מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדין 'עמך במאכל עמך במשתה' האמור בעבד עברי

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

בדין 'עמך במאכל עמך במשתה' האמור בעבד עברי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מאי 17, 2019 12:28 am

כתיב בפרשתן (כה, מ): כְּשָׂכִ֥יר כְּתוֹשָׁ֖ב יִהְיֶ֣ה עִמָּ֑ךְ עַד שְׁנַ֥ת הַיֹּבֵ֖ל יַעֲבֹ֥ד עִמָּֽךְ.

חילוק המקורות לדין 'עמך במאכל'

איתא בקידושין (כב, א):
ת"ר כי טוב לו עמך עמך במאכל עמך במשתה, שלא תהא אתה אוכל פת נקיה והוא אוכל פת קיבר, אתה שותה יין ישן והוא שותה יין חדש, אתה ישן על גבי מוכין והוא ישן על גבי תבן, מכאן אמרו כל הקונה עבד עברי, כקונה אדון לעצמו.

והנה בתוס' בקידושין לעיל מיניה (טו, א ד"ה כי טוב לו עמך) איתא בזה"ל,
ה"ר אברהם גריס כשכיר כתושב יהיה עמך דמהתם ילפינן בת"כ, אבל בספרי לא דריש מידי מ'כי טוב לו עמך' דאין זה צווי אלא סיפור דברים בעלמא.
[וכן הוא בתוס' בכתובות מג, ב ד"ה ל"ג ובערכין ל, ב].
ואמנם בתו"כ שלפנינו מובאת הילפותא כדברי התוס' מקרא דידן, אבל במכילתא דרבי ישמעאל פרשת משפטים איתא,
כי טוב לו עמך, שתהא טובתו שוה לך; מכאן אמרו לא ישנה רבו עליו מאכלו ומשקהו והסבו משלו, לכך נאמר כי טוב לו עמך.
וכבר עמד בזה הרש"ש כאן, וכן הוא בגירסת כל המקומות שנזכר דין זה בתלמודין (קידושין שם; ב"ק פז, ב; ערכין ל, ב).

ובדברי התוס' נראה שהחילוק נעוץ באם סבירא לן שניתן ללמוד גילוי מילתא מהסיפור דברים בפרשת ראה 'כי טוב לו עמך', או דבעינן דווקא שזה נכתב בדרך ציווי. ויעויין בתוס' בבבא קמא (פז, ב ד"ה דכתיב): ור"י אומר דאפילו גרסי כי טוב לו עמך ניחא דמדקאמר כי טוב לו עמך ש"מ שכך צריך לעשות.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בדין 'עמך במאכל עמך במשתה' האמור בעבד עברי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מאי 17, 2019 12:29 am

נפק"מ להלכה בין הילפותות

אולם באמת נראה לומר שיש בזה נפקותא גדולה בגדר הך הלכתא, וכמו שכבר העיר בתורה תמימה (פרשת ראה פט"ו הערה ס) שהרי הילפותא מלשון עמך היא משום שלשון זה מורה על יחס ההשתוות לשניהם, וכמ"ש במד"ר פ' לך, מתחלה כתיב וילך אתו לוט אברם עיקר ולוט טפל לו ובחזירתו שלא היה עוד טפל לו כתיב ויעל אברם ולוט עמו, ובמד"ר פ' וישלח וארבע מאות איש עמו וכו', וגם כאן כונת הראיה דכיון שאומר העבד דלכן אינו רוצה לצאת מפני שטוב לו עמך, היינו מפני שהוא שוה לך, מבואר שכן צריך להתנהג עמו.
ואם אמנם זהו גדר הילפותא, א"כ נמצא שיש נפק"מ רבתא דאי ילפינן מקרא דפר' ראה א"כ ההשתוות היא 'עמך' – עם הבעל הבית, אולם אי ילפינן מקרא דפרשת בהר אזי נמצא שאף כי ההשתוות היא כבעל הבית, אבל בשיעור של 'כשכיר ותושב'.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בדין 'עמך במאכל עמך במשתה' האמור בעבד עברי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מאי 17, 2019 12:30 am

גדר ההלכה חיוב הטבה בין אדם לחבירו או דין מדיני העבדות

ויתבאר יותר בהקדם מה שנראה לחקור בגדר הך הלכתא דעמך במאכל עמך במשתה, אם יסודו הוא חיוב של הטבה בין אדם לחבירו כלפי העבד, שזה מזכותי העבד לקבל יחס ראוי והוגן שיהיה טוב לו עם הבעה"ב.

או דילמא שזהו דין מדיני העבדות, והיינו שהתורה חידשה פרשת עבדות של עבד עברי בתורה, ובזה ישנה הגבלה שלא יהיה בגדר של עבד גמור, כי הרי 'עבדי הם ולא עבדי לעבדים', אלא סדר ההנהגה הוא 'כשכיר כתושב', וזה אינו דין של הנהגת בין אדם לחבירו כלפי העבד, אלא זה דין בין אדם למקום שמוטל על האדון שלא יתנהג בו כעבד לענין זה שאינו שווה לו במאכלו ובמשתהו וכו'.

ומילתא דמסתברא הוא, שאם הילפותא הוא מ'כי טוב לו עמך' הרי שנאמר כאן חיוב של יחס הטבה לעבד, אבל אם הילפותא היא מ'כשכיר כתושב יהיה עמך' החיוב הוא שלא יהיה כלפיו יחס של עבד אלא יחס של שכיר ותושב, ומזה נגזר ההשוואה אליו במאכלו ובמשתהו.

ואמנם יש בזה כמה נפקותות, הרא"ש בפ"ק דקידושין (סימן כז) כתב,
ואפילו בעבד עברי אם יתנה הכל לפי תנאו כדאיתא בפ' הפועלים שאמר רבי מתיא בן חרש לבנו עד שלא יתחילו במלאכה צא ואמור להם על מנת שאין לכם עלי אלא פת וקיטנית.

ומבואר בדברי הרא"ש דסבירא ליה שחיוב זה של עמך במאכל זה מזכויות ממון של העבד, ולכן בתנאי זה לא חשיב כמתנה על מה שכתוב בתורה אלא כמתנה בדבר שבממון ותנאו קיים. ברם אי נימא שגדר החיוב הוא מצד דיני העבדות, לכאורה לא מהני תנאי בזה.
ויעוי' במאירי (קידושין כ),
ודבר זה יראה לגאונים שמצוה הוא על האדון ומדת מוסר ודרך ארץ שלמדתהו תורה אבל אם לא עשה כן אין העבד יכול לכופו בדין. הרי שזה דין מוסרי של חיוב הטבה, ואפילו לא חוב גמור של ממון.

והיינו שיסוד דין זה הוא יחס הוגן כלפי העבד ולא גדר והגבלה במהות העבדות.

לעומת זאת יעויין היטב בלשון הרמב"ם בהלכות עבדים (פרק א הלכה ט):
כל עבד עברי או אמה העבריה חייב האדון להשוותן לו במאכל ובמשקה בכסות ובמדור שנאמר כי טוב לו עמך שלא תהא אתה אוכל פת נקי והוא אוכל פת קיבר אתה שותה יין ישן והוא שותה יין חדש אתה ישן על גבי מוכין והוא ישן על גבי התבן, אתה דר בכרך והוא דר בכפר או אתה דר בכפר והוא יושב בכרך שנאמר ויצא מעמך מכאן אמרו כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו, וחייב לנהוג בו מנהג אחוה שנאמר ובאחיכם בני ישראל, ואף על פי כן צריך העבד לנהוג בעצמו מנהג עבדות באותן העבודות שהוא עושה לו.

מכל סידור הדברים נראה שהגדרים הינם בתוך כללי העבדות, ולא סתם הנהגה טובה מצד בין אדם לחבירו כלפי העבד.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בדין 'עמך במאכל עמך במשתה' האמור בעבד עברי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מאי 17, 2019 12:33 am

עדיפות העבד אל מול 'חייך קודמין'

והנה מצינו בתוס' בקידושין (כ, א), וז"ל,
כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו - וקשה מאי אדון די לו להיות כאדונו. ויש לומר כדאיתא בירושלמי דפעמים אין לו אלא כר אחת אם שוכב עליו בעצמו אינו מקיים כי טוב לו עמך ואם אינו שוכב עליו וגם אינו מוסרו לעבדו זו מדת סדום, נמצא שע"כ צריך למסור לעבדו והיינו אדון לעצמו.

ואף כי התוס' הביאו דינם בשם הירושלמי, בירושלמי שלפנינו לא נמצא דבר כזה, ולכאורה צ"ב בהבנת הסברא שאם אין לו אלא כר אחד הוא מחויב למסרו לעבדו, כי אינו יכול לשכבר עליו בעצמו מצד כי טוב לו עמך, ושוב מקבלו העבד משום מדת סדום, למה הך דמידת סדום מחייבת שהרב ישכב על הארץ ולא העבד.

וביותר קשה לפי דעת הרא"ש הנ"ל דמהני תנאי לבטל דין זה, מפני מה אין מידת סדום מחייבת שהעבד ימחול על זכותו לשכב על הכר ויתנו לאדון, ומאי חזית שישכב העבד ולא האדון. וכבר הקשה כן בשו"ת נודע ביהודה תניינא אבה"ע סימן לא, יעו"ש.

ועוד מטו להקשות בזה מדברי הגמרא בבבא מציעא (סב, א) דאיתא,
שנים שהיו מהלכין בדרך, וביד אחד מהן קיתון של מים, אם שותין שניהם מתים, ואם שותה אחד מהן מגיע לישוב, דרש בן פטורא, מוטב שישתו שניהם וימותו ואל יראה אחד מהם במיתתו של חבירו, עד שבא רבי עקיבא ולימד, וחי אחיך עמך, חייך קודמים לחיי חבירך.

הרי מבואר שמתיבת 'עמך' דרשינן להקדים את עצמו לחבירו, ואילו כאן נמצא שעבדו שווה לו ועוד עדיף עליו באם אין לו אלא כר אחד.

והנה קושיא זו שנפתחה בגדולים (מהרי"ט עצמות יוסף בקידושין שם; תורת חיים ומהר"ם שיף בב"מ שם, וראה עוד בדברי מהר"ם שיף בדרושים נחמדים סוף חולין; מנ"ח מצוה מב אות יא; חת"ס כתובות מג) באמת מתחלקת לב' חלקים.

החלק הראשון הוא בכללי הדרשות, היאך יתכן שכאן דורשים עמך להך גיסא ובמקום אחר לאידך גיסא, וזו באמת אינה קושיא חמורה כ"כ, כיון שניתן לתרץ כמו שביאר התורת חיים בבבא מציעא שם, וז"ל,
ויש לומר דהכא שאני דאי לאו דכתיב עמך הוה מסתבר למימר דשניהן שוין כדדריש בן פטורא הלכך השתא דכתיב עמך על כרחך אתי קרא לאפוקי מסברא לאשמעינן דחייך קודמין אבל התם ליכא שום ייתורא למילף מיניה דחייך קודמין דאי משום דכתיב עמך הא איצטריך ליה דאי לאו דכתיב עמך הוה אמינא שהאדון רשאי לאכול פת נקייה והעבד פת קיבר כדמשמע התם לכך כתיב עמך לאשמעינן דשניהן שוין.
[ובאופנים נוספים, ראה בשיעורי הגר"ד פוברסקי זצ"ל בקידושין שם].

אולם החלק העיקרי של הקושיא הוא מצד ההגיון והמוסר שבדבר, והיינו עד כמה שנקבע בתורה שישנה עדיפות לאדם עצמו על פני חבירו, וחייך קודמין, מהיכי תיתי שכאן בסופו של דבר הוא מעדיף את העבד על פניו, ומהיכן מגיעה לו העדפה שכזו.

ובאמת יש לדון בעיקר הדבר, שרק לגבי הצלת נפשות מצינו מושג של מאי חזית דדמא דידך סומק טפי, וסברת בן פטורא היתה שימותו שניהם ואל יראה אחת במיתת חבירו, אבל בודאי מעולם לא שמענו שעשיר מחויב להתחלק בממונו אשר נתן לו ד' חלק כחלק עם אחיו העניים, ובע"כ שיש גדר פשוט של קדימה לאדם על חבירו, ואין כזה כלל של 'עמך' בכל הנוגע לחבירו.

ולכך נראה שבכל אופן אין להקשות מכאן על דין חייך קודמין שדרש ר"ע, כי בודאי אין יסוד הדין כאן דין קדימה או שויון של העבד אל האדון, אלא זהו דין מיוחד של הנהגה טובה עם העבד, ואין לך בו אלא חידושו שלא ירגיש שמשתרר עליו ושהוא מסכן ונחות במצבו, ולאו מלתא דקדימה אתינן עלה.

אולם לפי האמור בס"ד שגדר דין עמך במאכל עמך במשתה הוא דין מדיני העבדות, גדר הדברים מרווח ביותר, שעדיפות העבד מדין מידת סדום היא מאחר שלא יתכן מצב שהעבד ירגיש עבד במצב נחות מן האדון, ומצוה זו מוטלת על האדון ולא על העבד, ואין כאן מידת סדום מצד העבד במה שהוא שוכב על הכר ולא האדון, כיון שאינם שוים ביחס לזה, כי על העבד לא מוטל לדאוג שלא ישופר מצבו משל האדון, ופשוט. (ועיקר החילוק שמצוה זו לא מוטלת על העבד, כתב מהרמ"ש בדרושים נחמדים שם).

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: בדין 'עמך במאכל עמך במשתה' האמור בעבד עברי

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מאי 17, 2019 3:17 pm

'לא ירדנו בפרך לעיניך'

והנה להלן בפרשה כתיב (כה, נג): כִּשְׂכִ֥יר שָׁנָ֛ה בְּשָׁנָ֖ה יִהְיֶ֣ה עִמּ֑וֹ לֹֽא יִרְדֶּ֥נּֽוּ בְּפֶ֖רֶךְ לְעֵינֶֽיךָ.

ופירש"י, כלומר ואתה רואה. ובתו"כ כאן, יכול יכנס לביתו לידע מה הוא עושה לו ת"ל לעיניך אין אתה מצוה אלא לעיניך.

וצ"ב בגדר מיעוט זה שאינו מצווה אלא למנוע מה שמתרחש לעיניו, ומה טעם יש בהגבלה זו.

והנה בענין הרדיה בפרך מפורש בדברי רש"י לעיל (כה, מג): מלאכה שלא לצורך, כדי לענותו. אל תאמר לו החם לי את הכוס הזה, והוא אינו צריך, עדור תחת הגפן עד שאבוא. שמא תאמר אין מכיר בדבר אם לצורך אם לאו, ואומר אני לו שהוא לצורך, הרי הדבר הזה מסור ללב, לכך נאמר ויראת.

ולכאורה נראה בגדר איסור זה שאין יסודו רק משום צער הערך שהוא מצערו וגורם לו עינוי וסבל, שהרי גם בכהאי גוונא שלא יוודע לעבד לעולם שלא היה הדבר לצורך ו'אין מכיר בדבר' הרי זה בכלל האיסור.

והיה מקום לומר שגדר האיסור הוא על דרך האמור, שאיש ישראל לא יכול לאפשר מצב שבו אחיו בן ישראל הוא לא 'עבדי הם' אלא עבדים לעבדים, ולכן אף שמותר לו להתמש בו לצורך תשמישו, זה בגדר של פועל ושכיר שעושה לו עבודתו, אבל אם הוא משתמש בו סתם שלא לשום צורך, יש כאן עבדות לשם עבדות, ואת זה אסרה התורה לגמרי.

ומה"ט איסור התורה הוא לא רק כאשר גורם לו צער וסבל בפועל, אלא גם כאשר לא נודע לעבד, דמ"מ יש כאן מציאות של עבדות לשם עבדות שאסרה תורה.

ונראה עוד דמהאי טעמא עבודת פרך כאן לא מתפרשת כעבודה קשה המפרכת את הגוף, או עבודת אנשים לנשים וכיוצא בזה שמצינו לגבי סבלות מצרים, כי כאן ה'עבודת פרך' הוא העבדות לשם עבדות, כי כל מה שעושה בתורת שכירות והשתמשות אף שאלו עבודות קשות וגורמות צער וסבל, אינו בכלל האיסור. ומקרא מלא דבר הכתוב שאסר רדיית פרך ולא עבודת פרך, ורדייה היינו שלטון של אדנות כמו דכתיב ורדו בדגת הים, ורדו בכם שונאיכם.

ולפי"ז יתכן לבאר גדר המיעוט של 'לעיניך', שגדר הציווי הוא לא לדאוג למצבו הטוב של אחיך בתורת גמילות חסד והטבה, שא"כ הוא לכאורה היה צריך לדאוג ולהשגיח גם כאשר זה לא נעשה לעיניו, אלא ענין הציווי הוא שלא ישלים עם מצב שרואה בעיניו מציאות של עבדים לעבדים, ודוק.

ובזה מדויק היטב לשון הכתוב 'כשכיר שנה בשנה יהיה עמו', והיינו שההדגשה היא שאין מציאות של עבד ישראלי, וגם ע"ע הנמכר לעכו"ם הוא בבחינת שכיר שנה ועובד בעבור שכרו, ואינו נהפך במציאותו לעבד, ועיין.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים