מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מעשה ראובן

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
עקביה
הודעות: 5431
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

מעשה ראובן

הודעהעל ידי עקביה » ד' דצמבר 01, 2021 6:34 pm

בראשית פרק לה, כב
וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו

פירוש רש"י ע"פ חז"ל ידוע ומקובל, אבל השאלה הגדולה (והמפורסמת) היא מדוע התורה כותבת שראובן עשה את מה שאפילו לא עלה על דעתו.

נדמה לי שיש אומרים שהעניין הוא שאצל אדם גדול כראובן, מה שעשה נחשב חמור כמו לשכב עם בלהה ממש.
אבל איני יודע כיצד ניתן לומר כך, הלא הקלון שיש במה שבאמת עשה לעומת הקלון שיש במה שהתורה כותבת שעשה, אינם מתקרבים זה לזה, והדרא קושיא לדוכתא, כיצד ניתן לגנות אותו על מה שלא עשה?


ראיתי שיש המבארים שכוונת ראובן הייתה שיעקב יחשוב שהוא אכן שכב עם בלהה, ומחמת כך יפרוש ממנה:
הדר זקנים על התורה בראשית פרשת וישלח פרק לה פסוק כב
ויש במדרש שלקח ראובן לובן ביצה ושם במטת בלהה וכשראה יעקב כן חשדו ששכב עמה והוציאו מחשבון השבטים. וישמע ישראל כי שקר הדבר כי בדק ומצא שלובן ביצה היתה ולא שכבת זרע אמר יעקב אז חללת יצועי עלה שרצה לחללו.

פירוש הרא"ש על התורה בראשית פרשת וישלח פרק לה פסוק כב
ולא על חנם עשה כן ראובן שהרי ויהיו בני יעקב שנים עשר כל מה שהיה לו להוליד נולדו ונראה שוכב במטתה כדי שלא ישכב אביו במטה מפני הבושה וכן אמרינן בפ' במה מדליקין אם אחות אימא תהי צרה לאימא שפחת אחות אימא תהי צרה לאימא וחלילה שלא בא עליה אך צריך לומר ששכב במטתה לילות הרבה פן יבא יעקב במטתה וישמע יעקב שלא חטא ולטובה נתכוון אז ויהיו בני יעקב שנים עשר כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ

ולדבריהם יש לומר שמכיון שראובן עצמו רצה שכך יחשוב יעקב, "מגיע" לו שכך יהיה כתוב בתורה.
---

אגב, ר"י בכור שור, רד"ק ורלב"ג פירשו את מעשה ראובן כפשוטו.

ואף בחז"ל מצאנו דעה כזו:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף נה עמוד ב
רבי יהושע אומר: פסעתה על דת, חטאת, זנית.

הגמ' שם מביאה כמה שיטות בביאור כוונת המילה 'פחז' שאמר יעקב לראובן, ומדברי רבי יהושע נראה שכוונתו לומר שראובן חטא ממש, וכ"כ שם מהרש"א בחידו"א.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' דצמבר 01, 2021 7:01 pm

מעשה ראובן נקרא ואינו מתורגם, אז מדוע לתרגמו? הכל כבר כתוב לכאן ולכאן וברור שאנו הקטנים אין לנו מה לחדש סברות בעניין

צופה_ומביט
הודעות: 4526
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' דצמבר 01, 2021 7:06 pm

עקביה כתב:ואף בחז"ל מצאנו דעה כזו:
שבת דף נה עמוד ב
רבי יהושע אומר: פסעתה על דת, חטאת, זנית.

הגמ' שם מביאה כמה שיטות בביאור כוונת המילה 'פחז' שאמר יעקב לראובן, ומדברי רבי יהושע נראה שכוונתו לומר שראובן חטא ממש, וכ"כ שם מהרש"א בחידו"א.

לא רק "רבי יהושע" ולא רק "נראה שזו כוונתו" ולא צריך להגיע למהרש"א...

אלא שמפורש שם בגמרא שנחלקו בזה תנאים, ורש"י על אתר אומר דברים ברורים מי ומי החולקים.

על דברי האמוראים שם לפני כן שכל האומר ראובן חטא אינו אלא טועה וכן התנא ר"ש בן אלעזר שאומר שמוצל ראובן מאותו החטא - אומרת הגמרא "כתנאי" ומביאה את מחלוקת התנאים כיצד לפרש מילת פחז, וכלומר: שלדעת רבי אליעזר {רש"י: וחטאת] ורבי יהושע [זנית] ראובן חטא, ולר"ג ור"א המודעי ראובן לא חטא. וכ"כ שם רש"י להדיא: "לרבי אליעזר ורבי יהושע חטא, ולרבן גמליאל ולמודעי ביקש לחטוא ולא חטא".

לפי השפת אמת גם לר"ג ור"א המודעי ראובן חטא אלא שהתפלל ועשה תשובה ונתכפר לו, וכל ארבעת התנאים כאן חולקים על רשב"א.


יש לדעת מה יענו כל התנאים האלה לטענות האמוראים ורשב"א כנגד זה לעיל.
עוד מעניין שאמורא [רבא או ריב"א] "מתערב" שם במחלוקת תנאים ומציע פירוש משלו למילה פחז ובאופן שלא חטא [פירשת מלחטוא].

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי יאיר » ד' דצמבר 01, 2021 7:11 pm

כיו"ב עם בני עלי ושלמה המלך בענין ע"ז

מעיין
הודעות: 1950
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי מעיין » ד' דצמבר 01, 2021 10:16 pm


עקביה
הודעות: 5431
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי עקביה » ה' דצמבר 02, 2021 12:41 am

צופה_ומביט כתב:לא רק "רבי יהושע" ולא רק "נראה שזו כוונתו" ולא צריך להגיע למהרש"א...

'מצאת חרפתי מלך כוזר'...

יהושע100
הודעות: 304
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי יהושע100 » ו' דצמבר 03, 2021 12:28 pm

עקביה כתב:בראשית פרק לה, כב
וַיֵּלֶךְ רְאוּבֵן וַיִּשְׁכַּב אֶת בִּלְהָה פִּילֶגֶשׁ אָבִיו

פירוש רש"י ע"פ חז"ל ידוע ומקובל, אבל השאלה הגדולה (והמפורסמת) היא מדוע התורה כותבת שראובן עשה את מה שאפילו לא עלה על דעתו.

נדמה לי שיש אומרים שהעניין הוא שאצל אדם גדול כראובן, מה שעשה נחשב חמור כמו לשכב עם בלהה ממש.
אבל איני יודע כיצד ניתן לומר כך, הלא הקלון שיש במה שבאמת עשה לעומת הקלון שיש במה שהתורה כותבת שעשה, אינם מתקרבים זה לזה, והדרא קושיא לדוכתא, כיצד ניתן לגנות אותו על מה שלא עשה?



ע' דברי הראי"ה קוק זצ"ל בעין איה שבת חלק ב עמ' 43 (פסקה מד) ושיעור הרב צבי טאו שליט"א ע"ז בספר לאמונת עיתנו חלק ו עמ' יא (כל כרך זה עוסק בביאור דברי הראי"ה בסוגיות 'כל האומר פלוני חטא אינו אלא טועה')

עקביה
הודעות: 5431
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי עקביה » ו' דצמבר 03, 2021 12:49 pm

יהושע100 כתב:ע' דברי הראי"ה קוק זצ"ל בעין איה שבת חלק ב עמ' 43 (פסקה מד) ושיעור הרב צבי טאו שליט"א ע"ז בספר לאמונת עיתנו חלק ו עמ' יא (כל כרך זה עוסק בביאור דברי הראי"ה בסוגיות 'כל האומר פלוני חטא אינו אלא טועה')

אפשר למצוא דברים אלה במרשתת?

יהושע100
הודעות: 304
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי יהושע100 » ו' דצמבר 03, 2021 1:52 pm

את העין איה אולי. וא"כ הציון יהיה לא לפי עמוד אלא לפי החלוקה הפנימית ואז זה שבת חלק ב פרק ה אות/פסקה מד ובהמשך כל העניין עד אות נב. את דברי הרב טאו לא. בכל אופן אשתדל לשלוח צילום בפרטי במוצש"ק בלנ"ד

עקביה
הודעות: 5431
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי עקביה » א' דצמבר 05, 2021 1:07 am

יהושע100 כתב:את העין איה אולי. וא"כ הציון יהיה לא לפי עמוד אלא לפי החלוקה הפנימית ואז זה שבת חלק ב פרק ה אות/פסקה מד ובהמשך כל העניין עד אות נב. את דברי הרב טאו לא. בכל אופן אשתדל לשלוח צילום בפרטי במוצש"ק בלנ"ד

תודה רבה!

יהושע100
הודעות: 304
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי יהושע100 » ג' דצמבר 07, 2021 10:40 am

מחילה על העיכוב. מה שהלב חושק הפנאי עושק. ואמרתי ג"כ להעלות לכאן (ולא בפרטי), אולי יועיל למישהו אחר ג"כ.

(ב' הערות. א. דברי הרב טאו נסובים על דברי הראי"ה זצ"ל וע"כ כדאי לראות הדברים במקורם קודם. ב. מקורות הציטוטים שהובאו בדברי הרב הרב טאו לא נדפס על הדף משיקולי עריכה והובאו בסוף הספר. אם יהיה לך בהם צורך אציינם).
קבצים מצורפים
לאמונת עתנו ח''ו.pdf
(9.35 MiB) הורד 55 פעמים
אוצר החכמה_עין איה - שבת ב - קוק, אברהם יצחק בן שלמה זלמן הכהן_61_62.pdf
(3.53 MiB) הורד 49 פעמים

עקביה
הודעות: 5431
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מעשה ראובן

הודעהעל ידי עקביה » ג' דצמבר 07, 2021 11:36 am

יהושע100 כתב:מחילה על העיכוב. מה שהלב חושק הפנאי עושק. ואמרתי ג"כ להעלות לכאן (ולא בפרטי), אולי יועיל למישהו אחר ג"כ.

(ב' הערות. א. דברי הרב טאו נסובים על דברי הראי"ה זצ"ל וע"כ כדאי לראות הדברים במקורם קודם. ב. מקורות הציטוטים שהובאו בדברי הרב הרב טאו לא נדפס על הדף משיקולי עריכה והובאו בסוף הספר. אם יהיה לך בהם צורך אציינם).

יישר כח!
אי"ה אעיין בקרוב.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים