מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'שאתה' בקמץ, בתפילה

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

'שאתה' בקמץ, בתפילה

הודעהעל ידי סליחות » ה' דצמבר 03, 2020 5:35 am

כבר נכתב רבות על הניקוד שָׁאתה (בקמץ) בסידורי התפילה בשמו"ע (לדוגמה ב'מודים... שאתה'). במאמר הזה (מסוף עמ' 34 ואילך) נטען שכל המדקדקים והפוסקים שכתבו לומר שאתה בשי"ן קמוצה התעלמו ממקומות אחרים דומים שמנוקד בהם בסגול. האם אכן אין תשובה לדבר? למה באמת בחרו בפרט על פני הכלל?
נערך לאחרונה על ידי סליחות ב ה' דצמבר 03, 2020 11:59 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוריאל עזרא
הודעות: 1869
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: 'שאתה' בקמץ, בתפילה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ה' דצמבר 03, 2020 8:58 am

סליחות כתב:כבר נכתב רבות על הניקוד שָׁאתה (בקמץ) בסידורי התפילה בשמו"ע (לדוגמה ב'מודים... שאתה'). במאמר הזה (מסוף עמ' 34 ואילך) נטען שכל המדקדקים והפוסקים שכתבו לומר שאתה בשי"ן קמוצה התעלמו ממקומות אחרים דומים שמנוקד בהם בסגול. האם אכן אין תשובה לדבר? למה באמת בחרו בפרט על פני הכלל?
כצ"ל.

קונטרס זה שהבאת הועלה גם כאן: https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... 13#p208313
וכתבתי שם (בהתייחסות למאמר של המחבר שהעלת) וכה דברי: "הטענה שזו מילה זרה כבר זכה בה ר' שלמה זלמן הענא בקונטרס קורי עכביש.[וע"פ זה כתב לנקד בסגול]
ועכ"פ יש לפקפק בכך כי אולי היא זרה כלפי ש' השימוש אחרים אבל זה במלים אחרות וכלפי תיבת אתה היא לא זרה כי זו הפעם היחידה בה נכתב כך[ר"ל שאין עוד שאתה בתורה שכתוב בסגול א"כ יתכן שכך דינה מאיזה סיבה]. גם מצינו בשגם(בפתח השין) שקמתי(בפתח השין) כמו שהזכיר גם במאמר הנזכר לעיל ובכלל השימוש בש' הוא יוצא דופן במקרא ולמה נכתוב בכלל 'שאתה'? נכתוב אשר אתה! ואם נצמדנו ללשון הכתוב וכתבנו 'שאתה' א"כ ראוי גם לנקד בקמץ.
ושרי ליה מארי לחכם כהן הנזכר לעיל שקרא לכל הפוסקים שכתבו כן והגיהו כן בסידורם 'מקלקלי הלשון'.
עוד סיבה שנזכרה בספרים לקרוא שאתה השין בקמץ כדי שלא ישמע שה(כבש) אתה(היו קהילות שכידוע לא הבדילו בין שין שמאלית לימנית).".ע"כ דברי[חוץ מהסוגריים המרובעים].


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים