מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מין = מאיני. מדוע

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
בריה נמוכה
הודעות: 488
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

מין = מאיני. מדוע

הודעהעל ידי בריה נמוכה » א' פברואר 05, 2023 11:40 am

בתורת הבית הארוך בית א שער ג דף יז עמוד א
מדקאמרינן שצריך לבדוק אחריו שמא מאיני הוא אף שחיטתו פסולה מספק שמא שחיטת מאיני הוא וכיון דתנינן אינך כולהו במתניתין בהדי הא אף כולהו אסורות מספק.

טור יורה דעה סימן קנה:
והני מילי דבסתם מותר - בסתם עכו"ם, אבל מאי"ני, אפילו סתמא נמי אסור שודאי מזכיר שם אליל. ומאי"ני להתרפאות ממנו ע"י סם, דינו כשאר עכו"ם עובד אליל דעלמא לכל דבר.

ובשולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילין סימן לט
ד' תפילין שכתבם אפיקורוס (פי' מאינ"י),

האם ידוע מנין ומהו הסיבה להפיכת הלשון 'מין' שאיתא בחז"ל
ללשון מאיני ?

עיניו כיונים
הודעות: 345
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: מין = מאיני. מדוע

הודעהעל ידי עיניו כיונים » א' פברואר 05, 2023 3:53 pm

ר' יוסף אלבו בספר העיקרים (מאמר ב, פרק יג) כתב:ובעבור זה היה בקדמונים מי שחשב שההתחלות הראשונות שתים אחת לטוב ואחת לרע, כי היו אומרים מפי עליון לא תצא הרעות והטוב, כלומר שאי אפשר שתהיינה התחלות ההפכיים אחת, ובעבור שההפכיים הכוללים אשר יכללו כל מיני ההפכיים הם הטוב והרע, יאמרו שההתחלות שתים, האחת התחלת הטוב והאחת התחלת הרע, וזה היה דעת איש אחד שמו מאנ"י, ועל כן נקראו הנמשכים אחריו מינים, כמו שנקראו הנמשכים אחר דעת החכם אפיקורוס, שהיה חושב שאין לעולם מנהיג ומכחיש מציאות השם, אפיקורסים

החלפת מין במא(י)ני נעשתה כנראה מחמת הצנזורה [ואולי כך גם הוספת הפירוש 'מא(י)ני'], כדי שלא יהיה אפשר לטעון כלפי הטקסטים הנ"ל שפירוש המילה מין (ואפיקורוס) שבהם הוא: נוצרי, כמו בברכת המינים.

זיז שדי
הודעות: 542
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: מין = מאיני. מדוע

הודעהעל ידי זיז שדי » א' פברואר 05, 2023 3:58 pm

בריה נמוכה כתב:בתורת הבית הארוך בית א שער ג דף יז עמוד א
טור יורה דעה סימן קנה:
ובשולחן ערוך אורח חיים הלכות תפילין סימן לט

הוסף יו"ד שלד "שמתעסק בספרי מאינין"

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: מין = מאיני. מדוע

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ב' פברואר 06, 2023 4:51 am

ראה מ' ריז'יק, 'מאנים שהם מינים או מינים שהם מאנים', מחקרים בלשון, ט (תשסד), עמ' 217-250

בריה נמוכה
הודעות: 488
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: מין = מאיני. מדוע

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' פברואר 06, 2023 2:37 pm

יאיר אתמר כתב:ראה מ' ריז'יק, 'מאנים שהם מינים או מינים שהם מאנים', מחקרים בלשון, ט (תשסד), עמ' 217-250


האם כבודו יוכל לצרף כאן את מאמר זה.
תודה

בריה נמוכה
הודעות: 488
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: מין = מאיני. מדוע

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ב' פברואר 06, 2023 2:39 pm

עיניו כיונים כתב:
ר' יוסף אלבו בספר העיקרים (מאמר ב, פרק יג) כתב:ובעבור זה היה בקדמונים מי שחשב שההתחלות הראשונות שתים אחת לטוב ואחת לרע, כי היו אומרים מפי עליון לא תצא הרעות והטוב, כלומר שאי אפשר שתהיינה התחלות ההפכיים אחת, ובעבור שההפכיים הכוללים אשר יכללו כל מיני ההפכיים הם הטוב והרע, יאמרו שההתחלות שתים, האחת התחלת הטוב והאחת התחלת הרע, וזה היה דעת איש אחד שמו מאנ"י, ועל כן נקראו הנמשכים אחריו מינים, כמו שנקראו הנמשכים אחר דעת החכם אפיקורוס, שהיה חושב שאין לעולם מנהיג ומכחיש מציאות השם, אפיקורסים

החלפת מין במא(י)ני נעשתה כנראה מחמת הצנזורה [ואולי כך גם הוספת הפירוש 'מא(י)ני'], כדי שלא יהיה אפשר לטעון כלפי הטקסטים הנ"ל שפירוש המילה מין (ואפיקורוס) שבהם הוא: נוצרי, כמו בברכת המינים.


דבריו חידוש,
האם יש עוד מקורות לזה,
בנוסף כמדומה שלא ידוע מההיסטוריה כלל אדם ששמו כך.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: מין = מאיני. מדוע

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ב' פברואר 06, 2023 3:11 pm

בספר הקבלה לראב"ד (מהדו' כהן עמ' 31-30): "ובימיו יצא מאני לעולם והיה טוען שאלהים שנים יש לעולם, אחד מחיה ועושה כל הטובות, ואחד ממית ועושה כל הרעות... והרגו שבור מלכא בחכמתו".

ענין זה מובא גם במקורות דלהלן:

מגלת המגלה לר' אברהם בר חייא הנשיא (עמ' 138) בשם "ספרי תאריכי האומות".
באור לספר מורה נבוכים לר' משה הנרבוני לחלק ב פרק כ דף לד ע"ב.
ספר העקרים (הנ"ל).
עקדת יצחק פרשת ואתחנן, שער צ, דף כא ע"ב-ע"ג [העתיק את הסיפור מתוך מגלת המגלה, אבל] ציין כמקור: "כמו שסופר בספרי טאריק"י [=תאריכי] האומות".
תשבי שרש מין.
נערך לאחרונה על ידי קאצ'קלה ב ב' פברואר 06, 2023 3:26 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עיניו כיונים
הודעות: 345
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: מין = מאיני. מדוע

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ב' פברואר 06, 2023 3:15 pm

בריה נמוכה כתב:דבריו חידוש,
האם יש עוד מקורות לזה,
בנוסף כמדומה שלא ידוע מההיסטוריה כלל אדם ששמו כך.

שמו ידוע ושיטתו ידועה. ראה כאן: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7 ... 7%96%D7%9D
ביאורו של בעל העיקרים הובא גם בספר התשבי (כפי שציין החכם "קאצ'קלה". ומהתשבי הביא בעל צמח דוד על שנת תמ"ד לאלף הרביעי ושנת פ"ה לאלף החמישי), אך נראה שהעיקרים הוא המקור הראשון הידוע לפירוש זה.

יהושפט
הודעות: 862
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: מין = מאיני. מדוע

הודעהעל ידי יהושפט » ב' פברואר 06, 2023 11:15 pm

בריה נמוכה כתב:
יאיר אתמר כתב:ראה מ' ריז'יק, 'מאנים שהם מינים או מינים שהם מאנים', מחקרים בלשון, ט (תשסד), עמ' 217-250


האם כבודו יוכל לצרף כאן את מאמר זה.
תודה

מצ"ב. באדיבותו הרבה של ר' יאיר שמשום מה לא הצליח להעלות לכאן, ושלח לי לבקשתי בפרטי


חזור אל “דקדוק ומסורה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים