מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לְשָׁם במשמעות שָׁם

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
איקטורין
הודעות: 467
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

לְשָׁם במשמעות שָׁם

הודעהעל ידי איקטורין » ה' מאי 06, 2021 2:49 am

ברכות טז. האומנין קורין בראש האילן ובראש הנדבך, מה שאינן רשאין לעשות כן בתפלה.
וכתב רש"י: האומנין - שהם עסוקים במלאכתן בראש האילן או בראש הנדבך והגיע זמן קריאת שמע קורין לשם מיד.
וברבינו יונה שם כתב: תנו רבנן האומנין קורין בראש האילן אינו דוקא אומנין דאפילו בעל הבית קורא ג"כ בראש האילן אלא איידי דאיצטריך למימר בסיפא ומתפללין בראש הזית שאינו מותר לבעל הבית אלא לאומנים בלבד כדי שלא יתבטלו נקט ברישא נמי האומנין ואמרינן בירושלמי מפני שטרחותן מרובה ופירשו בו כמה פירושים והנראה למורי הרב נר"ו יותר נכון שמפני שיש להם ענפים הרבה יותר משאר אילנות יש טורח גדול בעלייתן ובירידתן ויתבטלו ממלאכת בעה"ב ולפיכך אמרו שיתפללו לשם אבל בשאר אילנות דליכא ביטול (מותר) [ירדו]:

לשם זה כמו שם?
יש עוד דוגמאות לכך?

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: לְשָׁם במשמעות שָׁם

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' מאי 06, 2021 3:03 pm

בראשונים איני זוכר, אבל בב"ח על הטור זו לשונו הרגילה.


שיג ושיח
הודעות: 79
הצטרף: ב' אפריל 27, 2020 5:53 pm

Re: לְשָׁם במשמעות שָׁם

הודעהעל ידי שיג ושיח » ה' יוני 17, 2021 11:38 am

כמדומה לי שנכתב ע"ז באחד מקבצי חצי גיבורים (זצ"ל), איני זוכר מספרו.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: לְשָׁם במשמעות שָׁם

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יוני 17, 2021 12:48 pm

איקטורין כתב:לשם זה כמו שם?
יש עוד דוגמאות לכך?

הזכור לי כעת - איכ"ר פ"ג:
[משל] למלך שנכנס למדינה כו', היה פיקח אחד לשם, אמר אנא נסיב מלכא...


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים