מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי לעמל יולד » ה' יולי 25, 2019 9:54 am

עקביה כתב:מסתבר שהצורך של אוה"ע הוא לא בנביא הנותן נבואה אחת וזהו, אלא במדריך צמוד המלמדם להועיל, כמשה לישראל, וברור שאדם כזה צריך בראש ובראשונה להיות אדם מוסרי וטוב, כך שלא ברור לי כיצד מכל האריכות הנ"ל (של דברים טובים ונחמדים) נמצא יישוב לקושי זה.

לעמל יולד כתב:נחלקו רבותנו אם איוב היה קיים (והרמב"ם קים ליה כשיטה שלא היה ולא נברא).[/i]

מהגמ' נראה ששיטה זו נדחתה.
היכן קים ליה לרמב"ם כשיטה זו?


הרמב"ם במו"נ ח"ג כ"ב
וז"ל: ענין איוב הנפלא הוא מכת מה שאנחנו בו רצוני לומר שהוא משל לבאר דעות בני אדם בהשגחה. וכבר ידעת באורם ומאמר קצתם איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה. ואשר חשבו שהיה ונברא ושהוא ענין שארע לא ידעו לא זמן ולא מקום אלא קצת החכמים אמרו שהיה בימי האבות וקצתם אמרו שהיה בימי משה וקצתם אמרו שהיה בימי דוד וקצתם אמרו שהיה מן עולי בבל וזה ממה שיחזק מאמר מי שאמר לא היה ולא נברא.

ואתקן את לשוני, לא שהרמב"ם קים ליה כדעה זו, אלא הוא נוטה לדעה זו.

מהיכי תיתי סברתך מה היה חסר לגויים? מדריך מוסרי??? מי אמר לך? רק חסר להם קעמפ כל שנה לקיץ עם קומזיץ שיחזק אותם, ילכו לחיזוק לקיבוץ באיזה ישיבה חדשה?
חז"ל אומרים לנו מה טענתם, והם מלמדים מה תשובתו של הקב"ה, אין כאן מקום לסברות אישיות.

הרב ליבי במערב, לדעת הרמב"ן (שעל דעתו כתבתי הנ"ל), הנבואה היה לבלעם רק באותו עת (וכן הוא לדעת עוד ראשונים, לא ידוע לי אם יש דעה שנשאר עם נבואה).

הרב האוצר החכמה - קודם כל מן הנימוס שאקדם את פניך בשלום.
אכן נראה מחז"ל שמדרגת הנביא הוא לפי מדרגת העם, אמרו "הוא היה ראוי, אבל אין דורו ראוי", וע' בספר העקרים מאמר שלישי פי"ב, והכתוב אומר הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך . מכ"מ לכאורה זה לא קשור לעינייננו, שהרי בלעם לא התנבא עבור האומות אלא לכבוד ישראל כמבואר, רק נבואתו תהיה גם לתשובה נצחת לטענת הגויים. וכן ששפלות בלעם היה עקב שפלותו האישי, ולמה לנו למצוא סיבות על שפלותו מצד העם אם בו תלוי כל חסרונותיו.

ואם כוונתך שבלעם היה גוי מתוך גויי הארצות, וגוי נשאר גוי, ולא יהיה להם אחד משורש טוב שיעשה טוב ולא יחטא, בודאי אלו דברים נכונים והם מבוארים בהרבה מקומות עי' לעיל, ואם רצו נביא צדיק אמיתי כמו נביאי ישראל בודאי שלא ימצאו אצלם כי הגוים בזנוניה ומשפחות בכשפיה אין להם כזה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 25, 2019 10:13 am

ברוך מתייך לשלם.

לעיל הבאתי את שיטת הרמב"ן.
היה כאן בעצם דיון האם כל נבואת בלעם שכיוון עליה רש"י היא הסיפור המופיע בפרשת בלק. אם נאמר כן אכן כדבריך אין בעצם מקום לשאלת עקביה, כי הסיפור של פניית בלק לבלעם הקוסם הוא עיקר העניין והשאלה היא למה הקב"ה פעל בעניין הזה בדרך של נבואה ולא סתם מנע את הקללה או גרם לו לברך באופן אחר. ועל זה התשובה כי ניכר מהעניין מצבם של הגויים שאפילו הנבואה אינה משנה אותם לטובה ולהיפך הם מנצלים את כוחם לרעה.
הבנה אחרת היא שהנבואה של בלעם קדמה לעניין הפרשה הזו וזה המשתמע מהמאמר הזה. (בין אם נאמר שהרמב"ן יסכים לזה בין אם לא). ולפי ההבנה הזאת נשאלה שאלת עקביה. והשיב על זה לבי במערב תשובה נכונה ומה שכתבת אתה הוא גם על אותה דרך.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' יולי 25, 2019 10:59 am

חשוב לציין לדברי הב"ר מאי לא היה ולא נברא, ביסורים שבאו עליו.

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 25, 2019 10:59 am

לעמל יולד כתב:לדעת הרמב"ן (שעל דעתו כתבתי הנ"ל), הנבואה היה לבלעם רק באותו עת (וכן הוא לדעת עוד ראשונים, לא ידוע לי אם יש דעה שנשאר עם נבואה).

דבריי דלעיל אין ענינם ש"נשאר עִם נבואה" (והוא היפך פשש"מ ודרז"ל), כ"א שענין הנבואה שלו (באיזה אופן שיהי', אף לד' הרמב"ן) הי' שניתן לו 'כח נבואי' - ועל-ידו הי' יכול לתקן העולם והאומות, והוא השתמש בו לעקור ולהרוס [במלחמת סיחון עם מואב, וכן בענין בלק: ה'ברכות' שרצה לתת לבנ"י, וה'עצה' שנתן אח"כ לבלק (שהי' בה משום פריצת גדרי האומות)].

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי עקביה » ה' יולי 25, 2019 11:55 am

לעמל יולד כתב:הרמב"ם במו"נ ח"ג כ"ב
וז"ל: ענין איוב הנפלא הוא מכת מה שאנחנו בו רצוני לומר שהוא משל לבאר דעות בני אדם בהשגחה. וכבר ידעת באורם ומאמר קצתם איוב לא היה ולא נברא אלא משל היה. ואשר חשבו שהיה ונברא ושהוא ענין שארע לא ידעו לא זמן ולא מקום אלא קצת החכמים אמרו שהיה בימי האבות וקצתם אמרו שהיה בימי משה וקצתם אמרו שהיה בימי דוד וקצתם אמרו שהיה מן עולי בבל וזה ממה שיחזק מאמר מי שאמר לא היה ולא נברא. .

ייש"כ!

---

בטרם אתייחס לנושא האשכול אני חייב להעיר הערה שאינה קשורה - דברי הרמב"ם האלה מופלאים בעיניי.
אני משער שאילו אחד מחברי הפורום היה כותב כאן רעיון כזה מדעתו, היה חוטף כהוגן.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי לעמל יולד » ה' יולי 25, 2019 3:07 pm

אוצר החכמה כתב: והשאלה היא למה הקב"ה פעל בעניין הזה בדרך של נבואה ולא סתם מנע את הקללה או גרם לו לברך באופן אחר. ועל זה התשובה כי ניכר מהעניין מצבם של הגויים שאפילו הנבואה אינה משנה אותם לטובה ולהיפך הם מנצלים את כוחם לרעה.
הבנה אחרת היא שהנבואה של בלעם קדמה לעניין הפרשה הזו וזה המשתמע מהמאמר הזה. (בין אם נאמר שהרמב"ן יסכים לזה בין אם לא). ולפי ההבנה הזאת נשאלה שאלת עקביה. והשיב על זה לבי במערב תשובה נכונה ומה שכתבת אתה הוא גם על אותה דרך.


אם זה הדיון הרי הרמב"ן מסביר את זה באופן אחר על דעת רבותינו שבדרך שרוצה אדם לילך מוליכים אותו.
מבואר בדברי רבינו שחפץ ה' היה שנביא הגויים יברך את ישראל, והקב"ה פעל בדרך זה על פי בחירתו של בלעם.

שאלתו של הרב עקביה היה למה בחר דוקא בבלעם כנביא.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי לעמל יולד » ה' יולי 25, 2019 3:17 pm

עקביה כתב:
לעמל יולד כתב:בטרם אתייחס לנושא האשכול אני חייב להעיר הערה שאינה קשורה - דברי הרמב"ם האלה מופלאים בעיניי.
אני משער שאילו אחד מחברי הפורום היה כותב כאן רעיון כזה מדעתו, היה חוטף כהוגן.



איני רוצה לקבוע מסמרות בדעת הרמב"ם ולקשר עניינים שונים שעל פניו אין להם קשר, אבל דעת הרמב"ם במקומות אחרים הוא יותר חריף מזה, עי' ברמב"ן בפרשת וירא שחלק עליו בחריפות.

צריכים אנו לדעת שלראשונים כמלאכים היה דעה רחבה מאד, והשקפותיהם היה מקשה אחת בתורה כולה.
הרמב"ם הולך בדרך זה בעקבות דעותיו בכל שאר חלקי התורה כדרכו המיוחדת. ומפאת עומק ורוחב דעתו היו כאלו שנמנעו מלגשת אל הקודש פנימה, ועכ"פ צריכים ללמוד את העניינים האלו בכובד ראש כמו כל תורת הראשונים בשאר חלקי התורה, ולברר את מקחו היטב, ולהתבונן בדברי שאר הראשונים המסכימים והחולקים כאחד על כל פרק קטע ודיוק המילות מדבריו לפני שמסיקים מסקנות.
ברור לנו שמי שיגיד דברים כאלו מדעתו בדורנו אנו, היינו דוחפים את דעתו בשתי ידיים, ומאין לנו לומר סברות ששייכים לראשונים? אבל נלמוד אנו מהם את דעתם ונתאמץ להבינם, ואולי ירחם ה' ויאיר עינינו בתורתו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יולי 25, 2019 3:22 pm

אם זה הדיון הרי הרמב"ן מסביר את זה באופן אחר על דעת רבותינו שבדרך שרוצה אדם לילך מוליכים אותו.
מבואר בדברי רבינו שחפץ ה' היה שנביא הגויים יברך את ישראל, והקב"ה פעל בדרך זה על פי בחירתו של בלעם.
שאלתו של הרב עקביה היה למה בחר דוקא בבלעם כנביא.


אני רואה שלא הצלחתי להסביר את כוונתי.
בדרך שאדם רוצה לילך זה על בלעם עצמו וזה לא הנושא.
שאלת עקביה היתה על דברי רש"י מדוע ה' בחר לגויים בנביא רשע הרי רשע ברור מראש שהרשע לא יחזיר אותם בתשובה וילמדם מידות טובות כמו שראוי שנביא יעשה.
ועל זה כתבתי שלפי הצד שמטרת כל הנבואה שלו היתה בשביל שיברך את ישראל אין מקום לשאלה של עקביה כצורתה כי אינו נביא על מנת להחזירם בתשובה. רק אם כך קשה מה כוונת דברי רש"י שהביא עקביה. על זה הסברתי שהשאלה היא למה הקב"ה בחר לגרום שיברך את ישראל על ידי שנגלה אליו בנבואה ולא שגרם לו בדרך אחרת. ועל זה משיב רש"י שהקב"ה הראה לגויים שאפילו הנבואה אינה מתקנת את חכמיהם.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי עקביה » ה' יולי 25, 2019 8:49 pm

לגבי הרמב"ם הנ"ל, זה מזכיר לי מה ששמעתי פעם בשם הרב יעקב מדן: אני מכיר עשרים טעמים לקריאת מגילת רות בחג השבועות, אבל רק טעם אחד לקריאת מגילת אסתר בפורים..

אף כי כמובן אינו דומה. לחז"ל, שדחו את הדעה שלא היה ולא נברא, היה ברור שאיוב היה ונברא, אלא שלא ידעו מתי היה. לכן, ע"פ כל מיני רמזים אמרו דעות שונות מתי היה.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ש' יולי 04, 2020 10:30 pm

בעיקר השאלה מפני מה דוקא בלעם הוא שנבחר להיות נביא, יותר מכל שאר אוה"ע, ראיתי בלב אליהו בפרשה (בלק) שבתו"ד מבואר, שהוא מפני חכמתו של בלעם. (וע"ש שנשתמש בחכמתו להרע, היפך נביא שזוכה לנבואה מכח עבודה, יע"ש).
ונזכרתי בלשון חז"ל על בלעם שהיה "חכם שבחכמים" (במדבר רבה פר' כ ס"ס יד). ואתי שפיר להנ"ל.
(ולא הובאה בלב אליהו שם, והיא סייעתא לדבריו שם).

ועל מדרגות הנבואה שהיה לבלעם, שנידון באשכול זה לעיל, ראה עוד באור החיים הק' מ"ש בזה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' יוני 23, 2021 11:36 am

דברי הגרד"ל שליט"א (מנחת דבר, פרשת בלק תשפ"א)
וישלח מלאכים אל בלעם בן בעור פתרה )כ"ב ה'(
° כתב רש"י דהיה מתנבא ואומר לו עתיד אתה למלוך. וא"ת מפני מה השרה הקב"ה שכינתו על גוי רשע כדי
שלא יהא פתחון פה לאומות לומר אלו היו לנו נביאים חזרנו למוטב העמיד להם נביאים והם פרצו גדר העולם שבתחלה
היו גדורים בעריות וזה נתן להם עצה להפקיר עצמן xxxxxx
מוזכר שבלעם היה נביא לגוים כמרע"ה, ולכאו' יש להבין, אם הגוים רוצים נביא כזה חשוב כמרע"ה למה
נבחר דוקא בלעם שהיה שפל אנשים ובעל תאוה כזה גדול שהוא מהגרועים ביותר שבאומות. למה לא לקחו גוי מכובד
בעל נימוסים מהחשובים שבהם שגם הגוים יתייחסו אליו כראוי לנביא.
והתי' לפום ריהטא שהרי הנביא עולה במדרגתו כדי שיראה מראות אלוקים ויבין את גדולתו ומצד שני רואה
הנביא הגוי את שפלות עצמו והזלזול בכל תאוותיו ושאר ענייניו הבהמיים, ודבר זה יכול לגרום לגוי שהוא מכובד
וחשוב, לרצות מיד להתגייר ולהפוך ליהודי כדי לזכות לקרבת ה'. וממילא לא יהיה יותר נביא לגויים רק לרגע אחד,
והרי הם בקשו נביא קבוע לאורך זמן, לכן הוצרך הקב"ה לקחת אדם שהוא מתחתית המדרגה שגם אם יראה את כל
גדלות ה' וישראל וקרבתם אליו וטובותם עדיין ירצה להשאר בתאוותיו ובשפלותו ולא יחפוץ להתגייר.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2531
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: מדוע דווקא בלעם נבחר לנביא?

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' יוני 26, 2021 10:18 pm

על מדרגת הנבואה שהיה לבלעם -
במדבר רבה (וילנא) פרשת נשא פרשה יד סימן כ
כ ובבוא משה אל אהל מועד לדבר אתו תני (דברים לד) ולא קם נביא עוד בישראל כמשה בישראל לא קם אבל באומות העולם קם כדי שלא יהא פתחון פה לאומות העולם לומר אלו היה לנו נביא כמשה היינו עובדים להקב"ה ואיזה נביא היה להם כמשה זה בלעם בן בעור אלא הפרש בין נבואתו של משה לנבואתו של בלעם ג' מדות היה ביד משה מה שלא היה ביד בלעם משה היה מדבר עמו עומד שנאמר (דברים ה) ואתה פה עמוד עמדי ואדברה אליך וגו', ועם בלעם לא היה מדבר עמו אלא נופל שנא' (במדבר כד) נופל וגלוי עינים, משה היה מדבר עמו פה אל פה שנא' (שם /במדבר/ יב) פה אל פה בו ובבלעם נאם שומע אמרי אל שלא היה מדבר עמו פה אל פה משה היה מדבר עמו פנים בפנים שנאמר (שמות לג) ודבר ה' אל משה פנים אל פנים ועם בלעם לא היה מדבר כי אם במשלים כמה דתימא (במדבר כג) וישא משלו ויאמר וגו' ג' מדות היו ביד בלעם מה שלא היה ביד משה משה לא היה יודע מי מדבר עמו בלעם היה יודע מי מדבר עמו שנאמר נאם שומע אמרי אל אשר מחזה שדי יחזה משה לא היה יודע אימתי הקדוש ברוך הוא מדבר עמו ובלעם היה יודע אימתי הקדוש ברוך הוא מדבר עמו שנא' ויודע דעת עליון משלו משל לטבחו של מלך שהוא יודע מה המלך מקריב על שלחנו ויודע כמה הוצאות יוצאות למלך על שולחנו כך היה בלעם יודע מה הקדוש ברוך הוא עתיד לדבר עמו בלעם היה מדבר עמו בכל שעה שירצה שנאמר נופל וגלוי עינים היה משתטח על פניו ומיד היה גלוי עינים על מה ששואל ומשה לא היה מדבר עמו בכל שעה שירצה ר' שמעון אומר אף משה היה מדבר עמו בכל שעה שירצה שנאמר ובבא משה אל אהל מועד לדבר אתו מיד וישמע את הקול מדבר אליו.


מדרש אגדה (בובר) במדבר פרשת בלק פרק כד פסוק טז
ויודע דעת עליון. אמרו חכמינו ז"ל ולא קם נביא עוד בישראל כמשה (דברים לד י), בישראל לא קם, אבל באומות העולם קם, ומנו בלעם, וגם שלשה דברים היה בלעם גדול ממשה אמרו כי משה רבינו ע"ה לא הי' יודע אימתי הקדוש ברוך הוא רוצה לדבר עמו, אבל בלעם הי' יודע אימתי הקדוש ברוך הוא רוצה לדבר עמו, שנאמר ויודע דעת עליון, משה רבינו ע"ה לא הי' מביט בשכינה, אבל בלעם היה מביט, שנאמר ומחזה שדי יחזה, למשה לא הית' השכינה מדברת עמו כל מה שירצה, אבל בלעם הי' יודע אימתי הקדוש ברוך הוא רוצה לדבר עמו, שנאמר נופל וגלוי עינים, שהי' מכיל עצמו בשכינה ומיד מגלין עיניו ומדבר עם השכינה, וכל כך למה, כדי שלא יאמרו אומות העולם אילו הי' לנו נביא כמשה, היינו שומעים לו, על כן הי' הקדוש ברוך הוא מדבר עם בלעם, אלא לא הם ולא נביאיהם, כי תקנה לא הי' להם ולא לנביאיהם:


והנה בכל זאת השינוי העיקרי שהיה זה עראי, כמ"ש רש"י במדבר כג, ד, ויקר, לשון עראי. ובסנהדרין קו סע"א בתחילה נביא ולבסוף קוסם.
ועיין הגהות יעב"ץ נדרים לח. ע"ד הרא"ש שם. ודו"ק.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 84 אורחים