מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שינוי הטעמים

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

שינוי הטעמים

הודעהעל ידי שמר » ד' יוני 30, 2021 12:59 pm

במדבר א, ה - טו וְאֵלֶּה שְׁמוֹת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר יַעַמְדוּ אִתְּכֶם לִרְאוּבֵן אֱלִיצוּר בֶּן שְׁדֵיאוּר וכו' לְנַפְתָּלִי אֲחִירַע בֶּן עֵינָן

ויש לעמוד על הבדלי הטעמים, ישנם נשיאים ששם השבט שלהם מתנגן בזקף קטן, ויש שמתנגנים בפשטא.

ויש להוסיף שהשינוי בטעמים במתכונת קבועה היא, שלושה בזקף גדול ואחד בזרקא וכך עוד ב' סדרות, וצ"ב
נערך לאחרונה על ידי שמר ב ד' יוני 30, 2021 2:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קמנו ונתעודד
הודעות: 207
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ד' יוני 30, 2021 1:43 pm

כוונתך לפשטא זקף קטן מן הסתם.
כעקרון במילים יותר ארוכות יבוא זקף קטן ולא גדול.
בערך אם יש בהן ארבע תנועות.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' יוני 30, 2021 7:47 pm

ליתר דיוק, הטעם המכונה בטעות "פשטא זקף קטן" מופיע כשההברה שלפני פני ההברה המוטעמת היא סגורה, ולפניה הברה נוספת (או עכ"פ שבא).

קמנו ונתעודד
הודעות: 207
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ד' יוני 30, 2021 9:27 pm

מה עם "להבדיל"?
הנה הרב ברויאר (בדעת"מ):
זקף.png
זקף.png (23.05 KiB) נצפה 2889 פעמים

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' יוני 30, 2021 9:48 pm

קמנו ונתעודד כתב:מה עם "להבדיל"?


שם ההברה הסגורה סמוכה למוטעמת, לא לפני פניה.

קמנו ונתעודד
הודעות: 207
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ד' יוני 30, 2021 10:23 pm

צודק, סליחה.

בן האלקשי
הודעות: 53
הצטרף: ד' אפריל 07, 2021 9:35 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי בן האלקשי » ה' יולי 01, 2021 12:36 am

בן ראובן כתב:
קמנו ונתעודד כתב:כוונתך לפשטא זקף קטן מן הסתם.
כעקרון במילים יותר ארוכות יבוא זקף קטן ולא גדול.
בערך אם יש בהן ארבע תנועות.


ליתר דיוק, הטעם המכונה בטעות "פשטא זקף קטן" מופיע כשההברה שלפני פני ההברה המוטעמת היא סגורה, ולפניה הברה נוספת (או עכ"פ שבא).

כינויו בפשטא שוגה לאמיתה\שכן מיקומו בתיבה הוא בתחילתה,
ע"כ ייאמר שמו ברון\מתיגה זקף קטֹֹן,
ובזה אתן שבח והילול\לירחון האוצר מחודש אלול,
בשנת התשע"ט נתפרש ויתגל\ע"י הרב אהרן גל,
וזה לך האות\בו תראה פלאות.

במסתרים
הודעות: 1776
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי במסתרים » ה' יולי 01, 2021 2:02 am

שמר כתב:במדבר א, ה - טו

viewtopic.php?f=46&t=50949

קמנו ונתעודד
הודעות: 207
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ה' יולי 01, 2021 11:57 am

נשארנו עם השאלה - למה יששכר בנימין ונפתלי זכו לשמות ארוכים יותר?
ואם זה עניין של סיום, שבנימין ונפתלי היו האחרונים במחנה שלהם (בדומה למה שהציעו פה) - למה יששכר קיבל את השם הארוך ולא זבולון?
אנחנו יודעים שיששכר מלשון שכר וזבולון מלשון יזבלני, אבל למה לא "שכרון" "יזזבל"?
(ובכלל, אם למישהו יש הבנה בדרכי התצורה של שמות בתנ"ך אשמח מאוד לשמוע)

(פשט סדר השבטים פה לענ"ד הוא כזה:
בסדר המחנות גד בכור שפחת לאה החליף את לוי.
כאן הוא במקומו, בין בני השפחות, אלא שהניחו אותו במקום הראוי לשלישי למחנה ולא בראש.
וע' ראב"ע)

רוח ממללא
הודעות: 17
הצטרף: ו' אוקטובר 16, 2020 2:37 pm

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי רוח ממללא » ד' יולי 21, 2021 11:00 pm

בן האלקשי כתב:
בן ראובן כתב:
קמנו ונתעודד כתב:כוונתך לפשטא זקף קטן מן הסתם.
כעקרון במילים יותר ארוכות יבוא זקף קטן ולא גדול.
בערך אם יש בהן ארבע תנועות.


ליתר דיוק, הטעם המכונה בטעות "פשטא זקף קטן" מופיע כשההברה שלפני פני ההברה המוטעמת היא סגורה, ולפניה הברה נוספת (או עכ"פ שבא).

כינויו בפשטא שוגה לאמיתה\שכן מיקומו בתיבה הוא בתחילתה,
ע"כ ייאמר שמו ברון\מתיגה זקף קטֹֹן,
ובזה אתן שבח והילול\לירחון האוצר מחודש אלול,
בשנת התשע"ט נתפרש ויתגל\ע"י הרב אהרן גל,
וזה לך האות\בו תראה פלאות.

הגרמ"מ מאזוז כתב לאחרונה על זה שהוא העמדה קלה ובתימן הוא מכונה "מאיילא"

קמנו ונתעודד
הודעות: 207
הצטרף: ב' ספטמבר 07, 2015 10:53 pm

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי קמנו ונתעודד » ה' יולי 22, 2021 10:36 am

רוח ממללא כתב:הגרמ"מ מאזוז כתב לאחרונה על זה שהוא העמדה קלה ובתימן הוא מכונה "מאיילא"

מאיילא הוא דמות טפחא(טרחא) בתיבתו של אתנחה או סוף פסוק. למטה ולא למעלה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שינוי הטעמים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' דצמבר 15, 2021 7:41 pm

עוד בענין ה"פשטא-זקף-קטן" - ראו viewtopic.php?f=45&t=19372


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים

cron