מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טעות בטעם של סוף פסוק

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 15, 2022 12:17 am

מגילה כב. והוינן בה בשלמא יהי רקיע באחד דתלתא פסוקי הוו אלא בראשית בשנים חמשה פסוקי הוו ותניא הקורא בתורה לא יפחות משלשה פסוקים ואיתמר עלה רב אמר דולג ושמואל אמר פוסק רב אמר דולג מאי טעמא לא אמר פוסק קסבר כל פסוקא דלא פסקיה משה אנן לא פסקינן ליה.

ובפשטות, לשיטת שמואל מהני ה'פוסק' משום שקריאת שניים וחצי פסוקים גם היא שקולה כקריאת שלשה.

אמנם בירושלמי מבואר שאף אם יקרא שני פסוקים בלבד אבל יפסוק באחד מהם, גם זה חשיב כשלשה. ויוצא לכאו' שקריאת פסוק אחד עם עצירה באמצעיתו בניגון של סוף פסוק, עולה היא כשני פסוקים.

לכאו' ה"ה לאידך גיסא, שאם קרא שני פסוקים ברצף, ולא עשה 'טעם' של סוף פסוק ביניהם, אין בידו אלא פסוק אחד. (ואם היתה הקריאה קצרה, היינו של ג' פסוקים בלבד, צריך להמשיך בכה"ג עוד פסוק). וזאת הלכה חדשה לכאו'.

גם יוצא לפ"ז, שאם היתה קריאה קצרה של ג"פ, ודילג תיבה אחת בפסוק הראשון וכד', אין לומר דסו"ס יש בידו שניים וחצי פסוקים, כי לא נאמר כאן ששניים וחצי עולים כשלושה, אלא שאפשר לחלק פסוק באמצעיתו לשניים.

ולכאו' זה ביאור הדין של כל פסוקא דלא פסקיה וכו', דאין הכוונה רק שאסור להגיד חצי פסוק, אלא המכוון הוא שקריאת חצי פסוק באמת 'פוסקת' אותו פיסוק אחר ממשה רבינו, וזהו האיסור.

ועי' במובא כאן, ולכאו' זוהי הכוונה שהיו מפסקים פסוקים באמצעיתם ע"מ שיעלה בידם מנין הפסוקים הראוי למרות שהסידרה שקראו היתה קצרה מידי. (וצ"ע דהא כל פסוקא דלא וכו').

[ובס' טו"א ר"ה דל"א מבאר מה החילוק בין הדין של פרשה דלא פסקה משה לבין פסוקא דלא וכו', ד"היכי דדעתו להשלים בפסוקא קפדינן אכול' פרשה לא", ולהנ"ל הדבר מבואר היטב. דאין שייכות בין האיסור לקרוא רק חצי פרשה, דמהני ליה השלמה לאח"ז, ובין האיסור 'לפסוק' פסוק באמציעתו שבכך הוא יוצר פיסוק אחר].

כל זאת שמעתי מחכ"א, וחשקתי לדעת אם יש ראיה או סתירה לזה.

עץ הזית
הודעות: 478
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' יוני 15, 2022 12:25 am

עושה חדשות כתב:ועי' במובא כאן, ולכאו' זוהי הכוונה שהיו מפסקים פסוקים באמצעיתם ע"מ שיעלה בידם מנין הפסוקים הראוי למרות שהסידרה שקראו היתה קצרה מידי. (וצ"ע דהא כל פסוקא דלא וכו').
זה לא נכון אלא כמפורש במסכת סופרים שכשאין בסדר כדי חלוקה לז' קרואים המשיכו וקראו גם מקצת מהסדר הבא. וכעין זה נמצא בכתבי יד כמנהג ארץ ישראל (מהגניזה הקהירית) שהיו ממשיכים גם בארבע פרשיות מעבר לפרשה עצמה.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2082
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ד' יוני 15, 2022 12:29 am

עושה חדשות כתב:ולכאו' זה ביאור הדין של כל פסוקא דלא פסקיה וכו', דאין הכוונה רק שאסור להגיד חצי פסוק, אלא המכוון הוא שקריאת חצי פסוק באמת 'פוסקת' אותו פיסוק אחר ממשה רבינו, וזהו האיסור.


א"כ על מה "הצער הגדול" להתיר לתשב"ר לפסוק באמצע פסוק, יקרא להם חצי פסוק בלי מנגינה של סוף פסוק.

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 15, 2022 12:44 am

יוצא פוניבז' כתב:א"כ על מה "הצער הגדול" להתיר לתשב"ר לפסוק באמצע פסוק, יקרא להם חצי פסוק בלי מנגינה של סוף פסוק.
לפסוק זה להפסיק, כפשוטו. זה יכול להיות בעצם האמירה של חציו בלבד, ויכול להיות גם באמירת כולו אם הפסיק באמצע ע"י ניגון וטעם של סוף פסוק. עיקר הווארט הוא שהאיסור הוא לא בקריאת חצי פסוק, אלא האיסור הוא משום שבקריאת חצי פסוק נוצר כאן פסוק אחר מהפיסוק של משה. (אולי אפשר לטעון שהניגון אינו קובע, אבל הפשטות היא שזה כן קובע, כי אחרת כל הפסוקים שיקראם ברצף ייחשבו לפסוק אחד ע"פ הנ"ל, ואם הניגון עוצר את כל הפסוקים מלהיות אחד, לכאו' הוא גם יכול לחתוך פסוק אחד לשניים. וזה באמת מוכרח מדברי הירושלמי הנ"ל דבכה"ג קריאת ב' פסוקים נחשבת כשלושה).


עץ הזית כתב:[זה לא נכון אלא כמפורש במסכת סופרים שכשאין בסדר כדי חלוקה לז' קרואים המשיכו וקראו גם מקצת מהסדר הבא.
לבאר דברי השטמ"ק (וכו' כמצויין שם) באתי.

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יוני 20, 2022 10:03 am

עושה חדשות כתב:גם יוצא לפ"ז, שאם היתה קריאה קצרה של ג"פ, ודילג תיבה אחת בפסוק הראשון וכד', אין לומר דסו"ס יש בידו שניים וחצי פסוקים, כי לא נאמר כאן ששניים וחצי עולים כשלושה, אלא שאפשר לחלק פסוק באמצעיתו לשניים.
ראה הר צבי ח"א סי' סו ואגרו"מ ח"ד סי' כג.

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' פברואר 21, 2024 12:41 am

עושה חדשות כתב:ויוצא לכאו' שקריאת פסוק אחד עם עצירה באמצעיתו בניגון של סוף פסוק, עולה היא כשני פסוקים.
אם כנים הדברים, יל"ע על אותם בעלי קריאה שלא ניכר אצלם החילוק בין אתנחתא לסוף פסוק, (שמעתי כך אצל כמה מהחסידים, וגם אצל הליטאים זה מצוי קצת בקריאת מגילת איכה), אטו נימא דמשו"ה יש כאן פיסוק שונה. ולכאו' צ"ל דאם אין כוונת הקורא לפסק אחרת, אין בכך בעיה שלא ניכר ע"י הניגון. דומה קצת למש"נ כאן לדון דעיקר הדבר תלוי בכוונה ולאו דוקא בניגון.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי חברא » ד' פברואר 21, 2024 9:48 am

אגרות משה או"ח ג, יט
...ויותר טוב לשמוע מבעל קורא השני שקורא מהס"ת ממש אף שאינו יודע את הטעמים, ובלבד שיפסיק הפסוקים כראוי שיהיה ניכר סופי הפסוקים שאסור להפסיק במקום דלא פסקיה משה ואסור לחבר מה שפסקיה משה, וכן טוב להחמיר באתנחתא אם אפשר, וזה יכול איש אחר לעמוד על הבימה ולעיין בחומש ולהגיד לו סופי הפסוקים והאתנחתא, כמו שעושין בכמה מקומות כשליכא בעל קורא טוב

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 04, 2024 2:17 am

היה מקום לומר שאם הבעל-קורא טעה וחיבר שני פסוקים או הפריד אחד באמצע, אין כאן עבירה של פסוקא דלא פסקיה משה כי באמת לא היתה כוונתו לשנות מהפיסוק של משה, ורק אם עשה כן על דעת לשנות את הפיסוק אסור. אבל בדברי הגרמ"פ מבואר דאף אם טועה בטעמים שייך בזה האיסור של פסוקא דלא פסקיה משה.

וכבר הערתי לעיל ממנהגינו (האשכנזים) בקריאת איכה שבדרך כלל לא ניכר שום חילוק בין אתנחתא לסו"פ.

וכזה יש להעיר לכאו' גם לגבי מגילת אסתר, שאין הפרש בין הניגון של אתנחתא לסוף פסוק. אלא דבזה לכאו' יש ליישב כדלהלן, דהנה הרמב"ן במגילה די"ז כ' "נהגו הכל בקריאתה שלא להפסיק בסוף הפסוקים כס"ת אלא באמצען, והטעם שמנהג אגרת נוהגין בקריאתה". ואמנם בשעה"צ תרצ,נז נראה דפי' הענין בזה שתיקרא המגילה ברצף, ולא יפסיק הרבה לא באמצע הפסוק ולא בסופו, אבל בדברי הרמב"ן נראה להדיא דבאמצע הפסוק יכול להפסיק, ורק בסופו לא יפסיק כדי לאשוויי כאגרת ולא כקריאת שאר כתבי הקודש. וממילא האי מנהג דהאתנחתא וסו"פ נשמעים בשווה במגילת אסתר, מדוקדק ביותר לפ"ז. (ובקריאת המגילה ע"י הרב אברהם אומן בקול הלשון כמנהג יוצאי אשכנז נשמע לי קצת שהאתנחתא יותר מפסיק מסוף פסוק, וא"ש להנ"ל). אבל לגבי מגילת איכה לא מצינו דיני אגרת, ובמנהגי מהרי"ל כ' "וכשקרא קינות איכה שתק מעט בסיום כל פסוק דלא מתקרי אגרת כמגילת אסתר דצריך שם לחבר הפסוקים יחד". וצ"ע.

וכן יל"ע להנוהגים לחבר שני פסוקים יחד בקריאת המסעות, (דבזה ל"ש התירוצים שנאמרו על קריאת עשרת הדברות בטעם העליון), אמאי ל"ה בכלל פסוקא דלא פסקיה משה.

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי במסתרים » ב' מרץ 04, 2024 3:10 am

התימנים מחברים ממש את פסוקי המגילה, עיין עליהם

בענין המסעות עיין מה שהעיר בתורת הקורא
download/file.php?id=35423
הערה ז' ד"ה ויש להעיר
ועליו גופא "יש לברר" כפי שכתב בפיסקא שאח"כ
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב ב' מרץ 04, 2024 5:22 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי חברא » ב' מרץ 04, 2024 4:44 am

[quote="במסתרים"]אגב, מי יבינני למה הם מטעימים תיבות רבות כמו מלעיל אשר לא כדת[/size]
אשמח לפירוט.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי כדכד » ב' מרץ 04, 2024 11:10 am

עושה חדשות כתב:היה מקום לומר שאם הבעל-קורא טעה וחיבר שני פסוקים או הפריד אחד באמצע, אין כאן עבירה של פסוקא דלא פסקיה משה כי באמת לא היתה כוונתו לשנות מהפיסוק של משה, ורק אם עשה כן על דעת לשנות את הפיסוק אסור. אבל בדברי הגרמ"פ מבואר דאף אם טועה בטעמים שייך בזה האיסור של פסוקא דלא פסקיה משה.

וכבר הערתי לעיל ממנהגינו (האשכנזים) בקריאת איכה שבדרך כלל לא ניכר שום חילוק בין אתנחתא לסו"פ.

וכזה יש להעיר לכאו' גם לגבי מגילת אסתר, שאין הפרש בין הניגון של אתנחתא לסוף פסוק. אלא דבזה לכאו' יש ליישב כדלהלן, דהנה הרמב"ן במגילה די"ז כ' "נהגו הכל בקריאתה שלא להפסיק בסוף הפסוקים כס"ת אלא באמצען, והטעם שמנהג אגרת נוהגין בקריאתה". ואמנם בשעה"צ תרצ,נז נראה דפי' הענין בזה שתיקרא המגילה ברצף, ולא יפסיק הרבה לא באמצע הפסוק ולא בסופו, אבל בדברי הרמב"ן נראה להדיא דבאמצע הפסוק יכול להפסיק, ורק בסופו לא יפסיק כדי לאשוויי כאגרת ולא כקריאת שאר כתבי הקודש. וממילא האי מנהג דהאתנחתא וסו"פ נשמעים בשווה במגילת אסתר, מדוקדק ביותר לפ"ז. (ובקריאת המגילה ע"י הרב אברהם אומן בקול הלשון כמנהג יוצאי אשכנז נשמע לי קצת שהאתנחתא יותר מפסיק מסוף פסוק, וא"ש להנ"ל). אבל לגבי מגילת איכה לא מצינו דיני אגרת, ובמנהגי מהרי"ל כ' "וכשקרא קינות איכה שתק מעט בסיום כל פסוק דלא מתקרי אגרת כמגילת אסתר דצריך שם לחבר הפסוקים יחד". וצ"ע.

וכן יל"ע להנוהגים לחבר שני פסוקים יחד בקריאת המסעות, (דבזה ל"ש התירוצים שנאמרו על קריאת עשרת הדברות בטעם העליון), אמאי ל"ה בכלל פסוקא דלא פסקיה משה.

איני יודע מה אתה סח!
בקריאת המגילה ההבדל בין אתנחתא לסוף פסוק בולט הרבה יותר מבשאר הקריאות.
ככלל, באתנחתא מפסיקים קצת ובס"פ ההפסק ארוך יותר.
בגלל שלמנהג האשכנזים (ועדות נוספות) ממשיכים בקריאת המגילה בניגון יותר אז ההבדח בין סוף פסוק לאתנחתא בולט יותר

עושה חדשות
הודעות: 12642
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מרץ 24, 2024 3:30 pm

עושה חדשות כתב:וכזה יש להעיר לכאו' גם לגבי מגילת אסתר, שאין הפרש בין הניגון של אתנחתא לסוף פסוק. אלא דבזה לכאו' יש ליישב כדלהלן, דהנה הרמב"ן במגילה די"ז כ' "נהגו הכל בקריאתה שלא להפסיק בסוף הפסוקים כס"ת אלא באמצען, והטעם שמנהג אגרת נוהגין בקריאתה"... נראה להדיא דבאמצע הפסוק יכול להפסיק, ורק בסופו לא יפסיק כדי לאשוויי כאגרת ולא כקריאת שאר כתבי הקודש. וממילא האי מנהג דהאתנחתא וסו"פ נשמעים בשווה במגילת אסתר, מדוקדק ביותר לפ"ז.


בראש' ובפוס' הובא מנהג שקראו את המגילה בלי טעמים כלל. יש עדות הנוהגות כך כיום?

תוס' רא"ש במגילה כתב:נקראת אגרת. ומהאי טעמא הר"ר יונה פעם אחת קראה בניגונין (פעמים) [שונים], וגם להכי יש בני אדם שקורין אותה ומדלגין טעם קריאה.
ריטב"א במגילה כתב:אבל בדבר שהוא חוץ לגופה עשאוה כאגרת לקרותה בין עומד בין יושב, ולפיכך נהגו לקרותה בלי פיסוק טעמים ובלא הפסק הפסוקים
שו"ת בית יהודה סי' כג כתב:נהגו בהארצות האלו לקרות המגילה בלא טעמים והיה ק"ל דמאי שנא מס"ת והן אמת דבדיעבד ודאי יצאו י"ח דהא אפי' בס"ת איתא בדין סי' קמ"ב דאין מחזירין הקורא אלא בשנוי שמשתנה על ידי זה הענין אבל אם טעה בנגינת הטעם או בניקוד אין מחזירין אותו אבל גוערין בו עכ"ל אלא לכתחלה למה נהגו כן וראיתי אחרי זה להר"ן ז"ל בפ"ב דמגי' דכת' דכיון שנקראת אגרת היקילו בה כו' וכ"ש בדברי' שהם חוץ לגופה כגון קריא' שלה שדינה כדין אגרת וזהו ששנינו הקורא את המגיל' עומד ויושב יצא משא"כ בתורה ומכאן נר' שהקורא פושט כאגרת כמנהג הגאונים כו' ע"כ ואז הונח לי אבל מלשון בעל באר שבע ז"ל שהביא ע"ש סי' תרצ"א מוכח שצריך לקרותה בטעמים שכתב וז"ל במקו' דליכא מי שיודע לקרות המגילה בטעמים ולקרות בה בציבור ע"כ וצ"ע דנר' שחולק על סברת הר"ן ז"ל ואפשר דר"ל אם יש מקום שנהגו לקרותה בטעמים אין איסור בכתיבת הטעמים כמו בס"ת

יוצא פוניבז'
הודעות: 2082
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: טעות בטעם של סוף פסוק

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מרץ 25, 2024 11:13 am

עושה חדשות כתב:
בראש' ובפוס' הובא מנהג שקראו את המגילה בלי טעמים כלל. יש עדות הנוהגות כך כיום?


מנהג תונס ועוד, עי' בס' עלי הדס (סטבון) שהאריך בזה.


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 88 אורחים