שתלמידו כגופו. מנין?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
זקן ששכח
הודעות: 2545
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

שתלמידו כגופו. מנין?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' ספטמבר 12, 2017 8:04 pm

רש"י דברים לא כט: אחרי מותי כי השחת תשחיתון. והרי כל ימות יהושע לא השחיתו שנאמר ויעבדו ישראל את ה' כל ימי יהושע מכאן שתלמידו של אדם חביב עליו כגופו כל זמן שיהושע חי היה נראה למשה כאילו הוא חי.

אמנם, לכאורה דברי רש"י אלו נסתרים מדבריו במספר מקומות בהם הוא נוקט בפשטות כדברי המדרש ש'כל אחרי – מופלג הוא', ואם כן אין כאן שום ראיה. שהרי אם 'אחרי' מופלג הוא, היה משה אומר לבני ישראל: יודע אני שזמן רב אחרי מותי תשחיתו דרככם, ושוב אין כאן ראיה לכך שתלמידו חביב עליו כגופו.

דרומי
הודעות: 1304
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שתלמידו כגופו. מנין?

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 12, 2017 8:14 pm

ראה מה שהאריך בזה ב'תורת מנחם' חלק מה עמ' 41 ואילך. ונקודת הדברים, שבאמת לא חטאו מיד אחר מות יהושע, אלא רק אחרי ימי הזקנים אשר האריכו ימים אחרי יהושע.

זקן ששכח
הודעות: 2545
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: שתלמידו כגופו. מנין?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' ספטמבר 14, 2017 7:23 am

אם ניתן להסביר כן בדברי משה 'אחרי מותי', מה נעשה עם דבר ה' אל משה 'הנך שוכב... וקם העם הזה וזנה'. שהוא לא אמר 'אחרי'?

דרומי
הודעות: 1304
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: שתלמידו כגופו. מנין?

הודעהעל ידי דרומי » ה' ספטמבר 14, 2017 11:05 am

לא כתוב שם שזה יהיה ממש מיד.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים