מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אפריל 11, 2021 9:40 pm

בפסוק הראשון בשיר השירים כתב רש"י:

"כל הכתובים קדש ושיר השירים קדש קדשים שכולו יראת שמים וקיבול עול מלכותו".

ובברכות נז, ב ["הרואה שיה"ש יצפה לחסידות"] כתב רש"י: "כולו יראת שמים וחיבת המקום בלב כל ישראל".

א. קיבול עול מלכותו - חיבת המקום בלב כל ישראל:

בברכות כתב רש"י "חיבת המקום בלב כל ישראל" וכאן כתב "קיבול עול מלכותו".

השוואת הדברים מראה לנו שקיבול עול מלכותו וחיבת המקום בלב ישראל חד הם. דקבלת מלכות ה' אינה בכפיה והכרח אלא באהבה וחיבה.

וכך מפורש להדיא במכילתא בריש עשרת הדברות, שקבלת מלכות ה' אצל ישראל היתה רק בעקבות טובות שעשה להם במצרים, ושלא יתכן קבלת מלכות באופן אחר.

והדברים פשוטים, שהרי מעולם לא נבחר מלך על ידי אומה משום שחיפשו את מי לעבוד ולשרת וממי לירא. אלא תמיד מחפשת האומה מי שידאג לה וייטיב לה, ילחם את מלחמותיה ויריב את ריבה, יצא לפניה וילך לפניה ויתקן את כל ענייניה. ורק עבור זה מתחייבת האומה לציית למלך ולירא ממנו וכו'. והוא אינו ענין נפרד, אלא המשך לרצון העם שהמלך יתקן את עניינם. שכן אם לא יצייתו למלך כגוף אחד המציית לראש - לא יוכל המלך לתפקד ולהוציא לפועל את תוכניתו ומפעליו לתקן את טובת האומה.

לכן גם קבלת עול מצוות באה באופן זה, שהרי ממשיכה המכילתא שם שרק אחרי "קיבלתם מלכותי" כנ"ל שייך שיאמר המלך "קבלו גזירותיי".

ובמתן תורה היתה עדיין איזו טענה בחלק זה משום כפיית הר כגיגית ומודעא רבה לאורייתא, ובימי אחשוורוש קיבלו את עול המצוות באהבה מאהבת הנס שנעשה להם. חזינן מחד (במכילתא כנ"ל ובמודעא רבה) שקבלת עול מצוות צריכה להיות באהבה, ומאידך - כפה עליהם הר כגיגית עד כדי כך שהיתה מודעא רבה, וצ"ב.

ופשר דבר י"ל שהוא כי חלק קבלת דבר המלך והציות לו - יש לו שתי פנים. הוא מיוסד על קבלת המלך ברצון ואהבה להיות מלכם כנ"ל, אבל הוא לכשעצמו הוא ענין של יראה ומורא. חלק של מורא - שסיבתו באה מאהבה עבור מטרתו. ולא רק בהגדרה הוא כך אלא גם בהרגשה. אנשי האומה צריכים לחוש אהבה למלך על גזירותיו ג"כ, לדעת ולהבין שכל זה הוא לטובת האומה כנ"ל, אבל מאידך שלא יקלו ראש ויחושו כלפי גזירותיו שהן תלויות בהם ויכולים לזלזל בהן, אלא מרגע שיש מלך והמלך גזר גזירות - כל הממרה את פיו יומת, והתחושה כלפי הגזירות היא של מורא מלכות.

לכן במתן תורה בא חלק זה של "קבלו גזירותיי" רק על יסוד "קיבלתם מלכותי". תחילה "אנכי ה"א אשר הוצאתיך מארץ מצרים" בטובות עצומות ואז הציווי של "לא יהיה לך", כפי שמסבירה שם המכילתא פסוקים אלה. זהו חלק האהבה שבקבלת הגזירות. וכפיית הר כגיגית היתה כי סוכ"ס העם מתחייב לציית למלך יהיה מה שיהיה, והוא ענין של יראה. וזה נתן פתח לטענה ומודעא, ובימי אחשוורוש התגלה יסוד קבלת המצוות שהוא כנ"ל קבלת המלך למלך, שכולו עניין אהבה מחמת הטובות שעושה להם.

ב. כולו יראת שמים:

ובזה יתבאר לנו גם מש"כ רש"י [בשני המקומות] על שיר השירים "שכולו יראת שמים".

שלכאורה הרי מפורסם שעניין שיר השירים הוא אהבת ה' וישראל, [וראה בהקדמת הנצי"ב לפירושו רינה של תורה על שיה"ש], ואיך כתב רש"י "שכולו יראת שמים"? והשאלה בתרתי. א. היכן מצא רש"י בשיר השירים יראת שמים? ב. איך כתב "שכולו" יראת שמים, ולא הזכיר כלל שיש בשיר השירים [לכה"פ "גם"] אהבת ה'?

ולפי הנ"ל יתבאר, דחלק האהבה שבשיר השירים - פשוט הוא, וכמו שכתב רש"י בברכות כנ"ל, יצפה לחסידות שהיא אהבת ה' [כמש"כ הנצי"ב בהקדמתו הנ"ל], כי כולו "חיבת המקום בלב כל ישראל". וזהו שכתב רש"י גם בשיר השירים "קיבול עול מלכותו" שיסודו אהבה דיקא כנ"ל.

אלא שבא רש"י לחדד את הנ"ל [מה שלא מובן מאליו לכל וניתן היה לטעות בזה], ולומר ולהדגיש שכלפי הקב"ה קבלת מלכותו באה יחד עם קבלת גזירותיו, ואין קבלת מלכות בלי קבלת עול מלכות. לכן כתב רש"י "שכולו יראת שמים", היינו דמה ש"כולו חיבת המקום בלב כל ישראל" הוא הוא "כולו יראת שמים". כי כלפי הקב"ה [וגם כל מלך כנ"ל] אין אהבה בלי יראה, ואהבה שהיא רק אהבה בלא יראה בהכרח אינה אהבת ה'. שיר השירים אינו "אהבת ה'" גרידא, כי אין כזה דבר "אהבת ה'" גרידא, אלא כלפי הקב"ה תמיד היינו "קבלת מלכותו" וממילא "קבלת גזירותיו". [ובביטוי אחד: "קבלת עול מלכותו"]. דהיינו דמשום ששיר השירים הוא "קיבול עול מלכותו" לכן יש בו את שתי הפנים, "חיבת המקום בלב כל ישראל" - ו"יראת שמים".

[פסוק שמע הוא יחוד ה' והוא הנקרא בכ"מ "קבלת מלכות שמים", כמש"כ הרמב"ם בסהמ"צ עשה ב, ומיד לאחריו באה אהבת ה' "ואהבת את ה"א בכל לבבך" וכו', ובכ"מ בחז"ל ובתפילות נזכר הביטוי "קבלת עול מלכות שמים באהבה", וכמו שרואים בפסוקים אלה. ומאידך כתב הב"ח והביאו המשנ"ב שפסוק ראשון של שמע יש לומר באימה ויראה ורתת וזיע והוא חלק מכוונת פסוק ראשון של קבלת עול מלכות שמים. ואמנם ראיתי תמהים על הב"ח מהיכן לקח זאת שלכאורה קבלת עומ"ש היא באהבה והוא העמיד הכל על יראה, ולהאמור י"ל שהב"ח רק הוסיף את חלק היראה, כי זו האמת, שאין אהבת ה' בלי יראת ה' כנ"ל. ואת יסוד הדברים לקח מלשון המשנה בברכות ב, ב ש"שמע" הוא "קבלת עול מלכות שמים"].

וראה בהקדמת הנצי"ב שם [ובביאור קופרמן הביא בהקדמתו מקורות משאר ספרי הנצי"ב] שרק על ידי הגיון תורה ושמירת מצוותיה אפשר להגיע לאהבת ה' אמיתית ושעל זה מיוסד ספר שיר השירים עיי"ש, והוא מתאים מאד עם דברי רש"י כאן ששיר השירים כולו יראת שמים [וקיבול עול מלכותו].

לגבי השאלה מדוע לא הזכיר רש"י שיש בשיה"ש גם אהבת ה': לעיל כתבתי כי חלק זה פשוט, אבל שו"ר בנוסח רש"י שבהוצאות תורת חיים ותורה שלמה, שבסוף הדיבור כאן נוספה מילה אחת: "שכולו יראת שמים וקיבול עול מלכותו ואהבתו".

ג. שיר השירים קודש קודשים:

והיות דרש"י כתב כל זאת לבאר את החילוק בין שאר שירים לשיר השירים, לבאר את מה שאמרו חז"ל ששאר שירים הם "קודש" ושיר השירים הוא "קודש קודשים", י"ל דזהו החילוק בין "קודש" ל"קודש קודשים".

ישראל קדושים [מכמה וכמה פנים וסיבות] כמפורש בתנ"ך ובחז"ל הרבה. הנוכחות האלוקית בקרבם חיה ופועלת והם קדושים בקדושתו, וככתוב בריש פרשת קדושים "קדושים תהיו כי קדוש אני ה' אלקיכם". זהו חלק של קרבה גדולה, של דביקות והתקרבות והתאחדות. וממילא יש סכנה של התקרבות יתר, שיקלו ראש, שיתירו לעצמם דברים וכו'. ועל זה באה ההזהרה [דרשת חז"ל בפסוק הנ"ל] "יכול כמוני? קדושתי למעלה מקדושתכם" וממילא "קדושים תהיו = שמרו את כל המצוות" [כמש"כ הרמב"ם בסהמ"צ בשורש הרביעי].

וזהו "קודש קודשים", היינו שקדושתי למעלה מקדושתכם. יש הרבה קדושות בעולם ובישראל, אבל ישנו קודש האחד העומד ע"ג כל הקדושות כולן והוא מקורן והוא נעלה מהן לאין ערוך, קדושתי למעלה מקדושתכם, הוא קודש הקודשים. וממילא אין להקל ראש, אלא עם האהבה והדביקות תהיה יראה ושמירת גזירותיו בדקדוק [שרק הן הכלי והאמצעי להתקדש בקדושתו].

ואת היסוד הזה כתב רש"י כאן בביאור מה ששיר השירים הוא "קודש קודשים", היינו שהוא עוסק בענין זה. כולו אהבת ה', כולו חיבת המקום בלב כל ישראל, ובד בבד ממש כולו יראת שמים, והיסוד הוא אחד: כי כולו "קיבול עול מלכותו". שזוהי אמיתת קבלת מלכות מכל צידיה ופניה וכמשנ"ת. וזהו החילוק בין "קדושה" לבין "קודש קודשים". כל התדבקות בקב"ה היא "קדוּשה", אבל התדבקות בקב"ה מתוך שמירת המרחק והיראה והמצוה - היא "קודש קודשים".

יש להתבונן בדברים יותר, לחדד וללטש בכתב ובנפש וכו', אבל א"א במסגרת זו, ותן לחכם ונבון.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ג' אפריל 13, 2021 10:25 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אפריל 11, 2021 9:46 pm

הרב צו"מ, יישר כח.

בקהילתנו 'אהלי ישועה' ברח' שלמה המלך בבני ברק נוהגים לומר מדי שבת שיה"ש,
וכבר תמהו בדברי רש"י הללו הרבה,
ובשבת האחרונה, הגרי"י קלמנוביץ שליט"א חיזק התמיהה שהרי לא מצינו רמז ליראה בכל שה"ש!!

ואף כי דבריך אינם 'חתוכים' ומלוטשים כדבעי, וכאמור בדבריך,
מ"מ פתחת כאן שערים וכיוונים.
כה לחי.

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' אפריל 11, 2021 10:11 pm

בהמשך למש"כ לעיל:

הענין הזה הוא העומד ביסוד פרשת נדב ואביהוא כידוע, שאין להתקרב ולהתלהב לה' אלא רק באופנים שקבע הקב"ה בתורתו.

וכ"כ הנצי"ב בהקדמתו לפירושו רינה של תורה על שיר השירים, שביותר התעורר שלמה לומר שיר זה בשעה שבנה את בית המקדש ונאסרו אז הבמות שהיו רגילים חסידי הדור להקריב בהן ולהשיג על ידי זה אהבת ה', עיי"ש.

ולהמבואר שזהו הענין של "קודש קודשים" מבואר כמין חומר מה שמיתתם של נדב ואביהוא היתה על ידי "שני חוטי אש שיצאו מבית קודשי הקודשים" (תורת כהנים עה"פ ותצא אש מלפני ה', ויקרא י, ב. סנהדרין נב, א).
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ב' אפריל 12, 2021 11:03 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אפריל 12, 2021 9:56 am

יסוד לדברי רש"י הנ"ל שיש בשיר השירים ענייני "יראת שמים" ולא רק "אהבת ה'" (וכמשנ"ת ד"ז בס"ד) יש בתרגום יונתן מיד בפסוקים הראשונים. שלוקח פסוקים שמדברים להדיא על אהבה - ומפרש אותם על יראה.

א, ג: לְרֵיחַ שְׁמָנֶיךָ טוֹבִים שֶׁמֶן תּוּרַק שְׁמֶךָ עַל כֵּן עֲלָמוֹת אֲהֵבוּךָ.

ת"י: לְקָל נִיסָּךְ וּגְבוּרְתָךְ דַּעֲבַדְתָּא לְעַמָּךְ בֵּית יִשְׂרָאֵל זָעוּ כָּל עַמְמַיָּא דִּשְׁמַעוּ יָת שֵׁימַע גְּבוּרְתָךְ וְאָתְוָתָךְ טָבַיָּא.


א, ד: ... נַזְכִּירָה דֹדֶיךָ מִיַּיִן מֵישָׁרִים אֲהֵבוּךָ.

ת"י: ... וְכָל צַדִּיקַיָּא דְּעָבְדִין דְּתָקֵין קֳדָמָךְ יְהוֹן דָּחֲלִין מִנָּךְ וְרָחֲמִין יָת פִּקּוּדָךְ.


עוד יסוד לדברים ראיתי כעת בזוהר וירא (דף צח):

"תנו רבנן, כשחלה רבי אליעזר הגדול, ההוא יומא ערב שבת הוה וכו' בכי רבי עקיבא ואמר ליה רבי אוליף לי אורייתא. אפתח פומיה רבי אליעזר וכו' ואוליף ליה רי"ו טעמים דפסוקי דשיר השירים. והוו עינוי דרבי עקיבא נחתין מיא וכו' כד מטא להאי פסוקא (שיה"ש ב, ה) סמכוני באשישות רפדוני בתפוחים כי חולת אהבה אני, לא יכיל למסבל רבי עקיבא, וארים קליה בבכייתא וגעי [מגודל האהבה, כמובן מהדברים], ולא הוה ממלל מדחילו דשכינתא דהות תמן".
בפסוק של שיא אהבה בשיר השירים, כשמתוך עסקם בשיר השירים השכינה שורה שם עמם והם דבקים בה, ר"ע געה בבכיה מרוב אהבה, ולא יכול לדבר מרוב יראה.
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ג' אפריל 13, 2021 9:59 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אפריל 12, 2021 10:28 am

א, ד "מָשְׁכֵנִי אַחֲרֶיךָ נָּרוּצָה הֱבִיאַנִי הַמֶּלֶךְ חֲדָרָיו נָגִילָה וְנִשְׂמְחָה בָּךְ נַזְכִּירָה דֹדֶיךָ מִיַּיִן מֵישָׁרִים אֲהֵבוּךָ".

רש"י: הם מזכירים לפניו חסד נעורים אהבת כלולות לכתם אחריו במדבר ארץ ציה וצלמות וגם צדה לא עשו להם והאמינו בו ובשלוחו ולא אמרו היאך נצא למדבר לא מקום זרע ומזונות, והלכו אחריו, והוא הביאם לתוך חדרי היקף ענניו. בזו עודם היום גלים ושמחים בו אף לפי עניים וצרתם, ומשתעשעים בתורה, ושם מזכירים דודיו מיין ומישור אהבתם אותו.

א. יונתן תרגם "הביאני המלך חדריו" על מתן תורה בסיני, שנתן להם את התורה מבית גנזיו. וכ"כ גם במדרש כאן עיי"ש. ואילו רש"י נטה מפירוש זה ופירש "חדריו" על "היקף ענני כבוד". וצ"ב מדוע.

וראה על הכתוב לעיל מיניה "משכני אחריך נרוצה" שת"י דקאי על השכינה שהלכה לפני ישראל במדבר בעמוד ענן, ולפי"ז אולי ההמשך "הביאני המלך חדריו" מתאים שיתפרש על ענני כבוד (בבירור השאלה האם עמוד ענן זה של שכינה שהלך לפניהם לנחותם הדרך נמנה לאחד משבעה ענני כבוד ראה במכילתא שמות יג, כא, ובברייתא דמלאכת המשכן פי"ד, ובתנחומא במדבר סימן יב, ובספרי וברש"י בפרשת בהעלותך י, לד, ואכמ"ל). אמנם רש"י לא פירש כך מילים אלה (וראה במדרש עוד כמה וכמה פירושים על "משכני אחריך נרוצה", והראשון מהם על מתן תורה בסיני), וא"כ צ"ב כנ"ל מדוע פירש "הביאני המלך חדריו" על העננים. (וכן לאידך, יונתן שתרגם כנ"ל "משכני אחריך נרוצה" על הענן - לא פירש את ההמשך "הביאני המלך חדריו" על ענני כבוד כרש"י. אולי כי סבר שענן זה אינו מענני כבוד וא"כ אין לקשר ביניהם בפסוק, ואולי כי לא שמיע ליה ששני חלקים מהפסוק יעסקו בענני הכבוד).

ואולי כי רש"י רוצה לפרש את הפסוק על סדר המאורעות ברצף בלי דילוג. ואת "משכני אחריך נרוצה" פירש על היציאה ממצרים, ואת "נגילה ונשמחה בך" פירש על התורה (שניתנה בסיני), וממילא את האמצע "הביאני המלך חדריו" פירש על מה שבינתיים שהוא נסיעתם במדבר מוקפים ענני כבוד.

ראיתי כעת בנוסח רש"י שבהוצאת תורה שלמה שיש גרסה ברש"י "חדרו והיקף ענניו", ולפי זה "חדרו" הוא ענין אחר מ"היקף ענניו", ואולי יש לפרשו על המשכן או על מתן תורה. אבל קשה לומר כן היכן שרש"י לא פירש זאת להדיא אלא סתם ואמר "חדרו", ולכאורה גם לגרסה זו "היקף ענניו" הוא פירוש של "חדרו", אחרת תמוה למה סתם ולא פירש.

ב. ועכ"ז את ההמשך מיד "נגילה ונשמחה בך" כן פירש רש"י על התורה "ומשתעשעים בתורה", כנראה על פי ת"י והמדרש כאן. וצ"ב א"כ למה לא פירש גם "חדריו" עד"ז. ואולי משמעות לשון הכתוב לא משמע לו להידרש כך. אלא שההבאה אל חדריו היא כפשוטו שבאו לתוך חדרי ה', ורק נגילה ונשמחה בך פירש על התורה כדרשת חז"ל שבמה שמחים בקב"ה והיכן מוצאים אותו? בתורה [כ"ב אותיות וכו'].

ג. "ושם מזכירים דודיו מיין". מהו "ושם"? האם קאי על "עניים וצרתם" שהזכיר לפני פניו? או שקאי על "התורה" שהזכיר לפניו?

וראה במדרש שפירש "מיין = מתוך יין" ומבאר דהיינו "יינה של תורה, הלכות פסח בפסח וכו'", דהיינו שמתוך עסק התורה זוכרים את הקב"ה (מתקשרים בו) ושמחים בו (ופירש זאת המדרש על תורת המועדים דיקא משום שהמדרש מקשר פסוק זה לפסוק "זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו" עיי"ש). אבל רש"י לא פירש כך מילת "מיין" אלא "יותר מיין" (שכך כתב בביאור המשל "אזכיר דודיך הראשונים מכל משתה עונג ושמחה", והוא ע"ד הכתוב בפסוק לעיל "כי טובים דודיך מיין", וכמש"כ שם בת"י ובמדרש וברש"י).
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ב' אפריל 12, 2021 8:46 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' אפריל 12, 2021 10:53 am

התרגום הארמי לשיה"ש אינו ליונתן (עי' מגילה ג ע"א) אלא מאוחר לו.

צופה_ומביט
הודעות: 4640
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' אפריל 12, 2021 10:59 am

חד ברנש כתב:התרגום הארמי לשיה"ש אינו ליונתן (עי' מגילה ג ע"א) אלא מאוחר לו.

אי מצד הגמרא במגילה - זה לא כ"כ בטוח. תראה בקובץ שהובא כאן:
viewtopic.php?p=538573#p538573

ואם אכן אינו ליונתן אז יש לתקן בכ"מ שכתבתי כן בשיגרא דלישנא.

בכל מקרה, זה אינו מעניין האשכול, ונחזור לתלמודנו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' אפריל 16, 2021 5:32 pm

על מנהג קריאת שיה"ש בערב שבת,
מאמר מצו"ב.
קבצים מצורפים
תורני תזומ תשפא.pdf
(7.47 MiB) הורד 890 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 10, 2021 10:55 pm

נוטר הכרמים כתב:(ג, ח) כֻּלָּם֙ אֲחֻ֣זֵי חֶ֔רֶב מְלֻמְּדֵ֖י מִלְחָמָ֑ה אִ֤ישׁ חַרְבּוֹ֙ עַל־יְרֵכ֔וֹ מִפַּ֖חַד בַּלֵּילֽוֹת.

פירש"י: איש חרבו - כלי זיינו הן מסורת וסימנים שמעמידים על ידם את הגירסא והמסרה שלא תשכח.

עי' עירובין כא, ב: דרש רבא מאי דכתיב ויתר שהיה קהלת חכם עוד לימד דעת את העם [ואזן] וחקר תיקן משלים הרבה. לימד דעת את העם דאגמריה בסימני טעמים, ואסברה במאי דדמי ליה. ופירש"י: אגמריה בסימני טעמים - קבע לה מסורת וסימנין, בין בתיבות המקרא בין בגירסא של משנה.

ולכאורה נראה שהיו ג"כ כמין טעמים וסימני פיסוק במסורת גם בדרך לימוד המשנה ושינון הגירסא, ועי' במגילה (לב, א): ואמר רבי שפטיה אמר רבי יוחנן כל הקורא בלא נעימה ושונה בלא זמרה עליו הכתוב אומר וגם אני נתתי להם חקים לא טובים וגו'.

ובספר יוסף אומץ (דיני הנהגת האדם בשעת לימודו עמ' 269) כתב: ולכן נהגתי בעצמי כשאמרתי לתלמידי עשרים וארבעה אמרתי בניגון כמו רות וכיוצא ואף שהייתי בזה לשחוק לכל תלמידיי, אכן בגמרא ופוסקים אין אני יודע ניגון, ואפשר דאופן אמירתינו הדרך פלפול מקרי זמרה.

ובשל"ה הק' (מסכת שבועות): הדרך הח', שיהיה הלימוד בשיר, בין במקרא בין במשנה, ולזה תמצא ספרי המשנה הקדומים, כתובים עם הניקוד והטעמים.

ועי' תפארת ישראל ערכין פ"ד מ"ב.

כעת נתתי לבי לעיין שוב בענין, והנה נוסח מורחב לתחילת ההודעה. מענינא דפרשת במדבר.

ג, ז-ח הִנֵּ֗ה מִטָּתוֹ֙ שֶׁלִּשְׁלֹמֹ֔ה שִׁשִּׁ֥ים גִּבֹּרִ֖ים סָבִ֣יב לָ֑הּ מִגִּבֹּרֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל: כֻּלָּם֙ אֲחֻ֣זֵי חֶ֔רֶב מְלֻמְּדֵ֖י מִלְחָמָ֑ה אִ֤ישׁ חַרְבּוֹ֙ עַל־יְרֵכ֔וֹ מִפַּ֖חַד בַּלֵּילֽוֹת.

וברש"י: הנה מטתו שלשלמה - אהל מועד והארון שהיו נושאין במדבר: ששים גברים סביב לה - ששים רבוא סביב לה: מגבורי ישראל - מיוצאי הצבא לבד פחותים מבן עשרים והיתרים על בני ששים: מלמדי מלחמה - מלחמתה של תורה וכן הכהנים הסובבים אותה החונים סביבות המשכן מלמדי סדר עבודתם: איש חרבו - כלי זיינו הן מסורת וסימנים שמעמידים על ידם את הגירסא והמסרה שלא תשכח: מפחד בלילות - פן ישכחוה ויבואו עליהם צרות וכן הוא אומר נשקו בר פן יאנף ותאבדו דרך.

ובדרך חיים עמ"ס אבות (פ"ג מי"ג) למהר"ל הביא דברי רש"י הללו, וכתב "ובודאי הוא ממדרש חכמינו זכרונם לברכה".

והנה איתא בעירובין (כא, ב): דרש רבא מאי דכתיב ויתר שהיה קהלת חכם עוד לימד דעת את העם [ואזן] וחקר תיקן משלים הרבה. לימד דעת את העם דאגמריה בסימני טעמים, ואסברה במאי דדמי ליה. ופירש"י: אגמריה בסימני טעמים - קבע לה מסורת וסימנין, בין בתיבות המקרא בין בגירסא של משנה.

ונראה שלפי דברי רש"י הדברים עולים בקנה אחד, דאמנם עד לימי שלמה המלך שהגיעו אל המנוחה ואל הנחלה והיה הארון ואוהל מועד גולים ממקום למקום היו המסורת והסימנים שמורים ונעמדים ע"י הששים גבורים – ששים ריבוא מסביב למשכן, כהנים וישראלים מלומדי מלחמה, ושלמה המלך – קהלת לימד דעת את העם אגמריה בסימני טעמים "קבע לה מסורת וסימנין, בין בתיבות המקרא בין בגירסא של משנה".

[ומשמיה דהג"ר שמשון פינקוס זצוק"ל מטו דזהו הביאור במנין הפקודים בספר במדבר שמנו "כל יוצא צבא", דהיינו יוצא צבא במלחמתה של תורה.

והנה כתיב בישעיהו (כא, טו): כִּֽי־מִפְּנֵ֥י חֲרָב֖וֹת נָדָ֑דוּ מִפְּנֵ֣י׀ חֶ֣רֶב נְטוּשָׁ֗ה וּמִפְּנֵי֙ קֶ֣שֶׁת דְּרוּכָ֔ה וּמִפְּנֵ֖י כֹּ֥בֶד מִלְחָמָֽה. ודרשו חז"ל בירושלמי תענית (פ"ד ה"ה; וראה מדרש איכה רבה ב, ד): ומפני כובד מלחמה שלא רצו להלחם במלחמתה של תורה כמה דאת אמר על כן יאמר בספר מלחמת ה'.

ולפי האמור מבואר דמלחמתה של תורה מישך שייכא לעונש גלות, ודוק.

ומצינו במכילתא פרשת בא (פרשה יד): כשש מאות אלף רגלי כששים ריבוא דברי רבי ישמעאל שנאמר הנה מטתו שלשלמה ששים גבורים סביב וגו' הנה מטתו של מי שהשלום שלו ששים ריבוא גבורים מגבורי ישראל כולם אחוזי חרב מלומדי מלחמה וגו' על כן יאמר בספר מלחמות ה'].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: עיונים בפירוש רש"י לשיר השירים

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' מאי 10, 2021 10:58 pm

והנה עוד דבר נפלא.

ה, ט-י מַה־דּוֹדֵ֣ךְ מִדּ֔וֹד הַיָּפָ֖ה בַּנָּשִׁ֑ים מַה־דּוֹדֵ֣ךְ מִדּ֔וֹד שֶׁכָּ֖כָה הִשְׁבַּעְתָּֽנוּ: דּוֹדִ֥י צַח֙ וְאָד֔וֹם דָּג֖וּל מֵרְבָבָֽה.

וברש"י: מה דודך מדוד - כך היו שואלין האומות את ישראל מה אלהיכם מכל האלהים שכך אתם נשרפים ונצלבים עליו.

והנה בדברי רש"י לא נתבאר מאומה מהי תשובת כנסת ישראל 'דודי צח ואדום' וגו'.

והגרי"י קלמנוביץ שליט"א הראה לדברי התרגום כאן, וז"ל, בכן שריאת כנישתא דישראל למשתעי בשבחיה דמרי עלמא, וכן אמרת, לההוא אלהא רעותי למפלח, דעטיף ביממא באיצטלא כתלג חיור, ועסיק בעשרין וארבע ספרין דאורייתא ופתגמי נבואה וכתיבי, ובלילא הוא עסיק בשיתא סדרי משנה, וזיו יקרא דאנפוהי זהירין כנורא, מסגיאות חכמתא, וסברא דהוא [מחדת] שמעוון חדתן, בכל יומא ויומא, ועתיד לפרסומינן לעמיה ביומא רבה.

ועי' מדרש תהילים מזמור יט: ומנין היה יודע משה רבינו אימתי היה יום ואימתי לילה, שהוא מחשב ארבעים יום וארבעים לילה אצל הקדוש ברוך הוא, אלא בשעה שהיה הקדוש ברוך הוא מלמדו מקרא, היה יודע שהוא יום, וכשהיה מלמדו משנה, היה יודע שהוא לילה, ומנין שהקב"ה עוסק במקרא ביום, ובמשנה בלילה, שנאמר דודי צח ואדום כשהוא עוסק במקרא ביום, פניו צחות כשלג, ואין דודי אלא ארבעה ועשרים ספרים, שכן דודי בגימטריא ארבעה ועשרים, וכשהוא עוסק במשנה בלילות, פניו מאדימות.

ומבואר כאן דבר נורא ששבחו היותר גדול של הקב"ה הוא מה שהוא עוסק בתורה ומחדש בתורה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים