ובמיוחד קשה כן במקום שיש לחז"ל קושיה בפסוק, ומיישבים אותה על פי אותה דרשה. ולמשל בתנחומא וישב סימן ב [וכעי"ז בבראשית רבה פד, ח]:
וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים, בֶּן [זיו] אִיקוֹנִים.
ומבארים המפרשים שהוקשה לו שיוסף לא היה בן הזקונים של יעקב, כי בנימין היה צעיר ממנו [בשבע שנים] ונולד יותר בזקנותו של יעקב [וכן מפורש הקושיא בפרקי דרבי אליעזר פל"ח]. וכן שכל בני יעקב נולדו בזקנותו. ואת השאלה הזו מיישב המדרש בשתי דרכים, והראשונה היא שכוונת התורה שיוסף היה דומה ליעקב בצורתו [ונכלל בזה שדמה לו בכל ענייני וכמש"כ התנחומא שם בסו"ס א, וכן הב"ר שם לעיל סימן ח].
וכלומר, שהביטוי "בן זקונים" כאן קשה, ומפרשים אותו שאין הכוונה שנולד בזקנותו, כמשמעות הביטוי בלשון הקודש, אלא כוונה אחרת לגמרי: שהוא דומה לו בצורתו. והכיצד נכנס זה במילים "בן זקונים"? בשילוב של מילה עברית ומילה יוונית: זיו – איקונים.
זו אמנם "דרשה" אבל היא "ביאור" משום שעל פשט המילים קשה קושיה. ופוק חזי בפירוש השני במדרש [שמובא גם בפרקדר"א שם] שהכוונה בן שיכלכל את זקנותו של יעקב. כלומר יש כאן קושיה אמיתית בפשט, ועונים עליה בביאור של ממש, שיעקב אהב את יוסף מכל בניו כי הוא היה דומה לו בצורתו [ובכל], וכלומר שזהו פירוש המילה כאן בתורה. והכיצד אפשר לפרש כוונת מילה בתורה על פי משמעות יוונית, מילה מומצאת מהסכמת העמים, ועוד בצירוף מילה עברית "זיו". אפילו אם היתה זו רק דרשה של רמז הדבר צריך ביאור, וכ"ש הכא שהוא פירוש ממש.
ודאתינן להכי עוד קשה שלפי הביאור הזה נשמטה במילה "זקונים" האות ו' העיצורית של "זיו". וא"כ לכאורה לכל היותר הוא רמז, ואיך מיישבים בזה קושיה אמיתית בפשט.
וכאמור, גם אם זו דרשה בלבד, לרמוז משהו, הדבר צריך ביאור רב. א. אפילו בתור רמז בעלמא, הכיצד עושים רמזים מהתורה ע"י "שמיעת" התורה כצליל מילים יווניות דומות, ועל פי זה רומזים. [וזה עכ"פ יש לבאר שהוא כמין אסמכתא בעלמא לרעיון שלא זהו מקורו כלל, וזהו כמעט סוג של סימן לזיכרון, או קשירה בעלמא של הרעיון לכתוב, יהיה איך שיהיה, כמש"כ ראשונים על דרשות אגדה שונות]. ב. מקובלנו מכמה מרבותינו שבכל מקום שיש דרשה – סוכ"ס הדרשה באה לבאר משהו שקשה בפשט. ולא כתוספת ציצים ופרחים רעיוניים לפשט.
וכל שכן היכא שהדרשה באה להדיא לבאר קושיה בפשט כמו כאן. וצ"ע.
אני מניח שכבר נכתב על זה רבות, ומן הסתם גם נכב"ב, ואשמח לכל עזרה: הפניות, מקורות, תובנות וכו'.