסוי מופיע במשמעויות שונות. (אולי נתחלף עם עישוי בחלק מהמקומות?)

מיד באותה שעה נתקבצו כל מלכי מזרח, ובאין ומעסים (-מרגיזים?) את המלכים אשר סביבות אברהם, ולא אמר להם דבר עד שנגעו בו בגופו, שנאמר וישמע אברם כי נשבה אחיו

בתשובות הגאונים הרכבי:
דבגיטין כופין עד שיתן גט ומבטיל ליה למודעיה מפני תיקון העולם ומפני עגונות ומפני עיסוי לפסולות.

בתוס' הרא"ש גיטין:
ומעושה בגויים אפי' כדין כיון דלאו בני עיסוי נינהו הוי כמו מתנה


באברבנאל שמואל ב, יז
ועוד הביאו לו חטים ושעורים וקמח חטים וקלי, רוצה לומר קמח קלי לאכול רטוב, ופול ועדשים וקלי, ר"ל קלי העדשים והביאו עוד דבש וחמאה וצאן לאכול ושפות בקר, והם הגבינות הנעשות מחלב הבקר שהם היותר משובחות, ונקראו שפות לפי שנעשות על ידי עסוי, מגזרת (איוב ל"ג כ"א) ושופו עצמותיו, כל זה הגישו לדוד

במאירי חלה א:
וכן הקנוקעות חייבות פי' קנוקעות הוא קמח קלוי נילוש בשמן ואחר לישתו ואפייתו מעסין אותו בידיים ומחזירין אותו קמח המעיסה

האם עיסוי בלשון ימינו הוא בעיטה בלשון חז"ל?
פיה"מ לר"מ במז"ל (תרגום ר"י קאפח), מנחות פ"ו מ"ה:
שיפה, נגזר מן ישופך ראש וענינו כאן שפשוף החטים ביד בכח כדי שיוסר אבק שעליהן. ובעיטה דריסתו ברגל עד שיתקלף. ור' יוסי אומר כי הבצק לבדו הוא שצריך בעיטה כלומר שמעסין אותו ביד כדרך הבעיטה, והשיפה תהיה בחטים וגם בבצק במנינים הללו.



במילונו של אליעזר ב"י
בית המדרש.png
בית המדרש.png (113.93 KiB) נצפה 2642 פעמים


בדקתי בלעגי שפה ח"א ולא מצאתי התייחסות למילה זו.
האם ידוע היכן ניתן למצוא לעגי שפה ח"ב?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' יולי 10, 2020 3:13 am

ברוב המובאות הנ"ל צ"ל, לכאורה, 'עִשׂוּי' (ועכ"פ, מגִזְרה זו הם).

אחד מעיר
הודעות: 1094
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 23, 2020 3:27 am

המקור מקראי מכאן
יחזקאל פרק כג
(ג) וַתִּזְנֶ֣ינָה בְמִצְרַ֔יִם בִּנְעוּרֵיהֶ֖ן זָנ֑וּ שָׁ֚מָּה מֹעֲכ֣וּ שְׁדֵיהֶ֔ן וְשָׁ֣ם עִשּׂ֔וּ דַּדֵּ֖י בְּתוּלֵיהֶֽן:
יחזקאל פרק כג ח
וְהֵ֥מָּה עִשּׂ֖וּ דַּדֵּ֣י בְתוּלֶ֑יהָ

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי אבני גזית » ה' יולי 23, 2020 8:00 am

ועסותם רשעים. במלאכי

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי יבנה » ה' יולי 23, 2020 11:03 am

שבת קמז.
סכין וממשמשין אבל לא מתעמלין ולא מתגררין

עזריאל ברגר
הודעות: 12987
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 23, 2020 1:32 pm

קיבלתי היום בדוא"ל:
בס' 'באר מים חיים' (על פירש"י), עה"פ כאשר 'תעשינה' הדבורים, כותב בזה"ל: "תרגום כמא דנתזן, וכן הפותרים לועזי"ן אותו בל"א שטעכי"ן. וכן משמעות רש"י לפום ריהטא שפירש מה הדבורה הזאת כשהיא 'מכה' כו', מיהו אין צריך להוציאו ממשמעות עשייה".
ולענ"ד בודאי הוציאו הפותרים תיבת 'תעשינה' ממשמעות עשייה, ותרגמו אותה מלשון עקיצה (שטעכי"ן), כעין מה שמצינו בפסוק שהיא לשון מיעוך, כתישה, דריסה, וסחיטה. לדוגמא: ושם 'עשו' דדי בתוליהן (יחזקא'ל כג, ג), 'בעשות' ממצרים דדיך (שם ג, כא), הנני 'עשה' את כל מעניך (צפניה ג, יט), 'ועסותם' רשעים (מלאכי ג, כא).
ולכן נקרא 'יין' בשם 'עסיס', כי הוא משקה היוצא ע"י כתישה, כמש"כ רד"ק (מלאכי שם). ומזה באה תיבת 'עיסה' בלשון המשנה (שנעשה ע"י מיעוך וכתישה), ושֵם 'עריסה' בלשון מקרא כגון ראשית עריסותיכם, שהריש נוסף כמו שרביט שבט סרעף סעיף וכדומה (מלבי"ם יחזקא'ל כג, ג).
אח"כ נתגלגלה המילה למשמעות של כפייה כגון 'גט המעושה' (גיטין פח:), 'ניעשייה' דליפוק בפתחא דסמוך לשוקא, 'עשייה' ונפק לשוקא (תענית כד:), עול ולא 'תעשייה' קאמינא (כתובות נג.).
ומתוך דברי הרד"ק (יחזקא'ל כג, ג) למדתי פירוש חדש בדברי הגמרא (גיטין פא., כתובות לו:) "מה 'עשה' לה ערבי זה, מפני שמיעך לה בין דדיה פסלה לכהונה", שאין כאן שני משפטים שונים, אלא כפל הענין במלות שונות, ותיבת 'עשה' מתפרשת כאן מלשון 'מיעוך' – מה 'מיעך' לה ערבי זה? מפני שמיעך לה בין דדיה פסלה לכהונה?!
שמעון באכנער טורונטו

אחד מעיר
הודעות: 1094
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ה' יולי 23, 2020 3:18 pm

כמדומה שמלבד הדוגמה מזכריה
עישוי-עיסוי מקראי הוא בבניין פיעל
יש גם גדול המעשה יותר מן העושה
שמעון בוכנר מטורונטו מוכר לנו והיו לי התכתבויות עמו

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יולי 23, 2020 5:20 pm

אחד מעיר כתב:כמדומה שמלבד הדוגמה מזכריה
עישוי-עיסוי מקראי הוא בבניין פיעל

?!
יחזקאל כג כא, צפניה ג יט

אחד מעיר
הודעות: 1094
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי אחד מעיר » ו' יולי 24, 2020 3:26 am

נתבלבלתי בין צפניה לזכריה וק"ל

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי לייטנר » ו' יולי 24, 2020 4:07 pm

עשו דדי, עסותם - פיעל
כל השאר (כולל יחזקאל כג כה) - קל
וק"ל

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: עיסוי - משמעות בלשה"ק ובעברית החדשה

הודעהעל ידי חגי פאהן » ד' יולי 29, 2020 12:20 pm

לייטנר כתב:עשו דדי, עסותם - פיעל
כל השאר (כולל יחזקאל כג כה) - קל
וק"ל

כמדומני שהתכוונת יחזקאל כג כה.
אם 'עסותם' היה פיעל, היה צ"ל וְעִסִּיתֶם. אלא לכאורה זו גזרת הכפולים של בנין קל, בשורש ע.ס.ס.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים