מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהות הטומאה - ג' שיטות בראשונים. א - מהי הטומאה ? ב - מה מטרת מצוות אלו ? פרישות יתירה -מיותרת או מעולה ?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1477
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

מהות הטומאה - ג' שיטות בראשונים. א - מהי הטומאה ? ב - מה מטרת מצוות אלו ? פרישות יתירה -מיותרת או מעולה ?

הודעהעל ידי יהודהא » ב' אפריל 04, 2022 5:20 pm

תזריע מצורע טומאה וטהרה
.טומאה, שדים מחלות ומוות, הרמבן, הספורנו והרן , חלק א'.

הנושא הוא רחב ונוכל רק לגעת בקצהו, וממ לא נימנע מסיכום קצר ומהותי .

א. פתיחה-
אך בראש נביא את המדרש רבה יט,ח,
שאל גוי אחד את רבן יוחנן בן זכאי: אילין עובדייא דאתון עבדין (=מעשים אלו שאתם עושים) נראין כמין כשפים! אתם מביאים פרה ושורפין אותה וכותשין אותה ונוטלין את אפרה, ואחד מכם מיטמא למת – מזין עליו שתיים ושלוש טיפין, ואתם אומרים לו: טהרת! אמר לו: לא נכנסה בך רוח תזזית ( מימיך? אמר לו: לאו. ראית אדם שנכנסה בו רוח תזזית? אמר לו: הן.
. . אמר לו: ומה אתם עושין לו? אמר לו: מביאין עיקרין (=גזעים) ומעשנין תחתיו, ומרביצים עליה מים, והיא בורחת. אמר לו: ישמעו אזניך מה שאתה מוצא מפיך! כך הרוח הזו – רוח טומאה... מזין עליו... והוא בורח! לאחר שיצא, אמרו לו תלמידיו: רבינו! לזה – דחית בקנה (=ענית לו תשובה מתחמקת לפי רמת הבנתו), לנו – מה אתה אומר?! אמר להם: חייכם! לא המת מטמא, ולא המים מטהרין, אלא אמר הקדוש ברוך הוא: חוקה חקקתי, גזירה גזרתי, אי אתה רשאי לעבור על גזרתי, דכתיב: "זאת חוקת התורה"

מכל מקום רבותינו נשאו ונתנו בדינים ובטעמם ובמהות הטומאה והטהרה,וגם אנו נלך בעקבותיהם,
ולפנינו שתי שאלות :
א - מהי הטומאה ?
ב - מה מטרת מצוות אלו ?


ב.

לגבי שאלה א, יש לנו שלוש תשובות עיקריות 1
1 – נזק גופני ממשי,
2 – נזק רוחני ממשי,
3 – אין בהם דבר ממשי - יש רק מושג הלכתי,

כדי לחדד ולהבין את ההבדלים ביניהם נדגים זאת עי מושגים מעולם אחר:
את 1- נזק גופני ממשי כולנו מבינים, והוא כולל מחלות ,ומיאוס ורתיעה מדברים דוחים.

את 2- נזק רוחני ממשי-יש לתאר כצבעים שאורך הגל שלהם בספקטרום מעבר לאדום, ואדם רגיל אינו רואה אותם
,אלא למי שיש משקפת אינפרא אדומה, שכן יכול לראותם כי הם ממשיים, כך - אין לנו משקפות רוחניות לראות את הנזק של הטומאה ,שהוא ממשי - אך אינו נראה !

את 3 – שאין שום דבר ממשי ובכז קיים מושג שיש לו משמעות,נוכל להשוות לחוב כספי, או לבעלות על חפץ, לחוב או לבעלות אין שום ביטוי ממשי, לא גופני ולא רוחני, וממ הוא קיים ומשפיע על האדם והתנהגותו,

ודבר נוסף ההסבר להלן בא לציין את הגישה העקרונית של המפרשים, אם כי לעיתים ניתן למצוא כאלה שמשתמשים גם בהסבר 1 ,וגם בשתיים , או בהסברים 2 ו 3,,פעמים לאותה טומאה עצמה, או בהסבר 2 לטומאה זו, והסבר 3 לטומאה אחרת, ולכן ההסבר להלן מציג את העיקרון הבולט במפרש המדובר.

ג.

1, - גישה זו מיוצגת על ידי הרמבן וסיעתו שאכן יש בטומאה ממשות ,ובד"כ ניתן לחוש בה, שכן הטומאה שחלה על אדם או חפץ היא מציאות ממשית – ישות גשמית ומזיקה, (וגם רוחנית), שמירת הטהרה מצילה את האדם מנזק זה .

2, - גישה זו מיצגת עי הרן והיא: שהטומאה בלתי נראית ואינה מושגת לחושים. אך ההיזק שלה ממשי בנפש האדם, על פי דרך זו יש לומר, שההלכות האמורות בטומאה נועדו רק לחשוף את המציאות הקיימת ממילא בטבעו הרוחני של העולם. וגם כאן שמירת הטהרה מצילה את האדם מנזק זה.
. .דעה נוספת ומעניינת – שבעיקרון משלבת את הגשמי והרוחני,ואותה מייצג הספורנו ,שהטומאה גורמת נזק ממשי גופני ונפשי –על ידי השדים !

3 - הדעה השלישית אותה מייצג הרמבם וסיעתו ,שלטומאה אין ממשות אלא היא מושג הלכתי שהתורה החילה על על נבראים,מצבים ומקומות בזמנים מסויימים, שכן הטומאה כלל איננה ישות ממשית ומציאותית, אלא הגדרה הלכתית, וכנל בדרך משל : נחשוב עכ כחוב כספי, או כבעלות על חפץ, שאין במראית העיין שום ממשות ,ובכז הוא קיים ומשפיע, והמטרה בהלכות הטומאה לרמבם יש ביד , ויש במורה ובהמשך נפרט,.

ד.

ועוד - לגבי שאלה ב, על מטרת מצוות אלה, התשובה היא קדושה ,וכדברי הרמחל- "ואמנם מציאות הטוב והרע האמיתי הוא, שהנה שם האדון ב"ה בעולם קדושה וטומאה, פירוש, קדושה היא מציאות קורבה אליו, וטומאה היא מציאות ריחוק ממנו יתברך... שהקב"ה מתרחק והעלם שמתעלם."

אבל משמעותה והבנתה להתנהגותו של האדם גם היא נתונה במחלוקת הנל, לרמבן וסיעתו זה כולל הרחקה ממחלות ומידות רעות ולפרישות מהחומריות המביאה לקדושה ולכן כל המרבה בהן משובח.

ולרמבם ככלל יש בהן הרחקה מעבודה זרה, העצמת רוממות המקדש והעבודה בו, ולכלל האנשים דיים ואף רצוי במה שציוותה התורה, ואילו למיעוט - מבקשי השם להם עם ההקפדה היתרה על הלכות אלו, הרי בדרך זו יגיעו לדרגות הגבוהות בדבקותם בקבה.
להבדלים במחלוקת הזו - ישנם משמעות הלכתיות - ואין זה פלפול בלבד ובהמשך נפרט,

{ - הראשונים מנו עוד אבות הטומאה - שטומאתם מחמת קדושתם (קרבן אהרן תורת כהנים שמיני ה, בשם רבינו נסים) - והם: פרה אדומה, פרים ושעירים הנשרפים , ושעיר המשתלח ,ואינם מטמאים במגע ובמשא אלא בהתעסקות בהם .}

ה. מקורות
1 - דעת הרמבן החינוך ועוד,
הרמבן כותב שהנידה דמה הבל פיה ואפילו מבטה, יש בהם ארס וביכולתם להזיק , בעלי חיים האסורים באכילה הם מסוג המאכלים שבהיטמעם בגוף ,בכוחם להזיק הן פיזית והן על הנפש ותכונותיה, וכך גם הצרעת שהוא חולי (בשונה -מצרעת הבגדים והבתים שהוא על טבעי).

ובדרשת: תורת ה תמימה - על המאכלים.
....זהו ונטמתם חסר א׳ לומר שהם מטמטמות הלב, והדורס הוא אכזריות ודמם ובשרם מוליד אכזריות בנפש ,ואנחנו נצטוינו להיות רחמנים ודמני' שורף הטבעים .. .וחכמי הרפואה הולד הנולד מן הנדה יצטרע לעשרים שנה וכו׳ וצריך עיון.ואנחנו אין חכמתינו מגעת לדעת זה אבל ע״כ נודע שהוא רע לצרעת ......
ויש להאריך בזה מאד כגון בדיני ימי טוהר ובדיני הנדה שדנה בהן תורה, דין צרעת בכולן נשיג פלאות התולדה אף על פי שאנו בהם כמי שמשים לשונו בים הגדול וכן יש בזה סימן נראה בתולדות כי אריסטוטליס כתב בספרו שהוא דבר מנוסה כי אם תסתכל הנדה בתחלת נדתה במראה של זכוכית היטב היטב יראה בזכוכית כתם אדום טפת דם כחרדל וזה בזכוכית קל וחומר לולד:
...ויקרא.יא, יג, והסימן הגדול בעופות היא הדריסה, שכל עוף הדורס לעולם טמא, כי התורה הרחיקתהו מפני שדמו מחומם לאכזריותו, ושחור וגס ומוליד המרירה השרופה השחרחורת, ונותן אכזריות בלב.....
{אגב דרשה זו אמר הרמבן (ב 1263 , ה'א' כג,) בברצלונה , בשבת בבית הכנסת בנוכחות המלך והשרים והכמרים, לאחר הוויכוח הגדול שבו ניצח הרמבן, ואז המלך אמר לו " מעולם לא ראיתי אדם מדבר טוב כל כך , על דת - שהיא כל כך לא טובה " ! האולם בו התקיים הוויכוח קיים עד היום,}

ויקרא יב,ד,- על הנידה והמצורע
והנכון בעיני: כי האשה בימי ראייתה תקרא נדה, בעבור שינדוה וירחיקוה כל בני אדם. והאנשים והנשים ירחקו ממנה, ויושבת בדד לא תספר עם בני אדם כלל, כי גם דיבורה טמא אצלם, והעפר אשר תדרוך טמא להם כעפר רקב עצמות המת, והזכירו זה גם רבותינו. ואף מבט שלה מוליד היזק.
וכבר הזכרתי זה בסדר ויצא יעקב רמב״ן בראשית ל״א:ל״ה והיה משפט הנדות לשבת באהל מיוחד, . וכן אמר הכתוב במצורע: "בדד ישב מחוץ למחנה מושבו "ולא אמר כאשר אמר בשאר הטמאים: ויצא אל מחוץ למחנה לא יבא אל תוך המחנה , כי הזכיר בו ישיבה שלא ילך כלל, כי ריחו והבלו מזיקים.

על הזב ויקרא טו,יא,
טעם טומאת הזוב באיש: מפני היותו חולי כבד מן החולאים הנדבקים, וצריך קרבן לתת הודאה לשם שריפא אותו וטהרו, וצריך חטאת לכפר על חטאו שלא יגרום לו עוד חולי,וכך היא גם דעת הרלב"ג.

ו.
הקושיות על דעת הרמבן-
וכבר תמה עכ האברבנל בפירושו בויקרא יא
...השאלה הח׳: למה נאסרו המאכלות האלו שנזכרו בפרש׳ בבהמה ובעוף ובדגים ובשרצים האם מפני בריאות הגוף וטוב מזגו עינינו הרואות כל האומות האוכלים אותם שמנים ובריאים אין עייף ואין כושל בהם גם יש ב״ח אחרים ארסיים בטבעם שהם יותר מזיקים וממיתים באכילתם שלא הזהיר׳ תורה על אכילת׳: ובדומה לכך בעוד מפרשים.

וכך גם תמה בעקידת יצחק- בפרשת שמיני"
"והראוי שנדע, כי לא לענין בריאות הגוף וחליו נאסרו אלו המאכלות כמו שכתבו קצת, חלילה! שאם כן נתמעטה מדרגת התורה האלוקית מהיותה במדרגת ספר קטן מספרי הרפואות הקצרים בדבריהם וטעמם, וזה מגונה ! " .

ז. הסבר בהקשר להיסטוריה - הספורנו
השקפה זו כתובה בספורנו. במאמרו "כוונות התורה כותב ספורנו כי השדים ניזונים מן הטומאות, ובפרט מטומאת מת, ומטרת ההרחקה מן הטומאות היא להרחיק את השדים הנספחים אליהם מן הקודש והמקדש.

על פי דרכו הסביר מדוע בימי הבית השני הירבו חז"ל להוסיף גזירות בענייני טומאה וטהרה שכן בתקופה זו רבו השדים. מדבריו עולה, שהטומאות שגזרו חכמים אף הן משקפות מציאות קיימת, הגורמת לשדים להסתפח אליהן, אלא שבזמן מתן תורה הייתה זו מציאות מעטה, שניתן היה להתעלם ממנה, ואילו בתקופת בית שני הייתה מציאות השדים מרובה יותר, ולכן נדרשה התנהגות והתייחסות בהתאם לכך, ולהלן מדבריו:

.......בכן ראוי להתבונן איך בטומאה ובכל טמא יתחברו השדים שהם מדיחים את אדם מן הדרך כפי האפשר אצלם ומשברים עליו רוח הטומאה במקומות הטומאה אשר שם רב משכנם כמו שהזכירו רז"ל פ' ד' מיתות הלן בבית הקברות כדי שתשרה עליו רוח הטומאה.
ונראה שהשדים הם נשמות רשעי ארץ נבדלות זו מזו לרוע כפי מה שהיה רב רשעם בעולם הזה. ולזה אמרו רז"ל בערובין פ"ב כל ק"ל שנה שהיה אדם הראשון בנדוי הוליד שדין רוחין ולילין. ולזה נטו קצת קדמוני האומות.

...ובהיות החלק האוירי בהם נתך מן החלק האשיי בהם הם בהכרח אוכלים ושותים תמורת הנתך כדאיתא התם. ואחר ליחות המין האנושי יבחר בליחות כל בהמה וחיה ומיני השרצים אשר בהם דם והם הח' שרצים הכתובים בתורה. כאשר בארו הם ז"ל (שבת פרק שמונה שרצים) .
אמנם יבחרו יותר בנבלת בהמה וחיה שהם רבות הדם והעפוש גם בחייהם ובכן מטמאות במגע ובמשא בלבד לא במדרס. ולזה נראה שהם מתחברים לכל טמא ליהנות ברוח טומאתו ויותר לטמא לנפש אשר טומאתו יותר נבחרת אצלם ובכן הם משרים רוח הטומאה על הלן בבית הקברות ..
ובהיות היותר נבחרת אצל השדים היא טומאת מת אסרה אותה תורת אלוקינו לכוהנים גם מחוץ למקדש, וצותה להיות הטהרה ממנה בהזאת מי חטאת שלישי ושביעי ולא כן הצריכה בשאר טומאות,
אמנם גזירות הטומאות מדרבנן רבו בבית שני בהיות השדים מצויים אצלם , כמו שהעידו הם זל במסכת מעילה פרק קדשי מזבח, וזה להעדר שכינה בבית שני כדאיתא שלהי פ"ק דיומא.

עד כאן לדעה שיש בטומאות היזק והפסד ממשי ומוחש , הדעות הנוספות בנושא -בהמשך בעזהי.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ג' אפריל 05, 2022 8:44 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1477
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מהות הטומאה - ג' שיטות בראשונים. א - מהי הטומאה ? ב - מה מטרת מצוות אלו ?

הודעהעל ידי יהודהא » ב' אפריל 04, 2022 9:18 pm

חלק ב,- את השיטה השנייה שזה נזק ממשי - אבל רוחני ,מייצג הר"ן, בדרשותיו:
.
. .והוא מסביר שהטומאה או הטהרה תלויים במה שהסנהדרין יחליטו, וכאשר ובאם יחליטו שהוא טהור – בכך יתבטל נזקו. שכן ההיזק הוא רוחני – ולא גופני,

ח. הרן וההולכים בעקבותיו-
"ולפי זה אחר שהדבר מצד עצמו איננו ראוי להיות טמא או טהור דרך משל, אבל מה שטימאתהו או טיהרתהו נמשך אחר הרצון לבד,...
.
.....ואני סובר עוד, שאי אפשר שימשך ממה שיכריעו הסנהדרין הפסד בנפש כלל, גם כי יאכילו דבר האיסור ושיאמרו בו שהוא מותר. לפי שהתיקון אשר ימשך בנפש מצד ההכרעה למצות החכמים מורי התורה, הוא הדבר היותר אהוב אצלו, כאומרו הנה שמוע מזבח טוב, ותיקון ההוא יסיר הרוע אשר הוא מעותד להתילד בנפש מצד אכילת הדבר האסור ההוא.
.
. .וכיוצא בדבר זה בעצמו יקרה בגוף, כי המאכל המזיק, כשיאכלהו האוכל על דעת שמועיל אליו, הנה מחשבתו תפעל באוכל ההוא, ויסור ממנו היזקו, אם לא שיהיה מופלג.
.
.. כן העניין כשימשך האדם אחר מצות הסנהדרין, גם כי ישיגו ויכירו בדבר האסור שהוא מותר, הימשכו אחר עצתם, והיותו נמשך אחריהם, יסיר מנפשו כל אותו רוע שהיה ראוי שיתילד מצד אכילת הדבר האסור ההוא. ולכן ציוותה התורה ואמרה לא תסור מן הדבר וגו'. והנה נשלם בזה עניין השופטים ותיקונם."
.
ט הכוזרי
בכוזרי עיקרו נראה כר"ן,
. .אם כי יש בו גם משפטים הכוללים גם נזקים אחרים,
הרעיון העיקרי שלו - שהיסוד המשותף לכל מיני הטומאות הוא המוות. גם הצרעת היא מיתה מסוימת לאיבר הנגוע בה, וכן זרע היוצא מהגוף ומאבד את פוטנציאל ההולדה שבו. המוות משפיע לרעה על האדם מבחינה נפשית, וככל שהאדם עדין יותר – כך הוא מושפע לרעה גם מצורות קלות יותר של דמיון למוות.
.
ציטוט מדבריו:
מאמר שלישי מח ,מט, ס. אָמַר הַכּוּזָרִי: עִם כָּל זֶה טוֹב הוּא בְעֵינַי לָדַעַת לָמָּה צִוָּה הַשֵּׁם הַשְּׁמִירָה מִן הַטֻּמְאוֹת.
מט. אָמַר הֶחָבֵר: הַטֻּמְאָה וְהַקְּדֻשָּׁה שְׁנֵי עִנְיָנִים זֶה כְנֶגֶד זֶה, לֹא יִמָּצֵא הָאֶחָד אֶלָּא בְהִמָּצֵא הַשֵּׁנִי, וּמָקוֹם שֶׁאֵין קְדֻשָּׁה אֵין טֻמְאָה, ...
.
ועוד....
. .בתגובה לדברי "מלך כוזר", שצידד בעמדה הקראית, באומרו: "טובה בעיני דרך הקראים להיזהר מן הטומאות". על כך משיב ה"חבר:
ס - אָמַר הֶחָבֵר: כְּבָר אָמַרְתִּי לְךָ שֶׁאֵין עֵרֶךְ בֵּין שִׂכְלֵנוּ וּבֵין הָעִנְיָן הָאֱלֹהִי, וְרָאוּי שֶׁלֹּא נִטְרַח לְבַקֵּשׁ עִלַּת אֵלֶּה הַגְּדוֹלוֹת וְהַדּוֹמֶה לָזֶה. אֲבָל אֲנִי אוֹמֵר אַחַר בַּקָּשַׁת הַמְּחִילָה, מִבִּלְתִּי שֶׁאֶגְזֹר שֶׁהוּא כֵן, שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁתִּהְיֶה הַצָּרַעַת וְהַזִּיבוּת תְּלוּיוֹת בְּטֻמְאַת הַמֵּת, כִּי הַמָּוֶת הוּא הַהֶפְסֵד הַגָּדוֹל, וְהָאֵבֶר הַמְּצֹרָע כַּמֵּת וְהַזֶּרַע הַנִּפְסָד כֵּן,מִפְּנֵי שֶׁהָיָה בַעַל רוּחַ טִבְעִי מוּכָן לִהְיוֹת טִפָּה שֶׁיִּהְיֶה מִמֶּנָּה אֱנוֹשׁ, וְהֶפְסֵדוֹ כְנֶגֶד כֹּחַ הַחַיּוּת וְהָרוּחַ,
.
. .וְאֵינֶנּוּ מַשִּׂיג בַּהֶפְסֵד הַזֶּה לְרֹב דַּקּוּתוֹ אֶלָּא בַעֲלֵי הָרוּחוֹת הַדַּקּוֹת וְהַנְּפָשׁוֹת הַחֲשׁוּבוֹת,הַמִּשְׁתַּדְּלוֹת לְהִדָּבֵק בָּאֱלֹהוּת וְהַנְּבוּאָה אוֹ בַחֲלוֹמוֹת הָאֲמִתִּיּוֹת וְהַמַּרְאוֹת הַבְּרוּרוֹת.


י. החינוך -
וגם ספר החינוך:נוקט כאן ככוזרי ולא כרמבם -
.
..ואל תתמה בני על עניני הטומאה, אם הוא נעלם הרבה על כל בריה, כי אפשר שהטומאה תזיק אל הנפש ותחליאה קצת, וכן שמעתי הדבר מפי חכמים, וכעין מה שאמרו ז"ל (יומא ל"ט ב') ונטמתם בם, ונטמתם כתיב, כלומר שמעינות השכל שהוא הנפש הקיימת מתקלקלים קצת בענין הטומאה. ואל תתמה בהתקלקל השכל בענינים הגשמיים אף על פי שאינו מינו, כי מפני שיתופה של נפש עם הגוף יארע לה כן.
.
. .ואם אנחנו בני איש בעניות דעתנו לא נדע הנפש ומהותה, ואיך נלאה לדעת רפואתה או מחלתה מדרך החקירה... ועל כן בכל הרחקות הטומאה שיבואו בתורה, אין לנו לחטט אחר שרשיהן... (שמיני מצוה קנט

יא. האברבנאל -
וכן מצאנו באברבנאל - שדעתו כר"ן -
...איסור המאכלים שאסרה התורה כבר חשבו רבים מהמפרשים שהוא מפני בריאות הגוף ורפואתו להיות המאכלים הרעים ההם מולידים ליחות רעות זהו דעת הרמב״ן בפסוק ואלה תשקצו מן העוף .
.
וחלילה לי מלהאמין כן לפי שאם כן היה ספר תורת האלהים במדרגת ספר קטן מספרי הרפואה הקצרים בדבריהם וטעמיהם ואין זה דרך תורת האלהים ועומק כונותיה. וגם שעינינו הרואות האומות האוכלים בשר החזיר השקץ והעכבר ושאר העופות והבהמות והדגים הטמאים חיים כלם היום חזקים כראי מוצק ואין עיף ואין כושל בהם.
.
. . גם כי יש בריאות אחרות שהזקם מפורסם כאפעה נחש שרף ועקרב ולא נזכרו כאן בכלל האסורות. וגם יש מהעשבים והצמחים מזיקים מאד וממיתים בארסיותם כמו אליסו״ר וזולתם ממה שזכרו חכמי הרפואה ולא אסרה התורה אכילתם.
.
. . וכל זה ממה שיורה שלא באה התורה האלהית לרפאות את הגופות ולבקש בריאותם , אלא לבקש בריאות הנפש ולרפאות תחלואיה ולכן אסרה המאכלים לפי שהיו מתעבים ומשקצים את הנפש הטהורה המשכלת ומולידות במזג האנושי אטימות וקלקול התאוות, .בעשותם באדם רוע מזג אשר ממנו תתהוה רוח הטומא׳ המטמאה הדעות והמעשים ומגרש רוח הטהרה והקדושה שעליה בקש דוד (תהלים נ״א) ורוח קדשך אל תקח ממני. ואמר לב טהור ברא לי אלהים ורוח נכון חדש בקרבי ומפני זה אמר יתברך " אל תשקצו את נפשותיכם בכל השרץ השורץ ולא תטמאו בהם" .
.
כי בזה היה ענין האטימות והטומא׳ ולא קראם הכתוב מזיקים ולא מחליאים כי אם טמאים ותועבה להורות שהיה טעם איסורם מפאת הנפש ולא מפאת הגוף ובריאותו כי היה צריך לשלמות הנפש ובהירותה וזכותה שיתישר מזג הגוף ויהיו מזונותיו מולידים דם זך ומזוקק לא גס ועב ובלתי מיושר כמו שיתילד מן המאכלים האסורים.
.
. . גם כי היו אז המאכלים האסורים ההם מתיחסים לעובדי ע״א וגם היום בארץ הודו אסור לאכול מן הבקר ומן הצאן כמו שזכר הרב המורה ובארצות אחרות אוכלות מאכלות אסורות מפני עבודת אלהיהם ולכך נקראו המאכלים האלה תועב׳ כמו שנקראת הע״א תועבה. הנה התבאר שהיה איסור המאכלות האלה מפני שלמות הנפש ובריאותה ולא מפאת הגוף והותרה בזה השאלה הח׳.
.
בהמשך בדברו על דרגות וחומרת הטומאה הוא כבר כן משתמש בהסברים גשמיים על הדחייה והגועל וכו מסוגי הטומאות השונות. המשפיעים על דרגת טומאתם ודרך היטהרותם.

יב. העקידת יצחק -
וזו גם דעתו של העקדת יצחק, פרשת שמיני:
. ."והראוי שנדע, כי לא לענין בריאות הגוף וחליו נאסרו אלו המאכלות כמו שכתבו קצת, חלילה! שאם כן נתמעטה מדרגת התורה האלוקית מהיותה במדרגת ספר קטן מספרי הרפואות הקצרים בדבריהם וטעמם, וזה מגונה! מלבד שכבר אפשר לתקן אותם במיני טיבולים או הרכבות בהם יתבטל כח ההיזק ההוא כמו שמבטלין כח הסמים הממיתים אשר מהם נעשו התרופות כולם,
.
. . ואם כן לא ישאר האיסור על עמדו, ותעשה התורה פלסתר. גם שהגויים הבלתי נשמרים אוכלי בשר החזיר ושאר הבהמות והעופות והדגים הטמאים, הנה ראינו שהם חיים על הבריאות ואין עייף ואין כושל בהם לזאת הסיבה.
.
.אמנם מה שנאסרו לנו הוא לעניין חולאי הנפש ובריאותה, כי הם מתועבים ומשוקצים ומזיקים אל הנפש המשכלת ומולידים בה האטימות ורוע המזג וקלקול התאוות, אשר מהם תתהווה רוח הטומאה המטמאה הדעות והמעשים ומגרש רוח הטהרה והקדושה ממנה, שעליו ביקש דוד (תהלים נ"א) "ורוח קדשך אל תקח ממני", ואמר (שם): "לב טהור ברא לי ורוח נכון חדש בקרבי."
.
ולזה נקראו בתורה המאכלות האסורות והמותרות בשם טומאה וטהרה, להורות כי טעם איסורם הוא מצד הרוח הרעה, רוח זנונים הנמשכת לאוכליהם. והשומר עצמו ירחק מהם, כמו שיזהר מן הדברים הממיתים.

יג. המהרל -
וגם המהרל כך" ובדומה לכוזרי : אך מרחיב על יתרון החיים לעומת המוות-
. ןאלו דבריו בהסבירו את נושא פרשת הטומאה והטהרה, , 'אע"פ שכל חוקי התורה גזירות הם... ראוי להתבונן בהן וכל מה שאתה יכול ליתן לו טעם תן לו טעם', ועומד על יסודות הטומאה והטהרה. הוא מסביר, שמשמעות הטומאה היא סילוק חיים ומשמעות הקדושה היא הימצאות חיים.
.
הדוגמה הטובה ביותר לכך היא טומאת מת. טומאת המת נובעת מסילוק חיים. החיים נבראו על ידי הקב"ה, והינם מקושרים אליו, כך שבכל פעם שהם מסתלקים נוצר חסרון בקדושה. כשהאדם חי, יש לו יכולת, וזוהי אף עיקר תכליתו, לקדש את הקב"ה. ברם, כאשר נשמתו של האדם מסתלקת ממנו, מסתלקת עימה האפשרות לקידוש שם שמיים ועל ידי כך נוצר חיסרון אשר עקבותיו הם הטומאה. אובדן פוטנציאל זה של קידוש ה' הוא אף הסיבה לאבלות.
.
. .המהר"ל ממשיך ומסביר שמדרגות הטומאה תלויות במדרגות הקדושה, כלומר, מדרגות החיים. ככל שמדובר בדרגת חיים איכותית יותר, המבטאת דרגת קדושה גבוהה יותר, כך מדרגת החיסרון, הטומאה, תהיה גבוהה יותר. לכן, טומאת מת הינה הטומאה החמורה ביותר, כיוון שאדם חי הוא המבטא קדושה וחיבור לקב"ה ברמה הגבוהה ביותר.
.
יד. הר ע, שטיינזלץ -
דברים ברוח זו וקלים יותר להבנה מבאר הרב ע,ש, בספרו – חיי עולם.
.
. .הטומאה יסודה בהפסקת זרם החיים וקטיעתו. ככל שזרם החיים חזק יותר, כך הפסקתו וקטיעתו יוצרות, בהנגדה, את עוצמת הטומאה, ככל שיש בדבר יותר חיוּת, שלילתה יוצרת טומאה חמורה יותר, ולהפך: דבר שיש בו פחות חיוּת, או דרגת חיים במדרגה נמוכה יותר, שלילת החיוּת ממנו יוצרת פחות טומאה. לא לכל השאלות הקטנות יש לנו הסברים טובים, אבל אפשר לראות בטומאה וטהרה את המבנה הכולל הזה.

הטומאה החמורה ביותר, כך נראה לפי סדר טהרות, היא טומאת מת, וזה מפני שבמוות ההפסקה של זרימת החיים היא ההפסקה הדרסטית ביותר , וכאשר המת הוא אדם מישראל טומאת מת נמצאת במלוא השלמות שלה, וכאשר. כאשר המת איננו אדם מישראל, אנו אומרים שמהות החיים לא הייתה באותה דרגה, ולכן גם הטומאה שנוצרת עם הפסקתם איננה אותה טומאה.
.
בדרך זו מוסברת העובדה הפרדוכסלית, לכאורה, שיהודי מת מטמא יותר מגוי מת, ושבן אדם מת מטמא יותר מבהמה מתה; ישראל מת מטמא יותר מגוי מת משום שזרם החיים שנפסק היה ברמה גבוהה יותר, ומאותו טעם, גוי מת מטמא הרבה יותר מפרה.
.
טומאת הנידה קשורה מהותית, מצד עניינה ומצד טבעה, להרס. אמנם לא הרס של חיים בפועל, אבל הרס של האפשרות להפריה, שלא יצאה לפועל בעקבות כך,. אותם הרקמות, התאים, שיכלו לגדל חיים חדשים, נהרסים ונשטפים החוצה — ואז נוצרת הטומאה. זה אמנם חלק ממהלך החיים הנורמלי ולא חולי, ואף על פי כן הוא קשור באותו אלמנט של הרס — לא מוות שלם, אך בכל זאת מוות חלקי, וגם הוא יוצר טומאה.
.
הדבר קיים באותה צורה כמובן גם בטומאת קרי; שאפילו כשהייתה ביאה, ואפילו כאשר היא ביאה יוצרת, גם אז, מכורח המציאות, קיים מוות מסוים. כל טיפת זרע היא מאגר עצום של תאים, שכל אחד מהם נושא חיים — ורוב רובם של התאים, גם במקרה הכי מוצלח, הולך לטמיון.
.
. .על הצרעת אמרו בספרים, שהכתם הלבן של נגע הצרעת, פירושו שמשהו מת . ,באותו חלק של הגוף אם מסתכלים בסימנים הכתובים בתורה לגבי נגע הצרעת נוצר הרושם שהם באים להבחין בין צרעת לבין סתם מחלה. יש מקרים שעליהם התורה אומרת: ״צרבת השחין הוא״ (י"ג, כג), ״מכווה הוא״ (שם, כח), וכיון שכך מדובר בנגע טהור.

. . כאשר התופעה באה מפני שאדם לקה, הוכה או חלה — יכול להיות שזה לא נעים, אך זה לא צרעת. אבל כשיש דבר השולל מן האדם את החיוּת, הוא כבר לא מוגדר כמחלה — אלא נקרא נגע טמא.
. .זיבה אצל נשים, עליה אנחנו יודעים יותר מאשר על צרעת, היא בפירוש תופעה ש: שפוגעת בחיות של הגוף, יש משהו חולה בצורה רצינית ביותר בתוך המערכת, שאיננו מאפשר לאישה ליצור חיים, ובכך מוסבר הבסיס לטומאת זיבה.....


טו. יחודיותה של יולדת
{גם תופעת הלידה שיוצרת חיים ויש בה גילוי כח נשגב של מעשי ה - יקשה עלינו להבין את גורם הטומאה. ומסבירים שלגבי האשה שברחמה נוצרו והתפתחו חיים , הרי בלידה הם נחסרו ממנה ,ולגביה יש כאן איבוד חיים.
.
. .יותר מכך - "במהלך ההריון האשה שותפה לקבה בהיווצרות גוף ונשמה בקרבה ושורה עליה קדושה. ולאחר הלידה יוצאת הקדושה והטומאה נכנסת תחתיה ,שכן כגודל הקדושה כך גודל החלל שנוצר בחידלון, וממנו הטומאה שמשתוקקת לדבוק במקום בו היתה קדושה. והיוצא מכאן שאין הלידה [החיובית בעצמה]מטמאה אלא המצב הריקני שבא אחריו. ע"פ רממ מקוצק והאבני נזר.}

את דעת הרמבם וסיעתו אי"ה בהמשך.
התודה והברכה - למחבר\ עורך ספר "דרך נשר " שהקיף והרחיב בטוב טעם בנושא - ורבות נסתייעתי בדבריו.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ה' אפריל 07, 2022 12:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1477
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: מהות הטומאה - ג' שיטות בראשונים. א - מהי הטומאה ? ב - מה מטרת מצוות אלו ? פרישות יתירה -מיותרת או מעולה ?

הודעהעל ידי יהודהא » ג' אפריל 05, 2022 8:41 am

חלק ג
. .הדבר בא להקל ! ולהגביר את רוממות המקדש,ולהתרחק מהצאבה..הטומאה לרמבם וסיעתו. והאם אפשר להביא חטאת על עבירה בעתיד ?


להשלמת נושא הטומאה וגישת מפרשי התורה לעניין, ואחרי שביארנו את שתי השיטות האחרות: א –שיש בהם נזק גופני, ב- שיש בהם נזק רוחני ,נבאר עכשיו את השיטה הנוספת של הרמבם וסיעתו-

טז. הרמבם ורס"ג -
השיטה השלישית של הרמבם וסיעתו, שהטומאה אין לה שום ממשות ,לא באדם ולא בכלים,,לא פיזית ולא רוחנית, אלא היא מושג הלכתי בדומה לחוב כספי שיש לאדם, או בדומה לחפץ שיש לו בעלים ואין רואים בהם שום דבר ממשי- גם לא רוחני. וגם אילו היו לנו משקפיים שיש להם יכולת לראות דרגות רוחניות לא היינו מבחינים בכלום.

רסג -
הקדום במפרשים הכותב עכ הוא רסג , וזל -
...אבל מה שהרחיק מן הטינופים והטומאה, אנו אומרים לו: גוף האדם אין בו שום טומאה אלא כולו טהור, כי הטומאה אינה דבר מוחש ולא דבר שהשכל מחייבו, אלא שהתורה חייבתו, והתורה טימאה מקצת לחויות האדם לאחר פרישתן ממנו, ואינן מטמאות כשהן בו. אלא אם יקבע לנו האומר כן מצוות שיחוקקם מדעתו, ויטיל עלינו דבריו המוזרים, הרי אנו לא נקבלם...
.
. .ולגבי התועלת מכך "ואומר עוד, כי החלק השני שהוא מותר בשכל, וכבר באת התורה וצותה על חלק ממנו והזהירה על חלק ממנו... כגון מה שקדשה יום מבין הימים... והפרישות אחרי מקצת המקרים על דרך הטומאה... אף על פי שהסבה העיקרית לקיומן הוא צווי ה', ושנזכה בכך לגמול, הריני מוצא לרובן טעמים פרטיים מועילים,
.
. .וראיתי לרשום מקצתן... ומתועליות הטומאה והטהרה, כדי שישפל האדם בעיני עצמו מעצמו, ושתחבב עליו התפלה לאחר הפסקתה כמה ימים, ושיכבד בעיניו הקודש לאחר שנמנע ממנו זמן מסויים, וכדי שיתן את לבו ליראה... (מאמר ג פרק ב)
רוממות המקדש וכבודו היא אחת התועליות מדיני הטומאה , ובהמשך נראה שגם הרמבם כותב כך.


יז. הרמבם -
הרמבם ביד מבאר היטב את החוקיות שבדיני טומאה וטהרה, ואת הנשגבות שבהם המונעת מאיתנו כל הבנה בו, אולם מצד שני במורה יש כן נסיון לתת הסבר ולו חלקי לדינים אלו ,ונביא את שניהם:
.
הרמבם בסוף הלכות מקוואות:
........דבר ברור וגלוי שהטומאות והטהרות גזירות הכתוב הן.
ואינן מדברים שדעתו של אדם מכרעתו והרי הן מכלל החוקים וכן הטבילה מן הטומאות מכלל החוקים הוא.
שאין הטומאה טיט או צואה שתעבור במים אלא גזירת הכתוב היא והדבר תלוי בכוונת הלב.
ולפיכך אמרו חכמים טבל ולא הוחזק כאילו לא טבל.
.
ואעפ"כ רמז יש בדבר. כשם שהמכוין לבו לטהר כיון שטבל טהור ואף על פי שלא נתחדש בגופו דבר. כך המכוין לבו לטהר נפשו מטומאות הנפשות שהן מחשבות האון ודעות הרעות כיון שהסכים בלבו לפרוש מאותן העצות והביא נפשו במי הדעת טהור הרי הוא אומר: וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם מכל טומאותיכם ומכל גלוליכם אטהר אתכם השם ברחמיו הרבים מכל חטא עון ואשמה יטהרנו אמן:
סליקו להו הלכות מקואות בס"ד:

.
לעומת זאת, בספרו מורה נבוכים (חלק שלישי, פרק מז)
הרחיב הרמב"ם במתן נימוקים להלכות אלו. לדעתו, הזהירות מן הטומאות כשלעצמה איננה מסלקת מהאדם נזק גופני או רוחני כלשהו, אלא שיש לזהירות זו תוצאה ותועלת מעשית: והלכות הטומאה נועדו בין היתר להרחיק את האדם מבית המקדש, שכן ככל שביקוריו של האדם במקדש יהיו מוגבלים ונדירים יותר - כך תהיה התרשמותו חזקה יותר, והשנויים הנפשיים לטובה יהיו חזקים ומשמעותיים יותר, והם ישליכו גם על על התנהגותו.

....רמב"ם, מורה נבוכים מאמר ג' פרק מ"ז:
"כבר ביארנו שהכוונה כולה היתה במקדש – להתחדש בו התפעלות לבוא אליו, ושיירא ויפחד... וכל דבר נכבד כשיתמיד האדם לראותו, יחסר מה הנפש ממנו וימעט מה שהיה מגיע בגללו מההתפעלות. כבר העירו החכמים ז"ל על זה הענין ואמרו, שאין טוב להכנס למקדש בכל עת שירצה, וסמכו זה לאמרו (משלי כ"ה): "הוקר רגלך מבית רעך פן ישבעך ושנאך".
.
. . ומפני שהיתה זאת הכוונה הזהיר "הטמאים" מהכנס למקדש. – עם רוב מיני הטומאות, עד שכמעט לא תמצא אדם טהור, רק מעטים: כי אם ינצל ממגע נבלה, לא ינצל ממגע שמונה שרצים, הנופלים תמיד בבתים ובמאכלים, והרבה פעמים ירמסם אדם דרך הליכתו; ואם ינצל מזה, לא ינצל ממגע נדה או זב או מצורע...
.
.... ויהיה זה כולו, סיבה להתרחק מן המקדש ושלא ידרכו בו בכל עת. וכבר ידעת אמרם (יומא פ"ג) "אין אדם נכנס לעזרה לעבודה אפילו טהור – עד שהוא טובל". ובאלו הפעולות תתמיד היראה ויגיע ההתפעלות המביא לכניעה המכוונת.."

יח - פרישות-
כפי שציינו לעיל שיטת הרמבם שונה מדעת הרמבן בנידון-
.
התועליות לרמבם:
דברים נוספים שיש בהם מן החידוש בדברי ברמבם ,1- שדיני הטומאה באים להקל עלינו , 2 – שאין חטא לאדם שיהיה מצבו טמא, וכז מפני שהרמבם הולך לשיטתו ,שיש מצוות שהשם ציווה עלינו כדי להרחיקנו ממנהגי הצאבה עובדי העבודה זרה וכו . כמו באיסור דם, בשר וחלב, וגם – דיני הטומאה !
.
ואלו דבריו " ואומר שזאת תורת האלוה אשר נצטוה בה משה רבינו והתיחסה אליו לא באה רק להקל העבודות והטרחים. וכל מה שאפשר שתדמה בקצתם שיש בו צער או טורח גדול אינו רק מפני שאינך יודע המנהגים ההם והדעות הנמצאות בימים ההם. ...

מורה ג, מט
...ועלו בידינו מאלה המשפטים תועלות גדולות ורבות.
אחת מהם - להתרחק מן הכיעור והמאוס.
והשניה - שמירת המקדש.
והשלישית - לישא פנים למנהג המפורסם כי היה מטורח הצאבה הגדול בענין הטומאה מה שתשמעהו עתה.

והרביעית - להקל הטורח ההוא מעל האדם ושלא ימנעהו ענין הטומאה והטהרה מעסק מעסקיו. כי זאת המצוה של טומאה וטהרה אינה נתלית רק במקדש וקדשיו לא בזולתם "בכל קודש לא תגע ואל המקדש לא תבוא" אבל לזולתם אין חטא עליו אם ישאר טמא כל אשר ירצה ויאכל חולין טמאין כמו שירצה.
.
והמפורסם מדעת הצאבה עד זמננו זה בארצות המזרח - רצוני לומר שארית המגוסי - שהנדה תהיה בבית בפני עצמה וישרפו המקומות אשר תלך עליהם ומי שמדבר עמה יטמא ואפילו אם עבר רוח על הנדה ועל הטהור יטמא.
.
ראה כמה בין זה ובין אמרנו "כל מלאכות שהאשה עושה לבעלה נדה עושה לבעלה חוץ מרחיצת פניו וגומר"; ולא יאסר ממנה רק בעילתה כל ימי טומאתה. - ומן המפורסם שבדעותם עד שמנענו זה - שכל מה שיבדל מן הגוף משער או צפורן או דם הוא טמא; ומפני זה כל ספר אצלם טמא מפני שהוא נוגע בדם ובשער וכל מעביר תער על בשרו יטבול במים חיים. וכיוצא באלו הטרחים אצלם רבים מאד.
אבל אנחנו אין לנו טומאה וטהרה אלא לקודש ולמקדש !

וכך גם ב- בטומאת אוכלין טז ,ח ט
..הכתוב בתורה ובדברי קבלה מהלכות הטומאות והטהרות - אינו אלא לעניין מקדש וקדשיו ותרומות ומעשר שני בלבד, שהרי הזהיר את הטמאין מליכנס למקדש או לאכול קודש או תרומה ומעשר בטומאה, אבל החולין - אין בהן איסור כלל, אלא מותר לאכול חולין טמאין ולשתות משקין טמאים... וכן מותר לאדם ליגע בכל הטומאות ולהתטמא בהן.
.
שהרי הזהיר הכתוב את בני אהרן ואת הנזיר מהתטמא במת, מכלל שכל העם מותרין, ושאף כהנים ונזירים מותרין להתטמא בשאר טומאות חוץ מטמא מת. כל ישראל מוזהרין להיות טהורים בכל רגל, מפני שהם נכונים ליכנס במקדש ולאכול קדשים, וזה שנאמר בתורה 'ובנבלתם לא תגעו' - ברגל בלבד...

ממכתבי הרמבם: (ברויאר שכ)
ולהלן ממכתבו של הרמבם בהם הדברים תקיפים יותר,שיש להימנע מעודף החמרה בטומאה - כדי להיבדל מהקראים שהחמירו בהם,(כידוע שכך נהגו גם האיסיים).
.
במכתב של הרמבם לרי בן גאביר מבגדד-
" לפי שעניין הטומאה והטהרה זולת האסור והמותר אצל הרבנים,,וזה מנהגינו המפורסם בכל ארצותינו ובכל ארצות צרפת,והוא דין התלמוד עליו מצינו בני א"י כולם שהיינו ביניהם,
. .אבל אנשי מצרים מצינו אותם נוטים לדברי מינות והולכים אחר סידור הקראים ,,,ואמרנו להם שהנגיעה בבגדים ובמאכלים הוא מותר, אבל תשארו על מנהגכם ומי שרוצה להתיר יתיר, ומי שימאס הדבר מפני זוהמא או מפני תוספת סייג כדי להרחיק מן הנידה יש לו לעשות,
אבל אם הוא סובר איסור במאכל או במשתה שתגע בו הנידה ונתרחק ממנו מפני האיסור, יצא מכלל הרבנים- וכפר בתורה שבעל פה,

יש מכתב נוסף "איגרת המוסר" שגם בו דעת הרמבם חדה ,אולם יש רבים המפקפקים במקוריות שלו. ושם הוא כותב על אנשים ש -
שאינם אצלי אלא כדמות הקראים...וינהגו בעניין הנידה כמו שיאמינו וינהגו בני מגוס,אומה הדרות בארצות הישמעלים, לא יראו הנידה כלל,ולא ידברו עמה ואוסרים ללכת אשר דרכה כף רגלה...

.

יט. רשר"ה -
. .בעקבות הרמבם והרסג שראו בטומאה עניין רוחני וסמלי בלבד, הלך גם הרשרה בביאורו בחומש ויקרא,ובאריכות בסוף פרשיות שמיני תזריע ומצורע.
.
הרשר הירש וזל "כל שורה בהלכות טומאת המגע מעידה, שהטומאה איננה חלאה מיסטית, מאגית, חומרית, העוברת לאדם ולחפץ על ידי מגע במת, אלא הנושאים הנידונים בהלכות אלה מייצגים תפיסות ומושגים." הרש"ר הירש מסתמך על ההבחנות הדקות בהלכה בין מיני הכלים המקבלים טומאה, חלקן אף תלויות במחשבת האדם על הכלי; ומכאן הסיק, שהדבר הקובע האם הטומאה תחול או לא תחול במקום מסוים הוא יחסו של האדם לדבר.

העולה מדבריו בקצרה הוא -
. .שהיו גישות שראו בהרחקת המצורע מן המחנה טעם בריאותי. ושהצרעת היא מעין מחלה מדבקת ועל כן יש להרחיק את המצורע מן המחנה. הרש"ר הירש מתנגד בחריפות לגישה זו וטוען שהצרעת אינה מחלה טבעית אלא נס ופלא בעם ישראל ומביא כמה הוכחות לכך:

1) צרעת המתפשטת על כל הגוף טהורה. אם זו הייתה מחלה רגילה מדוע אם היא על כל הגוף טהורה? הרי בשלב זה נמצא המצורע בשלב החמור ביותר של המחלה.

2) מראות הנגעים המופיעים בתורה אינם מדבקים לפי תורת הרפואה'

3) הכהן הוא זה שקובע את מצב הטומאה והטהרה של האדם ולא הרופא.

4) פסוק יב אומר לנו שלא נדרשת בדיקה מדוקדקת של קמטי הגוף, אלא רק בדיקה "לכל מראה עיני הכהן".

5 ) שהמצורע משתלח רק מערים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון, אך בשאר חלקי הארץ – בכל ערי הפרזות ובכל הערים שהוקפו חומה רק לאחר מכן – הותר למצורע להתהלך חופשי בין הבריות.

6) העתים בהן נאספים המוני אנשים במקום אחד? בעת שכזאת יכולים "מצורעים" המתהלכים בין ההמונים להדביק משפחות שלמות ואפילו את האומה כולה! אך דווקא בזמנים האלה, נצטוו הכהנים לא לטמאם,ולהימנע מראיית צרעת. אין רואים נגעים בשבעת ימי המשתה שלאחר החתונה; בשלושת הרגלים.

7) בפרק יד, פסוק לו, נצטווה הכהן במפורש, שיוציאו כל דבר מן הבית לפני הבדיקה כדי שלא יטמא כל אשר בבית. והנה, אם מטרת ההסגר הייתה למנוע מחלות ,היה אמור להיות ההיפך : סגר מוחלט.

שיקולים אלה וכיוצא בהם מביאים אותנו למסקנה הברורה שלא ניתן כלל לומר שפרק זה עוסק ברפואתה ובמניעתה של מחלה , נמצא שהדעה שהלכות נגעים הינן תקנות רפואיות וכדומה אינה אלא פרי הדמיון.
.

כ. פרישות יתירה למבקשי השם -
. .אף כי הטהרה איננה חיוב הלכתי, כמה מקורות בדברי חז"ל משבחים את הטהרה כמעלה מומלצת. כך נאמר בגמרא ירושלמי בשם התנא רבי פנחס בן יאיר: "טהרה מביאה לידי קדושה".במדרש תנא דבי אליהו נאמר על הפסוק "והתקדשתם והייתם קדושים" (ספר ויקרא, פרק י"א, פסוק מ"ד): "מכאן היה רבן גמליאל אוכל חולין בטהרה. אמרו: לא לכהנים בלבד ניתנה קדושה, אלא לכהנים וללויים ולישראל כולן".
.
וברמבן בפ קדושים: אבל הפרישות היא המוזכרת בכל מקום בתלמוד, שבעליה נקראים פרושים ... שלא הוזכר איסור זה בתורה, והנה יהיה נבל ברשות התורה. לפיכך בא הכתוב, אחרי שפרט האיסורים שאסר אותם לגמרי, וצוה בדבר כללי שנהיה פרושים מן המותרות ... וכן יפריש עצמו מן הטומאה, אף על פי שלא הוזהרנו ממנה בתורה, כענין שהזכירו (חגיגה יח ב) בגדי עם הארץ מדרס לפרושים, וכמו שנקרא הנזיר קדוש (במדבר ו ח) בשמרו מטומאת המת גם כן . שהפרישות עצמה יש לה מעלה, ולא כרמבם שרק מסלק המניעות.
.
האם המסקנה מדברי הרמבם הנל שהפרישות מגונה ? האם הוא חולק על הרמבן והשאר שמחייבים מאוד את הקדושה והפרישות ? לא.
אלא – שלרמבם : כמו שהכוהנים נצטוו בדיני טומאה רבים יותר מישראל רגיל. וכמו שהכוהן הגדול נצטווה ביותר דיני קדושה\טומאה מכוהן הדיוט. ובישראלים כמו שלנזיר יש דיני טומאה \טהרה מיוחדים . כך הדבר גם בעם ישראל כולו,
לכל האנשים יש את דיני הטומאה עליהם נצטוו, ולרמבם די להם בכך. אולם למעטים מבקשי השם וקירבתו , להם מורה הרמבם את דרכם כפי שכתב ביד .
.
וזל הרמבם בטומאת אוכלין טז. יב.
........ אף על פי שמותר לאכול אוכלין טמאין ולשתות משקין טמאים. חסידים הראשונים היו אוכלין חולין בטהרה ונזהרין מן הטומאות כולן כל ימיהם והן הנקראים פרושים.
.
. .ודבר זה קדושה יתירה היא ודרך חסידות שיהיה נבדל אדם ופורש משאר העם ולא יגע בהם ולא יאכל וישתה עמהם . שהפרישות מביאה לידי טהרת הגוף ממעשים הרעים וטהרת הגוף מביאה לידי קדושת הנפש מן הדעות הרעות וקדושת הנפש גורמת להדמות בשכינה. שנאמר: והתקדשתם והייתם קדושים..
.
...במקומות אחרים כתב הרמב"ם, יתרון נוסף שיש בזהירותם של ה"חברים" מלהיטמא (ראו להלן) הוא, שעל ידי כך נאלצו להתרחק מחברתם של עמי הארץ, ובדידות זו איפשרה להם להגיע להישגים גבוהים ברוחניות.

ויהי רצון שיתקיים בנו במהרה ,המקרא :
"וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם מכל טומאותיכם ומכל גלוליכם אטהר אתכם ",השם ברחמיו הרבים מכל חטא עון ואשמה יטהרנו אמן:


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים