מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חכמו ולקטו

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

חכמו ולקטו

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ו' פברואר 07, 2020 10:57 am

בהושענות לשבת [מהקליר?] אומרים
כהושעת זבודיך במדבר סין במחנה חכמו ולקטו בששי לחם משנה כן הושע נא

מה הכוונה חכמו ולקטו, רש"י מביא מהמד"ר שמוכח משאלת בנ"י שעדיין לא ציווה אותם משה על כך אלא שמצאו פי שנים. אמנם באבן-עזרא ראיתי שפירש שהם הצטוו ללקוט לחם משנה אך לא ידעו את הטעם ובאו לשאול הטעם, מ"מ אין בזה חכמה לכאורה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: חכמו ולקטו

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' פברואר 07, 2020 11:04 am

שומע ומשמיע כתב:בהושענות לשבת [מהקליר?] אומרים
כהושעת זבודיך במדבר סין במחנה חכמו ולקטו בששי לחם משנה כן הושע נא

מה הכוונה חכמו ולקטו


עי' ב"אוצר מפרשי ההושענות" - מכו"י
קבצים מצורפים
אוצר מפרשי ההושענות.pdf
(1.53 MiB) הורד 69 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ד' ספטמבר 29, 2021 11:10 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חכמו ולקטו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' פברואר 07, 2020 2:17 pm

לפי דרכו המיוחדת של הפייט (רבי מנחם ברבי מכיר), ביום הששי מצאו בני ישראל במפתיע כמות כפולה של מן. מה עושים? חכמו ולקטו לחם משנה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חכמו ולקטו

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ש' פברואר 08, 2020 9:35 pm

יישר כוח.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חכמו ולקטו

הודעהעל ידי שמר » א' ספטמבר 26, 2021 5:59 pm

ביקורת תהיה כתב:לפי דרכו המיוחדת של הפייט (רבי מנחם ברבי מכיר), ביום הששי מצאו בני ישראל במפתיע כמות כפולה של מן. מה עושים? חכמו ולקטו לחם משנה.

וכך מפורש בהמשך הפיוט "כְּהוֹשַׁעְתָּ טְפוּלֶיךָ הוֹרוּ הֲכָנָה בְּמַדָּעָם, יִשַּׁר כֹּחָם וְהוֹדָה לָמוֹ רוֹעָם".

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חכמו ולקטו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ספטמבר 29, 2021 2:16 am

שמר כתב:וכך מפורש בהמשך הפיוט "כְּהוֹשַׁעְתָּ טְפוּלֶיךָ הוֹרוּ הֲכָנָה בְּמַדָּעָם, יִשַּׁר כֹּחָם וְהוֹדָה לָמוֹ רוֹעָם".
יואיל נא מר לבאר לנו פירושו של חרוז זה.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חכמו ולקטו

הודעהעל ידי שמר » ד' ספטמבר 29, 2021 12:12 pm

ביקורת תהיה כתב:
שמר כתב:וכך מפורש בהמשך הפיוט "כְּהוֹשַׁעְתָּ טְפוּלֶיךָ הוֹרוּ הֲכָנָה בְּמַדָּעָם, יִשַּׁר כֹּחָם וְהוֹדָה לָמוֹ רוֹעָם".
יואיל נא מר לבאר לנו פירושו של חרוז זה.

כהושעת טפוליך - היינו בנ"י או הנשיאים. הורו הכנה במדעם - היינו שהורו לבנ"י דין והכינו ביום השישי, ועשו זאת במדעם כלומר מדעתם. ישר כחם - הורו נכון. והודה למו רועם - והצדיק דבריהם משה רועם "זה הדבר אשר צוה ה'". כנעל"ד.

העולה מחרוז זה ומחרוז הנ"ל שלא באו הנשאים להתייעץ עם משה מה לעשות בכמות הכפולה של המן אלא ידעו מדעתם מה לעשות ולא באו אל משה אלא ע"מ לקבל אישור להוראתם (ללקוט כפול, ולהכין מיום השישי את כל הנצרך לשבת), וזו דרכו הייחודית של רבי מנחם בן מכיר וכמש"נ.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: חכמו ולקטו

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' ספטמבר 29, 2021 2:16 pm

כלומר, נשיאי ישראל השיגו בחכמתם את ציוויו של מקום 'והיה ביום הששי והכינו את אשר יביאו' טרם שמעוהו ממשה. נשמע נפלא.
ולהעיר: 'בְּמַדָּעָם' = בחכמתם. 'יִשַּׁר כֹּחָם' = תיקף כוחם.

שמר
הודעות: 755
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חכמו ולקטו

הודעהעל ידי שמר » ד' ספטמבר 29, 2021 2:41 pm

ביקורת תהיה כתב:כלומר, נשיאי ישראל השיגו בחכמתם את ציוויו של מקום 'והיה ביום הששי והכינו את אשר יביאו' טרם שמעוהו ממשה. נשמע נפלא.
ולהעיר: 'בְּמַדָּעָם' = בחכמתם. 'יִשַּׁר כֹּחָם' = תיקף כוחם.

מתשובתו של משה אתה למד לשם מה באו הנשאים אליו לשמוע את דעתו, עי' בשלח טז, כג שמדבר שם מענין ההכנה.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 102 אורחים