מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ראיית פני מלאכים חיים או מתים?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
feder6806
הודעות: 37
הצטרף: ב' מרץ 01, 2021 8:32 pm

ראיית פני מלאכים חיים או מתים?

הודעהעל ידי feder6806 » א' נובמבר 21, 2021 6:58 am

הנה בפרשת וישלח לב לא. "ויקרא שם המקום פניאל כי ראיתי אלקים פנים אל פנים ותנצל נפשי"
כותב האבן עזרא בפרשת בלק כב לג "כי בן אדם בראותו המלאך ימות" וכן ממנוח
וצע"ג הרי הגר שפחת אברהם ראה ודיבר עם המלאך ולא קרה לה כלום
לוט דיבר עם המלאכים כאשר הפכו את סדום
ולמאן דאמר שיעקב שלח מלאכים ממש הרי ראה עשיו מלאכים
ומה כל הרעש שיעקב ניצל כשראה מלאך, ואיך כותב האבן עזרא שבן אדם ימות כשראה מלאך
הרי הגר, לוט, ועשיו ראו מלאכים ולא מתו.

בחפשי כותב
הודעות: 228
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2021 6:04 pm

Re: ראיית פני מלאכים חיים או מתים?

הודעהעל ידי בחפשי כותב » ג' נובמבר 23, 2021 10:04 pm

feder6806 כתב:הנה בפרשת וישלח לב לא. "ויקרא שם המקום פניאל כי ראיתי אלקים פנים אל פנים ותנצל נפשי"
כותב האבן עזרא בפרשת בלק כב לג "כי בן אדם בראותו המלאך ימות" וכן ממנוח
וצע"ג הרי הגר שפחת אברהם ראה ודיבר עם המלאך ולא קרה לה כלום
לוט דיבר עם המלאכים כאשר הפכו את סדום
ולמאן דאמר שיעקב שלח מלאכים ממש הרי ראה עשיו מלאכים
ומה כל הרעש שיעקב ניצל כשראה מלאך, ואיך כותב האבן עזרא שבן אדם ימות כשראה מלאך
הרי הגר, לוט, ועשיו ראו מלאכים ולא מתו.

הערה נפלאה.
ואפשר ליישב עפי"ד הרשב"ם פרשת וירא (יט יז): "אל תביט אחריך וכו', גם שלא להסתכל במלאכים ובמעשיהם שלא לצורך, כדכת' מות נמות כי י"י ראינו, וכן ביעקב כי ראיתי אלהים פנים אל פנים ותנצל נפשי".
משמע מדברי הרשב"ם שעלול למות רק ע"י ראיה שלא לצורך. ואולי חששו ויעקב ומנוח שראו מלאך שלא לצורך.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ראיית פני מלאכים חיים או מתים?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' נובמבר 24, 2021 12:21 am

מאותה סיבה שלא מתו מנוח ואשתו, כפי שהסבירה לו אשתו 'לו חפץ ה' להמיתנו' וכו'.
היינו כשמלאך נשלח מאת ה' להראות לאדם ולומר לו דבר מה לא ימות אותו אדם, ול"ק מהגר ומלוט, וע"כ גם לא מת בלעם עי"ז. משא"כ אצל יעקב.
[וערש"י בראשית טז, יג גבי הגר ומנוח, ומקורו מב"ר מה, ז].

ויש להעיר מד' האב"ע שמות לג, כ עה"פ 'לא תוכל לראות את פני כי לא יראני האדם וחי' שכתב: "ופי' וחי כמו ויחיה, כי מיד ימות. כי מנוח אמר בעבור שראה המלאך 'מות נמות כי אלהים ראינו', גם יעקב אמר 'כי ראיתי אלהים פנים אל פנים ותנצל נפשי', ואף כי השם הנכבד".
אך הלא סוכ"ס יעקב ומנוח ובלעם ראו וחיו, ובהכרח שיש לחלק בין ראיית פני ה' שהיא בגדר 'לא תוכל', לראיית פני מלאך שאפשרית במקרים מיוחדים.


גבי הגר בלא"ה יתכן לומר שלא ראתה את המלאך רק שמעה קולו. אך האב"ע עצמו מפרש שם: הגם הלום ראיתי - את מלאך ה'.
וגבי לוט י"ל עוד כעין ד' החת"ס על אליהו, שכשבא בלבוש ב"ו נחשב כבן אדם, וה"ה במלאכים שבאו אליו ואל אברהם (והלא י"א שאכלו ממש). אף שגם אצל מנוח נראה כבן אדם, אולי יש חילוק דרגות בין מתלבש ממש בגוף לבין רק נראה כגוף (וע"כ לא אכל ועלה השמימה באש).
[ועי' אב"ע בראשית יח, יג די"א שהמלאכים דאברהם ולוט היו אנשים נביאים].

ודון מהנ"ל לענין יוסף (וימצאהו איש) ודניאל וכיוצא בהם.

לעמל יולד
הודעות: 758
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: ראיית פני מלאכים חיים או מתים?

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' נובמבר 29, 2021 7:34 pm

העניין מחלוקת ראשונים.
לדעת הרמב"ן נביאים יראו מלאכים ולא יפחדו מהם (כך כתב בריש פרשת וירא), אבל אנשי רוח הקודש (זה דרגה מתחת לנבואה) תסמור שער ראשם והודם נהפך למשחית (כך מפורש בדבריו בפרשת בלק).
לדעת הרמב"ן לא צריכים להיות נביא להשיג מלאך, אם כי משמע מדבריו (גם בפרשת וירא) שצריך להכין עצמו דומה לנביא ורק אז שייך לראות מלאך, אמנם מראה הנבואה הוא גבוה ממראה מלאך.

לדעת הרמבם רק נביא יכול לראות מלאך, וכל מראה נבואה הוא ע"י מלאך.

יש משהו קצת פרדוקסלי (אולי המילה counterintuitive יותר נכון, אבל אין לי מילה יותר טוב בעברית) בדעת הרמב"ן. כי לדעתו יעקב אבינו בהיותו נביא לא יפחד ממלאך בכלל, שהרי ראה מראות יותר גדולות, והטעם שפחד מהמלאך של עשיו הוא שנראה אליו "מלובש" כאדם.
והנה בן אדם רגיל יפחד מהמלאך אף ימות (כדברי ראב"ע והרמב"ן מצטט אותו בפרשת בלק), אבל נביא אינו מפחד ממנו, רק כשנראה כמו אדם אזי יפחד הנביא.

ואם כל זה שהרמב"ן נראה שמגריע מראות המלאך, וביותר מבאר שיש מלאכים שבאים בבחינת "מלובש", ועד כדי כך שאפשר שנביא יראנו ויפחד בחשבו שהוא אדם הרוצה להזיק או להרגו, ובכן כתב הרמב"ן שכל אלו שלא היו נביאים כמו הגר ומנוח ראו מלאך מלובש. אבל בפרשת תולדות כתב הרמב"ן שהטעם יצחק הלך להתפלל בבאר לחי רואי (לפי הפשט הראשון שלו שם) הוא כי בזה המקום נתגלה המלאך להגר, וא"כ ראוי להתפלל שם!
והרי לדעת הרמב"ן מפורש הגר ראתה המלאך בבחינת "מלובש" ועכ"ז הלך יצחק אבינו הנביא הגדול להתפלל דוקא שם.
(ונראה שלפי פשט הזה לא נקט הרמב"ן כרש"י שהגר ראתה מלאכים כדבר שבשגרה אצל אברהם, ואפשר שלפי הפשט השני שם אכן נקט כרש"י בזה).

feder6806
הודעות: 37
הצטרף: ב' מרץ 01, 2021 8:32 pm

Re: ראיית פני מלאכים חיים או מתים?

הודעהעל ידי feder6806 » ג' דצמבר 21, 2021 4:49 am

תודה רבה על כל התגובות.

והנה בפרשתנו לגבי הסנה כתב הספורנו ג ב וירא אליו מלאך השם. (לשיטתו הוא מלאך ממש וכדאיתא במדרש רבה) שכאן לא בא בדמות אדם, משא"כ אצל אברהם לוט ובלעם באו בדמות אנשים. עי"ש.
ואם כן מה יענה אצל יעקב שנאמר ויאבק איש עמו... וכנראה היה בדמות אדם. ואעפ"כ כתיב שראה אלקים פנים אל פנים ותנצל נפשי, שמזה לומדים שהרואה פני מלאך מת .

והנה היה נראה לי לחלק חילוק חדש, שמלאך הבא לטוב-לחסד יכולים לראות, וזה היה אצל הגר, לוט ועוד
משא"כ הבא על שליחות רע-גבורה אין יכולים לראות וזה היה אצל יעקב אבינו
ובזה מובן היטיב המעשה אצל מנוח שופטים יג שאשתו ראה המלאך וגם מנוח ראה אלא שאחר שראה המלאך עולה בלהב , אז אמר שימות כי האלקים ראינו. שבדרך כלל מלאכים ממים הם בחסד, ומאש הוא גבורה, ולאחר שעלה באש אמר כי "אלקים"- גבורה, ראינו. ודוק


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים